Machinist worden maar niet op zondag werken | NS Community
beantwoord

Machinist worden maar niet op zondag werken

  • 12 January 2023
  • 74 reacties
  • 3457 Bekeken

Reputatie 2

Hallo, 

Ik ben christelijk, en wil daarom niet op de zondag werken. Zijn er mogelijkheden om dan alsnog als machinist aan de slag te gaan? 

Groetjes René

icon

Beste antwoord door Edwin 14 January 2023, 21:19

Bekijk origineel

74 reacties

Reputatie 7

Jouw buurman werkt ook alle zaterdagen, zondagen en feestdagen? Ik vond het niet fijn om 3 van de 4 weekenden te moeten werken, omdat mijn collega's zo graag in het weekend vrij wilden zijn.

Ik werk in de zorgsector en minstens 3 weekenden per maand. Ook soms in de nacht. Ik vind het niet erg, zou best iedere zondag willen werken. De zondag heb ik altijd een saaie dag gevonden. Met Kerst, Pasen etcetera heb ik ook weinig. Ik werk dan net zo lief om collega's hun tijd met familie te geven. Alleen... het mag niet want van hen wordt ook geëist dat zij hun deel van de feestdagen werken. Terwijl een ander deel van de collega's juist dan altijd wil werken, ook wel extra uren op die dagen, maar die worden dan teruggefloten.... Raar. Ben graag regelmatig op een doordeweekse dinsdag of woensdag vrij. Daarnaast heb ik veel collega's die juist graag in weekenden en avonden werken (vaak mensen zonder thuiswonende kinderen) vanwege de toeslagen. Een ander deel van de collega's ziet graag af van die toeslagen als ze toestemming krijgen niet meer 's nachts te werken of op zondag. Hun tijd met de kinderen of het gezin is ze heel wat waard. 

Ik heb vrijwel geen collega's die 36 of 40 uur werken. Alleen leidinggevenden die niet op de werkvloer staan maar in kantoren of online thuis voor een fiks uurloon zitten te vergaderen doen dat. Het personeel op de werkvloer krijgt niet meer dan 24 of soms 28 uur. Liefst nog minder.... Dan hebben ze meer poppetjes om op terug te vallen bij roosterverstoringen. 

Roepen dat iedereen meer uren moet gaan werken om de personeelstekorten op te lossen is kort door de bocht, zo eenvoudig is het niet, en het zal ook niet gebeuren.

Reputatie 7

Als machinist-zijnde vind ik het persoonlijk nooit vervelend om de weekenden te werken. 1 zaterdag + 1 zondag levert me qua inkomen nou eenmaal meer op dan 1 maandag + 1 dinsdag. Maarja, er zijn nou eenmaal afspraken binnen het bedrijf hoeveel weekenden je werkt. Dit ligt vast in de roosters of, zoals in mijn eigen geval, meer weekenden in de zomer en minder in de periode daarbuiten. Als er mensen aan worden genomen met bepaalde extra voorkeuren, zoals niet werken op zondag, dan moet er dus ook iemand worden aangenomen die extra wil werken op zondag. En op het moment dat 1 van die twee ontslag neemt moet er dus weer naar compensatie gezocht worden. Dat maakt het voor een aantal kandidaten wellicht aantrekkelijker om bij de NS te komen werken maar voor de planning en voor een heel groot deel van het huidige personeel juist weer onaantrekkelijker.

Reputatie 7

Mocht TS nog meelezen, heel veel standplaatsen hebben een ruil-app waarin je altijd wel wat liefhebbers kan vinden om jouw zondagen te werken mits jij dan weer een andere dag van de betreffende collega wil werken. Het zal wellicht niet voor alle zondagen lukken maar als je echt graag dit werk zou willen doen zou ik het persoonlijk op die manier op proberen te lossen. Vaak als je een beetje goed ligt bij de dienstindelers kom je ook nog wel een heel eind. Nogmaals geen garanties maar er zijn echt wel manieren om van ten minste zoveel mogelijk zondagen af te komen...

Reputatie 7
Badge +1

Mocht TS nog meelezen, heel veel standplaatsen hebben een ruil-app waarin je altijd wel wat liefhebbers kan vinden om jouw zondagen te werken mits jij dan weer een andere dag van de betreffende collega wil werken. Het zal wellicht niet voor alle zondagen lukken maar als je echt graag dit werk zou willen doen zou ik het persoonlijk op die manier op proberen te lossen. Vaak als je een beetje goed ligt bij de dienstindelers kom je ook nog wel een heel eind. Nogmaals geen garanties maar er zijn echt wel manieren om van ten minste zoveel mogelijk zondagen af te komen...

Ik heb het idee dat TS absoluut niet op zondag wil werken. Dus dan heeft deze oplossing geen zin. 

Grappig dat mensen nog steeds een lokaal bedrijf met planningen voor afdelingen van een man of 20 vergelijken met een standplaats van de NS met een planning op kleine standplaatsen van een 100 machinisten naar standplaatsen met honderden machinisten.

Rekening houden met voorkeuren zijn nooit garanties, lokaal word er zoals West aangeeft best wel wat geregeld met planners of collega's onderling maar het is geen recht wat je kunt bedingen. Daarbij ben je in het geval van een planner wel afhankelijk van de persoon die de planning maakt en het is ook niet zo dat je altijd maar medewerking krijgt. Vaak is het een spelletje van geven en nemen, ben jij flexibel voor een planner dan was er omgekeerd ook wel wat te regelen.

Bij ons was het overigens alleen mogelijk om weekenden tegen weekenden te ruilen, net als nachten tegen nachten. Dit omdat sommige hun snor drukte voor bepaalde diensten en dat precedenten veroorzaakten waar het management uiteindelijk op ingegrepen heeft want het gaf scheve gezichten op de werkvloer.

Reputatie 5

Ik snap niet dat er steeds vanuit gegaan wordt dat mensen niet in het weekend willen werken. Ik werk het liefst in het weekend, al was het alleen maar om al die vreselijke vrijetijdsdrukte en de leegte van de zondag te ontlopen. Er zullen bij NS toch ook wel mensen zijn die graag in de weekenden werken? Als NS een beetje flexibel met de roosters is kunnen die dan mooi compenseren met degenen die om een of andere reden niet op zaterdag of zondag willen werken.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen Mensen hebben over het algemeen geen idee hoe ingewikkeld de planning van personeel en materieel is bij NS.

Zonder er een waardeoordeel over uit te spreken is het een feit dat de personeelsplanning mede door allerlei randvoorwaarden als het vermijden van het rondje om de kerk zeer gecompliceerd is. Zeker in vergelijking met strikt lijjnsgebonden exploitatie.

 

Reputatie 2

Planningsfuncties bij NS zijn veelal op mbo-/hbo-niveau, dus laten we ook niet overdrijven hoe ingewikkeld dat nou is. En inflexibiliteit betekent niet per se meer complexiteit: minder keuzeopties maakt de puzzel juist makkelijker.

Reputatie 1

Planningsfuncties bij NS zijn veelal op mbo-/hbo-niveau, dus laten we ook niet overdrijven hoe ingewikkeld dat nou is. En inflexibiliteit betekent niet per se meer complexiteit: minder keuzeopties maakt de puzzel juist makkelijker.

Dat het vereiste niveau geen WO is zegt niets over hoe ingewikkeld het maken van een personeelsplanning is.. er zijn super veel factoren waar rekening mee dient te worden gehouden. (Mensen lijken vaak even te vergeten dat het hier niet alleen om personeel gaat, maar de combi van personeel en materieel - in een strakke dienstregeling - binnen een 24 uurs operatie.)

Reputatie 7
Badge

Als er mensen aan worden genomen met bepaalde extra voorkeuren, zoals niet werken op zondag, dan moet er dus ook iemand worden aangenomen die extra wil werken op zondag. En op het moment dat 1 van die twee ontslag neemt moet er dus weer naar compensatie gezocht worden.

In een enorm rooster zoals dat van NS hoef je dit natuurlijk niet 1-op-1 te regelen. Het voordeel van die schaal is dat het nog steeds kan passen met bijvoorbeeld iemand die op zondag werkte minder als je iemand meer krijgt die op vrijdag werkt en je ook iemand hebt die op beide werkt. En dat soort wisselingen kunnen uiteraard ook een stuk complexer nog, want ja, roosters zijn complex.

Reputatie 7
Badge +3

Bij NS is het veel ingewikkelder dan andere bedrijven omdat het personeel vanuit veel verschillende standplaatsen werkt. Mensen hebben echt geen idee hoe ingewikkeld het is om de planning rond te krijgen. Het is een operatie die je eigenlijk alleen met het leger kunt vergelijken.

Het is niet voor niets dat er al decennia de discussie suddert over het zogenaamde ‘rondje om de kerk’: https://nl.wikipedia.org/wiki/Rondje_om_de_kerk. Het huidige model draait sinds 2009 en het lijkt me niet dat de directie van NS op dit moment de discussie weer op scherp wil zetten.

Elke standplaats van de NS krijgt een x aantal diensten vanuit Utrecht welke bemenst moeten worden door de standplaats. Daarbij wordt rekening gehouden met de standaard wegbekendheid van elke standplaats, elke standplaats heeft dus een bepaald rayon waar de machinisten kennis van moeten hebben.

Per standplaats zijn er een x aantal machinisten die dan samen gaan zitten om van al die diensten roosters te maken van zeg voor het gemak even 20 á 25 weken waar dus geprobeerd wordt om de diensten qua tijden redelijk op elkaar aan te laten sluiten zodat er geen grote sprongen zitten in de starttijden van diensten. Vrije dagen moeten in dit rooster ook zo evenredig mogelijk verdeeld worden en dan moet er ook nog rekening gehouden worden met een behoorlijk pakket aan regels die betrekking hebben op de arbeidstijdenwet en CAO regels wat het nog eens complexer maakt.

Als dat eenmaal rond is dan gaan de roosters naar het personeel ter inzage en kan het personeel nog reageren richting de collega's die de roosters in elkaar hebben gezet met verzoeken, waarna gekeken wordt of er nog wat met die verzoeken gedaan kan worden.

Als de roosters eenmaal rond zijn dan weet je als machinist dus voor die 20 á 25 weken waar je aan toe bent qua diensten en vrije dagen. Al kunnen diensten altijd nog wijzigen in de roosters door allerlei omstandigheden maar je hebt een aardige leidraad voor je eigen sociale planning voor vele weken vooruit. In principe staan de roosters die in december ingaan met de nieuwe dienstregeling dus vast voor 1 jaar, als je aan het eind van je rooster bent begin je weer bij de eerste week van je rooster.

Per week wordt door de (lokale) planners gekeken of alle diensten voorzien zijn van een machinist, is een machinist vrij of ziek dan vallen de diensten spreekwoordelijk in de “bak”.  Die diensten moeten dan weer voorzien worden van een machinist uit het reserve rooster/partime rooster en bij gebrek daaraan wordt er een uitvraag gedaan voor iemand die of van dag wil ruilen of een extra dienst wil werken om deze dienst op te vullen.

Als je met zulke vaste roosters werkt is het erg lastig om ook nog te gaan nalopen of er mensen zijn met specifieke voorkeuren die dan weer uit het standaard rooster gehaald worden en vervangen moeten worden en zelf weer op een andere dag ingezet moeten worden.

Dit brengt dan een hoop extra werk mee voor standplaatsen met een paar honderd machinisten maar ook op kleinere standplaatsen met een 100 machinisten is dit al veel werk. 

Het werk van deze planners wordt flink onderschat, deze planners zijn namelijk flink druk met alle wijzigingen die ze elke week moeten doen in de roosters en het nabellen van machinisten om op andere dagen te werken vanwege tekorten op die dagen. Vergeet ook niet dat er dagelijks veranderingen zijn in wie er ziek is en wie er weer beter is en dat op dagelijkse basis dus ook nog geschoven wordt en oplossingen gezocht moeten worden voor de machinisten die uitvallen.

Het is gewoon ongewenst om het werk van deze planners nog ingewikkelder te maken dan dat het al is, zeker met een planning van zoveel mensen door 1 planner.

 

Voorkeuren komen niet van 1 machinist maar als dat soort dingen toegelaten worden dan komen die van misschien wel 50% of meer van de machinisten. Dat is een hoop extra werk omdat machinisten in vaste roosters werken gedurende het hele jaar, met uitzondering dan van een select groepje reserve machinisten die heel flexibel zijn en elke week afwachten op welke dag ze vrij zijn.

Reputatie 7

Bedankt voor je uitvoerige uitleg @Jeroen 

Reputatie 5

Grappig dat mensen nog steeds een lokaal bedrijf met planningen voor afdelingen van een man of 20 vergelijken met een standplaats van de NS met een planning op kleine standplaatsen van een 100 machinisten naar standplaatsen met honderden machinisten.

Rekening houden met voorkeuren zijn nooit garanties, lokaal word er zoals West aangeeft best wel wat geregeld met planners of collega's onderling maar het is geen recht wat je kunt bedingen. Daarbij ben je in het geval van een planner wel afhankelijk van de persoon die de planning maakt en het is ook niet zo dat je altijd maar medewerking krijgt. Vaak is het een spelletje van geven en nemen, ben jij flexibel voor een planner dan was er omgekeerd ook wel wat te regelen.

Bij ons was het overigens alleen mogelijk om weekenden tegen weekenden te ruilen, net als nachten tegen nachten. Dit omdat sommige hun snor drukte voor bepaalde diensten en dat precedenten veroorzaakten waar het management uiteindelijk op ingegrepen heeft want het gaf scheve gezichten op de werkvloer.

Dus jij gaat er vanuit dat NS het enige grote bedrijf is…….

Reputatie 7
Badge +3

@Satneef NS is zeker niet het enige grote bedrijf in Nederland. Maar bij mijn weten is NS wel het enige bedrijf waarbij de dienstverlening vanuit zoveel verschillende standplaatsen wordt uitgevoerd en het personeel vanuit die standplaatsen over het hele land wordt ingezet. Het is onwaarschijnlijk gecompliceerd.

Reputatie 2

Bedankt voor al jullie antwoorden. Ik dacht, misschien is er door de personeelstekorten nog een mogelijkheid, maar begrijp jullie toelichting volledig. 

 

Bedankt voor de vele reacties

Reputatie 2

Er zal vast wat bij komen kijken om de planning in elkaar te draaien, al betekent dat natuurlijk niet dat er geen ruimte is voor verbeteringen, integendeel.

Reputatie 7
Badge +3

Niemand zal ontkennen dat er geen ruimte is voor verbeteringen. Tegelijkertijd moet je je ook geen illusies maken wanneer een systeem bijzonder gecompliceerd is. Iedere wijziging heeft gevolgen verderop  in de organisatie die op het eerste gezicht misschien niet eens duidelijk zijn. Niet voor niets werken ze bij NS met een systeem van het verdelen van zowel de lusten als de lasten over de verschillende standplaatsen. 

Nogmaals, het is vele malen ingewikkelder dan de meeste mensen denken. Het probleem is dat de huidige methodiek historisch gegroeid is en er verwachtingen zijn gewekt en afspraken gemaakt. Als je vanaf nul zou beginnen met een bedrijf als NS zou niemand het zo inrichten. Dat snapt iedereen.

Reputatie 7
Badge

Per standplaats zijn er een x aantal machinisten die dan samen gaan zitten om van al die diensten roosters te maken van zeg voor het gemak even 20 á 25 weken waar dus geprobeerd wordt om de diensten qua tijden redelijk op elkaar aan te laten sluiten zodat er geen grote sprongen zitten in de starttijden van diensten.

Machinisten roosteren zelf?! Echt? Roosteren is een (inderdaad complex) vak. Ik begrijp wel dat een groep mensen met hele andere expertise dat niet alleen snel ingewikkeld maar ook snel té ingewikkeld wordt.

Het werk van deze planners wordt flink onderschat, deze planners zijn namelijk flink druk met alle wijzigingen die ze elke week moeten doen in de roosters en het nabellen van machinisten om op andere dagen te werken vanwege tekorten op die dagen. Vergeet ook niet dat er dagelijks veranderingen zijn in wie er ziek is en wie er weer beter is en dat op dagelijkse basis dus ook nog geschoven wordt en oplossingen gezocht moeten worden voor de machinisten die uitvallen.

Ik vrees dat ik die complexiteit niet onderschat. Ik heb zoals ik eerder liet vallen wel (meer dan) eens een schoolrooster van dichtbij gezien en realiseer me terdege dat met een grotere schaal en wat andere en anders aan elkaar gerelateerde vrijheidsgraden (docent, klas, lesuur, vak, lokaal mét roosterwensen van docenten vs dienst, materieel, personeel) (bijvoorbeeld welke vakken een docent kan geven ligt bijvoorbeeld vast, evenals welke trajecten een machinist kan rijden maar ook het feit dat je dienst niet ergens anders kan beginnen dan je op dat moment kunt zijn als gevolg van een eerdere dienst) die complexiteit verder explodeert.

Echter als de roosters nu nog een soort koehandel tussen een aantal belanghebbenden zijn, ben ik er van overtuigd dat NS met experts, ondersteund door de juiste software, makkelijk meer complexiteit aan kan dan nu.

Daarnaast lijken we hier nog een factor te missen die ik hier ook nog wil benoemen. De vraag van TS toont aan dat NS meer personeel zou kunnen krijgen als ze (tot op zekere hoogte) roosterwensen toe zou staan. Dat maakt dat dit niet alléén een complicereende factor voor de roosters zou zijn, maar ook juist een (mogelijk wel kleiner) vereenvoudigend effect zou hebben. Immers, met meer capaciteit (personeel) maak je weer makkelijker een rooster.

Reputatie 7
Badge

Overigens houdt NS dus stiekem wel degelijk al rekening met roosterwensen, in ieder geval van de kleine groep machinisten die het rooster zelf maken.

Reputatie 7
Badge

Overigens houdt NS dus stiekem wel degelijk al rekening met roosterwensen, in ieder geval van de kleine groep machinisten die het rooster zelf maken.

Die machinisten maken de roosters voor de hele standplaats, met inachtneming van de bestaande regels.

Ze maken die roosters dus niet (alleen) voor henzelf, maar voor iedereen.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens houdt NS dus stiekem wel degelijk al rekening met roosterwensen, in ieder geval van de kleine groep machinisten die het rooster zelf maken.

Dat begrijp ik er niet uit. Men zal toch een x aantal weekenden moeten werken en geen vaste dagen vrij kunnen claimen. De roosterwensen zullen inhouden dat je op voorbehoud vrij kunt vragen voor bepaalde dingen en vakanties.

Bij mijn vorige baan kon ik ook wensen aangeven, maar als ik echt vrij wilde hebben dan kostte dat een dag, ook al had ik een contract voor 16 uur. Niet met alle wensen kon rekening gehouden worden. Daar moest ik wel 7 dagen per week van 8 tot 18.30 uur voor beschikbaar zijn. Rooster voor 2 maanden, had ik onverwachts vrij nodig op een al ingeroosterde dag dan moest ik ruilen en anders pech.

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben christelijk, en wil daarom niet op de zondag werken. 

 

Zo vanzelfsprekend als u het stelt, is dat niet hoor. Het geldt vooral voor de bevindelijk gereformeerden en aanverwant en dat is maar een klein deel van de christelijke bevolking, al zult u dat in Gouda niet zo ervaren. Veruit de meeste gelovigen interpreteren dat veel ruimer en wat mij betreft realistischer. Naast het feit dat het binnen de reformatorische gezindten momenteel ook ongekend snel verschuift.

Zelf heb ik een paar zondagen in het GHZ doorgebracht, Een ziekenhuis is een volcontinubedrijf en als inwoner van de kaasstad pik ik de refomeisjes er zo uit. Er is een oververtegenwoordiging van mensen met een christelijke achtergrond in de zorg, maar ook op zondag waren de verpleegkundigen met een refo-achtergond volop aanwezig. Het is alleen voor uw betrekkelijk kleine groep zo scherp als u het stelt. 

Dat u geen machinist kunt worden, lijkt me ook niet meer dan logisch. Zondag is zowel voor gelovigen als ongelovigen vaak een dag voor sociale contacten, en structureel ruilen met uw collega’s, zodat u nooit op zondag hoeft te werken, zal sowieso niet gaan.

Reputatie 2

Ik ben christelijk, en wil daarom niet op de zondag werken. 

 

Zo vanzelfsprekend als u het stelt, is dat niet hoor. Het geldt vooral voor de bevindelijk gereformeerden en aanverwant en dat is maar een klein deel van de christelijke bevolking, al zult u dat in Gouda niet zo ervaren. Veruit de meeste gelovigen interpreteren dat veel ruimer en wat mij betreft realistischer. Naast het feit dat het binnen de reformatorische gezindten momenteel ook ongekend snel verschuift.

Zelf heb ik een paar zondagen in het GHZ doorgebracht, Een ziekenhuis is een volcontinubedrijf en als inwoner van de kaasstad pik ik de refomeisjes er zo uit. Er is een oververtegenwoordiging van mensen met een christelijke achtergrond in de zorg, maar ook op zondag waren de verpleegkundigen met een refo-achtergond volop aanwezig. Het is alleen voor uw betrekkelijk kleine groep zo scherp als u het stelt. 

Dat u geen machinist kunt worden, lijkt me ook niet meer dan logisch. Zondag is zowel voor gelovigen als ongelovigen vaak een dag voor sociale contacten, en structureel ruilen met uw collega’s, zodat u nooit op zondag hoeft te werken, zal sowieso niet gaan.

 

Bedankt voor je reactie. Ik had verder niet om een mening gevraagd of om een percentage van Nederland die zo denkt als mij, ik stelde allen een concrete vraag. Hierop heb ik duidelijk antwoord gekregen. 

 

Ik heb ook niet gezegd dat alle christenen zo denken als ik dat doe toch? En in de zorg werken in het ziekenhuis is anders dan een machinist op een trein voor ons, maar dat zul je vast niet begrijpen. 

 

 

Reageer