Gisteren reisde ik van Amsterdam Zuid naar Overijssel. Bedoeld was de intercity naar Amersfoort te nemen en aldaar over te stappen op de ic naar Enschede. Helaas viel die eerste door “logistieke beperkingen” uit. De volgende, rechtstreekse ic vanaf Schiphol naar het oosten was mede vanwege alle vertraagde reizigers van de geschrapte trein behoorlijk druk. Het uit- en instappen op de tussengelegen stations duurde dus ook ietsje langer.
Ik verbaasde mij een beetje over de omroepen die de conductrice aan boord deed. Zij vertelde op nogal belerende toon onderweg dat de trein enkele minuten vertraging had opgelopen door de vele passagiers met al hun koffers. De vertraging werd dus ons reizigers verweten. Beetje flauw als je bedenkt dat er in die trein dus ook alle passagiers gepropt zaten die (net zoals ik) eigenlijk gewoon al een half uur eerder hadden willen reizen, maar dit dankzij de personele problemen van NS niet konden. Zodoende vraag ik mij af of conducteurs überhaupt een of andere ‘briefing’ of actuele informatiebron hebben, waardoor zij op de hoogte (kunnen) zijn van de reden van extra drukte in hun trein? (in dit geval een geannuleerde voorgaande trein) Beschikken zij over dat soort context?
Ook was het vreemd dat deze volle trein in Deventer ook nog eens werd gesplitst. Het achterste deel werd daar afgekoppeld, zodat de voorste wagons vervolgens nóg drukker werden. Hoe wordt zoiets bepaald en kan er niet lastminute op worden ingegrepen? Wederom in de wetenschap dat de betreffende ic dus extra druk was juist vanwege een vorige trein die was geannuleerd.
Beste antwoord door Edwin
Bekijk origineel