beantwoord

Mag ik in de 1e klas plaatsnemen als het druk is in de 2e klas?

  • 8 maart 2014
  • 86 reacties
  • 68964 Bekeken


Toon eerste bericht

86 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Je hebt geen recht op een stoel, je hebt het recht om vervoerd te worden. En wanneer je in de 1e klas gaat zitten heeft de conducteur het recht je een boete te geven of je daaruit te verwijden.
Badge
Allemaal leuk en aardig, maar als ik niet kan zitten in de 2e klas, dan word ik als het berooft van mijn recht op een stoel. Hoe zit dit dan? ik krijg immers niet mn geld of een deel daarvan terug. In zo n geval, en wanneer de eerste klas niet vol zit, ga ik lekker in de 1e klas zitten. Beste kerel die mij hieruit krigt!
Helaas us het zo dat u betaald voor een vervoersbewijs en niet voor een zitplaats. Het risico welke u neemt is het riskeren van een uvb waardoor u een dure treinrit heeft.
Reputatie 7
Je hebt geen recht op een stoel, je hebt het recht om vervoerd te worden. En wanneer je in de 1e klas gaat zitten heeft de conducteur het recht je een boete te geven of je daaruit te verwijden.

Er word alleen nauwelijks gecontroleerd en zeker als het druk is. Dan word er al helemaal niet gecontroleerd en iedereen weet dat. 😑
Reputatie 7
Badge +3
Geen controle mag geen reden zijn dan dan gewoon te doen waar je maar zin hebt. Zou mooi worden als iedereen dat zou doen.
Reputatie 5
Zat mensen die dat doen.................
Reputatie 7
Badge +4
U wordt niet beroofd van uw recht op een zitplaats, want dat recht heeft u helemaal niet. U heeft een vervoersbewijs.

Mensen die wel een duur eersteklaskaartje kopen, hebben ook een vervoersbewijs en hebben ook geen recht op een zitplaats. Die mogen dus duur gaan staan omdat u er bent gaan zitten zonder te betalen voor de eerste klas.

Dat zult u vast heel eerlijk vinden. Zeker als u ooit nog eens in de situatie komt dat u zelf moet staan met een eersteklaskaartje.

Beste kerel die mij hieruit krigt!

Daar maken we geen woorden aan vuil. De boete is overigens 50 euro, dat is nog daar aan toe, maar de kosten van het eersteklaskaartje komt daar nog bij, en die liegen er niet om.

Overigens wordt de eerste klas voor een deel gekozen door mensen die, vanwege al of niet zichtbare gebreken dan wel ouderdom, niet lang kunnen staan. Ouderen kunnen dat een keer per twee maanden met een keuzedag doen.

Uiteraard gaat iemand met uw sociale levensinstelling staan voor deze mensen als ze geen plaats hebben, en u wel in de eerste klas zit zonder te betalen. Dat valt te waarderen.
Reputatie 7
Geen controle mag geen reden zijn dan dan gewoon te doen waar je maar zin hebt. Zou mooi worden als iedereen dat zou doen.

Zeg ik dat dan? Nee toch? Ik zeg alleen dat er nauwelijk gecontroleerd word en al helemaal als het druk is. En iedereen weet dat. Dat is het enige wat ik zei. 😑
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat er ook niet altijd om wat iemand zegt, maar ook om wat iemand juist niet zegt, maar wel insinueert.
Reputatie 7
Het gaat er ook niet altijd om wat iemand zegt, maar ook om wat iemand juist niet zegt, maar wel insinueert.

Ik insinueer helemaal niks.
Ik reis zelf 1e klas dus ik wil juist niet dat er zwartrijders gaan zitten.
Ik zei alleen dat er nauwelijks gecontroleerd word als het druk is in de trein. En iedereen weet dat en dan gaat dus ook iedereen 1e klas zitten omdat ze weten dat ze er mee wegkomen.
Dat is het enige wat ik heb gezegd.
Reputatie 1
De afgelopen 15 jaar heb ik samen met 2 partners een bedrijf opgezet dat inmiddels is gegroeid tot ruim 120 werknemers. Omdat ons bedrijf een gespecialiseerde kennis nodig heeft reizen onze werknemers vaak het hele land door om op ons kantoor te komen. Een groot deel van onze werknemers reizen met het openbaar vervoer. Omdat wij als bedrijf willen dat onze werknemers prettig kunnen reizen en stressvrij op het werk of thuis aankomen, vergoeden wij al hun OV kosten voor het woon-werk verkeer. Dat doen wij via de NS business card en al onze medewerkers mogen hiermee in de eerste klas reizen. Voor ons is dit een makkelijk wijze om alles te regelen. Het kost ons helaas wel jaarlijks een enorm bedrag, maar we vinden dit opwegen tegen de impact op het verkeer en milieu die ons bedrijf zou hebben als onze werknemers allemaal met de auto zouden reizen.

Nu klagen onze medewerkers genoeg over de trein. Vaak zijn er geen zitplaatsen of is de eerste klas voller dan de tweede klas. Ook wordt het regelmatig opgemerkt dat er vaak opgepropt wordt gezeten in de eerste klas en dat zwartrijders met een tweede klas ticket pas een uur later worden opgemerkt door het personeel en dan nooit een boete krijgen. Tijdens onze werknemers vergadering enkele weken terug grapte een van onze sales medewerkers dat het waarschijnlijk aanzienlijk goedkoper zou zijn om enkel nog voor tweede klas te betalen, maar onze medewerkers eerste klas te laten zitten en dan de incidentele boete als bedrijf te vergoeden. Alhoewel dat vooralsnog niet onze insteek is, blijft het wel een punt dat veel andere reizigers wel zo denken en handelen.

Ook ik reis vaak genoeg met de trein om hetzelfde mee te maken. Vaak moet ik ook de vraag stellen of het tegenwoordig nog wel waard is om eerste klas te reizen bij de NS. Je betaalt een hoop meer en krijgt er eigenlijk weinig voor terug. De onvrede is in 2017 ook al besproken met Arriva, want enkele medewerkers reizen altijd met dezelfde trein en sinds zij de concessie in Limburg hebben overgenomen is er goed contact geweest. Bij Arriva hebben wij de afgelopen jaren positieve veranderingen meegemaakt. Bij de NS zie ik zelf eigenlijk voornamelijk verslechtering. Sinds de 10 minuten dienstregeling lijken er alleen maar kleine treintjes te rijden tussen Eindhoven en Maastricht en daarmee genoeg tekort aan zitplaatsen in de eerste klas. Ik maak het vaak mee dat reizigers die hoogstwaarschijnlijk student zijn of tijdens het gesprek laten vallen dat ze met een actiekaartje reizen, vanaf Eindhoven helemaal naar Maastricht kunnen meereizen in de eerste klas. Want op dat traject wordt richting Maastricht zelden een controle gehouden. De NS zou een serieuzer moeten controleren en ook gewoon direct een boete moeten geven. Want meer treinen aanschaffen zodat tweede klas reizigers ergens anders dan in de eerste klas terecht kunnen wordt natuurlijk weer eens niet gedaan.

Als eerste klas klanten, zouden we toch ook eerste klas service mogen verwachten? Geef ons als eerste klas reizigers eens de waardering die we verdienen en spring eens serieus om met opmerkingen. Want roepen dat er boetes kunnen zijn is waardeloos als dit niet wordt gedaan.
Hoi Ruys,

Heel goed om te lezen dat jullie je werknemers deze mogelijkheid geven en hen zo goed mogelijk faciliteren zodat ze zich comfortabel voelen! Ik snap goed dat je hier inderdaad meer van verwacht en ook verwacht dat er vaker gecontroleerd wordt. Zou je dit vanuit jullie bedrijf kenbaar willen maken aan mijn collega's van NS Zakelijk? Er wordt dan z.s.m. telefonisch contact met je opgenomen. Zou je hierin ook kunnen vermelden op welke trajecten/tijdstippen je structureel klachten hoort tijdens vergaderingen? Alvast bedankt!

Reageer