Mondkapjes gedrag..... | NS Community

Mondkapjes gedrag.....



Toon eerste bericht

248 reacties

Badge +3

Wow, zojuist op het radionieuws…

De WHO is recent tot inzicht gekomen en wil alsnog dat iedereen in openbare ruimtes een mondkapje/maskertje moet dragen? Neem aan dat het over ergens binnen gaat en niet in het wandelpark of zo?

Ze kunnen een barrière tegen druppeltjes vormen (wow, hoe vormen/organiseren ze dat, of zijn ze dat gewoon?) die mogelijk besmettelijk zijn.

De organisatie benadrukt dat regeringen wereldwijd aan de bevolking moeten vragen om ze te dragen en dat het slechts één (aanvullende) maatregel is, en dat die geen gevoel van (valse) veiligheid mag geven?

http://stream.jammfm.nl/podcast/Fri-23.00-00.00.mp3 op 1:23

Afgezien van de verwoording (iets dat mij géén gevoel van valse veiligheid mag geven zou dus wel echt veilig moeten zijn!?) Snap er niets meer van… :rolling_eyes:

Gut, de WHO ontdekt nu ook wat ze in Azië al 50 jaar geleden wisten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik las het vanavond ook, maar las ook op CNN dat er sinds 21 mei op 5 dagen na iedere dag wereldwijd iedere dag meer dan 100.000 bevestigde gevallen bijkomen. Het grootste aantal was op 3 juni met ruim 130.000 gevallen. Deels is dat omdat er nu meer getest wordt, maar het is wel een slecht teken. Er werd wel bij gezegd, en dat toont de grafiek erbij ook aan, dat het in Europe juist beter gaat. Om dan voor de hele wereld eenzelfde advies te geven verbaast me dan ook best.

Bij het advies geeft de WHO overigens ook dit aan:

  • Here is what’s new:
  • In areas with widespread transmission, WHO advises medical masks for all people working in clinical areas of a health facility, not only workers dealing with patients with COVID-19. That means, for example, that when a doctor is doing a ward round on the cardiology or palliative care units where there are no confirmed COVID-19 patients, they should still wear a medical mask. 
  • Second, in areas with community transmission, we advise that people aged 60 years or over, or those with underlying conditions, should wear a medical mask in situations where physical distancing is not possible. 

Tja, hebben we toch een probleempje want die medische maskers hebben we niet genoeg.

  • In light of evolving evidence, WHO advises that governments should encourage the general public to wear masks where there is widespread transmission and physical distancing is difficult, such as on public transport, in shops or in other confined or crowded environments. 

Ik heb niet het idee dat er momenteel in Nederland sprake is van “widespread transmission”. Gister gaf het RIVM aan dat er naar geschat zo'n 1700 besmettelijke personen in Nederland zijn, wat neerkomt op 0,01% van de bevolking. Er werd wel bij gezegd dat er veel onzekerheid in dit getal zit, wellicht wordt het de komende tijd accurater nu er iedereen getest kan worden.

  • Based on this new research, WHO advises that fabric masks should consist of at least three layers of different material. Details of which materials we recommend for each layer are in the guidelines.

Dus niet zomaar één laagje katoen gebruiken. 

  • People can potentially infect themselves if they use contaminated hands to adjust a mask, or to repeatedly take it off and put it on, without cleaning hands in between.
  • Masks can also create a false sense of security, leading people to neglect measures such as hand hygiene and physical distancing.

Geen toevoeging meer nodig.

Badge +3

Gut, de WHO ontdekt nu ook wat ze in Azië al 50 jaar geleden wisten.

Ging dat niet over bacteriën en/of fijnstof en smog en zo? Die kapjes in Azië al lang voor het coronavirus, om jezelf ergens tegen te willen beschermen (de boze buitenwereld)?

Dat gaat meestal om maskers met filters, niet om spuugkapjes/lapjes zoals we nu moeten dragen, al dan niet zelf gemaakt.

Pff, zag deze afbeelding gisteren nog voorbij komen. Op zich klopt het wel!

 

Reputatie 7
Badge +3

Wacko Jacko was zijn tijd ver vooruit.

https://www.nationalheraldindia.com/international/michael-jackson-predicted-coronavirus-like-pandemic-ex-bodyguard

A joh, laat die mondkapjes lekker zitten joh. Niks aan het handje. 

Jij vind ze zeker niet nodig en reist lekker zonder..... 

Hans.... Wat zeg je nou?

A joh, laat die mondkapjes lekker zitten joh. Niks aan het handje. 

Jij vind ze zeker niet nodig en reist lekker zonder..... 

Hans.... Wat zeg je nou?

Na het op doen, gewoon lekker laten zitten, niet meer aankomen, dan is er niks aan het handje

Badge +3

Sure.. Matt Fiddes, who worked for the singer for a decade, was speaking as the coronavirus pandemic continues to spread across the globe, reports the-sun.com.

The Sun? Dat is gewoon de NU.nl of HLN voor de Belgen en zo toch? Of iets met Speld of Nieuwspaal..

Maar goed, als brave burger (en voor werk een masker op!) zet ik het gewoon demonstratief af met een pastavork/lepel (soort van enorme pincet dus) als ik toch echt mijn neus moet snuiten, of een slokje water of wat eten nodig vind. :rofl:

En dan uitgebreid gaan zitten ontsmetten natuurlijk.. Blijf gerust uit mijn buurt, These are the rules beste reizigers!

Die mega KFC of Burger King of Döner maaltijd in de trein mee nemen is je excuus dus eigenlijk, voor mondkapje onder je neus of op je kin zetten tijdens een lange reis.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zal niet in je buurt komen, voorlopig zal ik geen trein van binnen zien denk ik.

En gezellig uit eten met de bekende members zal er denk ik ook nog even niet inzitten, ook al heb ik ergens nog wel een crowdfund incentive bij een restaurant te goed.

Gut, de WHO ontdekt nu ook wat ze in Azië al 50 jaar geleden wisten.

Ging dat niet over bacteriën en/of fijnstof en smog en zo? Die kapjes in Azië al lang voor het coronavirus, om jezelf ergens tegen te willen beschermen (de boze buitenwereld)?

Mondkapjes dragen ze in Azie voornamelijk in het winterseizoen om te voorkomen dat ze elkaar met griepvirussen besmetten. Het heeft vooral met bescherming van anderen te maken. Het geldt dan ook als hoogst onbeschoft om geen mondkapje te dragen als je verkouden bent, dat hoef je op kantoor echt niet te flikken. Hetzelfde doel dus als voor Covid. 

Verder zijn ze in sommige Aziatische landen om hygiënische redenen verplicht voor personeel dat open etenswaren bereidt of verkoopt zoals in kantines, bakkerijen, etc.  

Tot slot in werkplaatsen als daar bijv. veel rook of fijnstof vrijkomt. Houtzagerijen, garages, hoogovens, dat soort werk. 

Mondkapjes dragen voor smog heb ik daar zelf nooit meegemaakt, hoewel ik weet dat het in Indonesië gebeurt bij de beruchte jaarlijkse bosbranden.

Reputatie 2

Kan iemand verduidelijken wat de Rijksoverheid bedoelt met deze tekst op de website?

Als ik in de trein, bus, tram of metro iets wil drinken/eten, mag ik dan mijn mondkapje even afdoen?

Zet het mondmasker zo min mogelijk op en af. 

Wanneer moet ik mijn mondkapje opzetten?

Zet het niet-medisch mondkapje ruim voor het instappen op, om het instappen veilig en snel te laten verlopen. Pas als u bent uitgestapt kunt u uw mondkapje afzetten.

 

 

Naast een droge keel krijg ik het door hooikoorts ook ontzettend benauwd met een mondkapje op. Een slokje water of een fatsoenlijke hap lucht is dan zeer welkom.

Wat is het nou? Wel of niet een paar seconden af doen? 

Geen wonder dat mensen dit soort gedrag vertonen, als de website van de Rijksoverheid zo onduidelijk is. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat hebben ze inderdaad niet handig geformuleerd, en daar wordt dus ook volop over gediscussiëerd. NS heeft geen verbod op eten/drinken in de trein ingesteld. Een conducteur heeft hier echter wel aangegeven dat het niet de bedoeling is complete maaltijden te nuttigen. Ik denk dat je voornamelijk je gezond verstand moet gebruiken. Zit je op ruime afstand van anderen? Dan kun je best een slokje nemen. Zit je in een volle coupé? Dan is het misschien verstandig het even uit te stellen of op het balkon o.i.d. te doen.

Hoe ik het begrijp zet je het mondkapje ruim voor het instappen op, zet je het tijdens de reis zo min mogelijk af en doe je het pas volledig af als je de reis beëindigd hebt en bent uitgestapt.

Voor je verdere vragen is het wellicht interessant om dit bericht van Loes door te lezen.

Reputatie 7
Badge +3

Kan iemand verduidelijken wat de Rijksoverheid bedoelt met deze tekst op de website?

Als ik in de trein, bus, tram of metro iets wil drinken/eten, mag ik dan mijn mondkapje even afdoen?

Zet het mondmasker zo min mogelijk op en af. 

Wanneer moet ik mijn mondkapje opzetten?

Zet het niet-medisch mondkapje ruim voor het instappen op, om het instappen veilig en snel te laten verlopen. Pas als u bent uitgestapt kunt u uw mondkapje afzetten.

 

 

Naast een droge keel krijg ik het door hooikoorts ook ontzettend benauwd met een mondkapje op. Een slokje water of een fatsoenlijke hap lucht is dan zeer welkom.

Wat is het nou? Wel of niet een paar seconden af doen? 

Geen wonder dat mensen dit soort gedrag vertonen, als de website van de Rijksoverheid zo onduidelijk is. 


Wat is onduidelijk aan 'zet het mondkapje zo min mogelijk af' ?

Reputatie 7
Badge +3

Wat er onduidelijk aan is, is dat je het mondkapje blijkbaar op zich wel af mag doen maar dan zo min mogelijk. En waar mag je hem dan wel die zo min mogelijke keren af doen?

Je zult natuurlijk siuaties hebben dat mensen moeten overstappen en korte of soms langere tijd op een station moeten wachten op de volgende trein. Of van bus naar trein of andersom overstappen. Op het perron of stationshal is het niet verplicht, dus dan mag je hem afzetten, met de melding dat zo min mogelijk te doen.

Zet er dan neer om hem zo min mogelijk af te doen, maar in een OV voertuig altijd op te houden.

Zo veel mogelijk op in de trein, eten en drinken is toegestaan tenzij anders aangegeven, en bij het in- en uitstappen op en af doen. Op het perron hoef je niks. Hoezo zou dit moeilijker moeten worden uitgelegd? De grote meerderheid van de reizigers kan hier duidelijkheid uit halen. Er komt echt geen tweede coronagolf omdat het niet duidelijk is of je je ding 5 seconden na aankomst of 10 seconden na aankomst af moet doen.

Badge +3

Pff.. tja het blijft behelpen… 

De ene heeft een allergie, de ander moet drinken (mag gewoon).. 

https://twitter.com/Joske641/status/1269338419945234438

Bedankt voor de medewerking ns. Gaan jullie het verzuim van mijn echtgenote vergoeden van die 1.5 miljard van de staat. Ga nou eerst eens constructief denken. En wat als iemand een hypo krijgt. Mag die persoon dan niet ter plekke eten en of drinken? Nee, dat kan niet met kapje.

En heb ik iets gemist of krijgt NS 1,5 miljard van de Staat om het niet kunnen reizen wegens geen mondkapje mogen/kunnen dragen te faciliteren/vergoeden?

Reputatie 7
Badge +3

En heb ik iets gemist of krijgt NS 1,5 miljard van de Staat?

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/05/15-miljard-voor-ov-bedrijven-a4001973

Badge +3

En heb ik iets gemist of krijgt NS 1,5 miljard van de Staat?

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/05/15-miljard-voor-ov-bedrijven-a4001973

Oww.. paywall (klik ik wel omheen dus kan het lezen) maar dat had ik dus ff gemist.

Maar of dat ook besteed gaat worden als vergoeding voor mensen die niet willen/kunnen reizen met mondkapje betwijfel ik… (weet het antwoord al, maar daar wordt nu dus al om gevraagd).

Mijn echttgenote is volledig afhankelijk van het OV. Elke dag Kerkrade - Roermond vv. Echter heeft zij ook een rode huid allergie en met name in haar gezicht. Dit levert een branderig en trekkerig gevoel op. Ze heeft hier medicijnen voor echter zijn we bang dat het met een mondkapje erger gaat worden. Tot wie kunnen we ons wenden als dit het geval is en eventueel kijken of we tot een oplossing van het probleem kunnen komen?

Wens ze veel succes, ging eerst over slokje water of zo… maar daarna steeds ernstiger redenen om geen mondkapje op te hoeven? Beste medicijn is dan thuis blijven/werken of alternatief (denk aan wmo) vervoer...

Reputatie 7

Zo veel mogelijk op in de trein, eten en drinken is toegestaan tenzij anders aangegeven.

Dus als je een halfuurtje moet reizen en ook dat gehele halfuurtje eet en wat drinkt, hoef je hem niet op?  😉 

Vandaag zat ik in de bus en de toegestaan mondkapjesloze chauffeur sprak twee van de vier passagiers vermanend toe omdat ze het kapje bij het instappen niet droegen. Zij deden het toen gelijk op maar hielden alleen de mond bedekt en niet de neus. De chauffeur vond het verder prima. Ach ja... 

Volgens mij is die 1,5 miljard voor alle OV-bedrijven samen. Zou me ook niet verbazen als er uiteindelijk nog geld bijkomt. Een aardig deel zal wel voor NS zijn.

Veel andere keuze als overheid behalve het OV overeind houden heb je volgens mij ook niet.

Badge +3

Yep, regels vs. praktijk. Ikzelf ben niet te eigenwijs maar tijdens een taxirit (schoolroutes) van 2 uur gaat het kapje ook af en toe op mijn kin hoor.

Inderdaad om iets te drinken of mijn neus te snuiten (van het dragen krijg ik een loopneus, geen snot...) en wat moet dat moet, ook al schijt iedereen om me heen dan spontaan (figuurlijk) in de broek, en dienen ze een klacht in tegen mij haha.

Wie zou ik zijn om de passagiers dan wél het ding op hun neus te laten houden? Voordeel, in een taxi mag je niet eten/drinken… eigenlijk. En ook niet in je broek schijten van angst over een mondkapje. Zet het raam wel ff open dan waaien alle coronaatjes zo weg! :smirk:

Badge +3

Volgens mij is die 1,5 miljard voor alle OV-bedrijven samen. Zou me ook niet verbazen als er uiteindelijk nog geld bij zou komen. Een aardig deel zal wel voor NS zijn.

Veel andere keuze als overheid behalve het OV overeind heb je volgens mij ook niet.

Las ergens dat NS (of alle bedrijven samen) eerder rekening hielden met 4,7 miljard verlies de komende jaren. Tja, dan doet België het prima door toch maar reizen (en fiets gratis zelfs) te stimuleren. Maar daar andere topics over!

En heb ik iets gemist of krijgt NS 1,5 miljard van de Staat?

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/05/15-miljard-voor-ov-bedrijven-a4001973

 

Het is een beetje off topic. 🙄 maar 

@Robert B zie ook de link in https://community.ns.nl/off-topic-32/ns-een-overheidsbedrijf-64678?postid=453983#post453983

Wat dan wel weer grappig is dat…

"In ruil voor de overheidssteun mogen de vervoerders geen bonussen en ontslagvergoedingen aan de topbestuurders uitkeren, en ook geen dividenden aan aandeelhouders (bij de NS is dat dus ten nadele van de staat).

Even terug in de tijd… https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/1090071/roger-van-boxtel-tijdelijke-president-directeur-ns

"Oud-politicus Roger van Boxtel is benoemd tot president-directeur van NS, voor de periode van een jaar. Hij heeft nadrukkelijk afgesproken alleen salaris te ontvangen en geen variabele bonus.

En nog niet zo lang geleden..

https://www.tubantia.nl/dossier-coronavirus/ns-geeft-personeel-bonus-bereidt-zich-voor-op-coronavirus~a2ebc61b/

😉

Reputatie 7
Badge +3

Die 1,5 miljard is inderdaad voor alle OV bedrijven samen en tot eind 2020. Wat er gebeurt als er daarna nog steeds beperkingen qua capaciteit en grote verliezen zijn zal tegen die tijd moeten blijven. 

De brief aan de Tweede Kamer erover is hier te lezen https://www.ov-nl.nl/wp-content/uploads/sites/5/2020/06/Beschikbaarheidsvergoeding-voor-het-openbaar-vervoer-onder-concessie.pdf

 

En de verwachte 4,7 miljard verlies van NS is over de komende jaren, niet alleen in 2020.

Het is alleen denk ik wel lastig om nu al voor de komende 3 tot 5 jaar daar een goede schatting te maken. Kijk bv eens naar de aandelenbeurzen, die gingen vanaf de laatste week van februari ongekend hard naar beneden en er werd verwacht dat het wel eens lang zou kunnen gaan duren voor die weer enigszins in de buurt zouden komen van het niveau van voor de Corona crisis. Maar de AEX is intussen van een -35% vrijdag op minder dan -10% ten opzichte van het hoogste punt voor de crisis gesloten.In de US is het verschil nog kleiner. 

Een aandeel wat ik zelf net een week voor de daling begon had gekocht en waarmee ik op het dieptepunt iets van 40% mee in de min stond staat nu al op 15% plus in mijn portefeuille. En een vastgoed aandeel wat sinds het begin van de dalng met bijna 70% was gedaald staat nu “nog maar” 44% in de min (die had ik gelukkig niet al voor de crisis gekocht maar wel zo'n anderhalve week geleden  toen het begon met stijgen ingestapt). Daar was het dieptepunt 2 weken geleden en sindsdien gaat het weer hard omhoog. Nu wil ik niet zeggen dat de reizigersaantallen en inkomsten bij NS nu ook opeens op korte termijn zo wonderbaarlijk snel omhoog zullen gaan, alleen dat verwachtingen niet altijd uitkomen. De crisis die we nu hebben is niet vergelijkbaar met andere crises uit het verleden dus dus is het ook lastig daar allerlei vergelijkingen gebaseerd op het verleden op los te laten. De tijd zal het leren.

Reageer