beantwoord

Mensen gisteren vast in gestrande trein, waar waren andere hulpdiensten?

  • 13 January 2023
  • 70 reacties
  • 2218 Bekeken


Toon eerste bericht

70 reacties

Als aanvulling op Edwin, deze trein had ook nog luchtproblemen waardoor deze geheel geremd stond. Met extra accu's had je dus nooit verder kunnen rijden vanwege het luchtprobleem waardoor de trein geremd stond. Uit veiligheid worden de remmen bij een trein geactiveerd bij het wegvallen van de luchtdruk.

Reputatie 7
Badge

Yep. Elke trein heeft accu's om de basic stroomvoorziening op gang te houden (verlichting en omroep). Die houden het echter niet heel lang uit en bij ICM zijn die accu's ondertussen al een eind achteruit gegaan. Daar komt bij dat de ATB installatie van de trein die accu's heel snel leegtrekt.

 

Rijden op batterijen klinkt heel mooi, maar dan zou je 1 heel rijtuig moeten opofferen en vol moeten bouwen met batterijen alleen om een stukje te kunnen rijden. Dat is het echt niet waard.

 

Deze stranding heeft (veel te) lang geduurd, daar kunnen we het over eens zijn. Het was echter een combinatie van een heleboel factoren (Murphy's law) die gelukkig niet elke keer voorkomt.

Een machinist mag me verbeteren - maar volgens mij heeft een trein ook een soort accu. ( @Edwin of @Jeroen weet het misschien wel). Als je namelijk een stroomloze brug oid hebt, valt de verlichting ook niet uit. De airco en dergelijke wel. 

Maar het kan zijn dat de hele trein problemen heeft gehad en dat dit ook niet werkte. Daar heb ik geen details van..

Rijden op accu gaat hem niet zomaar worden, dat is wat iMark zegt. Maar omroep, verlichting horen volgens mij normaal gezien te blijven werken voor een x aantal minuten nadat de trein stroomvoorziening komt te staan.

Reputatie 7
Badge +3

We kunnen van alles bedenken maar vooralsnog is de kans bijna nihil dat wanneer je al die dure spullen inbouwt die ooit gebruikt hoeven te worden. Het is in een geval als dit domme pech wanneer het zo misgaat. 

Als afweging van kosten en baten lijkt het me een enorme verspilling om in iedere trein extra accu's in te bouwen voor het geval de stroom een keer langdurig uitvalt. 

Reputatie 2

Waarom is er geen noodvoorziening zodat bij stroomstoring in ieder geval het licht aanblijft. Nu zat iedereen in het donker. Ieder openbaar gebouw heeft noodverlichting die zorgt dat het licht, liften e.d. niet uitvalt als er geen stroom meer is. In een trein mag het licht blijkbaar gewoon uitvallen in het geval van een stroomstoring. Er zou gewoon een flinke powerbank in een trein moeten zitten zodat licht en verwarming aan blijft en eventueel de trein hierop een klein stukje langzaam zou moeten kunnen rijden. Dan had deze trein op accu naar station Gouda kunnen rijden. 

Zolang er nog voor miljarden nieuwe treinen worden besteld is er blijkbaar ergens financiele ruimte.

En de supermarkt blijft ook nog steeds een arbeids intensieve branche, die branches zullen er ook altijd blijven. 

Tamzin wil naar Ryanair, Easyjet op het spoor, nou dan zullen er genoeg reizigers het OV de rug toekeren.  Zelf heb ik 1 keer met zo'n prijsvechter gevlogen en dat zou ik alleen nog doen uit uiterste nood, dan maar iets duurder vliegen of gewoon niet.

Je wilt wel service en kwaliteit maar je wil een bodem prijs betalen, inmiddels weten we in NL toch wel dat dat niet samen gaat.

 

Enne, bel ff met ILenT omtrent een oplossing voor ZZP’ers, ik denk dat er genoeg machinisten zijn die zich onder hun voorwaarden als ZZP’er bij de NS willen melden als dat regeltechnisch allemaal zou kunnen.  Uiteraard dan wel onder betere condities en op tijden dat het ze uitkomt.

Ik denk dat je eens even de CAO verhogingen over veel meer jaren moet bekijken en dan ook wat er ingeleverd is in al die jaren. Dan kun je een eerlijk vergelijk maken en niet nu op de laatste verhoging waar ook goedmakertjes in zaten voor eerdere minimale verhogingen.

Het punt is dat de erg arbeidsintensieve organisatie bij NS in combinatie met de hoge loonkosten een groot probleem begint te worden. De tarieven zijn al torenhoog, daar valt weinig meer te halen zonder dat er nog meer reizigers weglopen.

NS gaat dit jaar voor honderden miljoenen de rode cijfers in en ik hoor nooit iemand van de VVMC of de FNV vertellen hoe dat financieel op termijn verder moet. Het is alleen maar " wij eisen dit, wij eisen dat". Maar over een jaar of twee is het eigen kapitaal van NS op en dan? Diensten inkrimpen, diensten afstoten aan Arriva?

 

Het spoor leent zich slecht voor meerdere vervoerders op dezelfde trajecten,

Daar hebben ze in het buitenland de vervoersautoriteit voor uitgevonden die de zaak organiseert en coördineert. Je kunt dan verder gewoon het Duitse aanbestedings model kopiëren zodat je per lijn maar 1 vervoerder hebt. 

 

En verder zijn er geen ZZP’ers in het personenvervoer en vraag ik me af of dat zo en zo wel mogelijk is qua regelgeving. 

Ik denk niet dat het ingewikkelder is dan in de zorg waar er ook allerlei eisen zijn en het toch wemelt van de zzp'ers. Het zal niet goedkoper worden met zzp'ers maar wel flexibeler gezien de regelgeving qua roosters voor eigen personeel. Op die manier kun je wellicht het weekend probleem deels oplossen. 

Badge +3

En verder zijn er geen ZZP’ers in het personenvervoer… 

Misschien niet in de treinwereld, maar wel degelijk bij stad/streekvervoer (en taxi, ritten uitbesteden wegens o.a. ziekte of ondercapaciteit/overvraag).

Ik denk dat je eens even de CAO verhogingen over veel meer jaren moet bekijken en dan ook wat er ingeleverd is in al die jaren. Dan kun je een eerlijk vergelijk maken en niet nu op de laatste verhoging waar ook goedmakertjes in zaten voor eerdere minimale verhogingen.

Het spoor leent zich slecht voor meerdere vervoerders op dezelfde trajecten, niet te vergelijken met supermarkten welke overigens ook de kleintjes steeds opkopen om een groter marktaandeel te hebben. Daar blijft dus ook steeds minder concurrentie over en daarnaast betalen we in NL de hoofdprijs in de supermarkten als je dit vergelijkt met ons omliggende landen.  Ga je je daar dan ook zo druk over maken of ben je al zo gewend aan die prijzen dat je dat al niet meer doet?

En verder zijn er geen ZZP’ers in het personenvervoer en vraag ik me af of dat zo en zo wel mogelijk is qua regelgeving. Je zit zo en zo met materieelkennis en wegbekendheid, die laatste schijnt alleen geldig te zijn bij je huidige werkgever en vervalt zodra je deze verlaat. En ook met ZZP’ers zou het er niet goedkoper op worden, dat zien we in verschillende andere branches ook.

 

@Tamzin  

 

Maar laten we wel wezen, als de medewerkers tevreden zijn en daardoor weer gemotiveerd om hun werk te doen moet dat uiteindelijk ook ten goede komen aan de reizigers.

Dat hangt af van het prijskaartje. Als het kapitalen gaat kosten om aan alle eisen/wensen van het personeel te voldoen of er als onnodig inefficiëncy in stand moet worden gehouden zal de reiziger daar uiteindelijk de rekening voor moeten ophoesten via of prijsverhogingen of steeds minder treinen. Gezien de zeer radicale koers die FNV en VVMC varen (zie hun social media accounts) ben ik er als reiziger helemaal niet zo gerust op dat wat er momenteel allemaal gebeurt uiteindelijk ten goede komt aan de reiziger.

 

En het zou gek zijn als het NS management niet bezig is met het houden van het HRN en de buitenlandse trajecten, dat is opkomen voor het bedrijfsbelang. Ze hebben in het verleden al genoeg regionale trajecten verloren simpelweg door er niet op in te schrijven.

In iedere andere bedrijfstak moet je concurreren. Unilever, Shell, Ballast-Nedam, Jumbo of de lokale aannemer hebben ook geen monopolie positie. Waarom NS die wel zou moeten hebben ontgaat me. De directie kan zijn aandacht beter besteden aan het leveren van een goed product tegen een concurrerende prijs.

Dat NS in het verleden niet inschreef op regionale lijnen was omdat dat kansloos was aangezien er geen eenmansbediening geleverd kon worden.

 

@Tamzin  In welke context heeft het management van de NS dat gezegd, dat kan nml. nogal een verschil maken in interpretatie. En we weten dat jij dingen graag anders brengt dan dat ze door iemand bedoeld zijn als het dan de NS in een slechter daglicht zet.

Don't shoot the messenger. Ik citeer slechts wat VVMC leden schrijven op facebook. Als reiziger heb ik uiteraard zelf geen toegang tot interne bijeenkomsten bij NS.

Dat gezegd hebbende denk ik persoonlijk gezien het NS-beleid van het laatste halfjaar dat de NS-directie op dit moment niet echt bezig is met de klant maar vooral bezig is de belangen van de eigen organisatie (monopolie) en de belangen van het personeel. 

Dat zou een flinke wijziging zijn qua beleid de medewerkers belangrijk gevonden gaat worden bij de NS want die stonden de laatste jaren helemaal onderaan.

Maar laten we wel wezen, als de medewerkers tevreden zijn en daardoor weer gemotiveerd om hun werk te doen moet dat uiteindelijk ook ten goede komen aan de reizigers. En het zou gek zijn als het NS management niet bezig is met het houden van het HRN en de buitenlandse trajecten, dat is opkomen voor het bedrijfsbelang. Ze hebben in het verleden al genoeg regionale trajecten verloren simpelweg door er niet op in te schrijven.

Maar goed, we dwalen af.

 

 

 

@Tamzin  In welke context heeft het management van de NS dat gezegd, dat kan nml. nogal een verschil maken in interpretatie. En we weten dat jij dingen graag anders brengt dan dat ze door iemand bedoeld zijn als het dan de NS in een slechter daglicht zet.

Don't shoot the messenger. Ik citeer slechts wat VVMC leden schrijven op facebook. Als reiziger heb ik uiteraard zelf geen toegang tot interne bijeenkomsten bij NS.

Dat gezegd hebbende denk ik persoonlijk gezien het NS-beleid van het laatste halfjaar dat de NS-directie op dit moment niet echt bezig is met de klant maar vooral bezig is de belangen van de eigen organisatie (monopolie) en de belangen van het personeel. 

Reputatie 6

Dan zou ik als NS ook de woordvoering ook bij ProRail leggen. En journalisten die bij NS aankloppen verwijzen anders los je dit niet op. 

Weer een enorme aanfluiting NS! Wanneer leren jullie nu eens hiervan? De reiziger op plaats een, laat me niet lachen! Doe hier iets mee!

Lees eerst even alles door voordat je naar de verkeerde wijst.

Wat niet echt helpt is dat NS wel de woordvoering over dit incident doet. Dan zien mensen NS ook echt als de partij die erover gaat. 

 

Tja, de NS is de vervoerder van de reizigers en zal door de pers/media benaderd worden.  Maar Prorail voert de regie bij strandingen.

Het is verwarrend voor buitenstaanders en vaak ook onbekend, om die reden zie je dat er veelal naar de NS wordt gewezen als de vervoerder als er dingen gebeuren op/rondom het spoor. En vroeger was het natuurlijk ook 1 organisatie.

 

@Tamzin  In welke context heeft het management van de NS dat gezegd, dat kan nml. nogal een verschil maken in interpretatie. En we weten dat jij dingen graag anders brengt dan dat ze door iemand bedoeld zijn als het dan de NS in een slechter daglicht zet.

 

@Momo  Lucht pompen naar een trein zonder lucht is normaal geen probleem, echter als een trein een luchtlekkage heeft die het zelf niet aankan met luchtpompen is totaal iets anders.

De Virm-6 kan dat dan ook niet oplossen met zijn 2 compressors, elke ICM heeft ook zijn eigen compressor om lucht te pompen.

De Virm-6 had dan met een afgesloten luchtleiding gekoppeld moeten worden aan de ICM's en dan hadden alle remmen van de ICM afgesloten moeten worden en de triple kleppen ontlucht moeten worden om te gaan slepen. Om dat allemaal te doen ben je wel even zoet en dat kan pas als er een gekoppeld treinstel is wat geremd staat, anders rolt de ICM ongecontroleerd weg.

Maar dan kom je op een punt dat je een trein met reizigers zonder remmen wilt gaan slepen, ik gok zomaar dat dat qua veiligheid niet is toegestaan. Dus kom je weer op het punt dat je de reizigers eerst moet evacueren.

Als het een probleem was met de compressor van de ICM of een kleinere lekkage dan had de machinist de trein wel laten uitrollen naar een betere plek, dit moet een flinke lekkage geweest zijn waardoor de trein direct (ongelukkig) tot stilstand is gekomen op de fly over.

 

 

 

 

Weer een enorme aanfluiting NS! Wanneer leren jullie nu eens hiervan? De reiziger op plaats een, laat me niet lachen! Doe hier iets mee!

De NS directie heeft (volgens VVMC-leden op Facebook) recentelijk intern gecommuniceerd dat het personeel voortaan op 1,2 en 3 komt en niet de klant. Dat krijg je met iemand als Koolmees als president-directeur.

Reputatie 6

Weer een enorme aanfluiting NS! Wanneer leren jullie nu eens hiervan? De reiziger op plaats een, laat me niet lachen! Doe hier iets mee!

Lees eerst even alles door voordat je naar de verkeerde wijst.

Wat niet echt helpt is dat NS wel de woordvoering over dit incident doet. Dan zien mensen NS ook echt als de partij die erover gaat. 

 

Weer een enorme aanfluiting NS! Wanneer leren jullie nu eens hiervan? De reiziger op plaats een, laat me niet lachen! Doe hier iets mee!

Lees eerst even alles door voordat je naar de verkeerde wijst.

 

Reputatie 5

Weer een enorme aanfluiting NS! Wanneer leren jullie nu eens hiervan? De reiziger op plaats een, laat me niet lachen! Doe hier iets mee!

Reputatie 7
Badge +3

Als ik het zo lees stond deze trein met reizigers stil op een uiterst ongelukkige plek. Spoorwegen zijn nu niet bepaald aangelegd met evacuatietogelijkheden in het achterhoofd.

Reputatie 7
Badge

Zodra een trein gestrand staat in het weiland (om het even zo te noemen) gaat de regie naar PRORAIL en ligt niet meer bij de NS.

En je vraagt je inderdaad af waarom het zo lang moet duren voordat er een evacuatie trein ingezet kan worden. Slepen als er een luchtlekkage is kun je gewoon vergeten aangezien de remmen dan niet los kunnen komen.

En andere hulpverleners kunnen ook niet zomaar actief zijn op en rond het spoor, dat gaat ook in overleg met Prorail i.v.m. veiligheid.

Prorail incidentenbestrijding mag toch zelfs als voorrangsvoertuig rijden (met blauw zwaailicht en sirene) omdat hun werk zo spoedeisend is? Hoe doe je er dan 4 uur over? Ik neem toch aan dat een ambulance er korter over zou hebben gedaan. En met even zo'n kortsluitlansje in evt. naastgelegen sporen en een belletje naar de verkeersleiding zodat je heel zeker weet dat daar geen treinen rijden, ben je er wel zo ongebeer qua veiligheid als de bovenleiding niet stuk is ofzo, toch?

Waar heb jij gelezen dat Prorail er 4 uur over doet om ter plekke te zijn?

De trein stond op een fly over wat één en ander bemoeilijkte, tevens willen ze liever niet dat mensen een stuk langs het spoor moeten lopen en zeker in het donker is er dan een risico op verwondingen.  Er loopt geen voetpad of zo langs het spoor en in de ballast wil je liever niet lopen met goede hoge schoenen.

Een paar lampjes zijn toch zo geregeld? Ik zou toch durven beweren dat het risico dat mensen na uren in een trein onwel worden een stuk groter is dan de kans dat er iemand struikelt over een ballast steentje of met een wandelingetje door een grasveld.

Reputatie 7
Badge +3

Zo en zo is het een dingetje om een trein met een luchtlekkage te gaan slepen, zeker als de trein daardoor tot stilstand is gekomen in het “weiland” want dan staat de trein volledig geremd en staat zonder spanning omdat de stroomafnemers ook zakken zonder lucht.

Daarbij is koppelen als het spoor niet vlak en niet recht loopt ook een dingetje. (aanname gezien hij op de fly over stond)

Mogelijk gewoon een inschattingsfout ter plekke maar dan nog toch ook een backup plan opstarten bij het begin van zo’n incident. Je hebt immers wel flink wat gestrande reizigers waar je prioriteit moet liggen.

Al waren we er allemaal niet bij en is het afgaan op informatie die er wel is die wellicht niet klopt.

 

Op Somda meldde iemand die nu bij de ProRail verkeersleiding werkt en voorheen bij NS dit : “10 bakken ICM zonder lucht wegslepen met een VIRM-6 zou normaliter moeten kunnen. Tijdens het luchtpompen begaf echter de compressor van de VIRM het waardoor er ineens 16 bakken zonder lucht stonden.”

Lijkt mij dan geen inschattingsfout maar gewoon hele vette pech. Kan gebeuren en zonder dit probleem met de VIRM was er weinig aan de hand geweest.

Vervolgens nam volgens een artikel op Treinreiziger.nl het zoeken naar een andere trein voor de evacuatie veel tijd in beslag. Wat betreft het laatste zou er veel tijd kunnen zijn bespaard als er uit voorzorg een evacuatietrein stand-by was gehouden. En hoezo moest het zo lang duren om een andere trein te vinden? Door deze storing vervielen veel treinen, was er dan geen enkele van deze vervallen treinen in de buurt? Of kon men niet een andere trein opheffen om hiervoor te gebruiken? Afgezien van de bewuste 1767 hebben alle andere 1700 treinen de rest van avond Utrecht - Enschede gewoon gereden, offer desnoods één van deze treinen op. Dan hebben misschien een paar honderd reizigers wat vertraging en mogelijk een extra overstap, maar dan zijn wel 1000 reizigers veel eerder bevrijd uit een defecte trein. 

Badge +3

Zo en zo is het een dingetje om een trein met een luchtlekkage te gaan slepen, zeker als de trein daardoor tot stilstand is gekomen in het “weiland” want dan staat de trein volledig geremd en staat zonder spanning omdat de stroomafnemers ook zakken zonder lucht.

Daarbij is koppelen als het spoor niet vlak en niet recht loopt ook een dingetje. (aanname gezien hij op de fly over stond)

Mogelijk gewoon een inschattingsfout ter plekke maar dan nog toch ook een backup plan opstarten bij het begin van zo’n incident. Je hebt immers wel flink wat gestrande reizigers waar je prioriteit moet liggen.

Al waren we er allemaal niet bij en is het afgaan op informatie die er wel is die wellicht niet klopt.

Dank voor de info, en geen ‘lucht’ (voor de remmen) is wel belangrijk natuurlijk. 

Volgens de media zou het om 1000 reizigers gaan. NS heeft (zelfde info via de media) sorry gezegd.

De social media berichten over ‘hiep hoi de sleeptrein komt er aan!’ waren hoopvol inderdaad.

Dat werd in de trein gecommuniceerd, en als de omroep niet werkte mag ik hopen door een HC die zin/tijd had om even door de trein te lopen (reizigers gerust stellen) 😣

Vervolgens ‘We zijn gekoppeld!’ (nou nee, uiteindelijk niet gelukt dus).

Aan wie ligt dat, en had dat niet anders gekund?

Zo en zo is het een dingetje om een trein met een luchtlekkage te gaan slepen, zeker als de trein daardoor tot stilstand is gekomen in het “weiland” want dan staat de trein volledig geremd en staat zonder spanning omdat de stroomafnemers ook zakken zonder lucht.

Daarbij is koppelen als het spoor niet vlak en niet recht loopt ook een dingetje. (aanname gezien hij op de fly over stond)

Mogelijk gewoon een inschattingsfout ter plekke maar dan nog toch ook een backup plan opstarten bij het begin van zo’n incident. Je hebt immers wel flink wat gestrande reizigers waar je prioriteit moet liggen.

Al waren we er allemaal niet bij en is het afgaan op informatie die er wel is die wellicht niet klopt.

Badge +3

De social media berichten over ‘hiep hoi de sleeptrein komt er aan!’ waren hoopvol inderdaad.

Dat werd in de trein gecommuniceerd, en als de omroep niet werkte mag ik hopen door een HC die zin/tijd had om even door de trein te lopen (reizigers gerust stellen) 😣

Vervolgens ‘We zijn gekoppeld!’ (nou nee, uiteindelijk niet gelukt dus).

Aan wie ligt dat, en had dat niet sneller gekund inderdaad… 

Reageer