Kosten

  • 29 April 2023
  • 55 reacties
  • 1161 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Waarom is het ov in Nederland zo duur vergeleken met andere landen? Tegenwoordig kan je niet meer wonen of komen waar je wilt.

Hoezo worden ov kosten tot op zekere hoogte niet gebonden aan inkomen?


55 reacties

Reputatie 7

Zwitserland is een land waar het OV nog duurder is maar daar zijn de lonen ook stukken hoger dan in Nederland. Engeland is duurder dan hier als je een last minute treinkaartje koopt maar weer goedkoper als je je ticket verder van te voren koopt. Ik weet niet hoe het in Scandinavië zit (ik ben er al zeker 30 jaar niet meer geweest) maar het zou me niet verbazen als het daar ook schreeuwend duur is In Noord-Amerika en Azië is het OV overal een stuk goedkoper dan in Nederland.

Wat mij in Nederland altijd verbaast is dat vooral bus, tram en metro zo buitensporig duur zijn aangezien daar liefst 65-70% subsidie op zit.

In zijn algemeenheid spelen de loonkosten een cruciale rol omdat het OV (vooral in Europa) erg arbeidsintensief is georganiseerd met vaak weinig automatisering.

Het is maar net hoe je het bekijkt. Zwitserland is in het algemeen duur, maar als je een Generalabonnement hebt (vast jaarlijks of maandelijks tarief en vervolgens het het hele jaar onbeperkt alle treinen, bussen, trams, veel kabelbanen en boten onbeperkt kunt gebruiken (zonder (spits- of HSL-toeslagen) is dat omgerekend voordelig én heel makkelijk.

Een GA kost vol tarief 2e klas voor een volwassene 3860 CHF per jaar. Dat is 3878 euro. Gedeeld door 12 maanden = 321 euro per maand. Voor senioren, jongeren, kinderen zijn deze tarieven lager.

Een GA is er ook in gezinsversie en duoversie: hierbij krijgt je partner een goedkoper GA ( eigenlijk wat NS dus afgeschaft heeft: Bijabonnementen!)

Altijd Vrij bij NS kost 363,80 euro per maand en dan heb je alleen maar treinvervoer! Vergelijk dat maar eens dus, is veel duurder.

Het is dus maar net wat je wil en hoeveel en vaak je reist.

Noorwegen: als je vroeg boekt voor treinen heb je wel de minipris en kan je honderden kilometers reizen voor omgerekend zo'n 30 euro. Verder zijn er ook regionale kaarten en deze zijn betaalbaar.

Busvervoer in Noorwegen is prijzig, vaak even duur als losse treinkaartjes voor dezelfde aantal km, maar er zit wel een maximumprijs aan. 2e en verdere personen in je groep krijgen vaak korting. Heb meerdere keren met lange-afstandsbussen daar gereisd, deze zijn supercomfortabel en betrouwbaar, je kan met je creditcard in de bus afrekenen en zoals gezegd, hoe groter de afstand hoe relatief goedkoper het wordt. Natuurlijk kan je Noorwegen verder niet vergelijken met het drukke ministaatje dat Nederland heet.

Reputatie 7
Badge +3

Het OV hoeft helemaal niet duur te zijn, het is vaak een kwestie van even uitzoeken. Ja, als je dagelijks in de spits wil reizen, dan is het inderdaad duur. Maar juist die reizen worden vaak betaald door werkgever of overheid. Als je buiten de spits reist zijn er tal van mogelijkheden om voor een heel redelijke prijs met het OV te gaan.

In de jaren negentig van de vorige eeuw zijn er meerdaagse CAO-stakingen geweest. Daarnaast stakingen vanwege de onveiligheid op de treinen. Zo tevreden was het personeel niet.

Dat zal best. Maar de trein tarieven waren de helft van wat ze nu zijn en dat is eigenlijk wat mij nog het meest interesseert (en tegenwoordig irriteert). Nu is de trein duur, personeel op de trein heeft een fors salaris maar er wordt nog steeds net zoveel gestaakt als vroeger. Men is niet snel tevreden meer. Dus.....extra vervelend dit.

Grappig dat het weer een probleem is dat treinpersoneel afgelopen jaar gestaakt heeft voor hun eigen salaris. Zo vaak staakt het treinpersoneel niet voor hun salaris, de staking die hiervoor gehouden is door het treinpersoneel was om voor alle werkende de pensioenleeftijd lager te houden dan dat de regering wilde.

En dan zijn er nog een aantal stakingen geweest vanwege geweld richting treinpersoneel of saneringsplannen vanuit de directie.

En om nu te zeggen dat NS treinpersoneel een enorm loon heeft, dat het een fatsoenlijk loon is komt voornamelijk door de toeslagen voor het zeer onregelmatige werkrooster. Het standaard loon is nu niet echt hoog noemen en alleen voor dat standaard loon zouden mensen veel minder kiezen voor een baan bij de NS.

Reputatie 7

Andere landen maken andere keuzes en ook zijn de lonen bijvoorbeeld elders veel lager waardoor tickets al met al veel goedkoper kunnen zijn dan bij ons. Ook hebben sommige landen nu "klimaattickets" voor treinvervoer, zoals Duitsland en Oostenrijk nu, flink gesubsidieerd natuurlijk, om meer mensen naar de trein te lokken. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben ook nog nooit in een land geweest waar het OV duurder was dan in Nederland.

Zwitserland is van de landen waar het OV nog duurder is dan in Nederland naar daar zijn de lonen ook stukken hoger dan in Nederland. Engeland is duurder dan hier als je een last minute kaartje koopt maar weer goedkoper als je je ticket verder van te voren koopt. Ik weet niet hoe het in Scandinavië zit (ik ben er al zeker 30 jaar niet meer geweest) maar het zou me niet verbazen als het daar ook schreeuwend duurt is In Noord-Amerika en Azië is het OV overal een stuk goedkoper dan in Nederland.

Ik kom nog wel eens in Stockholm en het OV is daar best wel te betalen De Arlanda Express (Airport naar Stockholm is dan wel redelijk aan de prijs (18 euro p.p. enkele reis), maar dan reis je ook in een soort van Thalys. 72 uur OV-pas voor Stockholm kost 30 euro. Noorwegen is wel schreeuwend duur. 

Badge +3

Misschien een leuk idee voor NS (en vooral de reiziger) om op basis van je reishistorie een abonnement aan te raden.

Dat bestaat al.

Reputatie 7

Dat is waar maar het aantal mensen dat zoveel met de trein reist dat een algemeen abonnement lonend is is procentueel klein. De meeste mensen reizen maar een paar keer per week, maand of jaar met de trein en zijn aangewezen op enkeltjes of soms op een trajectkaart.  lo

Ik wist dat het veel mensen waren, maar heb het even nagezocht: 1 op 17 Zwitsers had in 2019 (voor corona) een GA-abonnement en kan onbeperkt het land door met alle ov. Dit betrof bijna 500.000 mensen. Een prestatie voor een land met maar 8,7 miljoen inwoners. In de coronaperiode is het flink gezakt en nu is het weer opgekrabbeld naar ca, 430.000 abonnementen (eind 2022). Blijkbaar wordt er heel veel gereisd (en niet een paar keer week, maand of jaar) en is het (nog) lonend voor die mensen. 

Wat maakt dat het in Zwitserland zo succesvol is en een soortgelijk abonnement bij ons niet?

Nederlanders hebben dan blijkbaar een heel ander reisgedrag.

In Nederland heb je wel OV Vrij, maar is alleen voor zakelijke klanten op NS Businesscard (omdat het abonnement in reguliere verkoop bijna niet verkocht werd denk ik?) en kost 389 euro. 

Neemt natuurlijk niet weg dat losse kaartjes zonder beperkingen, met name op korte afstand behoorlijk duur zijn (in beide landen, waarbij Zwitserland de kroon spant).

 

Ik ben het helemaal met je eens. En zoals het er nu uitziet wordt het alleen maar duurder en duurder en duurder. Zonder eind. Tot een punt dat reizen met de trein niet meer te betalen valt. En wat dan he?  😔

Dan moet NS ook maar eens op de kosten letten. 15% loonsverhoging per jaar kan natuurlijk niet, zeker als er ook nog onnodig veel personeel rondloopt.

Reputatie 7
Badge

Dan moet NS ook maar eens op de kosten letten. 15% loonsverhoging per jaar kan natuurlijk niet, zeker als er ook nog onnodig veel personeel rondloopt.

 

Mee eens. Het personeel dat op de trein zit is peperduur helaas.

Zo was het vroeger niet. In de jaren 90 bijvoorbeeld. Toen was ook gewoon iedereen blij. Zowel de reizigers als het treinpersoneel. En alles werkte efficient en goed. En die reiziger hoefte geen foruin te betalen om met de trein te mogen reizen. 

Het basissalaris is niet om over naar huis te schrijven om het zo te zeggen. Voor dat basissalaris zouden maar weinig mensen bij de NS komen werken omdat je elders veel beter betaalde banen kunt krijgen.

Ik weet niet wat voor illusies jij hebt over het salaris dat iemand met een MBO3 opleiding elders verdient maar er zijn er maar weinigen die met het basissalaris van een conducteur of machinist beginnen. Wel zijn er in het bedrijfsleven vaak meer mogelijkheden om door te groeien door een grotere verscheidenheid aan soorten banen. 

Even los daarvan is er bij NS langzamerhand inmiddels wel een fors probleem met de totale salarispost, zeker nu de inkomsten sterk zijn gedaald door het weglopen van (vooral de beter betalende) reizigers. 

NS zoekt de oplossing vooralsnog in minder treinen en hogere tarieven maar ik vrees dat dat niet op de oplossing is. Het lijkt er op dat men bij NS op dit moment niet goed beseft dat het bedrijf geld verdient door zoveel mogelijk treinen te laten rijden en zoveel mogelijk reizigers te vervoeren.

Alle prijzen stijgen dus ook die van het OV. Er is wel degelijk een samenhang. Die mensen die roepen dat de lonen in het OV zo geweldig zijn moeten er dan zelf gaan werken. Ze vragen nog steeds om personeel.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/36/prijzen-openbaar-vervoer-stijgen-sterker-dan-autokosten

De prijzen van het OV stijgen al zeker 25 jaar gemiddeld veel sneller dan de algemene prijsindex en de lonen. Daarmee wordt het OV langzamerhand voor steeds grotere groepen niet meer betaalbaar.

Een belangrijke oorzaak is los van de hoge loonkosten de achterblijvende arbeidsproductiviteit. Organisatie en werkprocedures zijn al decennia lang nauwelijks veranderd en door eisen m.b.t. roosters en persooneelsinzet soms juist inefficiënter geworden. e achterblijvende arbeidsproductivianisatie en werkprocedures zijn al t

Reputatie 7
Badge +3

Dat Luxemburg klein en overzichtelijk is speelt ongetwijfeld mee. Maar het blijft een interessant model om te volgen. Zeker wanneer je als land OV wilt inzetten om klimaatdoelen te halen en last hebt van een enorm verkeersinfarct.

Er is inmiddels 3 jaar ervaring met gratis OV in Luxemburg. Een kort artikel (in het Engels) is te vinden op Residents of Luxembourg celebrate three years of free public transport | Eltis.

 

De benzineprijs is maar een voorbeeld. Alle prijzen stijgen. Ook die van ov. 

Het probleem is echter zoals ik al hierboven heb aangegeven dat de OV-tarieven jaar in jaar uit harder stijgen dan de algemene prijsindex en de lonen. Als dat ieder jaar 1% extra is is het OV (los van inflatie) na 25 jaar wel reëel een kwart duurder geworden. Dat is een tendens die niet houdbaar is want uiteindelijk wordt het OV op die manier sluipenderwijs onbetaalbaar.

Bijna de helft van de opbrengst het treinkaartje gaat inmiddels op aan personeelskosten. Juist bij die personeelskosten zal er iets structureel moeten veranderen.

Reputatie 7
Badge +3

Het meeste OV in Nederland is ook veredeld stadsvervoer. 

Reputatie 7

Klopt. De afstanden zijn zo kort en de trein stopt zo vaak. 

Zitten de treinen nu ook altijd flink vol in Luxemburg? Ben daar al jaren niet geweest.

Mijn indruk is ook dat er in Nederland altijd erg veel gereisd wordt. Ik zit op dit moment in de trein, het is meivakantie en er zijn hopen jongeren met Jongerendagkaarten onderweg. Stel dat ov in Nederland gratis was, zou de toeloop dan niet zo groot zijn dat treinen uitpuilen en vertragingen de spuigaten uitlopen? (Ik denk even aan het 9- Euroticket van vorig jaar in Duitsland)

Wat niet-controlerend personeel betreft: in de vorige trein trof ik een erg vriendelijke conductrice die op het traject Roosendaal - Den Bosch regelmatig voorbij liep en ook enkele "boetes" uitdeelde (grijsrijders 1e klas en 2 lichtelijk bedwelmde jongeren die geen enkel vervoerbewijs hadden). Het is maar net welk personeel je treft.

Stel dat ov in Nederland gratis was, zou de toeloop dan niet zo groot zijn dat treinen uitpuilen en vertragingen de spuigaten uitlopen? (Ik denk even aan het 9- Euroticket van vorig jaar in Duitsland)

Er zit nog een wereld van verschil tussen (bijna) gratis OV zoals in Luxemburg en het €9 -ticket in Duitsland en het inmiddels vrijwel onbetaalbare tarief in Nederland.

Gratis of bijna gratis moet je niet willen maar een zo hoog tarief dat het voor grote groepen niet meer te betalen is moet je ook niet willen. Je kunt dus ook ergens halverwege gaan zitten zoals bijv. in Azië.

Je kan er ook voor kiezen om, zoals in Duitsland het OV zwaar te gaan subsidieren om zo reizigers weet te verleiden.

Dat mag wettelijk niet als het vervoer niet is aanbesteed. Zolang NS onderhands de concessie voor het HRN krijgt dus geen subsidie.

Daarnaast zal de politiek er ook weinig voor voelen om de rekening te gaan betalen van looneisen van 15% van vakbonden en personeel. Iets met precedentwerking.

Reputatie 7
Badge +3

(...) parasieten (...)

En toen ben ik gestopt met lezen.

Reputatie 6

In de jaren negentig van de vorige eeuw zijn er meerdaagse CAO-stakingen geweest. Daarnaast stakingen vanwege de onveiligheid op de treinen. Zo tevreden was het personeel niet.

Dat zal best. Maar de trein tarieven waren de helft van wat ze nu zijn en dat is eigenlijk wat mij nog het meest interesseert (en tegenwoordig irriteert). Nu is de trein duur, personeel op de trein heeft een fors salaris maar er wordt nog steeds net zoveel gestaakt als vroeger. Men is niet snel tevreden meer. Dus.....extra vervelend dit.

in de jaren 90 was deservice ook nog eens feel beter. Die paar stakingen zijn niks bij de maandenlange buitendienststellingen die nu de norm zijn. 

@Tamzin  @Trein-Dario   Bij de meeste werkgevers in de industrie kun je meer verdienen dan het basissalaris van de NS, daar hoef je echt geen specialist voor te zijn.

Misschien is het voor jongeren interessant om bij de NS te beginnen maar voor 40+ absoluut niet voor het basis salaris.

 

En Tamzin, er is vanuit de overheid druk gezet op de NS om met een hogere salariseis in te stemmen, ook bij overheidsbanen is de stijging vergelijkbaar geweest als bij de NS.  En daarbij heb ik je al meermalen aangegeven dat je bij dit soort dingen niet naar 1 jaar moet kijken maar naar het totale verloop van loonsverhogingen over een langere periode om een goed beeld te krijgen.  Helaas staar jij je blind op de laatste CAO afspraken in plaats van over een langere periode te kijken.

 

Sommige branches zullen altijd arbeidsintensief blijven, daar kun je niet aan ontkomen, tenzij je bewust daarvoor kiest en de gevolgen accepteert.  Al zijn ze op het spoor druk bezig met ATO om de machinist te vervangen. Daarnaast was er ooit de illusie dat poortjes zouden bijdragen aan het verminderen van controleren personeel, nu willen reizigers de Hc juist meer zien in de trein. Dan maar geen Hc meer op de trein, prijs kaartje naar beneden en meer ellende en overlast in de treinen doordat je ook bepaalde groepen dan meer aantrekt.

En wat dacht je van de SPOPO die opeens verdween waardoor de NS gedwongen werd om V&S medewerkers aan te gaan nemen, was dat niet de overheid die die keuze maakte waardoor de NS meer medewerkers moest aannemen?

En de overheid kan het OV dan subsidie geven maar wie betaald dat uiteindelijk? Juist, alle Nederlanders die meer belasting moeten betalen terwijl die al zo hoog zijn in NL.

Reputatie 7
Badge

@Tamzin  @Trein-Dario   

 

Sommige branches zullen altijd arbeidsintensief blijven, daar kun je niet aan ontkomen, tenzij je bewust daarvoor kiest en de gevolgen accepteert.  Al zijn ze op het spoor druk bezig met ATO om de machinist te vervangen. Daarnaast was er ooit de illusie dat poortjes zouden bijdragen aan het verminderen van controleren personeel, nu willen reizigers de Hc juist meer zien in de trein. Dan maar geen Hc meer op de trein, prijs kaartje naar beneden en meer ellende en overlast in de treinen doordat je ook bepaalde groepen dan meer aantrekt.

 

Jullie laten je haast nooit zien in de trein, dus die overlast is er al in de trein. Tot grote ergenis van de reizigers die zich niet veilig meer voelen. Of zich eraan storen. De overlast waar jij het nu overhebt die is er al. Al jaren. 

Maar het lijkt wel alsof jullie dat niet begrijpen. Alsof jullie in jullie eigen bubeltje zitten en het allemaal maar niet willen zien of zo. 

@Tamzin  @Trein-Dario   

En Tamzin, er is vanuit de overheid druk gezet op de NS om met een hogere salariseis in te stemmen, ook bij overheidsbanen is de stijging vergelijkbaar geweest als bij de NS. 

Als het niet verantwoord is moet NS nee zeggen. Zwichten voor chantage van de vakbonden is het domste wat je kunt doen want volgend jaar komen ze dan met een eis van 20%.

 

Sommige branches zullen altijd arbeidsintensief blijven, daar kun je niet aan ontkomen, tenzij je bewust daarvoor kiest en de gevolgen accepteert.

Er zijn meer sectoren verdwenen omdat ze financieel niet meer mee konden komen. Denk aan de scheepsbouw, de textiel, etc.

 

Al zijn ze op het spoor druk bezig met ATO om de machinist te vervangen.

ATO is een niet realistische weg omdat je dan spoorlijnen voor de veiligheid tot een soort metro zonder overwegen moet ombouwen. Leuk voor nieuwe trajecten maar te duur voor bestaande lijnen.

 

Daarnaast was er ooit de illusie dat poortjes zouden bijdragen aan het verminderen van controleren personeel.

Ja, maar natuurlijk niet als je ze maar op 1/3 deel van de stations installeert. In Japan hebben alle stations poortjes (of de machinist doet in- en uitgangscontrole) en is er verder geen controle in de trein. Daar worden nu de conducteurs uitgefaseerd, het kan dus prima.

 

Dan maar geen Hc meer op de trein, prijs kaartje naar beneden en meer ellende en overlast in de treinen doordat je ook bepaalde groepen dan meer aantrekt.

Aan onbetaalbare conducteurs die niet controleren heb je ook niets. Wanneer controleert er ooit een conducteur op vrijdag/zaterdagavond?

Nogmaals als er geen oplossing komt voor het loonkosten probleem zit de trein op doodlopend spoor. Doorgaan met tariefsverhogingen in het huidige tempo is een kansloze politiek.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

In andere landen wordt het ov vaak gesubsidieerd door de overheid. In Nederland is dat niet zo, althans voor de NS. Stads- en streekvervoer wordt wel gesubsidieerd door de Provincies.

Voor mensen met een laag inkomen zijn er vaak wel regelingen om goedkoop of zelfs gratis met het ov te kunnen reizen, maar dat beperkt zich meestal tot je woonplaats of regio.

Bedankt voor jullie reacties.

In landen waar de lonen lager liggen zijn de kosten van levensonderhoud ook lager.

Met korting zoals bv groepsreizen tijdens daluren vind ik de prijs alsnog buiten proportie. Zo kost een retourtje Zwolle - Arnhem alsnog 34 euro pp als je met 2 personen reist.

Het dal voordelen abonnement ziet er wel goed uit. 40% korting scheelt heel wat. Het is inderdaad even zoeken.

In Duitsland kost vrij reizen slechts 49eu/maand tegenover 250eu hier. Daar heb ik wel mijn bedenkingen bij. Ik ben ook nog nooit in een land geweest waar het OV duurder was dan in Nederland.

Misschien een leuk idee voor NS (en vooral de reiziger) om op basis van je reishistorie een abonnement aan te raden.

 

Ik ben ook nog nooit in een land geweest waar het OV duurder was dan in Nederland.

Zwitserland is een land waar het OV nog duurder is maar daar zijn de lonen ook stukken hoger dan in Nederland. Engeland is duurder dan hier als je een last minute treinkaartje koopt maar weer goedkoper als je je ticket verder van te voren koopt. Ik weet niet hoe het in Scandinavië zit (ik ben er al zeker 30 jaar niet meer geweest) maar het zou me niet verbazen als het daar ook schreeuwend duur is In Noord-Amerika en Azië is het OV overal een stuk goedkoper dan in Nederland.

Wat mij in Nederland altijd verbaast is dat vooral bus, tram en metro zo buitensporig duur zijn aangezien daar liefst 65-70% subsidie op zit.

In zijn algemeenheid spelen de loonkosten een cruciale rol omdat het OV (vooral in Europa) erg arbeidsintensief is georganiseerd met vaak weinig automatisering.

Reageer