mondkapje in lege coupe? | NS Community
beantwoord

mondkapje in lege coupe?


Reputatie 3

De mondkapjes zijn verplicht omdat je geen 1.5 meter afstand kunt houden.. maar moet je ook een mondkapje op als je in je eentje in de coupe zit?

icon

Beste antwoord door Anonymous 23 July 2020, 14:22

Bekijk origineel

368 reacties

Reputatie 5

Het RIVM zegt dat het niet bewezen is dat mondkapjes werken tegen corona. Waarom zou je dan die verplichten in de trein?

Het RIVM zegt dat het niet bewezen is dat mondkapjes werken tegen corona. Waarom zou je dan die verplichten in de trein?

Het RIVM geeft aan dat er nog geen eenduidige conclusie is over het effect van mondkapjes, @Melvinhage. Zolang er nog geen duidelijk bewijs is dat ze niet werken, bestaat er dus een kans dat ze wel werken en kan het dragen ervan positief effect hebben. Op dezelfde pagina wordt ook aangegeven waarom ze vooralsnog verplicht blijven in het OV.

Met je statement mis je belangrijke context waardoor het erg misleidend overkomt, ik wil je dan ook verzoeken om te stoppen met deze misleidende informatie. Zoals mijn collega Sascha eerder heeft aangegeven (zie hieronder), zullen we strenger gaan optreden tegen “adviezen” die tegen de vooropgestelde richtlijnen ingaan.

“Adviezen” die tegen de vooropgestelde richtlijnen ingaan zullen we per heden gaan verwijderen. Ook zal hier een officiële waarschuwing voor gegeven worden.

 

Edit: Gezien je dezelfde vraag ook in dit topic hebt geplaatst heb ik het losse topic (effectief dubbel dus) verwijderd.

Reputatie 6

De mondkapjes zijn verplicht omdat je geen 1.5 meter afstand kunt houden.. maar moet je ook een mondkapje op als je in je eentje in de coupe zit?

Ik vind het juist een goede vraag. Met corona kwam het reizen als het echt nodig is. De volgende stap was dit loslaten. Met de tussentijdse proeven bleek dat het niet renabel was om die afstand te verplichten. Met het idee dat die afstand niet meer te garanderen was, kwam de mondkapjesverplicht. Vergelijkbaar met die paar straten in Amsterdam en Rotterdam. Ik zat voor die periode vrijwel alleen in de coupé. En nu zit ik nog steeds vrijwel alleen in de coupé - en altijd meer dan die 1,5 meter afstand. De keren dat ik sinds maart een conducteur trof, zijn op 2 handen te tellen en ook daar is de 1,5 meter goed te doen. Het mondkapje kwam omdat de afstand niet te handhaven was. In een lege coupé is dat juist niet een probleem. De klantenservice zei mij iets als 'we doen het zo, omdat de overheid het zegt'. Voor de goede orde: als de conducteur zich weer ergens heeft verstopt achter een deur dan gaat dat mondkapje ook gewoon af. 

Ik denk dat dit het goed weergeeft. Tot 1 juni konden we gewoon zónder mondkapje reizen met bus en trein, en toen opééns was het nodig en zelfs verplicht, terwijl er geen énkel bewijs is dat het ook maar iets uithaalt.

 

Ook ik heb meegemaakt dat ik medio juni geheel alleen in een coupé zat, mét mondkapje op, en me in alle redelijkheid afvroeg: stel dat ik dat mondkapje niét zou dragen nu, wie zou ik dan in vredesnaam kunnen besmetten? (Gesteld dan altijd dat ik “het virus” bij me zou dragen, wat niet het geval was).

 

Regels moeten een logica hebben, anders slaan ze nergens op. Mondkapjes, en zeker de wegwerpdingen van Etos en Kruidvat die de meesten gebruiken, halen geen fluit uit, daar is geen enkel bewijs voor. Tuurlijk kun je dan stellen: baat het niet, dan schaadt het niet. OK. Maar dan kunnen we net zo goed bepalen dat iedereen voortaan een clownsneus op moet, of een giraffepak aantrekken, omdat ze anders niet met het OV mee mogen. Immers, baat het niet, dan schaadt het niet.

 

Het is niet mijn bedoeling te rellen, maar nuchter nadenken is af en toe niet verkeerd.

Reputatie 5

Zou je besmet kunnen raken als iemand met corona op jouw plek heeft gezeten?

Zou je besmet kunnen raken als iemand met corona op jouw plek heeft gezeten?

Als je regelmatig je billen wast met zeep is er niets aan de hand.

Zou je besmet kunnen raken @Melvinhage als je op een forum een bericht aanklikt, geplaatst door iemand welke besmet is ?

Reputatie 5

Zou je besmet kunnen raken als iemand met corona op jouw plek heeft gezeten?

Als je regelmatig je billen wast met zeep is er niets aan de hand.

Zou je besmet kunnen raken @Melvinhage als je op een forum een bericht aanklikt, geplaatst door iemand welke besmet is ?

Gaan we bijdehand doen?

Reputatie 7
Badge

@Melvinhage als je daar echt bang voor bent dan moet je het OV vermijden.

Reputatie 6

Zou je besmet kunnen raken als iemand met corona op jouw plek heeft gezeten?


Ben jij wel eens ziek geworden doordat iemand met een influenzavirus, of gordelroos, of eczeem, of psoriasis, of wat dan ook wat maar besmettelijk is, heel misschien wellicht op “jouw” stoel in de trein heeft gezeten voordat jij daar zelf ging zitten?

Reputatie 5

Nee en eczeem is niet besmettelijk.

Reputatie 6

Nee en eczeem is niet besmettelijk.


Sommige varianten wel, kijk maar uit!

Reputatie 5

Aan de gevolgen van eczeem ga je niet dood. Door corona kan je wel overlijden.

Reputatie 6

Aan de gevolgen van eczeem ga je niet dood. Door corona kan je wel overlijden.

99% van de mensen gaat niet dood aan corona. De kans om dood te gaan omdat je van de trap valt of bij een ongeluk betrokken raakt is bijna nog groter.

Reputatie 7
Badge +3

Aan de gevolgen van eczeem ga je niet dood. Door corona kan je wel overlijden.

99% van de mensen gaat niet dood aan corona. De kans om dood te gaan omdat je van de trap valt of bij een ongeluk betrokken raakt is bijna nog groter.


Dat kun je wel stellen, maar het duurt wel een stuk langer voordat je van Corona volledig hersteld bent in vergelijking met de griep. De (rest)gevolgen zijn ook ernstiger. Bij sommigen is de longschade onomkeerbaar.

680 verkeersdoden per jaar, nu al 6000 Coronadoden. Zouden er echt zo veel mensen van de trap vallen @PeterJKH ?

Reputatie 6

680 verkeersdoden per jaar, nu al 6000 Coronadoden. Zouden er echt zo veel mensen van de trap vallen @PeterJKH ?


Elk jaar overlijden er in Nederland pakweg 3000 mensen per week of ca. 155.000 per jaar. Veel van die mensen zijn oude(re) mensen die aan een op zich onschuldige aandoening overlijden, gewoon omdat hun verzwakte afweersysteem niet meer in staat is in actie te komen. Dat kan een virus zijn, dat kan een blaasontsteking zijn, dat kan zelfs een wondje zijn dat niet meer wil genezen en gaat ontsteken.

De verwachting is dat de normale najaarssterfte onder ouderen lager zal zijn, omdat zij al in maart/april zijn overleden. Gezien over héél 2020 zal echter het sterftecijfer niet beduidend hoger zijn dan het gemiddelde.

Het trekt zichzelf vanzelf wel weer recht. Of we krijgen van de winter nog een golf besmettingen, of we krijgen die niet. In het gunstige geval zijn we over minder dan een half jaar volledig van corona af en kunnen we onmiddelijk stoppen met deze onwetenschappelijke dictatoriale onzin. Officieel dan, want steeds meer mensen stoppen er voor zichzelf al mee.

of psoriasis

Even nieuwsgierig, wat zou hier besmettelijk aan zijn ? Ik heb het hele pretpakket en weet toch niet beter dan dat het dat expliciet niet is. 

Reputatie 5

In Rusland hebben ze al een vaccin. Als vraag ik me af of dat betrrouwbaar is.

Reputatie 7
Badge +3

In Rusland hebben ze al een vaccin. Als vraag ik me af of dat betrrouwbaar is.


In China ook.

Reputatie 7
Badge

In Amerika schijnen ze ook al ver te zijn.

Welke smoes u ook toe denkt te kunnen passen, een mondkapje is verplicht en het is voor de wetgeving totaal irrelevant wat u daarvan vindt.

Wie geen mondkapje wil dragen, kiest daarmee voor het niet kunnen en mogen reizen met het openbaar vervoer.

Zo simpel kan logica ook zijn. Overigens is de boerenlogica waarbij de combinatie van social-distancing, handen wassen en het dragen van een mondkapje tot minder besmettingen leidt, ook inmiddels nog door een onderzoek bevestigd, en dan heb ik het niet over de ‘wetenschap’ die op de haat- en scheldfora wordt aangehaald.

 

Hoi Thom,

Ik ben het gedeeltelijk met je eens.

Met mijn boeren logica heb ik je onderzoek bekeken en heb daar wat vragen over.

1. Het onderzoek gaat uit van een model. Ik zit zelf in de IT en weet dat computer modellen zo goed of slecht zijn als de data, feiten en aannames die je erin stopt. Hoe ben jij tot de conclusie gekomen dat het model exact voldoet aan de werkelijke situatie?

  1. In onder meer Zweden en Japan zijn er weinig tot geen maatregelen genomen. Moeten ze daar in het OV ook een mondkapje op, en hebben ze daar grote problemen met verspeiding van covid-19?
  2. Toen covid-19 net over zijn hoogtepunt heen was in maart, april en mei was het niet nodig om mondkapjes te dragen in het OV. Pas toen Covid-19 vrijwel geen invloed meer had op de medische gesteldheid van de mensen werd het dragen van mondkapjes verplicht als gevolg van een beleidsmaatregel. Onderdeel van deze beleidsmaatregel is dat de kapjes van -niet- medische kwaliteit mogen zijn. Hoe toont dit onderzoek aan dat deze mondkapjes wel helpen?
  3. Er is inmiddels duidelijk geworden dat niet de druppels, maar aerosol (microdruppeltjes) die in afgesloten en slecht geventileerde ruimtes bijven hangen, en vervolgens gedurende langere tijd worden ingeademt, voor verspreiding van covid-19 zorgen. Zijn de zelfgemaakte mondkapjes geschikt om deze aerosolen afdoende tegen te houden? Zo ja, hoe groot is dan de remmende werking?
  4. Ventilatie zou een goede manier zijn om besmetting te voorkomen. immers, als aerosol wordt weggeventileerd, kan je die dus ook niet gedurende langere tijd inademen.Weet jij misschien of de NS hier ook aandacht aan besteed, of moeten de reizigers het alleen met de mondkapjes doen.
  5. Door wie is het door jou gerefereerde onderzoek gefinancierd, en wat zijn de belangen van deze partij / partijen? Zou het mogelijk zijn dat het onderzoek een negatief resultaat had kunnen laten zien? Zou dat mogelijk gevolgen kunnen hebben voor vervolg financieringen? Kan je je antwoord onderbouwen?

Ik denk dat we het gevoerde beleid los moeten zien van de medische noodzaak. 

Er zijn inmideels toch steeds meer een meer academici, wetenschappers en medici die vraagtekens zetten over de zwaarte en dientengevolge ook de noodzaak van deze maatregelen in verhouding tot wat er daadwerkelijk speeld.

Zolang beleid en medische noodzaak niet los van elkaar kunnen worden beschouwd, zullen er altijd reizigers zijn die met hun boeren verstand vragen blijven stellen, puur en alleen omdat er vanuit die inslag geen valide reden kan worden gevonden, behalve dan “befehl ist befehl”.

mijn inziends zou het enige antwoord op bevenstaande vraag dus moeten zijn:

De NS volgt het beleid van het kabinet. 

Mij zijn ze, zolang deze regel wordt gehandhaafd, in ieder geval kwijt als klant.

 

Aan de gevolgen van eczeem ga je niet dood. Door corona kan je wel overlijden.

99% van de mensen gaat niet dood aan corona. De kans om dood te gaan omdat je van de trap valt of bij een ongeluk betrokken raakt is bijna nog groter.

Precies!

Dit vindt ik persoonlijk eigenlijk het probleem met de hele covid-19 discussie. Er wordt ingezoomed op ALLEEN covid, en alle andere ziektes, problemen en daarmee samenhangende doodsoorzaken worden VOLLEDIG buiten beschouwing gelaten.

Nog erger vindt ik het dat door deze tunnelvisie maatregelen worden gedoogd die anders NOOIT door ons zouden worden geaccepteerd, en dat deze onder het mom van angst, wetenschap en medische noodzaak door onze strot worden geduwd.

Wat is eigenlijk de top 3 van doods oorzaken in de Westerse wereld? zit Covid-19 hierbij?

Ik heb mij laten vertellen dat dit kanker, hart en vaat ziekten en verkeerd medicijn gebruik is. Staan er grote hekken voor de snackbars en fastfood ketens? Worden de boeren aangezet om meer groenten en fruit te telen voor de gezondheid van de Nederlandse burgers? Wordt roken verboden? Worden mensen verplicht om te gaan sporten en veel in de buitenlucht te leven? 

Welnee!

Niets van het hierbovenstaande. Maar voor Covid moet je ineens een tracking app op je telefoon hebben, verplicht een muilkorf voor, de adres gegevens achterlaten als je even een drankje wilt doen op een terras, en kan de overheid straks met de noodwet gezinsleden uit jou huis halen op verdenking van een MOGELIJKE besmetting.

Tevens wordt er voor ieder wissewasje wordt er tegenwoordig een medicijn voorgeschreven.

Corona virussen kennen we al decennia lang, denk b.v. aan OC43, NL63, SARS-COV en dan nu SARS-COV-2). Ook hier zitten mildere en meer gevaarlijke varianten tussen, maar tot nu toe was er nooit een probleem.

Maar voor deze variant (covid-19) moeten we ineens allemaal worden ingespoten met een vaccin!? 

Voor covid-19 moet je verplicht een mondkapje dragen, dat medisch gezien (op een enkel door de overheid/EU gesubsidieerde “studie” op basis van een computer model na) geen aantoonbare afweer vormt tegen aerosol (microdruppeltjes), maar er wel voor zorgt dat je minder zuurstof binnen krijgt.

Hoe gezond is dat denk je?

Wie van jullie heeft duidelijke uitleg gekregen hoe een mondkapje op de juiste manier te gebruiken? en wat doe je als je het kapje hebt gebruikt. Ik zie rond de OV haltes veel gebruikte mondkapjes op straat liggen. Is dat hoe we met een killer virus omgaan?

Hoe kan het dat we ieder jaar influensa doden hebben (minimaal zo’n 3000 mensen per jaar, net eventueel een oversterfte van enkel duizenden als er een nieuwe virus variant is), maar dit jaar bijna niet?

Met de infuensa hadden we dus klaarblijkelijk ook met mondkapjes in de trein moeten zitten. aan influensa gaan er namelijk ook heel veel mensen dood (seizoen2018-19 bijna 12.000 mensen in Nederland).  Bij influensa wordt je ook besmet door langdurige inademing van aerosol (microdruppeltjes).

Waarom hadden we toen geen mondkapjes? Zou het misschien te maken hebben gehad dat er om influensa niet zo’n grootschalige paniek is gecreeerd door overheid, RIVM, WHO en media? Lijst A ziekte? Pandemie? De huidige cijfers vertellen een heel ander verhaal.

Als we echter de prognoses moeten geloven, dan wordt het najaar weer hel en verdoemenis. Medici noemen het echter nog steeds de start van het nieuwe griep seizoen.

Voor Covid hadden we een duidelijk verschil tussen een besmetting, ziek zijn, als patient opgenomen zijn in een ziekenhuis, en op de IC liggen. Nu is dat klaarblijkelijk allemaal hetzelfde, en wordt er over patienten of gevallen gesproken, terwijl er bijna niemand ziek is.

 

Begrijp me niet verkeerd, voorzichtig zijn is prima.

Als jij je fijn voelt om anderhalve meter afstand te houden, een mondkapje te dragen, drukte te vermijden en je te laten onderdrukken, prima.

Maar alsjeblieft, maar andere mensen niet verantwoordelijk voor jou gezondheid. Al helemaal niet als er een duidelijk verschil is tussen wat ons wordt voorgespiegeld en wat je zelf kan waarnemen, als je er wat moeite voor wilt doen. 

Het kan niet ,en het mag niet.

Minder zuurstof ??  Waar heb je daar bewijs van gevonden?  Onderzoeken wijzen juist uit dat je helemaal niet minder zuurstof binnen krijgt door de niet medische mondkapjes.

Zie ook:

https://twitter.com/i/status/1281310674833063939

 

En verder valt Covid-19 onder de (griep)virussen en is dus de griep van dit jaar.

Reputatie 7
Badge +3

“Bewijs” is vast gevonden op één van de vele Facebook groepen van Viruswaanzin, Nee tegen de Coronamaatregelen, Volk wordt wakker of “officiele onderzoeken” waarnaar door die gekkies gelinkt wordt. Dit is maar één van de vele onzinberichten die daar regelmatig langskomen.

Reputatie 7
Badge +3

@ervegterOm jouw lange verhaal kort te maken. In het OV en inmiddels op drukkere plaatsen in Nederland is het mondkapje verplicht. Als je bezwaren hebt tegen het dragen van een mondkapje dan ga je niet naar de plaatsen waar het verplicht is. 

 

Reageer