beantwoord

Mag ik in de 1e klas plaatsnemen als het druk is in de 2e klas?

  • 8 maart 2014
  • 86 reacties
  • 69391 Bekeken

Als 2e klas vol is, mag men dan in de 1e klas gaan zitten?
icon

Beste antwoord door 8 maart 2014, 11:57

Neen, niet zonder meer. Als uw vervoersbewijs geldig is voor de 2e klas en u neemt plaats in de 1e klas, dan reist u in de eerste klas zonder een geldig vervoersbewijs. Bij controle kan de conducteur u in dat geval een Uitstel van Betaling uitreiken, verhoogd met de wettelijke boete van €50.00.

Er is natuurlijk altijd de mogelijkheid om een overgang 2e ->1e klas te kopen, waarmee u uw kaartje voor de tweede klas geldig maakt voor reizen in de 1e klas.

Tenslotte bestaat de mogelijkheid dat de conducteur (en hij/zij alleen) u toestaat zonder verdere bijbetaling e.d. plaats te nemen in de eerste klas.

Overigens blijkt in de praktijk dat reizigers zich niet altijd min of meer gelijkmatig over een trein verdelen, waardoor het vaak voorkomt dat voorin de trein iedereen opeengepakt staat, terwijl er achterin bijv. nog (voldoende) zitplaatsen over zijn. U zult begrijpen dat dat sowieso geen reden is (ook voor de conducteur) reizen in de 1e klas toe te staan.

Bekijk origineel

86 reacties

@Thom

Juist door de signalen op dit forum ben ik stukken strikter geworden in de 1e klas. Die controleer ik altijd en soms blijf ik ff bezig. Ik schrijf er veel meer en juist het gedrag van, je wordt toch alleen maar weggestuurd heeft een aantal zodanig mij lopen tegenwerken, die gesolliciteerd hebben naar extra bekeuringen en heb ze dit ook niet ontnomen uiteraard.
Het smoezenboek is onderhand vol en ik hoor weinig nieuwe smoezen. Wel jammer eigenlijk, houd mij ook scherp.
Reputatie 7
Badge +4
U wordt niet beroofd van uw recht op een zitplaats, want dat recht heeft u helemaal niet. U heeft een vervoersbewijs.

Mensen die wel een duur eersteklaskaartje kopen, hebben ook een vervoersbewijs en hebben ook geen recht op een zitplaats. Die mogen dus duur gaan staan omdat u er bent gaan zitten zonder te betalen voor de eerste klas.

Dat zult u vast heel eerlijk vinden. Zeker als u ooit nog eens in de situatie komt dat u zelf moet staan met een eersteklaskaartje.

Beste kerel die mij hieruit krigt!

Daar maken we geen woorden aan vuil. De boete is overigens 50 euro, dat is nog daar aan toe, maar de kosten van het eersteklaskaartje komt daar nog bij, en die liegen er niet om.

Overigens wordt de eerste klas voor een deel gekozen door mensen die, vanwege al of niet zichtbare gebreken dan wel ouderdom, niet lang kunnen staan. Ouderen kunnen dat een keer per twee maanden met een keuzedag doen.

Uiteraard gaat iemand met uw sociale levensinstelling staan voor deze mensen als ze geen plaats hebben, en u wel in de eerste klas zit zonder te betalen. Dat valt te waarderen.
Reputatie 1
De afgelopen 15 jaar heb ik samen met 2 partners een bedrijf opgezet dat inmiddels is gegroeid tot ruim 120 werknemers. Omdat ons bedrijf een gespecialiseerde kennis nodig heeft reizen onze werknemers vaak het hele land door om op ons kantoor te komen. Een groot deel van onze werknemers reizen met het openbaar vervoer. Omdat wij als bedrijf willen dat onze werknemers prettig kunnen reizen en stressvrij op het werk of thuis aankomen, vergoeden wij al hun OV kosten voor het woon-werk verkeer. Dat doen wij via de NS business card en al onze medewerkers mogen hiermee in de eerste klas reizen. Voor ons is dit een makkelijk wijze om alles te regelen. Het kost ons helaas wel jaarlijks een enorm bedrag, maar we vinden dit opwegen tegen de impact op het verkeer en milieu die ons bedrijf zou hebben als onze werknemers allemaal met de auto zouden reizen.

Nu klagen onze medewerkers genoeg over de trein. Vaak zijn er geen zitplaatsen of is de eerste klas voller dan de tweede klas. Ook wordt het regelmatig opgemerkt dat er vaak opgepropt wordt gezeten in de eerste klas en dat zwartrijders met een tweede klas ticket pas een uur later worden opgemerkt door het personeel en dan nooit een boete krijgen. Tijdens onze werknemers vergadering enkele weken terug grapte een van onze sales medewerkers dat het waarschijnlijk aanzienlijk goedkoper zou zijn om enkel nog voor tweede klas te betalen, maar onze medewerkers eerste klas te laten zitten en dan de incidentele boete als bedrijf te vergoeden. Alhoewel dat vooralsnog niet onze insteek is, blijft het wel een punt dat veel andere reizigers wel zo denken en handelen.

Ook ik reis vaak genoeg met de trein om hetzelfde mee te maken. Vaak moet ik ook de vraag stellen of het tegenwoordig nog wel waard is om eerste klas te reizen bij de NS. Je betaalt een hoop meer en krijgt er eigenlijk weinig voor terug. De onvrede is in 2017 ook al besproken met Arriva, want enkele medewerkers reizen altijd met dezelfde trein en sinds zij de concessie in Limburg hebben overgenomen is er goed contact geweest. Bij Arriva hebben wij de afgelopen jaren positieve veranderingen meegemaakt. Bij de NS zie ik zelf eigenlijk voornamelijk verslechtering. Sinds de 10 minuten dienstregeling lijken er alleen maar kleine treintjes te rijden tussen Eindhoven en Maastricht en daarmee genoeg tekort aan zitplaatsen in de eerste klas. Ik maak het vaak mee dat reizigers die hoogstwaarschijnlijk student zijn of tijdens het gesprek laten vallen dat ze met een actiekaartje reizen, vanaf Eindhoven helemaal naar Maastricht kunnen meereizen in de eerste klas. Want op dat traject wordt richting Maastricht zelden een controle gehouden. De NS zou een serieuzer moeten controleren en ook gewoon direct een boete moeten geven. Want meer treinen aanschaffen zodat tweede klas reizigers ergens anders dan in de eerste klas terecht kunnen wordt natuurlijk weer eens niet gedaan.

Als eerste klas klanten, zouden we toch ook eerste klas service mogen verwachten? Geef ons als eerste klas reizigers eens de waardering die we verdienen en spring eens serieus om met opmerkingen. Want roepen dat er boetes kunnen zijn is waardeloos als dit niet wordt gedaan.
Dit overstappen naar 1e klas is wel problematisch aan het worden. Ik reis nu 19 jaar tussen Alkmaar en Amsterdam. Dagelijks. Daarvoor 10 jaar tussen Haarlem en Den Haag, eveneens dagelijks.
Altijd 1e klas. Het laatste jaar neem ik waar, dat reizigers toenemend gebruik maken van de 1e klas met een ongeldig vervoersbewijs. Ik heb daar op zich geen last van, want heb zelf altijd al een zitplaats op het moment dat dit plaats vindt. Het gebeurt namelijk tussen Zaandam en CS vv. Het zijn voornamleijk studenten, maar ook gewone forensen. Er wordt nooit gecontroleerd op dit stuk in de treinen tussen 8.30 en 10:00 en 15:30 en 17:00. Het misbruik is bekend bij de NS want ik heb het wel eens gevraagd aan een conducteur. Nogmaals geen overlast, maar ik betaal wel 40% meer dan de zwartrijders. In feite is er gewoon sprake van diefstal. Het zou voor de NS een kleinigheid zijn altijd op dit traject om te laten roepen dat gebruik van 1e klasse is toegestaan mits men suppletie bij de conducteur koopt. Dat dit ruim 40 euro zal betreffen hoeft er voor mij niet bijgemeld te worden.
Een andere mogelijkheid die ik gunstiger acht , is dat mij in het vervolg toegestaan wordt met een 2e klasse abonnement 1e klasse te reizen. Als trouwe klant met 30 jaar 1e klas reiservaring zou dat natuurlijk een fantastisch gebaar zijn en zult u mij niet meer horen.
In de trein inchecken is praktisch gezien geen goed idee. Immers, iedereen kan zodra een conducteur wordt gesignaleerd nog even snel inchecken. Het zwartrijden (winkeldiefstal) zal daardoor enkel in grotere hoeveelheden plaatsvinden.
Reputatie 1
Ik reis al jaren 1e klas, privé als naar mijn werk en ik zie vrij regelmatig mensen in de 1e klas gaan zitten, terwijl overduidelijk is dat zij geen 1e klas vervoersbewijs hebben. En nee...dat heeft niets met uiterlijk te maken, maar puur met gedrag. Vaak lopen deze mensen (en dat zijn allerlei types) eerst door naar de 2e klas om vervolgens terug te keren en in de 1e klas te gaan zitten. Voordat ze gaan zitten kijken ze nog even goed om zich heen en gaan vervolgens zitten, maar houden constant de deur in de gaten. En als ze dan zien dat de conducteur komt staan ze snel op en lopen weg. Mocht dat niet lukken dan wordt er bij de controle gezegd dat ze het niet gezien hebben (ja, het verschil tussen een 1 en een 2 is erg lastig tegenwoordig). Als het meerdere mensen zijn hoor je ze vaak nog zeggen we gaan gewoon hier zitten. Wat ik jammer vind is dat ik in al die jaren nog nooit heb gezien dat er een boete is opgelegd. Er wordt gewoon gezegd dat deze mensen moeten verhuizen naar de 2e klas. Wat mij betreft mogen ze deze mensen echt een boete geven.

Zelf ben ik voorstander van het de wagons zowel helemaal vooraan als helemaal achteraan te plaatsen, zoals bij de ICL. Wat mij betreft mogen deze dan ook afgesloten worden zodat je deze alleen met een apart pasje kan openen. Maar ik denk dat dat nooit gaat gebeuren.
Reputatie 7
Badge +3
Persoonlijk heb ik graag een mens in elk treinstel die kan handelen als het nodig is.
Enig benul van wat dat zou gaan kosten? Hoeveel denk je dat de prijs van treinkaartjes nog verder omhoog kan voor dat driekwart van de bevolking het niet meer kan betalen?
Met een vergroeiing in mijn rug trek ik het in de spits niet om 1,5 uur te moeten staan. Ik ga dus wel eens eersteklas zitten wanneer alles volgepakt is. Ergens las ik hier ook van een moderator dat de conducteur "waarschijnlijk andere taken heeft dan tijdens deze tijdstippen te controleren." Dan heb ik nieuws voor diegene: die conducteurs zitten eerste klas (achter mij) een krantje te lezen. Waarschijnlijk geen zin om zich door de menigte te frotten om vervolgens klachten aan te horen hoe mensen half hyperventilerend al staand een reis in 32 graden moeten overleven. Wanneer ik betaal voor een reis mag ik aannemen te betalen voor een zitplaats. Een staanplaats met o.a. een trapleuning en andermans tassen in je lichaam gedrukt is voor mij geen tweedeklas reizen en dus geen vergoeding waard. Maar goed, het is makkelijker beboet te worden dan geld terug te krijgen van een situatie waarin de omstandigheden moeilijk aantoonbaar zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Mevrouw, met alle respect, maar als u stelt dat dit zelden voorkomt, vraag ik me werkelijk af waar u dat op baseert. Het is schering en inslag. Ik ben met u eens dat de treinen veel te vol zitten. Ik ben wel eens voor wereldvreemd hier uitgemaakt toen ik vond dat standaard iedereen in de eerste en de tweede klas moet kunnen zitten. Als iedereen met drukte in de eerste klas mag plaatsnemen, is er geen eerste klas meer. Als u zeventig procent meer betaalde, soms ook uit gezondheidsoverwegingen of vanwege de leeftijd, zou u er ook niet mee akkoord gaan dat de plaatsen worden ingenomen door niet-betalende reizigers. De eersteklasreizigers hebben ook geen schuld aan de drukte en hoeven ook niet voor de gevolgen op van een falend beleid op te draaien. Ze hebben er niet meer verantwoordelijkheid voor dan u.

Iedereen mag een eerste klas kaartje kopen. Niemand uitgezonderd. Het is een keuze om dat wel of niet te doen, al is de prijs hoog.
Nu ben ik slecht ter been en aangewezen op een zitplaats, daarnaast ben ik autistisch, en dat zijn voor mij de 2 meest belangrijke redenen waarom ik een eerste klas abonnement heb. Ik wil dus allereerst gewoon kunnen zitten ( met voldoende beenruimte ) en daarnaast ook gewoon in alle rust kunnen reizen. Dat heeft niets met elitair willen doen te maken zoals regelmatig verondersteld wordt, dat is voor mij persoonlijk de enige manier waarop ik van het ov gebruik kan maken. Ik kan niet lang staan en ben snel overprikkelt. En daarom zit ik vrijwel altijd in een eersteklas stiltecoupe. En eerlijk gezegd heb ik vaak last van drukke luidruchtige mensen, waarvan ik betwijfel of ze een eerste klas kaartje hebben. En regelmatig zit de eerste klas zo vol dat ik me niet kan voorstellen dat het allemaal reizigers met een eerste klas kaartje zijn. Daarnaast heb ik het menigmaal meegemaakt dat mensen me uitlachen wanneer ik iets zeg over het feit dat ze keihard zitten te praten of te bellen in een eersteklas stiltecoupe. Ik baal daar echt ontzettend van. Dat soort oirt dingen gaan echt ten koste mijn reisgenot.
Reputatie 7
Badge +4
Grote jongen. Ik kom nog uit de tijd dat studenten intelligenter waren dan gemiddeld.

Proffesioneel Zwartrijder.

Spellen is ook al moeilijk voor een 'student', zo te zien.

Nou, plassen en naar bed dan maar, en doe vooral niet aan introspectie, veel te confronterend.
Reputatie 7
Badge +4
@Loes

De zwartrijder kent uiteindelijk maar één smoes: Ik heb niet betaald, maar dat komt door iets of iemand anders. Daar zijn het varianten van. Calculatie is het hoofdmotief, en tegenwerken is ook een pure vorm van calculatie,

Je weet dat ik je zowel qua mens als qua taakopvatting waardeer. Je hebt meer ballen dan veel van je mannelijke collega's. Overdrachtelijk uiteraard. 😇
Neen, niet zonder meer. Als uw vervoersbewijs geldig is voor de 2e klas en u neemt plaats in de 1e klas, dan reist u in de eerste klas zonder een geldig vervoersbewijs. Bij controle kan de conducteur u in dat geval een Uitstel van Betaling uitreiken, verhoogd met de wettelijke boete van €50.00.

Er is natuurlijk altijd de mogelijkheid om een overgang 2e ->1e klas te kopen, waarmee u uw kaartje voor de tweede klas geldig maakt voor reizen in de 1e klas.

Tenslotte bestaat de mogelijkheid dat de conducteur (en hij/zij alleen) u toestaat zonder verdere bijbetaling e.d. plaats te nemen in de eerste klas.

Overigens blijkt in de praktijk dat reizigers zich niet altijd min of meer gelijkmatig over een trein verdelen, waardoor het vaak voorkomt dat voorin de trein iedereen opeengepakt staat, terwijl er achterin bijv. nog (voldoende) zitplaatsen over zijn. U zult begrijpen dat dat sowieso geen reden is (ook voor de conducteur) reizen in de 1e klas toe te staan.

Duidelijk. Bedankt
Welkom op het forum PaulVN!

Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Het is inderdaad niet de bedoeling om in de 1e klas plaats te nemen met je 2e klas ticket, tenzij de conducteur hier via de omroep toestemming voor geeft. Dit gebeurt alleen bij uitzondering.

Vriendelijke groet,
Inge
Het is begrijpelijk dat je dit als frustrerend ervaart. Het is echter niet toegestaan om zonder 1e klas vervoerbewijs in de 1e klas plaats te nemen. Het is als conducteur niet altijd mogelijk om vervoerbewijzen te controleren, omdat conducteurs naast de controle ook andere verantwoordelijkheden hebben. Wanneer er wel wordt gecontroleerd kan er besloten worden om iemand de trein uit te zetten of een Uitstel van Betaling uit te schrijven, waarbij de ritprijs en een verhoging van € 35,00 in rekening wordt gebracht.
Reputatie 2
Er zou een apparaat in de trein moeten komen, waarmee je met je OV-Chipkaart kan inchecken als 1e klas reiziger en daarvoor betaald. Net zo goed als die dingen op de perrons van InterCityDirect.

Als je er achter komt dat de 2e klas vol is dan kun je niet bij een automaat een overgang gaan kopen want dan rijdt je trein weg. Daar wachten ze echt niet op
Het gaat niet om inchecken maar om een 1e klasse toeslag opladen. Net zoals een toeslag opladen voor IC Direct bij de zuilen.

Dat heeft niets met zwartrijden te maken.
Ik heb zelf een dal voordeel abonnement die geldig is voor in de 1e klasse. Als iedereen met een 2e klasse vervoersbewijs in de 1e klasse gaat, waar moet ik dan zitten ik heb er wel voor betaald . Maar andersom kan het weer wel. Dus ik kan met mijn 1e klasse abonnement ook plaats nemen in de 2e klasse! 🙂
Dan stel ik nogmaals maar mijn vraag, want lezen is blijkbaar moeilijk. Op welk traject is de prijs van een 1e klas kaartje dan zo schrikbarend omhoog gegaan??
Voor mij: op elk traject. Amsterdam Amstel - Centraal: 25 euro, Arnhem - Nijmegen: 25 euro, maakt niet uit.

En jij schrijft dat je wil betalen voor een 1e klas kaartje, maar dat je dat niet mag van de NS. Ik vind dat een beetje paranoïde klinken. Waarom zou alleen jij niet mogen betalen voor een 1e klas kaartje?

Het is een feit. Met een OV-jaarabonnement moet je 25 euro betalen om 1e klas van Amsterdam Amstel - Amsterdam Centraal te reizen.

En hoezo is het trajectkaartje afgeschaft? Je kan toch gewoon nog steeds voor elk traject een kaartje kopen, of dat nou 1e klas is of 2e klas. Misschien moet je het eens duidelijker uitleggen, zodat iedereen het snapt.

Ik heb alle 2e klas reizen in heel Nederland al afgekocht. Dus als ik 1e klas reis heb ik altijd het verschil betaald, want het is niet logisch om 2x voor de 2e klasse te moeten betalen. Nu kost dit verschil 2e-1e klas kaartje 25 euro, ongeacht het traject.
Reputatie 3
Badge
Ik heb, zoals zovelen, al meerdere malen naar het 'waarom' gevraagd van het afschaffen van de Overgang 2-1 voor een bepaald traject. En ook de reizigersorganisaties stellen deze maatregel bij voortduring aan de kaak. Maar een overtuigend antwoord heb ik nog niet gehoord.

Het argument dat nog het meeste hout snijdt, is dat NS in de spits ook in de eerste klas nog een capaciteitstekort heeft, en dus niet wil bevorderen dat mensen dan van de tweede klas naar de eerste klas upgraden. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het regelmatig voorkwam dat ik een upgrade had gekocht en ook in de eerste klas niet kon zitten, dus dat snap ik nog wel.
Maar zo in het algemeen vind ik het nog steeds een onverklaarbare maatregel.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb, zoals zovelen, al meerdere malen naar het 'waarom' gevraagd van het afschaffen van de Overgang 2-1 voor een bepaald traject. En ook de reizigersorganisaties stellen deze maatregel bij voortduring aan de kaak. Maar een overtuigend antwoord heb ik nog niet gehoord.

Het argument dat nog het meeste hout snijdt, is dat NS in de spits ook in de eerste klas nog een capaciteitstekort heeft, en dus niet wil bevorderen dat mensen dan van de tweede klas naar de eerste klas upgraden. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het regelmatig voorkwam dat ik een upgrade had gekocht en ook in de eerste klas niet kon zitten, dus dat snap ik nog wel.
Maar zo in het algemeen vind ik het nog steeds een onverklaarbare maatregel.



Het zou goed zijn als NS zich hier dan over uitsprak, dan weet iedereen het waarom en waar hij aan toe is.
Reputatie 6
Badge +2
Als je op het station wil beslissen of je een deel van de reis 1e klas reist dan wordt een e-ticket inderdaad lastig. Als je ook niet tussentijds wil in- en/of uitchecken en je niet voor de hele reis het 1e klas tarief extra wil betalen blijft alleen de eenmalige chipkaart over. In het voorbeeld wordt het dan wel € 7,80 (maar dus nog steeds lang geen € 25). Dit kan in ieder geval als het het eerste deel van de reis betreft. Ik weet eigenlijk niet of het is toegestaan om bij een reis A - B - C waarbij je B - C 1e klas wil reizen, een eenmalige chipkaart 1e klas B - C al in A in te checken.
Reputatie 4
Badge
Waarom heeft NS niet simpelweg de abonnementsvoorwaarden overhoop gehaald en de eenmalige klassewissel geschrapt? Dat mogen ze zomaar doen mits ze het drie maanden van tevoren aankondigen en je erop wijzen dat je het abonnement per direct mag beëindigen als je het niet eens bent met de nieuwe voorwaarden.
Schaf die klassen af, is feodaal en totaal niet meer van deze tijd. En zorg dat er genoeg zitplaatsen/treinen zijn zodat iedereen kan zitten, NS blijft ernstig in gebreke en dan ook nog het lef hebben een boete op te leggen als men bij grote drukte in de eerste klas gaat zitten!

Reageer