Mag ik in de 1e klas plaatsnemen als het druk is in de 2e klas? | NS Community
beantwoord

Mag ik in de 1e klas plaatsnemen als het druk is in de 2e klas?

  • 8 March 2014
  • 86 reacties
  • 118022 Bekeken

Als 2e klas vol is, mag men dan in de 1e klas gaan zitten?
icon

Beste antwoord door Anonymous 8 March 2014, 11:57

Bekijk origineel

86 reacties

@Pe_pe

Ik zou willen dat het beiden kon. Dan sloeg ik 2 vliegen in 1 klap.

Ook vliegende controleteams, die we nu ook hebben, geven meer pakkans, maar als je een vaste HC van de trein afhaalt, vraag ik me af wat er met het veiligheidsgevoel van reizigers gebeurd. Ik heb het nu niet alleen over zwartrijders, maar ook als men niet lekker is.
En ja, voor ik het weer lees, sommige collega's doen niet waar ze voor besteld zijn en daar heeft elk bedrijf wel last van helaas.
Kan voor de eerste klas niet net als in de Thalys per coupe een soort butler worden aangesteld? Dan weet je tenmiste waar je voor betaald en krijg je de service en het comfort waar je, gezien je inkomen en bestedingsniveau, recht op hebt.
Reputatie 7
Badge +4
Rechten kun je hooguit ontlenen aan de prijs die je voor je kaartje hebt betaald. Je inkomen staat er los van. In de eerste klas van de Thalys krijg je een ontbijt of een diner aangeboden en zijn dranken gratis in de meeste gevallen. Die brengen ze inderdaad naar je stoel en alles is inclusief maar het meisje dat het brengt, betaal je echt zelf in de prijs van je ticket. Het reist aangenaam. dat wel.



Persoonlijk reis ik wel eerste klas vanwege het comfort, de rust en de grotere kans op een zitplaats. Ik denk dat maar weinig reizigers hier een butler willen. De railcatering die door de luidsprekers schalt, mag wat mij betreft juist afgeschaft worden.
Voor mij was in ieder geval de enige reden om de eerste klas upgrade te nemen de grotere kans op een zitplaats op de tijden dat ik normaal reis. Een mannetje bij de deur is een enorme extra kostenpost waar niemand op zit te wachten volgens mij.

Daarnaast moet je dan al het materieel verbouwen om de eerste klas coupe's samen te voegen tot een grote, want anders ben je drie mannetjes per trein kwijt als je pech hebt. En dat op gemiddeld 350 rijdende stellen, dat worden heel veel mannetjes.
Reputatie 7
Badge +4
@Pe_pe

Ik zou willen dat het beiden kon. Dan sloeg ik 2 vliegen in 1 klap.

Ook vliegende controleteams, die we nu ook hebben, geven meer pakkans, maar als je een vaste HC van de trein afhaalt, vraag ik me af wat er met het veiligheidsgevoel van reizigers gebeurd. Ik heb het nu niet alleen over zwartrijders, maar ook als men niet lekker is.
En ja, voor ik het weer lees, sommige collega's doen niet waar ze voor besteld zijn en daar heeft elk bedrijf wel last van helaas.



De conducteur moet niet verdwijnen maar de gorillateams vullen hem of haar aan. Ik denk dat het gevoel van veiligheid zowel bij de betalende reiziger als bij de conducteur er ook door toeneemt.

Per treinstel een conducteur blijft gewoon nodig.
@Thom

Heel graag 1 HC per treinstel. Soms kreeg ik 3 stellen Mat'64 mee in mijn eentje. Das best pittig en dan is een extra collega of controleteam meer dan welkom.
@Thom

Heel graag 1 HC per treinstel. Soms kreeg ik 3 stellen Mat'64 mee in mijn eentje. Das best pittig en dan is een extra collega of controleteam meer dan welkom.


Eens het HC Loes ,in vrijwel lege trams (late tram 1 van van haag daar delft) bijvoorbeeld laat de HTM tegenwoordig twee beveiligers meerijden. Ook in Amsterdam en Rotterdam is de vaste controleur terug op de tram. Het is bizar dat de NS al het personeel denkt te kunnen vervangen nu er elektronische toegangspoortjes zijn. De collega's van HC loes die alleen op zo'n trein dienst hebben en dan maar -inderdaad in de eerste klas- blijven zitten kan ik dan ook weinig kwalijk nemen.
Ook vliegende controleteams, die we nu ook hebben, geven meer pakkans, maar als je een vaste HC van de trein afhaalt, vraag ik me af wat er met het veiligheidsgevoel van reizigers gebeurd. Ik heb het nu niet alleen over zwartrijders, maar ook als men niet lekker is.
in Gronngen en Friesland is niets gebeurd met het veiligheidsgevoel toen de vaste conducteurs daar verdwenen.
Ook vliegende controleteams, die we nu ook hebben, geven meer pakkans, maar als je een vaste HC van de trein afhaalt, vraag ik me af wat er met het veiligheidsgevoel van reizigers gebeurd. Ik heb het nu niet alleen over zwartrijders, maar ook als men niet lekker is.
in Gronngen en Friesland is niets gebeurd met het veiligheidsgevoel toen de vaste conducteurs daar verdwenen.

Voor mij persoonlijk draagt de wetenschap dat er ergens in de trein een conducteur is in geen enkel opzicht bij aan mijn veiligheidsgevoel. In geval van nood duurt het toch veel te lang voordat de conducteur gevonden is, ook al loopt die netjes elk half uur langs.
Reputatie 7
Badge +4
Persoonlijk heb ik graag een mens in elk treinstel die kan handelen als het nodig is. Mensen kunnen ook onwel worden om maar eens wat te noemen. Het overkwam een medepassagier en na een extra stop in Nunspeet naar ik meen, werd die met een ambulance weggebracht, waarbij de conducteur een grote rol speelde. De man heeft het overleefd. Ik zie liever een mens dan een machine.

Dat de vindbaarheid wel eens te wensen overlaat, is een ander probleem, ik was zeer content met het adequate en mogelijk levensreddende optreden van de conducteur.

Het geeft me een goed gevoel, ook van veiligheid, dat er een conducteur op de trein zit.
Persoonlijk heb ik graag een mens in elk treinstel die kan handelen als het nodig is.
Enig benul van wat dat zou gaan kosten? Hoeveel denk je dat de prijs van treinkaartjes nog verder omhoog kan voor dat driekwart van de bevolking het niet meer kan betalen?

Heel graag 1 HC per treinstel. Soms kreeg ik 3 stellen Mat'64 mee in mijn eentje. Das best pittig en dan is een extra collega of controleteam meer dan welkom.

Een machinist, twee conducteurs en dan ook nog controleteams? Dat zijn langzamerhand Griekse toestanden. Er zijn grenzen aan de kosten, ook waar het rijdend personeel betreft.
Met een vergroeiing in mijn rug trek ik het in de spits niet om 1,5 uur te moeten staan. Ik ga dus wel eens eersteklas zitten wanneer alles volgepakt is. Ergens las ik hier ook van een moderator dat de conducteur "waarschijnlijk andere taken heeft dan tijdens deze tijdstippen te controleren." Dan heb ik nieuws voor diegene: die conducteurs zitten eerste klas (achter mij) een krantje te lezen. Waarschijnlijk geen zin om zich door de menigte te frotten om vervolgens klachten aan te horen hoe mensen half hyperventilerend al staand een reis in 32 graden moeten overleven. Wanneer ik betaal voor een reis mag ik aannemen te betalen voor een zitplaats. Een staanplaats met o.a. een trapleuning en andermans tassen in je lichaam gedrukt is voor mij geen tweedeklas reizen en dus geen vergoeding waard. Maar goed, het is makkelijker beboet te worden dan geld terug te krijgen van een situatie waarin de omstandigheden moeilijk aantoonbaar zijn.
Als 2e klas vol is, mag men dan in de 1e klas gaan zitten?

Neen, niet zonder meer. Als uw vervoersbewijs n.l. geldig is voor de 2e klas reist u in de eerste klas zonder een geldig vervoersbewijs.
Bij controle kan de conducteur u in dat geval een Uitstel van Betaling uitreiken verhoogd met de wettelijke boete van €35,00.

Er is natuurlijk altijd de mogelijkheid om een overgang 2e ->1e klas te kopen, waarmee u uw kaartje voor de tweede klas geldig maakt voor reizen in de 1e klas.

Tenslotte bestaat de mogelijkheid dat de conducteur (en hij/zij alleen) u toestaat zonder verdere bijbetaling e.d. plaats te nemen in de eerste klas.

Overigens blijkt in de praktijk dat reizigers zich niet altijd min of meer gelijkmatig over een trein verdelen, waardoor het vaak voorkomt dat voorin de trein iedereen opeengepakt staat, terwijl er achterin bijv. nog (voldoende) zitplaatsen over zijn.
U zult begrijpen dat dat sowieso geen reden is (ook voor de conducteur) reizen in de 1e klas toe te staan.

Zaterdag 15 oktober 2016 in de intercity van Eindhoven naar Alkmaar wordt in de 1ste klas coupe vervoersbewijzen gecontroleerd, verschillende mensen hebben een 2e klas vervoersbewijs, de conducteur laat ze allemaal zitten terwijl er plaats genoeg is in de 2e klas coupes
Ik begrijp dat het vervelend is als je een eerste klas kaartje hebt gekocht en je hebt vervolgens geen plek in de eerste klas. Maar volgens mij komt dit zelden voor. Eveneens als de eerste klassers heeft een tweede klasser een (behoorlijke) prijs neergeteld voor een treinticket. Als de zitplek dan in de trein onvoldoende blijkt te zijn; als kippen op elkaar gepropt staan is niet evenredig aan de prijs van de rit, en uberhaupt voor sommige mensen is staan uberhaupt moeilijk. Mijn mening is dan dat het niet meer dan menselijk is dat deze tweede klasser mag plaats nemen in de eerste klas. Dat er onvoldoende wagons zijn ingezet zie ik namelijk als een verantwoordelijkheid van de organisatie van de NS en niet van de reiziger zelf. Natuurlijk onder voorwaarde dat men opstaat op het moment dat iemand met een eerste klas ticket anders geen zitplek heeft.
Reputatie 7
Badge +4
Mevrouw, met alle respect, maar als u stelt dat dit zelden voorkomt, vraag ik me werkelijk af waar u dat op baseert. Het is schering en inslag. Ik ben met u eens dat de treinen veel te vol zitten. Ik ben wel eens voor wereldvreemd hier uitgemaakt toen ik vond dat standaard iedereen in de eerste en de tweede klas moet kunnen zitten. Als iedereen met drukte in de eerste klas mag plaatsnemen, is er geen eerste klas meer. Als u zeventig procent meer betaalde, soms ook uit gezondheidsoverwegingen of vanwege de leeftijd, zou u er ook niet mee akkoord gaan dat de plaatsen worden ingenomen door niet-betalende reizigers. De eersteklasreizigers hebben ook geen schuld aan de drukte en hoeven ook niet voor de gevolgen op van een falend beleid op te draaien. Ze hebben er niet meer verantwoordelijkheid voor dan u.

Iedereen mag een eerste klas kaartje kopen. Niemand uitgezonderd. Het is een keuze om dat wel of niet te doen, al is de prijs hoog.
Nu ben ik slecht ter been en aangewezen op een zitplaats, daarnaast ben ik autistisch, en dat zijn voor mij de 2 meest belangrijke redenen waarom ik een eerste klas abonnement heb. Ik wil dus allereerst gewoon kunnen zitten ( met voldoende beenruimte ) en daarnaast ook gewoon in alle rust kunnen reizen. Dat heeft niets met elitair willen doen te maken zoals regelmatig verondersteld wordt, dat is voor mij persoonlijk de enige manier waarop ik van het ov gebruik kan maken. Ik kan niet lang staan en ben snel overprikkelt. En daarom zit ik vrijwel altijd in een eersteklas stiltecoupe. En eerlijk gezegd heb ik vaak last van drukke luidruchtige mensen, waarvan ik betwijfel of ze een eerste klas kaartje hebben. En regelmatig zit de eerste klas zo vol dat ik me niet kan voorstellen dat het allemaal reizigers met een eerste klas kaartje zijn. Daarnaast heb ik het menigmaal meegemaakt dat mensen me uitlachen wanneer ik iets zeg over het feit dat ze keihard zitten te praten of te bellen in een eersteklas stiltecoupe. Ik baal daar echt ontzettend van. Dat soort oirt dingen gaan echt ten koste mijn reisgenot.
Hi AardeWerk en welkom bij onze NS Community.

Ik begrijp goed dat je met jouw redenen 1e klas gaat reizen. In geval van overlast kun je dat het beste melden bij de collega's in de trein. Zij kunnen direct ingrijpen in de trein en reizigers hierop aanspreken. Dat geldt voor elk ongewenst gedrag in de 1e klas.
Ja.
Reputatie 7
Badge +4
Grote jongen. Ik kom nog uit de tijd dat studenten intelligenter waren dan gemiddeld.

Proffesioneel Zwartrijder.

Spellen is ook al moeilijk voor een 'student', zo te zien.

Nou, plassen en naar bed dan maar, en doe vooral niet aan introspectie, veel te confronterend.
Reputatie 7
Ja, je verbaast je altijd weer in de 1e klas. Als je er toch makkelijk mee wegkomt. 's Avonds vaak heel rustige treinen maar dan ook vaak geen enkele conducteur die langskomt, weet ik uit ervaring van lange ritten in de latere avond.
Reputatie 7
Badge +4
Het beleid van niet-controleren en niet-sanctioneren werkt niet. Het voorkomt ook geen agressie, het wekt het juist op bij de normale burger. Een maand controleren en beboeten dan doen de sociale media hun werk wel en stijgen de opbrengsten want de calculerende parasieten maken een andere berekening.

Dit gedrag is natuurlijk gewoon gekweekt door het veel te makkelijk te maken.

Mijn respect voor de conducteurs die hun werk wel goed doen, en die zijn er ook in grote aantallen, neemt alleen maar toe.

De herinvoering van adequate controle mag wat mij betreft beginnen in de eerste klas.
@Thom

Juist door de signalen op dit forum ben ik stukken strikter geworden in de 1e klas. Die controleer ik altijd en soms blijf ik ff bezig. Ik schrijf er veel meer en juist het gedrag van, je wordt toch alleen maar weggestuurd heeft een aantal zodanig mij lopen tegenwerken, die gesolliciteerd hebben naar extra bekeuringen en heb ze dit ook niet ontnomen uiteraard.
Het smoezenboek is onderhand vol en ik hoor weinig nieuwe smoezen. Wel jammer eigenlijk, houd mij ook scherp.
Reputatie 7
Badge +4
@Loes

De zwartrijder kent uiteindelijk maar één smoes: Ik heb niet betaald, maar dat komt door iets of iemand anders. Daar zijn het varianten van. Calculatie is het hoofdmotief, en tegenwerken is ook een pure vorm van calculatie,

Je weet dat ik je zowel qua mens als qua taakopvatting waardeer. Je hebt meer ballen dan veel van je mannelijke collega's. Overdrachtelijk uiteraard. 😇
Allemaal leuk en aardig, maar als ik niet kan zitten in de 2e klas, dan word ik als het berooft van mijn recht op een stoel. Hoe zit dit dan? ik krijg immers niet mn geld of een deel daarvan terug. In zo n geval, en wanneer de eerste klas niet vol zit, ga ik lekker in de 1e klas zitten. Beste kerel die mij hieruit krigt!

Reageer