Als 2e klas vol is, mag men dan in de 1e klas gaan zitten?
Bladzijde 1 / 4
Hoi Ruys,
Heel goed om te lezen dat jullie je werknemers deze mogelijkheid geven en hen zo goed mogelijk faciliteren zodat ze zich comfortabel voelen! Ik snap goed dat je hier inderdaad meer van verwacht en ook verwacht dat er vaker gecontroleerd wordt. Zou je dit vanuit jullie bedrijf kenbaar willen maken aan mijn collega's van NS Zakelijk? Er wordt dan z.s.m. telefonisch contact met je opgenomen. Zou je hierin ook kunnen vermelden op welke trajecten/tijdstippen je structureel klachten hoort tijdens vergaderingen? Alvast bedankt!
Heel goed om te lezen dat jullie je werknemers deze mogelijkheid geven en hen zo goed mogelijk faciliteren zodat ze zich comfortabel voelen! Ik snap goed dat je hier inderdaad meer van verwacht en ook verwacht dat er vaker gecontroleerd wordt. Zou je dit vanuit jullie bedrijf kenbaar willen maken aan mijn collega's van NS Zakelijk? Er wordt dan z.s.m. telefonisch contact met je opgenomen. Zou je hierin ook kunnen vermelden op welke trajecten/tijdstippen je structureel klachten hoort tijdens vergaderingen? Alvast bedankt!
De afgelopen 15 jaar heb ik samen met 2 partners een bedrijf opgezet dat inmiddels is gegroeid tot ruim 120 werknemers. Omdat ons bedrijf een gespecialiseerde kennis nodig heeft reizen onze werknemers vaak het hele land door om op ons kantoor te komen. Een groot deel van onze werknemers reizen met het openbaar vervoer. Omdat wij als bedrijf willen dat onze werknemers prettig kunnen reizen en stressvrij op het werk of thuis aankomen, vergoeden wij al hun OV kosten voor het woon-werk verkeer. Dat doen wij via de NS business card en al onze medewerkers mogen hiermee in de eerste klas reizen. Voor ons is dit een makkelijk wijze om alles te regelen. Het kost ons helaas wel jaarlijks een enorm bedrag, maar we vinden dit opwegen tegen de impact op het verkeer en milieu die ons bedrijf zou hebben als onze werknemers allemaal met de auto zouden reizen.
Nu klagen onze medewerkers genoeg over de trein. Vaak zijn er geen zitplaatsen of is de eerste klas voller dan de tweede klas. Ook wordt het regelmatig opgemerkt dat er vaak opgepropt wordt gezeten in de eerste klas en dat zwartrijders met een tweede klas ticket pas een uur later worden opgemerkt door het personeel en dan nooit een boete krijgen. Tijdens onze werknemers vergadering enkele weken terug grapte een van onze sales medewerkers dat het waarschijnlijk aanzienlijk goedkoper zou zijn om enkel nog voor tweede klas te betalen, maar onze medewerkers eerste klas te laten zitten en dan de incidentele boete als bedrijf te vergoeden. Alhoewel dat vooralsnog niet onze insteek is, blijft het wel een punt dat veel andere reizigers wel zo denken en handelen.
Ook ik reis vaak genoeg met de trein om hetzelfde mee te maken. Vaak moet ik ook de vraag stellen of het tegenwoordig nog wel waard is om eerste klas te reizen bij de NS. Je betaalt een hoop meer en krijgt er eigenlijk weinig voor terug. De onvrede is in 2017 ook al besproken met Arriva, want enkele medewerkers reizen altijd met dezelfde trein en sinds zij de concessie in Limburg hebben overgenomen is er goed contact geweest. Bij Arriva hebben wij de afgelopen jaren positieve veranderingen meegemaakt. Bij de NS zie ik zelf eigenlijk voornamelijk verslechtering. Sinds de 10 minuten dienstregeling lijken er alleen maar kleine treintjes te rijden tussen Eindhoven en Maastricht en daarmee genoeg tekort aan zitplaatsen in de eerste klas. Ik maak het vaak mee dat reizigers die hoogstwaarschijnlijk student zijn of tijdens het gesprek laten vallen dat ze met een actiekaartje reizen, vanaf Eindhoven helemaal naar Maastricht kunnen meereizen in de eerste klas. Want op dat traject wordt richting Maastricht zelden een controle gehouden. De NS zou een serieuzer moeten controleren en ook gewoon direct een boete moeten geven. Want meer treinen aanschaffen zodat tweede klas reizigers ergens anders dan in de eerste klas terecht kunnen wordt natuurlijk weer eens niet gedaan.
Als eerste klas klanten, zouden we toch ook eerste klas service mogen verwachten? Geef ons als eerste klas reizigers eens de waardering die we verdienen en spring eens serieus om met opmerkingen. Want roepen dat er boetes kunnen zijn is waardeloos als dit niet wordt gedaan.
Nu klagen onze medewerkers genoeg over de trein. Vaak zijn er geen zitplaatsen of is de eerste klas voller dan de tweede klas. Ook wordt het regelmatig opgemerkt dat er vaak opgepropt wordt gezeten in de eerste klas en dat zwartrijders met een tweede klas ticket pas een uur later worden opgemerkt door het personeel en dan nooit een boete krijgen. Tijdens onze werknemers vergadering enkele weken terug grapte een van onze sales medewerkers dat het waarschijnlijk aanzienlijk goedkoper zou zijn om enkel nog voor tweede klas te betalen, maar onze medewerkers eerste klas te laten zitten en dan de incidentele boete als bedrijf te vergoeden. Alhoewel dat vooralsnog niet onze insteek is, blijft het wel een punt dat veel andere reizigers wel zo denken en handelen.
Ook ik reis vaak genoeg met de trein om hetzelfde mee te maken. Vaak moet ik ook de vraag stellen of het tegenwoordig nog wel waard is om eerste klas te reizen bij de NS. Je betaalt een hoop meer en krijgt er eigenlijk weinig voor terug. De onvrede is in 2017 ook al besproken met Arriva, want enkele medewerkers reizen altijd met dezelfde trein en sinds zij de concessie in Limburg hebben overgenomen is er goed contact geweest. Bij Arriva hebben wij de afgelopen jaren positieve veranderingen meegemaakt. Bij de NS zie ik zelf eigenlijk voornamelijk verslechtering. Sinds de 10 minuten dienstregeling lijken er alleen maar kleine treintjes te rijden tussen Eindhoven en Maastricht en daarmee genoeg tekort aan zitplaatsen in de eerste klas. Ik maak het vaak mee dat reizigers die hoogstwaarschijnlijk student zijn of tijdens het gesprek laten vallen dat ze met een actiekaartje reizen, vanaf Eindhoven helemaal naar Maastricht kunnen meereizen in de eerste klas. Want op dat traject wordt richting Maastricht zelden een controle gehouden. De NS zou een serieuzer moeten controleren en ook gewoon direct een boete moeten geven. Want meer treinen aanschaffen zodat tweede klas reizigers ergens anders dan in de eerste klas terecht kunnen wordt natuurlijk weer eens niet gedaan.
Als eerste klas klanten, zouden we toch ook eerste klas service mogen verwachten? Geef ons als eerste klas reizigers eens de waardering die we verdienen en spring eens serieus om met opmerkingen. Want roepen dat er boetes kunnen zijn is waardeloos als dit niet wordt gedaan.
Ik insinueer helemaal niks.
Ik reis zelf 1e klas dus ik wil juist niet dat er zwartrijders gaan zitten.
Ik zei alleen dat er nauwelijks gecontroleerd word als het druk is in de trein. En iedereen weet dat en dan gaat dus ook iedereen 1e klas zitten omdat ze weten dat ze er mee wegkomen.
Dat is het enige wat ik heb gezegd.
Het gaat er ook niet altijd om wat iemand zegt, maar ook om wat iemand juist niet zegt, maar wel insinueert.
Zeg ik dat dan? Nee toch? Ik zeg alleen dat er nauwelijk gecontroleerd word en al helemaal als het druk is. En iedereen weet dat. Dat is het enige wat ik zei.
U wordt niet beroofd van uw recht op een zitplaats, want dat recht heeft u helemaal niet. U heeft een vervoersbewijs.
Mensen die wel een duur eersteklaskaartje kopen, hebben ook een vervoersbewijs en hebben ook geen recht op een zitplaats. Die mogen dus duur gaan staan omdat u er bent gaan zitten zonder te betalen voor de eerste klas.
Dat zult u vast heel eerlijk vinden. Zeker als u ooit nog eens in de situatie komt dat u zelf moet staan met een eersteklaskaartje.
Beste kerel die mij hieruit krigt!
Daar maken we geen woorden aan vuil. De boete is overigens 50 euro, dat is nog daar aan toe, maar de kosten van het eersteklaskaartje komt daar nog bij, en die liegen er niet om.
Overigens wordt de eerste klas voor een deel gekozen door mensen die, vanwege al of niet zichtbare gebreken dan wel ouderdom, niet lang kunnen staan. Ouderen kunnen dat een keer per twee maanden met een keuzedag doen.
Uiteraard gaat iemand met uw sociale levensinstelling staan voor deze mensen als ze geen plaats hebben, en u wel in de eerste klas zit zonder te betalen. Dat valt te waarderen.
Mensen die wel een duur eersteklaskaartje kopen, hebben ook een vervoersbewijs en hebben ook geen recht op een zitplaats. Die mogen dus duur gaan staan omdat u er bent gaan zitten zonder te betalen voor de eerste klas.
Dat zult u vast heel eerlijk vinden. Zeker als u ooit nog eens in de situatie komt dat u zelf moet staan met een eersteklaskaartje.
Beste kerel die mij hieruit krigt!
Daar maken we geen woorden aan vuil. De boete is overigens 50 euro, dat is nog daar aan toe, maar de kosten van het eersteklaskaartje komt daar nog bij, en die liegen er niet om.
Overigens wordt de eerste klas voor een deel gekozen door mensen die, vanwege al of niet zichtbare gebreken dan wel ouderdom, niet lang kunnen staan. Ouderen kunnen dat een keer per twee maanden met een keuzedag doen.
Uiteraard gaat iemand met uw sociale levensinstelling staan voor deze mensen als ze geen plaats hebben, en u wel in de eerste klas zit zonder te betalen. Dat valt te waarderen.
Zat mensen die dat doen.................
Geen controle mag geen reden zijn dan dan gewoon te doen waar je maar zin hebt. Zou mooi worden als iedereen dat zou doen.
Er word alleen nauwelijks gecontroleerd en zeker als het druk is. Dan word er al helemaal niet gecontroleerd en iedereen weet dat.
Helaas us het zo dat u betaald voor een vervoersbewijs en niet voor een zitplaats. Het risico welke u neemt is het riskeren van een uvb waardoor u een dure treinrit heeft.
Je hebt geen recht op een stoel, je hebt het recht om vervoerd te worden. En wanneer je in de 1e klas gaat zitten heeft de conducteur het recht je een boete te geven of je daaruit te verwijden.
Allemaal leuk en aardig, maar als ik niet kan zitten in de 2e klas, dan word ik als het berooft van mijn recht op een stoel. Hoe zit dit dan? ik krijg immers niet mn geld of een deel daarvan terug. In zo n geval, en wanneer de eerste klas niet vol zit, ga ik lekker in de 1e klas zitten. Beste kerel die mij hieruit krigt!
De zwartrijder kent uiteindelijk maar één smoes: Ik heb niet betaald, maar dat komt door iets of iemand anders. Daar zijn het varianten van. Calculatie is het hoofdmotief, en tegenwerken is ook een pure vorm van calculatie,
Je weet dat ik je zowel qua mens als qua taakopvatting waardeer. Je hebt meer ballen dan veel van je mannelijke collega's. Overdrachtelijk uiteraard.
Juist door de signalen op dit forum ben ik stukken strikter geworden in de 1e klas. Die controleer ik altijd en soms blijf ik ff bezig. Ik schrijf er veel meer en juist het gedrag van, je wordt toch alleen maar weggestuurd heeft een aantal zodanig mij lopen tegenwerken, die gesolliciteerd hebben naar extra bekeuringen en heb ze dit ook niet ontnomen uiteraard.
Het smoezenboek is onderhand vol en ik hoor weinig nieuwe smoezen. Wel jammer eigenlijk, houd mij ook scherp.
Het beleid van niet-controleren en niet-sanctioneren werkt niet. Het voorkomt ook geen agressie, het wekt het juist op bij de normale burger. Een maand controleren en beboeten dan doen de sociale media hun werk wel en stijgen de opbrengsten want de calculerende parasieten maken een andere berekening.
Dit gedrag is natuurlijk gewoon gekweekt door het veel te makkelijk te maken.
Mijn respect voor de conducteurs die hun werk wel goed doen, en die zijn er ook in grote aantallen, neemt alleen maar toe.
De herinvoering van adequate controle mag wat mij betreft beginnen in de eerste klas.
Dit gedrag is natuurlijk gewoon gekweekt door het veel te makkelijk te maken.
Mijn respect voor de conducteurs die hun werk wel goed doen, en die zijn er ook in grote aantallen, neemt alleen maar toe.
De herinvoering van adequate controle mag wat mij betreft beginnen in de eerste klas.
Ja, je verbaast je altijd weer in de 1e klas. Als je er toch makkelijk mee wegkomt. 's Avonds vaak heel rustige treinen maar dan ook vaak geen enkele conducteur die langskomt, weet ik uit ervaring van lange ritten in de latere avond.
Grote jongen. Ik kom nog uit de tijd dat studenten intelligenter waren dan gemiddeld.
Proffesioneel Zwartrijder.
Spellen is ook al moeilijk voor een 'student', zo te zien.
Nou, plassen en naar bed dan maar, en doe vooral niet aan introspectie, veel te confronterend.
Proffesioneel Zwartrijder.
Spellen is ook al moeilijk voor een 'student', zo te zien.
Nou, plassen en naar bed dan maar, en doe vooral niet aan introspectie, veel te confronterend.
Ja.
Hi AardeWerk en welkom bij onze NS Community.
Ik begrijp goed dat je met jouw redenen 1e klas gaat reizen. In geval van overlast kun je dat het beste melden bij de collega's in de trein. Zij kunnen direct ingrijpen in de trein en reizigers hierop aanspreken. Dat geldt voor elk ongewenst gedrag in de 1e klas.
Ik begrijp goed dat je met jouw redenen 1e klas gaat reizen. In geval van overlast kun je dat het beste melden bij de collega's in de trein. Zij kunnen direct ingrijpen in de trein en reizigers hierop aanspreken. Dat geldt voor elk ongewenst gedrag in de 1e klas.
Nu ben ik slecht ter been en aangewezen op een zitplaats, daarnaast ben ik autistisch, en dat zijn voor mij de 2 meest belangrijke redenen waarom ik een eerste klas abonnement heb. Ik wil dus allereerst gewoon kunnen zitten ( met voldoende beenruimte ) en daarnaast ook gewoon in alle rust kunnen reizen. Dat heeft niets met elitair willen doen te maken zoals regelmatig verondersteld wordt, dat is voor mij persoonlijk de enige manier waarop ik van het ov gebruik kan maken. Ik kan niet lang staan en ben snel overprikkelt. En daarom zit ik vrijwel altijd in een eersteklas stiltecoupe. En eerlijk gezegd heb ik vaak last van drukke luidruchtige mensen, waarvan ik betwijfel of ze een eerste klas kaartje hebben. En regelmatig zit de eerste klas zo vol dat ik me niet kan voorstellen dat het allemaal reizigers met een eerste klas kaartje zijn. Daarnaast heb ik het menigmaal meegemaakt dat mensen me uitlachen wanneer ik iets zeg over het feit dat ze keihard zitten te praten of te bellen in een eersteklas stiltecoupe. Ik baal daar echt ontzettend van. Dat soort oirt dingen gaan echt ten koste mijn reisgenot.
Mevrouw, met alle respect, maar als u stelt dat dit zelden voorkomt, vraag ik me werkelijk af waar u dat op baseert. Het is schering en inslag. Ik ben met u eens dat de treinen veel te vol zitten. Ik ben wel eens voor wereldvreemd hier uitgemaakt toen ik vond dat standaard iedereen in de eerste en de tweede klas moet kunnen zitten. Als iedereen met drukte in de eerste klas mag plaatsnemen, is er geen eerste klas meer. Als u zeventig procent meer betaalde, soms ook uit gezondheidsoverwegingen of vanwege de leeftijd, zou u er ook niet mee akkoord gaan dat de plaatsen worden ingenomen door niet-betalende reizigers. De eersteklasreizigers hebben ook geen schuld aan de drukte en hoeven ook niet voor de gevolgen op van een falend beleid op te draaien. Ze hebben er niet meer verantwoordelijkheid voor dan u.
Iedereen mag een eerste klas kaartje kopen. Niemand uitgezonderd. Het is een keuze om dat wel of niet te doen, al is de prijs hoog.
Iedereen mag een eerste klas kaartje kopen. Niemand uitgezonderd. Het is een keuze om dat wel of niet te doen, al is de prijs hoog.
Ik begrijp dat het vervelend is als je een eerste klas kaartje hebt gekocht en je hebt vervolgens geen plek in de eerste klas. Maar volgens mij komt dit zelden voor. Eveneens als de eerste klassers heeft een tweede klasser een (behoorlijke) prijs neergeteld voor een treinticket. Als de zitplek dan in de trein onvoldoende blijkt te zijn; als kippen op elkaar gepropt staan is niet evenredig aan de prijs van de rit, en uberhaupt voor sommige mensen is staan uberhaupt moeilijk. Mijn mening is dan dat het niet meer dan menselijk is dat deze tweede klasser mag plaats nemen in de eerste klas. Dat er onvoldoende wagons zijn ingezet zie ik namelijk als een verantwoordelijkheid van de organisatie van de NS en niet van de reiziger zelf. Natuurlijk onder voorwaarde dat men opstaat op het moment dat iemand met een eerste klas ticket anders geen zitplek heeft.
Neen, niet zonder meer. Als uw vervoersbewijs n.l. geldig is voor de 2e klas reist u in de eerste klas zonder een geldig vervoersbewijs.
Bij controle kan de conducteur u in dat geval een Uitstel van Betaling uitreiken verhoogd met de wettelijke boete van €35,00.
Er is natuurlijk altijd de mogelijkheid om een overgang 2e ->1e klas te kopen, waarmee u uw kaartje voor de tweede klas geldig maakt voor reizen in de 1e klas.
Tenslotte bestaat de mogelijkheid dat de conducteur (en hij/zij alleen) u toestaat zonder verdere bijbetaling e.d. plaats te nemen in de eerste klas.
Overigens blijkt in de praktijk dat reizigers zich niet altijd min of meer gelijkmatig over een trein verdelen, waardoor het vaak voorkomt dat voorin de trein iedereen opeengepakt staat, terwijl er achterin bijv. nog (voldoende) zitplaatsen over zijn.
U zult begrijpen dat dat sowieso geen reden is (ook voor de conducteur) reizen in de 1e klas toe te staan.
Met een vergroeiing in mijn rug trek ik het in de spits niet om 1,5 uur te moeten staan. Ik ga dus wel eens eersteklas zitten wanneer alles volgepakt is. Ergens las ik hier ook van een moderator dat de conducteur "waarschijnlijk andere taken heeft dan tijdens deze tijdstippen te controleren." Dan heb ik nieuws voor diegene: die conducteurs zitten eerste klas (achter mij) een krantje te lezen. Waarschijnlijk geen zin om zich door de menigte te frotten om vervolgens klachten aan te horen hoe mensen half hyperventilerend al staand een reis in 32 graden moeten overleven. Wanneer ik betaal voor een reis mag ik aannemen te betalen voor een zitplaats. Een staanplaats met o.a. een trapleuning en andermans tassen in je lichaam gedrukt is voor mij geen tweedeklas reizen en dus geen vergoeding waard. Maar goed, het is makkelijker beboet te worden dan geld terug te krijgen van een situatie waarin de omstandigheden moeilijk aantoonbaar zijn.
Heel graag 1 HC per treinstel. Soms kreeg ik 3 stellen Mat'64 mee in mijn eentje. Das best pittig en dan is een extra collega of controleteam meer dan welkom.
Een machinist, twee conducteurs en dan ook nog controleteams? Dat zijn langzamerhand Griekse toestanden. Er zijn grenzen aan de kosten, ook waar het rijdend personeel betreft.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.