Ofwel de NS weet dat dit speelt en moet gewoon duidelijk maken dat het een reizigersonderzoek betreft, en dat men niet verplicht is om mee te werken.
In hun eigen aankondiging kan ik inderdaad wel zeggen, dat het niet duidelijk is of men moet of mag meewerken, men kondigt zich meestal als volgt aan:
Goedemiddag, reizigersonderzoek, mag ik uw vervoersbewijs zien of scannen?
Of
Goedemiddag, reizigersonderzoek, uw vervoersbewijs alstublieft.
De eerste geeft duidelijk aan dat het geen verplichting is ten opzichte van de tweede, maar men geeft altijd aan dat ze van het reizigersonderzoek zijn, althans, zo ben ik het gewend en moet men zich ook van Ipsos en NS aankondigen.
Soms krijgen wij ander materieel mee dan gepland. Stel dat ik een VIRM6 had moeten hebben, planning, maar door verstoring heb ik 2x een VIRM4, dus 8 bakken bij me, ook dan houden ze zich exact aan de bakken die ze moeten meten en wanneer.
@sleurhutje
Ik hoop dat de lengte van de trein idd getoond kan worden. Laatst baalde ik wel. Ik zou volgens planning een ICM4 mee moeten krijgen. Actueel kreeg ik ICM3+3+4 mee. Probleem, dan zou ik een extra collega bij moeten hebben. Buiten mij om werd geregeld dat de laatste, de ICM4 in opzending werd gezet, niet voor reizigers om die extra collega niet te hoeven regelen. Ik had hem ook niet nodig. Alle apps gaven netjes mijn treinlengte aan, ICM3+3+4, maar niet dat die laatste niet voor reizigers was. Veel reizigers stonden dus verkeerd. Ondanks dat heb ik die avond iedereen kunnen meenemen en je raadt het al, de drukte was onvoldoende gespreid, maar iedereen kon gelukkig in de juiste klasse zitten.
Omdat dit bedrijf hierin is gespecialiseerd doen onze conducteurs dat niet, maar wellicht dat hier een mogelijkheid toe is in de toekomst.
Technisch hoeft het allemaal niet zo’n uitdaging te zijn natuurlijk en kan je de data naderhand gerust doorleveren aan Ipsos voor analyse eventueel, maar juist dan krijg je discussie over de vraag in hoeverre het verplicht is. Moet de toezichthouder (hc/v&s/etc) dan continu aangeven voor welk doel het vervoersbewijs wordt gevraagd? In de huidige Ipsos-constructie is, of zou dat in ieder geval direct duidelijk moeten zijn. Ipsos == geen toezichthouder == geen verplichting.
Verder kan je Ipsos-personeel, wat met maar een duidelijke taak aanwezig is, veel eenvoudiger een doel geven (controleer bak x van trein y), terwjil dat bij HC met een uitgebreider takenpakket (los van de discussie daarover) een stuk lastiger is.
Dat onderscheid is wel moeilijk te maken in de trein, vrees ik.
Hoi Pandaa, welkom bij de NS Community!
IPSOS doet namens ons onderzoek in de trein om voor ons inzichtelijk te maken hoeveel reizigers er met een bepaalde trein reizen en met welk vervoersbewijs. Omdat dit bedrijf hierin is gespecialiseerd doen onze conducteurs dat niet, maar wellicht dat hier een mogelijkheid toe is in de toekomst.
De medewerker van IPSOS hoort aan te geven van te voren dat het om een onderzoek gaat en dat medewerking vrijwillig is.
Dat heb ik nog nooit een "Rode Jas" horen zeggen, dus werk aan de winkel
Idee: Volgende keer dat er niet door ipsos gezegd wordt dat het vrijwillig is dit zelf even heel luid vragen!
Vorige week ook zo’n ipsos controle gehad… er werd niets gezegd over dat het vrijwillig was en iederen gaf dan ook braaf z'n kaartje… ik niet en dan krijg je ook een verwijtende opmerking als:
“nou het hoeft ook niet hooorrrr”
“dat is helemaal niet erg”
“ja dat mag ook inderdaad”
Mijn advies: houdt op met die onzin en onodige werkverschaffing.
Als je niet mee wil doen aan het onderzoek dan doe je niet mee. NS Reizigers verkrijgt a.h.v. het onderzoek inzicht in de bezetting van de treinen en het soort vervoerbewijs waarmee onze klanten op een bepaald moment reizen, wat erg waardevol voor oNS is.
prima, alleen dan moet heel duidelijk worden gemaakt waarvoor het is en dat het vrijwillig is. Een dat schort er nogal aan als je de reaties in dit topic mag geloven.
Zoals Danny NS aangeeft zijn ze zelfs verplicht om dit aan te geven. Hij heeft dit kenbaar gemaakt bij IPSOS.
Blijft de vraag, wat nu precies het nut is van zo’n momentopname. En hoe betrouwbaar die cijfers dan zijn omdat deelname aan het ‘onderzoek’ niet verlpicht is.
Mijn volgende opmerking is niet onderbouwd maar een persoonlijk hersenspinsel.
Het is een peiling. De data van de 1e rit zal weinig duidelijkheid scheppen in het koop- en reisgedrag van de reizigers. Als je alle data van alle onderzoeken bundelt zal er echter wel een rode lijn te constateren zijn. Ik neem aan dat er i.c.m. overige verkoop- en reisdata een goede schatting gemaakt kan worden van het totaalbeeld. Ik zie het als de peilingen rond de verkiezingstijd. De focusgroep zal naar alle waarschijnlijkheid een ander beeld weergeven dan de daadwerkelijke einduitslag, maar het is een goede indicatie van de gang van zaken.
Dat heb ik nog nooit een "Rode Jas" horen zeggen, dus werk aan de winkel
Ipsos zal altijd het volgende moeten vragen: "Mag ik uw vervoersbewijs mogen scannen t.b.v. reizigers en reisproducten onderzoek?"
Dat heb ik nog nooit een "Rode Jas" horen zeggen, dus werk aan de winkel
Erg negatief. Ipsos pakt tenminste de steken op die conducteurs laten vallen door niet te controleren
Hoe is het ermee, want ze zijn er weer hè, de rode jassen die je komen ‘controleren’?
Dat je niet mee wilt werken mag je aangeven, en blijven zitten zonder geldig vervoerbewijs mag ook natuurlijk.
Totdat er een HC achteraan loopt die wél echt controleert. En je dan zoals bijna altijd naar de 2e klas gejaagd wordt, of bij het volgende station de trein uit mag om daar snel even in te checken (en dan een half uur wachten), of desnoods een UvB niet klagen!
Op zich is een IPSOS ‘bezem’ onderzoek (op de voet gevolgd door een échte HC of V&S) niet eens zo’n gek idee, om agressie te voorkomen.
Tegen IPSOS zeg je vrolijk nee, maar dan komt de HC
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.