beantwoord

Kan de NS wat actiever handhaven in de 1e klas?

  • 11 November 2021
  • 69 reacties
  • 3247 Bekeken


Toon eerste bericht

69 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dat de trein stampvol is omdat er te korte treinen ingezet wordt, valt wellicht te wijten aan de planning van de materieelinzet. Dat reizigers dan maar eerste klas gaan reizen zonder dat ze daarvoor een kaartje hebben is toch echt aan de reizigers zelf. Bij de supermarkt loop je toch ook niet maar gewoon door zonder af te rekenen als de rij veel te lang is? Want feitelijk maak je gebruik van een product waarvoor je niet betaald.

Fijn dat je 95% van de tijd wel gewoon in de tweede klas gaat zitten. Er zijn reizigers die daar anders over denken. Van mij mag hier ook best strenger op gehandhaafd worden.

Dus als de trein vol is mag je volgens @Sebastian L 1e klas zitten.

Nou Sebastian, dat mag altijd, zolang je een 1e klas kaartje hebt. Heb je geen 1e klaskaartje dan mag je zelfs niet in de 1e klas staan. Ook niet als jij of medereizigers het (te e)druk vinden.

Nou, je hebt je punt gemaakt. Des al te min controleert een conducteur gelukkig niet als het vol zit, dus dat ga ik lekker blijven doen.

En dit is dus precies niet de bedoeling. Gelukkig voor jou, helaas voor andere 1e klas reizigers is de kans klein dat je hiervoor beboet wordt. 

Des te jammer is dat reizigers (zoals jij) hier geen verantwoordelijkheid nemen en gewoon netjes in de tweede klas plaats nemen…

Gelukkig kan ik 95 procent van de keer wel in de 2e klas zitten. Wellicht is het de schuld van NS als ze een ICM-3 inzetten.

Reputatie 7
Badge +1

Dus als de trein vol is mag je volgens @Sebastian L 1e klas zitten.

Nou Sebastian, dat mag altijd, zolang je een 1e klas kaartje hebt. Heb je geen 1e klaskaartje dan mag je zelfs niet in de 1e klas staan. Ook niet als jij of medereizigers het (te e)druk vinden.

Nou, je hebt je punt gemaakt. Des al te min controleert een conducteur gelukkig niet als het vol zit, dus dat ga ik lekker blijven doen.

En dit is dus precies niet de bedoeling. Gelukkig voor jou, helaas voor andere 1e klas reizigers is de kans klein dat je hiervoor beboet wordt. 

Des te jammer is dat reizigers (zoals jij) hier geen verantwoordelijkheid nemen en gewoon netjes in de tweede klas plaats nemen…

Dus als de trein vol is mag je volgens @Sebastian L 1e klas zitten.

Nou Sebastian, dat mag altijd, zolang je een 1e klas kaartje hebt. Heb je geen 1e klaskaartje dan mag je zelfs niet in de 1e klas staan. Ook niet als jij of medereizigers het (te e)druk vinden.

Nou, je hebt je punt gemaakt. Des al te min controleert een conducteur gelukkig niet als het vol zit, dus dat ga ik lekker blijven doen.

Reputatie 7
Badge +3

Dus als de trein vol is mag je volgens @Sebastian L 1e klas zitten.

Nou Sebastian, dat mag altijd, zolang je een 1e klas kaartje hebt. Heb je geen 1e klaskaartje dan mag je zelfs niet in de 1e klas staan. Ook niet als jij of medereizigers het (te e)druk vinden.

Reputatie 7

Het kan wel gekker. De controletaak is vervangen door algoritmen.

Badge +3

Als de trein vol is dan mag je daar in principe gewoon zitten volgens mij (en met echt vol bedoel ik dat er zelfs geen klapstoel meer over is.) In zo'n situatie zou een conducteur ook niet zo heel snel beboeten. Dat is hoe ik het tenminste in de spits ervaar.

Nee, alleen als de conducteur de 1e klas ‘vrij geeft’ mag je daar ongevraagd gaan zitten, maar dat gebeurt zelden.

Ik reis graag met de trein, omdat het me in staat stelt om lekker te werken in mijn reistijd. Om mezelf te verzekeren van een rustige nette werkplek reis ik eerste klas.

Helaas is er zelden een conducteur te zien, en allerlei volk dat zich niet weet te gedragen heeft dat door en ploft bepaald niet geruisloos neer in de eerste klas. 

Zelden zien we een conducteur in de eerste klas, laat staan dat deze mensen worden aangesproken en beboet. Als je zonder eerste klas kaartje in de eerste klas ploft dan krijg je het verzoek je te verplaatsen, maar er zijn geen consequenties. Dus langzamerhand is het minder beleefde deel van onze medereizigers er allang achter dat je dat rustig kunt doen.

Daarom de vraag of de conducteurs voortaan in ieder geval in de eerste klas regelmatig kunnen controleren en beboeten. Ik wil voor het extra geld dat ik graag betaal, verzekerd zijn van een rustige en prettige reis en een fijne geel blauwe werkplek…

 

Als de trein vol is dan mag je daar in principe gewoon zitten volgens mij (en met echt vol bedoel ik dat er zelfs geen klapstoel meer over is.) In zo'n situatie zou een conducteur ook niet zo heel snel beboeten. Dat is hoe ik het tenminste in de spits ervaar.

Reputatie 7
Badge

Haha moet niet gekker worden. 

Reputatie 3

Ik hoorde kort geleden een conducteur tegen een collega zeggen dat hij op het matje was geroepen bij zijn dm (?) omdat hij te veel boetes schreef. Ik weet niet wat een dm is maar het zal wel iemand van hogerhand zijn, en hij had dus blijkbaar de opdracht gekregen minder boetes te geven. Als dit het beleid van NS is, is het niet gek dat er steeds minder gecontroleerd wordt. En ja, conducteurs, dit was een gesprek in zo'n eerste klas stiltecoupé van een ICM, en dus vast niet voor mijn oren bedoeld, dus misschien kan dit ook ervoor zorgen dat jullie voortaan stil zijn in die ruimtes?

Reputatie 7

Ik vraag me af of NS 1e klas reizen nog wel serieus neemt. Ze willen het niet afschaffen begreep ik uit een ander topic, want het levert NS toch extra inkomsten op, maar treden ook niet op als er misbruik van gemaakt wordt, waardoor 1e klasbetalers zich bekocht voelen. En dat is geen incidentele situatie, ik zie bijv. zo vaak dat een paar scholieren op weg naar hun opleiding zich lekker onverschillig 1e klas installeren. 

Ik snap je reactie, Robert B. Het enige dat ik kan doen is een situatie als deze melden. Hopelijk wordt het intern besproken en gaat er iets veranderen.

Badge +3

Serieus @Rizana NS?

Je antwoord als beste markeren met al die dooddoeners zoals ‘suggestie doorgeven’ en ‘kan niet beloven’… en ‘welk traject/tijd’ maakt natuurlijk ook niet uit, dit is structureel (in ieder geval bij NS).

Er zijn mensen die regelmatig in de trein zitten (al dan niet 1e klas) en het laatste jaar nog geen enkele conducteur langs hebben zien komen.

Hooguit sporadisch, een op de tien keer of zo en dan was het een haastige ‘serviceronde’ met wat opmerkingen over mondkapjesgedrag (die vervolgens gewoon weer af gaan).

Bij 1e klas ‘scheefrijden’ is het een feit dat de kans op een boete te verwaarlozen is, je wordt hooguit naar de 2e klas gestuurd.

Een voordeel van NS Flex is dat je (bij controle) een correctietarief van €20 krijgt én mag blijven zitten, maar ja studenten en zo lachen zich rot natuurlijk.

Mij maakt het niet uit, maar de betalende 1e klas reizigers maak je met dit ‘antwoord’ in ieder geval verre van blij.

Goedenavond Fedor van Eldijk, en welkom bij de community. 

Goed om te lezen dat je graag in onze treinen werkt of Een normaal boek leest. :wink:

Jammer dat er op jouw traject weinig wordt gecontroleerd. Ik kan jouw suggestie doorzetten dat er op dat traject meer controle is gewenst, ik kan niet beloven dat er ook daadwerkelijk meer wordt gecontroleerd. Op welk traject reis je en wat zijn de tijden dat je overlast ervaart? 

Reputatie 7

Zo herkenbaar @Fedor van Eldijk 

Graag nog een inhoudelijke reactie van NS waarom er gewoon structureel niets verandert. De mededeling dat controle geen hoofdtaak is en mensen zonder geldig 1e klasvervoerbewijs sowieso risico lopen op een boete, is een dooddoener, daar heb je weinig aan.

Reputatie 7
Badge

De NS-top? Die zitten op een ivoren toren. Die weten echt niet wat er speelt onder het personeel.

Reputatie 4

Dit probleem zal toch zo zoetjes aan wel bekend zijn bij de NS-top? Van die nieuwe directrice mag je dan onderhand wel verwachten dat ze de conducteurs gaat verplichten de kaartjes te gaan controleren. Bizar dat zij dat tot op heden niet heeft geëist.

Reputatie 7
Badge

Helaas is dit geen prioriteit voor NS. Dit probleem zal dus niet opgelost worden. 

Kan de NS dit doen? Jazeker.
Gaat de NS dit doen? Behalve een handjevol goedwillende conducteurs, nee.

Er zijn hier helaas al talloze topics over gestart, zonder enig resultaat.
 

Reageer