beantwoord

Ipsos

  • 22 March 2016
  • 80 reacties
  • 48547 Bekeken

Wie zijn mensen van Ipsos en waarom controleren zij de kaarten in de trein (vandaag Almelo - Enschede route)
icon

Beste antwoord door Tochjo 22 March 2016, 17:42

Op deze pagina staat daarover:



Om het gebruik van onze treinen goed in kaart te kunnen brengen heeft NS Reizigers informatie nodig die niet uit de kaartverkoop beschikbaar is. Dit is de reden dat wij bij het onderzoek 'Meten in de Trein' reizigers tellen en hun naar het gebruikte vervoerbewijs vragen. Steekproefsgewijs wordt in treinen vastgelegd met welke vervoerbewijzen (kaartsoort, 1e of 2e klas, wel of geen reductie) wordt gereisd. Zo verkrijgt NS Reizigers inzicht in de bezetting van de treinen en het soort vervoerbewijs waarmee onze klanten op een bepaald moment reizen.



Het voordeel voor u is dat de metingen NS helpen de dienstregeling af te stemmen op uw behoefte en het aanbod van verschillende kaartsoorten af te stemmen op uw reisgedrag. Een actueel voorbeeld is het ontwikkelen van een abonnement voor deeltijdwerkers.



'Meten in de Trein' is een continuonderzoek dat in alle treinen wordt gehouden. Hiervoor worden overal in Nederland dagelijks onderzoekers ingezet. Het kan voorkomen dat u reeds eerder voor dit onderzoek bent benaderd tijdens deze of een andere reis. De onderzoekers moeten volgens een vast rooster werken. Dit rooster schrijft precies voor tussen welke stations in vooraf bepaalde delen (rijtuigen) van de trein alle reizigers moeten worden benaderd. Om betrouwbare gegevens te kunnen leveren mogen de onderzoekers niet van hun opdracht afwijken.



Conducteurs en onderzoekers proberen zo veel als mogelijk hun werkzaamheden op elkaar af te stemmen. Het kan echter voorkomen dat in een korte tijd toch twee keer naar uw vervoerbewijs wordt gevraagd. Voor deze situatie vragen wij uw begrip.



Voor alle duidelijkheid:

  • Gegevens over uw persoon worden niet geregistreerd.
  • Dit onderzoek is géén controle op het bezit van een geldig vervoerbewijs.
  • Alleen een conducteur heeft controlebevoegdheid.
Bekijk origineel

80 reacties

 

Reputatie 3
Omdat het een nutteloos onderzoek is dat ook zonder Ipsos opgelost kan worden, meld ik tegenwoordig netjes dat ik zwartrijder ben. 😛 Mocht er een conducteur komen, dan blijk ik toch ingecheckt. 😉
Ik roep het altijd om als ik collega's van Ipsos in mijn trein heb. Zelf loop ik als ik kan mee met deze mensen, niet om "zwartrijders" als Sleurhutje 😉 toch te controleren, want als die "zwartrijder" juist reageert op de onderzoeker heb ik geen enkele reden controle te doen. Ik loop specifiek mee voor vragen en doe mijn ding die ik altijd doe.
Helaas moet ik meedelen dat het gedrag van Ipsos medewerkers niet veranderd is. In de stoptrein van Den Haag naar Utrecht kwam er een tweetal Ipsos'sers op mijn pad. Bij mijn medereizigers vroegen ze doodleuk om het vervoersbewijs. Toen ik vroeg waar Ipsos voor stond kreeg ik als antwoord "wij controleren de vervoersbewijzen, mogen we die van u hebben aub?". Als ik nu dit verhaal lees zakt mijn broek af. Dit is bijna onacceptabel gedrag. Als ze hadden aangegeven dat het voor onderzoek was, hadden ze mijn kaart ook gekregen. Maar nu voel ik me toch heel erg in de zeik genomen. Teleurstellend.
Kwam er vorige week nog eentje tegen op mijn traject. Hij noemde het "controle vervoersbewijzen". Toen ik bedankte kwam nog de opmerking "nou, dan ben ik tenminste sneller door de trein!" Ik heb hem maar laten lopen. De NS zal wel blij zijn met dit soort personen, want bijna iedereen geeft zijn vervoersbewijs af. Lijkt mij leuk als elke reiziger in een trein naar zijn legitimatie vraagt. Of iedere HC om zich te identificeren. 🙂

Ofwel de NS weet dat dit speelt en moet gewoon duidelijk maken dat het een reizigersonderzoek betreft, en dat men niet verplicht is om mee te werken.

Hoi Pandaa, welkom bij de NS Community!

IPSOS doet namens ons onderzoek in de trein om voor ons inzichtelijk te maken hoeveel reizigers er met een bepaalde trein reizen en met welk vervoersbewijs. Omdat dit bedrijf hierin is gespecialiseerd doen onze conducteurs dat niet, maar wellicht dat hier een mogelijkheid toe is in de toekomst.

De medewerker van IPSOS hoort aan te geven van te voren dat het om een onderzoek gaat en dat medewerking vrijwillig is.

Reputatie 7
Badge +4

Dat onderscheid is wel moeilijk te maken in de trein, vrees ik.

Omdat dit bedrijf hierin is gespecialiseerd doen onze conducteurs dat niet, maar wellicht dat hier een mogelijkheid toe is in de toekomst.

Technisch hoeft het allemaal niet zo’n uitdaging te zijn natuurlijk en kan je de data naderhand gerust doorleveren aan Ipsos voor analyse eventueel, maar juist dan krijg je discussie over de vraag in hoeverre het verplicht is. Moet de toezichthouder (hc/v&s/etc) dan continu aangeven voor welk doel het vervoersbewijs wordt gevraagd? In de huidige Ipsos-constructie is, of zou dat in ieder geval direct duidelijk moeten zijn. Ipsos == geen toezichthouder == geen verplichting.

Verder kan je Ipsos-personeel, wat met maar een duidelijke taak aanwezig is, veel eenvoudiger een doel geven (controleer bak x van trein y), terwjil dat bij HC met een uitgebreider takenpakket (los van de discussie daarover) een stuk lastiger is.

Wat Ipsos wel kan en de incheckgegevens niet is het exact meten van de drukte in een bepaald stuk van de trein. Ze hebben exact vaststaan wanneer ze een stuk van een trein meten. Daar moeten ze zich aan houden en dan meet men meteen het soort vervoersbewijs.
Een conducteur doet tellingen doorgeven van elke trein waar deze de taak Chef vd trein heeft. Deze rapporten worden verzameld. Probleem is als de trein 75% gevuld is, dit dus wordt doorgegeven, maar niet hoe de bezetting in de trein is. Denk aan het kuddegedrag, zo dicht mogelijk bij de uitgang, waardoor bv het voorste gedeelte van de trein uitpuilt en achterin plaats zat is. Roepen wij dat om, wordt daar bijna nooit gehoor aan gegeven door reizigers. Komt het volgende, de druktemeter. Als je voorin de trein staat, zal daar meer meldingen van reizigers komen die moeten staan. Ik weet nl niet hoeveel reizigers de moeite te nemen om door te geven dat ze kunnen zitten. Hier komt het voordeel van vaste stukken meten.
Sorry voor mijn late reactie ravitsec. Ja, die optie hebben ze ook. Is het te druk in de trein om te meten, geven ze dat idd aan.
Soms krijgen wij ander materieel mee dan gepland. Stel dat ik een VIRM6 had moeten hebben, planning, maar door verstoring heb ik 2x een VIRM4, dus 8 bakken bij me, ook dan houden ze zich exact aan de bakken die ze moeten meten en wanneer.

@sleurhutje

Ik hoop dat de lengte van de trein idd getoond kan worden. Laatst baalde ik wel. Ik zou volgens planning een ICM4 mee moeten krijgen. Actueel kreeg ik ICM3+3+4 mee. Probleem, dan zou ik een extra collega bij moeten hebben. Buiten mij om werd geregeld dat de laatste, de ICM4 in opzending werd gezet, niet voor reizigers om die extra collega niet te hoeven regelen. Ik had hem ook niet nodig. Alle apps gaven netjes mijn treinlengte aan, ICM3+3+4, maar niet dat die laatste niet voor reizigers was. Veel reizigers stonden dus verkeerd. Ondanks dat heb ik die avond iedereen kunnen meenemen en je raadt het al, de drukte was onvoldoende gespreid, maar iedereen kon gelukkig in de juiste klasse zitten.
Wij worden via ons dienstkaartje ingelicht dat we een medewerker van Ipsos mee krijgen en meestal melden deze medewerkers zich bij ons. Zelf roep ik het altijd om, overigens alleen op het station waar men opstapt. Ik denk niet dat men zit te wachten in een sprinter dat ik ze na elke stop opnieuw aankondig.

In hun eigen aankondiging kan ik inderdaad wel zeggen, dat het niet duidelijk is of men moet of mag meewerken, men kondigt zich meestal als volgt aan:

Goedemiddag, reizigersonderzoek, mag ik uw vervoersbewijs zien of scannen?

Of

Goedemiddag, reizigersonderzoek, uw vervoersbewijs alstublieft.

De eerste geeft duidelijk aan dat het geen verplichting is ten opzichte van de tweede, maar men geeft altijd aan dat ze van het reizigersonderzoek zijn, althans, zo ben ik het gewend en moet men zich ook van Ipsos en NS aankondigen.
Ik sta er perplex van dat deze onderzoeker de verkeerde kaart heeft gegeven. Er zijn dus twee reizigers door gedupeerd. Zoiets kan naar mijn mening alleen gebeuren als je twee OV kaarten tegelijkertijd in handen hebt. Misschien zijn de onderzoekers correcter als ik in de buurt ben. Ik ben voor zover ik kan altijd in hun buurt voor vragen van reizigers en als niet alle medewerkers van Ipsos duidelijk aangeven dat het om een onderzoek gaat, is dat inderdaad niet de correcte werkwijze.
Reputatie 3
Persoonlijk vind ik de verklaring die hierboven wordt afgegeven over de drukte nog onvoldoende om te verklaren waarom de Ipsos medewerkers nodig zijn. Als men wilt weten hoe druk het is in een gedeelte van de trein kan er ook gewoon worden geteld en hoeft het vervoersbewijs niet te worden gescand! Ik bedank de ipsos medewerkers daarom altijd vriendelijk dat ik niet geïnteresseerd ben om deel te nemen aan het onderzoek.
Reputatie 7
Badge
Ipsos zal altijd het volgende moeten vragen: "Mag ik uw vervoersbewijs mogen scannen t.b.v. reizigers en reisproducten onderzoek?"

Dat heb ik nog nooit een "Rode Jas" horen zeggen, dus werk aan de winkel @Danny NS
Ik ben daarnet gecontroleerd, de ipsos maakte zich hierbij ook niet bekend. Aangezien er tegenwoordig filmpjes op internet staan van mensen die ov passen kunnen scammen was ik erg ongerust over wie deze mensen zijn. Erg vervelend.
Hulde! In de aankondiging van het reizigersonderzoek in de 3562 werd zojuist keurig vermeld dat deelname vrijwillig is 👍
Badge +3

Dat heb ik nog nooit een "Rode Jas" horen zeggen, dus werk aan de winkel @Danny NS

Ipsos zal altijd het volgende moeten vragen: "Mag ik uw vervoersbewijs mogen scannen t.b.v. reizigers en reisproducten onderzoek?"

Dat heb ik nog nooit een "Rode Jas" horen zeggen, dus werk aan de winkel @Danny NS

 

Erg negatief. Ipsos pakt tenminste de steken op die conducteurs laten vallen door niet te controleren

Hoe is het ermee, want ze zijn er weer hè, de rode jassen die je komen ‘controleren’?

Dat je niet mee wilt werken mag je aangeven, en blijven zitten zonder geldig vervoerbewijs mag ook natuurlijk.

Totdat er een HC achteraan loopt die wél echt controleert. En je dan zoals bijna altijd naar de 2e klas gejaagd wordt, of bij het volgende station de trein uit mag om daar snel even in te checken (en dan een half uur wachten), of desnoods een UvB niet klagen!

Op zich is een IPSOS ‘bezem’ onderzoek (op de voet gevolgd door een échte HC of V&S) niet eens zo’n gek idee, om agressie te voorkomen. 

Tegen IPSOS zeg je vrolijk nee, maar dan komt de HC :sweat_smile:

Beste NS,

Allereest snap ik niet waarom u onderzoek doet naar kaartsoorten en versies als in Klasse verschil etc.

Reden:

Gebruik OV Chipkaart poortjes die weten alles

Vervoersbeweizen zijn of wel op OV kaart of via Kaartautomaat/online besteld en ingescheckt met Chip of QR.

 

Graag zou ik willen begrijpen, hoe het dan kan dat de NS IPSOS nodig heeft?

 

Alvast bedankt voor de uitleg

Vorige week ook zo’n ipsos controle gehad… er werd niets gezegd over dat het vrijwillig was en iederen gaf dan ook braaf z'n kaartje… ik niet en dan krijg je ook een verwijtende opmerking als: 

“nou het hoeft ook niet hooorrrr”

“dat is helemaal niet erg”

“ja dat mag ook inderdaad”

 

Mijn advies: houdt op met die onzin en onodige werkverschaffing.

Als je niet mee wil doen aan het onderzoek dan doe je niet mee. NS Reizigers verkrijgt a.h.v. het onderzoek inzicht in de bezetting van de treinen en het soort vervoerbewijs waarmee onze klanten op een bepaald moment reizen, wat erg waardevol voor oNS is. 

Reputatie 4

Idee: Volgende keer dat er niet door ipsos gezegd wordt dat het vrijwillig is dit zelf even heel luid vragen!

prima, alleen dan moet heel duidelijk worden gemaakt waarvoor het is en dat het vrijwillig is. Een dat schort er nogal aan als je de reaties in dit topic mag geloven.

Zoals Danny NS aangeeft zijn ze zelfs verplicht om dit aan te geven. Hij heeft dit kenbaar gemaakt bij IPSOS. 

Reputatie 6

Blijft de vraag, wat nu precies het nut is van zo’n momentopname. En hoe betrouwbaar die cijfers dan zijn omdat deelname aan het ‘onderzoek’ niet verlpicht is.

Reageer