mondkapje in lege coupe? | NS Community
beantwoord

mondkapje in lege coupe?


Reputatie 3

De mondkapjes zijn verplicht omdat je geen 1.5 meter afstand kunt houden.. maar moet je ook een mondkapje op als je in je eentje in de coupe zit?

icon

Beste antwoord door Anonymous 23 July 2020, 14:22

Bekijk origineel

368 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Weet niet precies wat de bron van dat onderzoek is geweest, maar de NOS heeft het vandaag gemeld. 43% steun voor gezichtsbedekking in het OV, waar ook ik regelmatig gebruik van maak of de angsthazen dat nou leuk vinden of niet, dus er is echt geen kans dat men er langer aan mee gaat doen dan nodig is. 

De resultaten komen uit het gedragsonderzoek dat gevoerd is door het RIVM.

Uit het artikel van NOS:

Het gebruik van mondkapjes in het openbaar vervoer kan op veel minder steun rekenen. Slechts 43 procent denkt dat deze regel (heel) veel helpt.

Op de vraag: ‘Wat is het draagvlak (als de maatregelen nog 6 weken zouden duren) om zich aan de maatregelen te houden’ kwam dit resultaat. 

Category Geen mening Helemaal niet Niet Neutraal Wel Helemaal Wel
dragen van een niet-medisch mondkapje in het OV 7.9 5.4 6 11.9 25.4 43.5

https://www.rivm.nl/gedragsonderzoek/maatregelen-welbevinden/draagvlak

 

Het is dus niet zo dat er 43% steun is voor het dragen van een niet-medisch mondkapje in het OV. Het is namelijk 43,5 + 25,4 = 68,9% en dat is dan toch echt meer dan 43%. Goed onderzoek doen en goed lezen is een vak apart in plaats van maar iets klakkeloos over te nemen van het NOS en dan het cijfer ook nog verkeerd te interpreteren. Daarbij moet je ook niet al conclusies gaan trekken zonder dat je het volledige beeld hebt, want slechts 5,4 + 6 = 11,4% van de ondervraagden geeft aan dat er (helemaal) geen draagvlak is voor deze maatregel. 11,9% is niet voor of tegen en 7,9% heeft er geen mening over.

Er is ook gevraagd wat het draagvlak is als de maatregelen nog 6 maanden zouden duren. Het draagvlak voor het dragen van een niet-medisch mondkapje in het OV daalt dan met 5,3 procentpunt.

Reputatie 7

Het mondkapje is bedoeld om je eigen uitstoot te beperken en dat doet het ook. Het ene kapje weliswaar beter dan het andere.

Inmiddels is ook aangetoond dat de schadelijke deeltjes lang in de lucht kunnen blijven hangen alvorens ergens neer te slaan. Bovendien is over de circulatie in de trein (nog) veel onbekend.

Het dragen van een mondkapje is dus ook in een (tijdelijk) lege coupe zinvol te achten.

Reputatie 7

 Vergelijk de Corona maatregelen met verkeersmaatregelen. Als iedereen verkeersmaatregelen onzin vindt en gaat negeren, zal het aantal verkeersdoden hard stijgen.

Het mondlapje is verplicht maar ik snap de vraagtekens wel. En die mogen m.i. ook benoemd worden. De vraagtekens leven zelfs onder deskundigen. Dat heb je met verkeersmaatregelen niet. Niemand zal het nut van een brommerhelm betwijfelen. Het draagvlak voor de lapjes zal enorm stijgen als de deskundigen eensluidend zijn en er bewijs is dat het nut heeft. Nu beweert iedere deskundige in de media weer iets anders (soms op dramatisch aandoende wijze) en ieder heeft zijn eigen onderzoek waar weer iets uit zou moeten blijken dat de waarheid is.

Reputatie 7

Ook de helm zal volgens voorschriften gebruikt dienen te worden, wil het effectief zijn. En ook de helm zal niet elke schade kunnen voorkomen. Het is wel veel beter dan niets.

Reputatie 7

Een helm voorkomt niet altijd alles maar het is wel duidelijk dat het grotendeels beschermt en het risico op letsel drastisch vermindert. Dat is nog maar de vraag voor de niet-medische mondkapjes die ook nog eens massaal niet volgens de exacte voorschriften gebruikt worden en waar mensen bijv. met hun vingers aanzitten.

Reputatie 7

De filtercapaciteit van diverse materialen is in voldoende mate aangetoond. De achilleshiel wordt gevormd door het gebruik.

Hoeveel mensen gespen hun helm niet (goed) vast en/of vervangen hun helm niet tijdig ?

Het valt te betreuren dat met oneigenlijke motieven twijfel is gezaaid omtrent het nut van de kapjes. In de gezondheidszorg zelf,bestaat, bij mijn weten, geen twijfel over de effectiviteit.

 

Badge +3


Gezichtsbedekking is nog steeds verboden. Die 43% gaat over mensen die denken dat het dragen van een mondkapje in het OV (heel) veel helpt. Er worden geen percentages genoemd van mensen die denken dat het iets helpt of mensen die denken dat het niets helpt.

Na die ene zin spelen er dus alweer drie (of vier vijf zes) verschillende dingen door elkaar! Leest u mee?

  • Het verbod op gezichtsbedekkende kleding is inmiddels een jaar of twee oud. Er werd nog nooit echt op gehandhaafd.
  • Een mondneuskapje is géén kleding maar hooguit een ‘accessoire’ of aanhangsel (@MoDe zie de kinderwagen/fietskar duscussie op twitter
  • Dat er na die WET over gezichtsbedekking eigenlijk nergens op gehandhaafd werd… Nou ja misschien in het gemeentehuis voor een paspoort of een overactieve conducteur die de wind van van voren kreeg door iemand met een boerka de trein uit te willen zetten of te weigeren om in te stappen (en dus in zijn recht stond) maar op de filmpjes wel (be)lachelijk overkomt, alsof er een toverheks or terrorriste onder die boerka zat in plaats van een persoon.
  • Personeel (V&S op het perron, gezellig samen roken ergens of bij de HEMA voor de hotdogs of zo) had de dame al lang gezien, daar bemoeien ze zich niet zo snel mee (laat die wet de wet, wij pikken ze er wel uit, en de HC mag ons inseinen bij problemen of zo?)
  • Dame met boerka wilde haar gezicht niet tonen … Oké dan ga je niet mee, ook al lopen we 20 minuten vertraging op (totaal terecht want dat is de wet!)
  • EN je dan 96 zitplaatsen voor jezelf hebt ongeveer?

Hoe stoer of correct ben je dan om over mondkapjes of bedekking mij of wie dan ook op 5 meter afstand een boete te geven voor iets dat (voorlopig) alléén in het ov nodig is, en niet eens een wet?

Nee… dat ding MOET op! Maar iets drinken of eten onderweg is prima! Alleen bij NS…

De 43% acceptatie is laag dus, kan me daar wel wat bij voorstellen want voor een of andere app die bijhoudt waar je overal bent geweest en met wie je in contact geweest bent, en pas werkt bij 60% acceptatie is ook geen meerderheid.

Dus gewoon bij meer dan een paar minuten op minder dan 1,5 meter (die tijd en afstand is ook niet bekend of heilig voor veilig) doe dán een mondkapje correct op.

En anders naar keuze, in je eentje in een coupé/treinstel met 96 zitplaatsen. Gezond verstand dus, en niet gaan schermen met het verbod op gezichtsbedekking (waar dus uitzonderingen voor zijn als het om medische veiligheid gaat) als je bang bent om iemands gezicht niet te kunnen zien/herkennen.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B de opmerking van mij dat gezichtsbedekking verboden is slaat op het gebruiken van dit woord door @MJL in plaats van mondkapjes. Mondkapjes zijn uitgezonderd van dit verbod. Sommigen gebruiken het verbod op gezichtsbedekking om onder mondkapjesplicht uit te komen.

1,5 m afstand of niemand anders in de coupé ontslaat je niet van de mondkapjesplicht. Het is verplicht in OV geen advies.

Reputatie 7

De filtercapaciteit van diverse materialen is in voldoende mate aangetoond. De achilleshiel wordt gevormd door het gebruik.

 

Over de effectiviteit wordt heel verschillend gedacht. Ik denk dat het weinig nut heeft. Maar daarover kan je blijven discussiëren. Heeft geen zin. Het kapjesgebruik van veel mensen is in ieder geval totaal niet zoals het zou moeten en dat zie ik ook niet verbeteren. 

Reputatie 7

@Rene74 

Je kunt de effectiviteit van elke maatregel in twijfel trekken. Voor geen enkele maatregel bestaat er een hard bewijs, waterdicht zijn ze zeker niet.

Maar waarom staat het nut van kapjes bij de ervaringsdeskundigen in de wereld en de ervaringsdeskundigen bij ons in de zorg niet ter discussie ?

Reputatie 4

 Sinds de invoering van mondkapjes en vanaf 1 juli ook reizen in het OV voor plezier reizigers  laait het corona weer op. Ik kan niet zeggen dat het hierdoor komt, maar doordat we allemaal tegelijk de boel gaan versoepelen is het niet te achterhalen hoe het komt.

Waarom heeft NS de dienstregeling aangepast dat ook dagjesmensen de trein mogen nemen. Houd de NS gewoon dit jaar en volgend jaar een zitplaatscapaciteit van 40% en alleen te gebruiken voor noodzakelijke reizen.

Dan weten we zeker wanneer alsnog de een nieuwe corona golf komt, dat het niet aan NS ligt. Mondkapjes hoeven dan ook niet verplicht in het ov.

 

Reputatie 6

 Sinds de invoering van mondkapjes en vanaf 1 juli ook reizen in het OV voor plezier reizigers  laait het corona weer op. Ik kan niet zeggen dat het hierdoor komt, maar doordat we allemaal tegelijk de boel gaan versoepelen is het niet te achterhalen hoe het komt.

Waarom heeft NS de dienstregeling aangepast dat ook dagjesmensen de trein mogen nemen. Houd de NS gewoon dit jaar en volgend jaar een zitplaatscapaciteit van 40% en alleen te gebruiken voor noodzakelijke reizen.

Dan weten we zeker wanneer alsnog de een nieuwe corona golf komt, dat het niet aan NS ligt. Mondkapjes hoeven dan ook niet verplicht in het ov.

 

Je gelooft toch zeker zelf niet dat het coronavirus weer oplaait doordat meer mensen met de trein mogen reizen, zeker niet als je ziet hoe rustig het nog is. 

Als je een aangepaste dienstregeling en beperkte zitcapaciteit wil blijven handhaven haalt NS het jaar 2022 niet eens.

Reputatie 7
Badge +3

Het is misschien niet te achterhalen hoe het komt, maar de invoering van de mondkapjes viel ook samen met het openen van de horeca, scholen gingen weer (meer) open, theaters/musea/bioscopen mochten weer beperkt open en vanaf 1 juli mochten er o.a. ook meer mensen per ruimte binnen zijn. 

Daarnaast is in regio Noord de schoolvakantie op 4 juli begonnen, een week later in regio zuid en nog een week later regio midden. Mensen gaan dus weer naar campings, vakantieparken en hotels. Tijdens die vakantie neemt men het misschien minder nauw met de regels, zeker jongeren. Jongeren gaan ook vaker met een groep op vakantie waarbij ze (vaak onder invloed van drank) absoluut geen afstand houden. Als men niet op vakantie gaat dan zal men misschien vaker samen komen met familie en/of vrienden. 

In de wekelijkse rapportage van het RIVM staan de vermelde mogelijke settings van besmetting van bij de GGD’en gemelde COVID-19 patiënten. Absolute koploper is de thuissituatie, gevolgd door overige familie en werksituatie. Nieuw opgenomen in deze lijst is de horeca wat de afgelopen 2 weken ruim 8 keer zoveel “scoorde” als de setting medereiziger. Je kunt dus beter in een trein zitten dan in een café. Dat weten inwoners van Hillegom ook.

Als uit het bron en contactonderzoek zou blijken dat verpreiding op grote schaal in het OV plaatsvind was dat wel bekend gemaakt. 

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn natuurlijk ook veel meer bevestigde besmettingen, omdat er veel meer getest wordt. Het aandeel positieve testen is de laatste weken gedaald van 2% naar 0,6%.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zal inderdaad ook meespelen, al verklaart dat denk ik maar een deel van de gemelde besmettingen. De (nog niet complete) cijfers van week 29 geven overigens weer aan dat 1% van de geteste mensen positief is, dat lijkt dus weer iets te stijgen. En vandaag las ik een bericht dat ook het aantal virusdeeltjes gevonden in rioolwater weer is gestegen. Er de afgelopen drie weken sprake van een stijging van de curves in een aantal steden; Amsterdam , Utrecht , Tilburg, Rotterdam maar ook Schiphol wordt gemeld. 

Reputatie 7
Badge +3

Op zich is het natuurlijk logisch en ook niet zo erg dat er meer besmettingen zijn sinds de versoepelingen. Dat hadden ze ook voorzien. Het belangrijkste is te zorgen dat de druk op de zorg niet meer zo erg wordt als in de eerste maanden. En ondanks de stijging van het aantal besmettingen, neemt het aantal ziekenhuisopnames (tot nu toe) nog af.

Reputatie 7
Badge +3

Het was ook wel te verwachten dat er meer besmettingen zouden komen en als het bij de huidige aantallen blijft zal het wel meevallen. Maar als zoals uit een onderzoek blijkt niet iedereen zich laat testen bij klachten en mensen in situaties waar het wel gewoon kan toch geen afstand houden is de kans groot dat het aantal besmettingen nog meer toenemen. 

Het voordeel nu is dat er nu meer dan voorheen besmettingen worden geconstateerd bij jongeren en die hebben nu eenmaal minder enstige klachten. Wel kunnen zij anderen die wel meer risico lopen besmetten. 

Een 2e voordeel is dat er nu toch al iets meer kennis is over dit virus en er langzamerhand ook meer medicijnen komen die in bepaalde mate helpen. Als men daarmee de duur van de IC opname kan verkorten en misschien zelfs kan voorkomen dan scheelt dat al heel veel.

Reputatie 7
Badge +3

't Zal straks bij de brede uitrol van 5G wel explosief stijgen :rofl:

Reputatie 5

Vandaag ben ik naar Amsterdam gegaan. Geen enkele kaart controle en ik kom uit Zeeland. De conducteurs lopen alleen vluchtig langs. Dan vind ik niet gek dat mensen zich niet aan de regels houden.

Reputatie 7

 

Als uit het bron en contactonderzoek zou blijken dat verpreiding op grote schaal in het OV plaatsvind was dat wel bekend gemaakt. 

 

Weet weinig van het bron en contactonderzoek. Vraag mij wel af of het op dit moment uberhaupt mogelijk is om een besmetting te herleiden tot het OV. Zou denken van niet.

Vandaag ben ik naar Amsterdam gegaan. Geen enkele kaart controle en ik kom uit Zeeland. De conducteurs lopen alleen vluchtig langs. Dan vind ik niet gek dat mensen zich niet aan de regels houden.

De conducteurs hebben voor zichzelf genoeg reden om niet te veel te controleren, of ze hebben zelf horrorverhalen over confrontaties met reizigers of ze kennen er 100 van collega's. De verhalen over boze dronken tokkies en zwervers en zigeuners zijn waar en het komt gewoon veel te vaak voor, zo te horen.

Iedereen met ook maar een beetje fatsoen zou zo natuurlijk nooit tekeer gaan, maar het maakt wel dat er daardoor misschien een terughoudendheid is om constant de reizigers te gaan inspecteren of ze wel netjes dit en dat en zus en zo doen. Mijn ervaring met de gezichtsbedekking is dat ook een groot deel van het personeel op de trein een flinke tegenzin heeft, en daarom misschien liever zelf ook de hele rit zonder dat ding op in een lege cabine zit.

Badge +3

Begint het helaas erg op te lijken, zie https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/corona-ervaringen-sinds-de-maatregelen-64362?postid=459967#post459967

Oh, en bij het oude personeelsverblijf Eindhoven (spoor 5/6)…

@NS_online wat zijn nu de regels kwa roken? Zaten 3 conducteurs zeker 5 meter buiten gele lijnen van rookzone op bankje te roken op Eindhoven onder de overdekking. Lijkt me niet dat dit mag? Kwamen ook steeds meer mensen op dat bankje bij om te roken.

Totale anarchie… maar goed roken daar was niet nieuw, dus ingesleten gewoonte voor het personeel?

Nog een paar maandjes @Robert B en dan is het rook probleem ook weer opgelost.

Bedankt voor het melden hier.

Badge +3

Ik heb er mijn twijfels over, of roken (voor zover dat een probleem is daar, het mag niet en als je daar terecht komt stap je achter in/uit een hele lange trein op Ehv) ooit opgelost zal zijn, maar goed daar ging dit topic niet over.

Wel over fatsoen van personeel vs. reizigers en hoe er (door beide partijen) omgegaan wordt met regels.

En dan dat suffe ‘advies’ van de meldkamer/veiligheidscentrale “zoek HC of ga maar ergens zitten op 1,5 meter..” want dan is er niets aan de hand? Blijkbaar niet, want die wensten iemand zelfs “goede reis” toen diegene zei dat 1,5 meter het probleem niet was...

Wat er wel aan de hand is, is het gebrek aan handhaving. Of zijn er echt zo veel mensen die niet weten dat een mondkapje verplicht is in het ov, of niet weten hoe ze zo’n ding correct moeten gebruiken (neus en mond)?

Doe in ieder geval een poging. En nee, ik ga het ook niet melden als iemand die 5 meter van me vandaan zit het kapje op de kin zet natuurlijk. Maar dan moeten ze er wel eentje hebben...

Roken op het perron ga je om precies dezelfde reden nooit helemaal kunnen voorkomen: de bereidheid om er op te handhaven is sowiezo al beperkt en als diegene dan ook nog naar het eind van het perron loopt, in de buitenlucht, is de kans al zeer klein dat er iets van gezegd gaat worden.

Reageer