mondkapje in lege coupe? | NS Community
beantwoord

mondkapje in lege coupe?



Toon eerste bericht

368 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In België mocht je ook een sjaal om je mond mag dat in Nederland ook?


Als je er een mondkapje onder hebt

Reputatie 5

In België mocht je ook een sjaal om je mond mag dat in Nederland ook?

@Melvinhage je hebt het al eerder uitgelegd dus dat zou wel duidelijk moeten zijn . Op berichten die alleen als provocatie bedoeld zijn zou ik gewoon helemaal niet reageren als ik jou was :slight_smile:

Reputatie 5

......Blijkbaar mag je niet eten en drinken in de treinen van NMBS. Ik deed het ook.....

 

Het blijft triest te lezen @Melvinhage dat je je niet gewoon aan de regels houd, geen mondneuskapje in de trein, geen mondneuskapje op de veerboot, niet betalen voor de bus, en nu eten in de Belgische trein terwijl dat niet mag. Wat voor afwijkend gedrag ga je nog meer plaatsen en wat wil je ermee bereiken ?


In de trein heb ik gewoon een mondkapje op in de trein hoor. Ik kon niet betalen voor de bus omdat ik via de app van de lijn geen kaartje kon kopen met een Nederlandse telefoonnummer voor een sms ticket en ook geen 10 ritten kaart van de lijn met een Nederlandse bankrekening.  De bus gaat van Breskens naar Brugge. Tot Sluis reis je met een OV chipkaart daarna met een Belgisch vervoerbewijs van de lijn.

 

Hoe kan je een kaartje als het niet bij de chauffeur mag, online niet werkt met een Nederlandse mobiel telefoonnummer of een Nederlands rekening nummer? In Sluis en Breskens heb je natuurlijk ook geen lijnwinkels die die vervoersbewijzen verkopen.

 

Hoe kan ik me aan de regels houden over het niet eten als dat op een station nergens staat aangegeven? Hoe moet ik dat dan toevallig wel weten?

 

......Blijkbaar mag je niet eten en drinken in de treinen van NMBS. Ik deed het ook.....

 

Het blijft triest te lezen @Melvinhage dat je je niet gewoon aan de regels houd, geen mondneuskapje in de trein, geen mondneuskapje op de veerboot, niet betalen voor de bus, en nu eten in de Belgische trein terwijl dat niet mag. Wat voor afwijkend gedrag ga je nog meer plaatsen en wat wil je ermee bereiken ?

Reputatie 5

Ik vind de Belgische corona maatregelen wel apart. In het centrum van Brugge is een mondkapje verplicht, op de drukke markt niet. Blijkbaar mag je niet eten en drinken in de treinen van NMBS. Toch zag je veel mensen dat wel doen. Ik deed het ook omdat het nergens stond. Pas later zag ik een video van de Belgische spoorwegen waarin hun zeiden dat het niet mocht.

 

Reputatie 7

Heeft met discipline te maken. In Nederland hebben we die maatregelen niet nodig omdat we over het algemeen meer onze eigen verantwoordelijkheid nemen en gewoon meer afstand van elkaar houden. 

 

ON-ZIN !

Belgen hebben de reputatie om er een sport van te maken regels te ontduiken, maar ze volgen de regels met betrekking tot Corona en mondmaskers tot op de letter.

Sterker nog: veel Belgen gaan nog verder. De ongein ‘mondmasker overal’ is sinds afgelopen woensdag middernacht opgeheven, maar nog steeds zie ik fietsers met mondmaskers.

Ik ben er zelf stomverbaasd over.

Helaas lijkt Melvin wel gelijk te hebben: de cijfers in België lijken inderdaad slechter te zijn. Maar België is natuurlijk wel een internationaal knooppunt. Hoofdzetel van de EU. Hoofdzetel van de NAVO. Grootste petrochemische complex van Europa… 

De Belgen draven misschien soms wat door met de maatregelen. Maar is het nu echt zo moeilijk te begrijpen, dat het een goed idee is om allemaal een lapje voor te doen als je met zijn allen opgehokt zit in een krappe stalen cylinder (ook gekend als ‘trein’) ?

Ik ben overigens ook stomverbaasd over Loes’ verhalen en over de items op het journaal. De Nederlander veegt zijn kl?ten af met de absoluut minimale maatregels die gelden voor de mondmaskers. Zelfs in de trein krijgen ze het niet voor elkaar om even correct hun lapje voor te doen. Rutte vertrouwde op de eigen verantwoordelijkheid van de Nederlander. Stom, stom, stom, stom...

Reputatie 7
Badge

Ik ook! Maar nu vermijd ik het OV als de pest.

Reputatie 6

Heeft met discipline te maken. In Nederland hebben we die maatregelen niet nodig omdat we over het algemeen meer onze eigen verantwoordelijkheid nemen en gewoon meer afstand van elkaar houden. Daarom kunnen Amsterdam en Rotterdam volgende week ook stoppen met hun belachelijke mondkapjesexperiment. Nu de scholen nog en dan het OV, we gaan namelijk merken dat het vrijwel geen verschil maakt. Waarschijnlijk en hopelijk voor het einde van het jaar, maar we zien het wel. Hangt er ook van af of mensen er nog aan mee blijven doen of niet.


Ik zie de dag juichend tegemoet dat ik als gezond mens weer normaal in de trein kan stappen, zonder me eerst te móeten hullen in schermen voor mijn gezicht.

Heeft met discipline te maken. In Nederland hebben we die maatregelen niet nodig omdat we over het algemeen meer onze eigen verantwoordelijkheid nemen en gewoon meer afstand van elkaar houden. Daarom kunnen Amsterdam en Rotterdam volgende week ook stoppen met hun belachelijke mondkapjesexperiment. Nu de scholen nog en dan het OV, we gaan namelijk merken dat het vrijwel geen verschil maakt. Waarschijnlijk en hopelijk voor het einde van het jaar, maar we zien het wel. Hangt er ook van af of mensen er nog aan mee blijven doen of niet.

Reputatie 5

In Belgie zijn er wel meer doden met strengere maatregelen en een kleinere bevolking dan bij ons in Nederland.

In Duitsland en België zijn ze er allemaal wat minder gefixeerd op, het hele verhaal controle op dit en dat. Een geldig vervoersbewijs is en blijft nodig en wat betreft de trein moet je daar altijd aan voldoen, maar het verhaal mondkapjes loopt duidelijk op z'n einde. Ja, officieel moet je ten allen tijde aan beide voldoen. Maar in het buitenlandse OV zijn de voorwaarden op z'n best onduidelijk en wil je nog wel eens moeite hebben om een geldig vervoersbewijs te vinden. Voor de mondkapjes ligt de drempel wat lager en accepteren ze alle acceptabele alternatieven, zoals het hoort. In Nederland word je openlijk met de dikke vinger behandeld alsof je een derderangs burger bent. Als er controle is, tenminste. Dus dat valt in trein en metro gelukkig reuze mee.

Reputatie 5

.....geen kaartje kopen voor het Belgishe traject. Je moest het online doen maar over de grens viel de internet verbinding weg. Ik dacht bekijk het maar.......Dat motiveerd niet echt om het zelf wel te doen......

Dus zwartreizen en geen mondkapje op, net als gisteren op de boot, en je bent er nog trots op ook @Melvinhage Wat moet er ooit van je terechtkomen, maar je hebt hier weer alle aandacht...    

Tot sluis heb ik betaald en ik had een mondkapje op. Als ik geen kaartje kan kopen en niet online dan is dat niet mijn schuld. Het was niet mogelijk om een kaartje te kopen. Tot de grens reis je met een ov chipkaart. Normaal kan je een lijnkaartje in sluis bij de chauffeur maar dat mocht niet. Via de lijn app een kaartje kopen ging niet omdat je voor de betaling een Belgische bank rekening nodig had. Een sms ticket werkte ook niet met mijn Nederlandse telefoonnummer. Via de connexxion ging ook niet omdat het mobiele internet niet werkte net over de grens.

 

Ik kon er dus niks aan doen!

 

.....geen kaartje kopen voor het Belgishe traject. Je moest het online doen maar over de grens viel de internet verbinding weg. Ik dacht bekijk het maar.......Dat motiveerd niet echt om het zelf wel te doen......

Dus zwartreizen en geen mondkapje op, net als gisteren op de boot, en je bent er nog trots op ook @Melvinhage Wat moet er ooit van je terechtkomen, maar je hebt hier weer alle aandacht...    

Badge +3

Midden in de nacht gaan in mijn regio de stoplichten op knipperend oranje en dus niet meer op rood of groen.

Dat is ook een optie inderdaad… oranje knipperend zelf goed opletten dus (voor het geval anderen het niet doen).

Komen we weer bij de mondkapjes en ‘adviezen’. Welkom terug in NL met een trein vanuit Antwerpen!

U moet 10 dagen thuis blijven (zelfquarantaine) weet u dat? Ik heb nog ergens een appel of broodje kaas en die ga ik ongeveer nu eten.. Oh, oke ja dat mag maar daarna mondkapje (muilkorf?) weer op graag! 

Ze hebben gelijk, de regels zijn niet door de NS voorgeschreven en conducteurs en het noodnummer 06 1318 1318 denken er ook zo over. Eigen verantwoodelijkheid, en handhaven dus ook zelf doen (spreek je medereizigers er gerust op aan). Bij acuut gevaar doen wij (NS) het wél, eventueel.

Je riskeert ook echt wel misschien een boete, dus hou daar alsjeblieft eventueel ook even rekening mee! :disappointed_relieved: (lees “het zou je zomaar kunnen gebeuren dat… ”)

 

Bericht aangepast door moderator

Reputatie 5

Midden in de nacht gaan in mijn regio de stoplichten op knipperend oranje en dus niet meer op rood of groen.

 

Reputatie 5

Ik kon in de bus van Breskens naar Brugge geen kaartje kopen voor het Belgishe traject. Je moest het online doen maar over de grens viel de internet verbinding weg. Ik dacht bekijk het maar. Ik had best een kaartje willen kopen bij dd chauffeur maar dat mocht niet.

Veel jongere meiden deden hun mondkapje niet over hun mond en niemand die er wat van zegt. Dat motiveerd niet echt om het zelf wel te doen.

 

 

 

Badge +3

Verkeerslichten in NL zijn best slim.. Midden in de nacht voor rood moeten staan zal dus best een reden hebben!

Leesvoer: https://beyondtheautomobile.com/2020/08/11/signals-for-change

Video: https://www.youtube.com/watch?v=knbVWXzL4-4

En als ze (verkeerslichten, maar mondkapjes dus ook) niets aan veiligheid toevoegen of zelfs als hinderlijk ondervonden worden, dan zet je ze toch gewoon uit (en haal je ze vervolgens helemaal weg)?

https://www.theguardian.com/environment/bike-blog/2017/sep/22/what-happens-if-you-turn-off-the-traffic-lights

Amsterdam en Rotterdam stoppen ook weer met de mondkapjes. De vakantie is voorbij, weinig toeristen (risico), het is lekker rustig (op straat) dus waarom ook niet?

Dus de vergelijking van die verkeerslichten met mondkapjes is wel terecht “eigen verantwoordelijkheid”. Lees vooral die laatste link, zonder verkeerslichten houden mensen gewoon veel meer rekening met elkaar dan met rode stoplichten of groene stickers… (denk ik).

Ja, ik stop ook midden in de nacht voor een rood verkeerslicht. Het wordt vaak al snel groen, toch blijft mijn gewoonte ervoor te stoppen. Ben nu eenmaal een gewoontedier......


Ik sluit me 100% bij Loes aan, ik stop ook netjes voor het verkeerslicht al is het midden in de nacht. Denk ook niet dat ze bij de verkeersleiding van het spoor zo blij worden als ik met de trein s’nachts wel door een rood sein zou rijden. 

Ja, ik stop ook midden in de nacht voor een rood verkeerslicht. Het wordt vaak al snel groen, toch blijft mijn gewoonte ervoor te stoppen. Ben nu eenmaal een gewoontedier......

De echte vraag hier, wat mij betreft, is of er daadwerkelijk mensen zijn die midden in de nacht voor een rood stoplicht gaan staan wachten. Als die mensen bestaan, dan kom ik ze niet tegen. Misschien in het buitenland? Er zijn landen waar men zich blind staart op de regels zonder er zelf over na te denken.

Geldt dit ook voor conducteurs en ander NS-personeel?

Hoop dat je wat onduidelijke vraag @wsm over personeel voor één (1) keer een positive inslag heeft....... Tot nu toe is je dat op deze Community nog nooit gelukt. Overigens zijn er ook maar weinig bedrijven welke een platform bieden om continue haar eigen personeel zo te kijk te zetten door een klein vast groepje buitenstaanders. Blijf dat zeer bijzonder vinden...

Ik begrijp heus wel het woord verplicht maar vind ook dat een regel logisch moet worden toegepast.  

 Is zo'n zelfde soort vraag als waarom mag ik "s-nachts om 3 uur niet door het rode stoplicht heen rijden.

Er komt toch geen verkeer aan.

Geldt dit ook voor conducteurs en ander NS-personeel?

Badge +3

Terwijl de printer mijn kaartje uitprintte, veegde hij met zijn hand mond en neus af (van het eten, neem ik aan) en schoof met dezelfde hand het kaartje naar me toe.

Ben ik nou gek?

Welnee (inkoppertje), je was in Eindhoven.. de gekstûh! :rofl:

Reputatie 6

Ach, af en toe verbaas ik me gewoon. Medio juni was ik in Eindhoven (busstation) en moest met de stadsbus reizen. Ik had er niet bij stilgestaan dat je in de bus geen kaartje meer kunt kopen, dus werd bij de halte op het busstation geconfronteerd met een hermetisch gesloten voordeur van de bus en een dikke ketting halverwege het gangpad. Want allemaal ter bescherming van de chauffeur. Ik moest dus terug naar het stationsgebouw en daar een kaartje kopen bij de Hermes-balie. Prima. Netjes op mijn beurt gewacht, kwam bij het loket. Een oudere man zat achter het loket en was net bezig een broodje kaas te eten en er wat bij te drinken. Ik vertelde hem dat ik een buskaartje wilde kopen, en zei terloops dat ik het lastig vond dat dat niet meer in de bus kon. Hij nam nog een hap van zijn broodje en zei: “Tja, corona he, we willen niet dat onze chauffeurs ziek worden...” Zelf zat hij zonder mondkapje of wat dan ook achter dat loket op 1 meter bij me vandaan. Terwijl de printer mijn kaartje uitprintte, veegde hij met zijn hand mond en neus af (van het eten, neem ik aan) en schoof met dezelfde hand het kaartje naar me toe.

 

Ben ik nou gek?

Reageer