beantwoord

Mensen gisteren vast in gestrande trein, waar waren andere hulpdiensten?

  • 13 January 2023
  • 70 reacties
  • 2211 Bekeken

Reputatie 6

Lees op Nu.nl dat gisteren een trein uren heeft vastgestaan bij Gouda. Geen informatie want de stroom was uitgevallen, dus pikdonker. Geen eten, geen drinken, toiletten overstroomd. Toen eenmaal een andere trein er was moesten mensen daarin ook nog een uur wachten. Om thuis te komen moesten mensen maar contact opnemen met klantenservice. Ik snap dat dit ook voor NS overmacht is maar dan zorg je toch in de nieuwe trein voor eten en drinken? En zet je alvast een plan in werking om mensen thuis te krijgen? Als het warm is staat het rode kruis langs de snelwegen en op Schiphol om flesjes water uit te delen….NS had toch bij de veiligheidsregio/hulpdiensten extra handjes kunnen regelen? Ik ben wel heel benieuwd hoe dit nu achter de schermen gegaan is. En wat een ellende voor de reizigers!!!!

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 13 January 2023, 13:12

Bekijk origineel

70 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zo en zo is het een dingetje om een trein met een luchtlekkage te gaan slepen, zeker als de trein daardoor tot stilstand is gekomen in het “weiland” want dan staat de trein volledig geremd en staat zonder spanning omdat de stroomafnemers ook zakken zonder lucht.

Daarbij is koppelen als het spoor niet vlak en niet recht loopt ook een dingetje. (aanname gezien hij op de fly over stond)

Mogelijk gewoon een inschattingsfout ter plekke maar dan nog toch ook een backup plan opstarten bij het begin van zo’n incident. Je hebt immers wel flink wat gestrande reizigers waar je prioriteit moet liggen.

Al waren we er allemaal niet bij en is het afgaan op informatie die er wel is die wellicht niet klopt.

 

Op Somda meldde iemand die nu bij de ProRail verkeersleiding werkt en voorheen bij NS dit : “10 bakken ICM zonder lucht wegslepen met een VIRM-6 zou normaliter moeten kunnen. Tijdens het luchtpompen begaf echter de compressor van de VIRM het waardoor er ineens 16 bakken zonder lucht stonden.”

Lijkt mij dan geen inschattingsfout maar gewoon hele vette pech. Kan gebeuren en zonder dit probleem met de VIRM was er weinig aan de hand geweest.

Vervolgens nam volgens een artikel op Treinreiziger.nl het zoeken naar een andere trein voor de evacuatie veel tijd in beslag. Wat betreft het laatste zou er veel tijd kunnen zijn bespaard als er uit voorzorg een evacuatietrein stand-by was gehouden. En hoezo moest het zo lang duren om een andere trein te vinden? Door deze storing vervielen veel treinen, was er dan geen enkele van deze vervallen treinen in de buurt? Of kon men niet een andere trein opheffen om hiervoor te gebruiken? Afgezien van de bewuste 1767 hebben alle andere 1700 treinen de rest van avond Utrecht - Enschede gewoon gereden, offer desnoods één van deze treinen op. Dan hebben misschien een paar honderd reizigers wat vertraging en mogelijk een extra overstap, maar dan zijn wel 1000 reizigers veel eerder bevrijd uit een defecte trein. 

Een machinist mag me verbeteren - maar volgens mij heeft een trein ook een soort accu. ( @Edwin of @Jeroen weet het misschien wel). Als je namelijk een stroomloze brug oid hebt, valt de verlichting ook niet uit. De airco en dergelijke wel. 

Maar het kan zijn dat de hele trein problemen heeft gehad en dat dit ook niet werkte. Daar heb ik geen details van..

Rijden op accu gaat hem niet zomaar worden, dat is wat iMark zegt. Maar omroep, verlichting horen volgens mij normaal gezien te blijven werken voor een x aantal minuten nadat de trein stroomvoorziening komt te staan.

De flesjes was als voorbeeld.. ik snap dat papieren draaiboeken niet alles oplossen. Maar NS had via de meldkamer wel een bodywarmer van het rode kruis kunnen alarmeren. 

Dat heeft niet zoveel zin als de trein op een "onbereikbare plaats" staat. 

Allerlei veiligheidseisen leiden er toe dat zo'n trein urenlang niet benaderd mag worden en dus "onbereikbaar" is. Ik denk dat het probleem vooral bij de doorgeschoten protocollaire veiligheidseisen en de aansprakelijkheidscultuur zit die een snelle ontruiming blokkeren.

Het is een beetje vergelijkbaar met een ongeval op een overweg. Vroeger duurder zoiets anderhalf uur om de hulpdiensten de gelegenheid te geven om hun werk te doen, tegenwoordig duurt het door allerlei protocollen zo'n vier uur. 

@Sim70

Het probleem zit in de veiligheidsprotocollen. Dat moet je niet oplossen met een broodje kaas en een flesje water. Dat is symptoombestrijding voor de bühne.

Wel frappant dat er nu gesproken wordt over een probleem met snelschakelaars i.p.v. over een luchtlekkage waar eerder sprake van was.

Het waren de snelschakelaars die waren uitgevallen. Als gevolg daarvan krijg je natuurlijk luchtproblemen. Denk dat daar de verwarring een beetje in gezeten heeft.

Ergens in dit draadje staat volgens mij ook het snelheidsprofiel van treinposities.nl, daar zie je dat ie geleidelijk aan snelheid verloor. Luchtlekkage zet je meteen neer.

Ik was uitgegaan van het media verhaal en heb niet naar het snelheidsverloop gekeken, het verhaal in de media had dus heel anders moeten zijn want de machinist heeft dus geprobeerd om nog bij station Gouda te komen met uitrollen maar kwam helaas ongelukkig op de fly over tot stilstand.

Reputatie 7
Badge

Zodra een trein gestrand staat in het weiland (om het even zo te noemen) gaat de regie naar PRORAIL en ligt niet meer bij de NS.

En je vraagt je inderdaad af waarom het zo lang moet duren voordat er een evacuatie trein ingezet kan worden. Slepen als er een luchtlekkage is kun je gewoon vergeten aangezien de remmen dan niet los kunnen komen.

En andere hulpverleners kunnen ook niet zomaar actief zijn op en rond het spoor, dat gaat ook in overleg met Prorail i.v.m. veiligheid.

Prorail incidentenbestrijding mag toch zelfs als voorrangsvoertuig rijden (met blauw zwaailicht en sirene) omdat hun werk zo spoedeisend is? Hoe doe je er dan 4 uur over? Ik neem toch aan dat een ambulance er korter over zou hebben gedaan. En met even zo'n kortsluitlansje in evt. naastgelegen sporen en een belletje naar de verkeersleiding zodat je heel zeker weet dat daar geen treinen rijden, ben je er wel zo ongebeer qua veiligheid als de bovenleiding niet stuk is ofzo, toch?

Gelukkig was de veiligheid gegarandeerd.

Ow wacht, in 2010 (!) dacht ILT hier al anders over: https://www.ilent.nl/documenten/factsheets/2021/03/11/bergen-van-gestrande-treinen-op-hoofdsporen

Ik heb ernstige zorgen over de veiligheidscultuur van NS en Prorail. 

Reputatie 7
Badge +3

Het zal wel zo’n situatie geweest zijn waarbij iedereen is uitgegaan van het relatief snel oplossen van de noodsituatie. Daarna zijn er nog allerlei andere zaken misgegaan waardoor het uiteindelijk allemaal veel langer heeft geduurd. 
Het probleem bij dit soort calamiteiten is vaak dat niemand de beslissing wil of kan nemen om het zoeken naar een oplossing over een andere boeg te gooien. Verder lijkt het alsof we met meer moderne communicatiemiddelen moeilijker tot beslissingen komen.

Reputatie 7
Badge

Uiteraard, dat verhaal ken ik toevallig, hoewel ik het misschien wat overdreven vind, maar die mensen komen toch altijd met een heel team? Dus ook begeleid is in- en uitstappen bij meer dan 1 deur toch niet onmogelijk?

Ze komen niet alleen maar om mensen te evacueren. Incidentenbestrijding is er om de hele situatie te begeleiden. Dat betekent dus dat ze zich bezighouden met evacuatie, maar ook met het contact met de machinist om precies te horen en te zien wat er nu aan de hand is, contact met de eigen organisatie (ProRail) om evt sporen buiten dienst te nemen en de machinist van de sleeptrein te assisteren bij het afsluiten van bepaalde dingen aan de trein.

 

Daarbij komen ze niet met een team van 25 man.

De social media berichten over ‘hiep hoi de sleeptrein komt er aan!’ waren hoopvol inderdaad.

Dat werd in de trein gecommuniceerd, en als de omroep niet werkte mag ik hopen door een HC die zin/tijd had om even door de trein te lopen (reizigers gerust stellen) 😣

Vervolgens ‘We zijn gekoppeld!’ (nou nee, uiteindelijk niet gelukt dus).

Aan wie ligt dat, en had dat niet anders gekund?

Zo en zo is het een dingetje om een trein met een luchtlekkage te gaan slepen, zeker als de trein daardoor tot stilstand is gekomen in het “weiland” want dan staat de trein volledig geremd en staat zonder spanning omdat de stroomafnemers ook zakken zonder lucht.

Daarbij is koppelen als het spoor niet vlak en niet recht loopt ook een dingetje. (aanname gezien hij op de fly over stond)

Mogelijk gewoon een inschattingsfout ter plekke maar dan nog toch ook een backup plan opstarten bij het begin van zo’n incident. Je hebt immers wel flink wat gestrande reizigers waar je prioriteit moet liggen.

Al waren we er allemaal niet bij en is het afgaan op informatie die er wel is die wellicht niet klopt.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen Wat ik bedoelde met teveel communicatiemiddelen komt in feite neer op wat jij zegt. Er is niemand meer die een beslissing durft te nemen omdat er teveel overlegd wordt.

Reputatie 7
Badge

Zodra een trein gestrand staat in het weiland (om het even zo te noemen) gaat de regie naar PRORAIL en ligt niet meer bij de NS.

En je vraagt je inderdaad af waarom het zo lang moet duren voordat er een evacuatie trein ingezet kan worden. Slepen als er een luchtlekkage is kun je gewoon vergeten aangezien de remmen dan niet los kunnen komen.

En andere hulpverleners kunnen ook niet zomaar actief zijn op en rond het spoor, dat gaat ook in overleg met Prorail i.v.m. veiligheid.

Prorail incidentenbestrijding mag toch zelfs als voorrangsvoertuig rijden (met blauw zwaailicht en sirene) omdat hun werk zo spoedeisend is? Hoe doe je er dan 4 uur over? Ik neem toch aan dat een ambulance er korter over zou hebben gedaan. En met even zo'n kortsluitlansje in evt. naastgelegen sporen en een belletje naar de verkeersleiding zodat je heel zeker weet dat daar geen treinen rijden, ben je er wel zo ongebeer qua veiligheid als de bovenleiding niet stuk is ofzo, toch?

Waar heb jij gelezen dat Prorail er 4 uur over doet om ter plekke te zijn?

De trein stond op een fly over wat één en ander bemoeilijkte, tevens willen ze liever niet dat mensen een stuk langs het spoor moeten lopen en zeker in het donker is er dan een risico op verwondingen.  Er loopt geen voetpad of zo langs het spoor en in de ballast wil je liever niet lopen met goede hoge schoenen.

Een paar lampjes zijn toch zo geregeld? Ik zou toch durven beweren dat het risico dat mensen na uren in een trein onwel worden een stuk groter is dan de kans dat er iemand struikelt over een ballast steentje of met een wandelingetje door een grasveld.

@Momo  Lucht pompen naar een trein zonder lucht is normaal geen probleem, echter als een trein een luchtlekkage heeft die het zelf niet aankan met luchtpompen is totaal iets anders.

De Virm-6 kan dat dan ook niet oplossen met zijn 2 compressors, elke ICM heeft ook zijn eigen compressor om lucht te pompen.

De Virm-6 had dan met een afgesloten luchtleiding gekoppeld moeten worden aan de ICM's en dan hadden alle remmen van de ICM afgesloten moeten worden en de triple kleppen ontlucht moeten worden om te gaan slepen. Om dat allemaal te doen ben je wel even zoet en dat kan pas als er een gekoppeld treinstel is wat geremd staat, anders rolt de ICM ongecontroleerd weg.

Maar dan kom je op een punt dat je een trein met reizigers zonder remmen wilt gaan slepen, ik gok zomaar dat dat qua veiligheid niet is toegestaan. Dus kom je weer op het punt dat je de reizigers eerst moet evacueren.

Als het een probleem was met de compressor van de ICM of een kleinere lekkage dan had de machinist de trein wel laten uitrollen naar een betere plek, dit moet een flinke lekkage geweest zijn waardoor de trein direct (ongelukkig) tot stilstand is gekomen op de fly over.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge

Yep. Elke trein heeft accu's om de basic stroomvoorziening op gang te houden (verlichting en omroep). Die houden het echter niet heel lang uit en bij ICM zijn die accu's ondertussen al een eind achteruit gegaan. Daar komt bij dat de ATB installatie van de trein die accu's heel snel leegtrekt.

 

Rijden op batterijen klinkt heel mooi, maar dan zou je 1 heel rijtuig moeten opofferen en vol moeten bouwen met batterijen alleen om een stukje te kunnen rijden. Dat is het echt niet waard.

 

Deze stranding heeft (veel te) lang geduurd, daar kunnen we het over eens zijn. Het was echter een combinatie van een heleboel factoren (Murphy's law) die gelukkig niet elke keer voorkomt.

@iMark

Lees even goed wat er staat:

"Opdat NS ook in verstoorde situaties de reizigers zo veel en zo goed als mogelijk vervoert, neemt NS de in het tweede tot en met vijfde lid vermelde maatregelen voor zover dit redelijkerwijs mogelijk is."

Dat is allemaal boterzacht. Wat is zo veel en zo goed mogelijk? Wat is redelijkerwijs mogelijk?

De artikelen 2-5 zijn slechts voorbeelden van het onder 1 gestelde en zijn dus ook onderworpen aan de boterzachte restricties.

In feite is het niet meer dan een inspanningsverplichting om er het beste van te maken .

Zodra een trein gestrand staat in het weiland (om het even zo te noemen) gaat de regie naar PRORAIL en ligt niet meer bij de NS.

En je vraagt je inderdaad af waarom het zo lang moet duren voordat er een evacuatie trein ingezet kan worden. Slepen als er een luchtlekkage is kun je gewoon vergeten aangezien de remmen dan niet los kunnen komen.

En andere hulpverleners kunnen ook niet zomaar actief zijn op en rond het spoor, dat gaat ook in overleg met Prorail i.v.m. veiligheid.

Reputatie 7
Badge

Dit lezend denk ik dat de meeste tijd gewonnen had kunnen worden als de VIRM die zou gaan slepen eerder bij de trein zou zijn geweest. 

Dat durf ik te betwijfelen. ICM loopt enorm snel leeg zonder compressor en 10 bakken daarvan krijg je met een VIRM eigenlijk niet volgepompt. Er is veel meer lucht nodig dan de compressor van 1 stel VIRM kan leveren.

Reputatie 6

Bodywarmer rode kruis ik bedoelde noodteam. Ik snap dat veiligheid voor gaat maar in de ingezette nieuwe trein had toch wat eten/drinken dekens en/of wat rode kruis mensen kunnen zijn? 

De nieuw ingezette trein kwam na vier uur en heeft de reizigers die vlak voor Gouda waren gestrand vervolgens in vijf minuten naar Gouda gebracht. Voor die vijf minuten hoef je natuurlijk geen dekens, eten en drinken te laten aanrukken.

Volgens nu.nl duurde het ook nog een uur voordat de nieuwe trein vertrok. En verplaats je eens in de reizigers die hebben dan al uren letterlijk in het donker gezeten sommigen zonder informatie voorziening. En dan sta je ergens na 2300 in Gouda en je moet nog naar Enschede….

Reputatie 6

Zodra een trein gestrand staat in het weiland (om het even zo te noemen) gaat de regie naar PRORAIL en ligt niet meer bij de NS.

En je vraagt je inderdaad af waarom het zo lang moet duren voordat er een evacuatie trein ingezet kan worden. Slepen als er een luchtlekkage is kun je gewoon vergeten aangezien de remmen dan niet los kunnen komen.

En andere hulpverleners kunnen ook niet zomaar actief zijn op en rond het spoor, dat gaat ook in overleg met Prorail i.v.m. veiligheid.

Daarom vroeg ik ook hoe is het nu precies gelopen? Ik snap dat het niet eenvoudig is technisch maar waar is de menselijke kant in dit verhaal? 

Reputatie 7
Badge +3

Dit lezend denk ik dat de meeste tijd gewonnen had kunnen worden als de VIRM die zou gaan slepen eerder bij de trein zou zijn geweest. 

Dat durf ik te betwijfelen. ICM loopt enorm snel leeg zonder compressor en 10 bakken daarvan krijg je met een VIRM eigenlijk niet volgepompt. Er is veel meer lucht nodig dan de compressor van 1 stel VIRM kan leveren.

Ik bedoel meer dat je dan eerder weet dat slepen met die VIRM niet lukt en kun je eerder plan B in werking stellen. Nu ging er pas nadat bleek dat het niet lukte met die VIRM een evacuatietrein vanuit Den Haag naar de achterkant van de trein, als die VIRM (ik zeg maar wat) een uur eerder bij de gestrande trein was geweest, had die evecauatietrein misschien ook een uur eerder daar geweest kunnen zijn. 

Maar misschien had die VIRM helemaal niet daarheen moeten gaan om te slepen als 1 stel VIRM niet genoeg lucht kan leveren voor de gestrande trein en had er een andere oplossing gekozen moeten worden om hem daar weg te slepen. 

Wel frappant dat er nu gesproken wordt over een probleem met snelschakelaars i.p.v. over een luchtlekkage waar eerder sprake van was.

Reputatie 7
Badge

Wel frappant dat er nu gesproken wordt over een probleem met snelschakelaars i.p.v. over een luchtlekkage waar eerder sprake van was.

Het waren de snelschakelaars die waren uitgevallen. Als gevolg daarvan krijg je natuurlijk luchtproblemen. Denk dat daar de verwarring een beetje in gezeten heeft.

Ergens in dit draadje staat volgens mij ook het snelheidsprofiel van treinposities.nl, daar zie je dat ie geleidelijk aan snelheid verloor. Luchtlekkage zet je meteen neer.

Reputatie 7
Badge

Misschien toch een goed idee om een sportcoupé te hebben met hometrainers. Dynamo's erbij en flink door trappen voor wat verlichting. 🤣

Maar wel of geen verlichting, die trein heeft er gewoon veel te lang gestaan. Op Somda gaf iemand die werkzaam is bij ProRail onderstaande samenvatting:

1. 1767 gaat defect, snelschakelaars komen niet meer in. (Eerder gaf een machinist al aan dat van alle 3 de stellen de snelschakelaar niet meer in komen, van stel 4096 melding om 18:06, dus al voor de trein strandt op de flyover, om die tijd is de trein net voorbij Zoetermeer-Lansingerland en verliest de trein al vanaf 18:00 snelheid volgens het snelheidsverloop, van stel 4096 melding ingevoerd 18:57,en van 4233 melding om 18:59)

2. vanaf Ut komt een VIRM om de 1767 naar Gd te slepen. Gezien weersomstandigheden & locatie lijkt dit de beste optie. De sleepVIRM is om wat voor reden dan ook helaas wel pas om 20u ter plaatse, deze had al veel eerder moeten vertrekken uit Ut.

3. VIRM wordt gekoppeld, daarna duurt het heel lang om lucht te pompen. Div. acties, zoals het afsluiten van de toiletten, baten uiteindelijk niet en de VIRM begeeft het. We zitten qua tijd dan al na 21:00u.

4. De loc van het stamlijntje richting Apn is dan inmiddels terug van zijn gebruikelijke werkzaamheden en wordt dan inderdaad snel gevorderd. Deze gaat naar de voorkant van de trein. Aan de achterkant komt inmiddels ook evacuatiemat uit Gvc. Reizigers uit de achterste 2 stellen gaan daarmee terug naar Gvc. Deze is rond 22:45 vertrokken.

5. De reizigers uit het voorrste stel stappen over op de defecte VIRM, die vervolgens weggesleept wordt naar Gd door de loc. Dit duurt helaas ook wat langer dan gedacht en dat duurt tot ong. 23:45, daarmee alle reizigers op pad.

6. De loc is daarna nogmaals gebruikt om de ICM'en naar Gd te slepen, die zijn vanochtend rond 06u door een VIRM uit de Bkh naar Amf gesleept. De VIRM die initieel gebruikt werd om te slepen en nog defect op Gd stond, is na wat knutselwerk alsnog op eigen kracht vertrokken.

 

Dit lezend denk ik dat de meeste tijd gewonnen had kunnen worden als de VIRM die zou gaan slepen eerder bij de trein zou zijn geweest. 

Ik lees wel meer verbeterpunten. Na het ontstaan van de problemenhad niet gewacht hoeven worden tot de trein stil kwam te staan en nadat die VIRM het begeven had duurde het ook weer bijna 2 uur het volgende evacuatiematerieel vertrok en zelfs bijna 3 uur voor die locomotief de VIRM wegsleepte...

 

Prorail incidentenbestrijding mag toch zelfs als voorrangsvoertuig rijden (met blauw zwaailicht en sirene) omdat hun werk zo spoedeisend is? Hoe doe je er dan 4 uur over? Ik neem toch aan dat een ambulance er korter over zou hebben gedaan. En met even zo'n kortsluitlansje in evt. naastgelegen sporen en een belletje naar de verkeersleiding zodat je heel zeker weet dat daar geen treinen rijden, ben je er wel zo ongebeer qua veiligheid als de bovenleiding niet stuk is ofzo, toch?

De trein stond op een flyover, dus het was wat ingewikkelder. Maar vier uur blijft absurd.

Reputatie 6
Badge

Evacuatie duurt sowieso lang. Stel dat je 6 seconden per reiziger nodig hebt (je kan op filmpjes van de evacuatie zien dat het zelfs nog wel wat langer duurt, want iedereen moet een smal trappetje af), dan duurt het bij 1.000 reizigers al 6.000 seconden. Dat is ruim 1,5 uur. 

Reageer