mondkapjeshandhaving niet op orde

  • 26 November 2021
  • 73 reacties
  • 2674 Bekeken


Toon eerste bericht

73 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Ik wilde zeggen dat er ook uitzonderingen zijn, maar dat gaat natuurlijk niet op als hij later wel een mondkapje op had. Bedankt voor je melding! 

Reputatie 2

Dit is toch een van de weinige topics waar ik het echt met je eens in ben. Er zijn ook weinig mensen met mondkapje op mijn traject. Misschien zou er extra controle kunnen komen, dat lijkt mij de beste oplossing om dit probleem te voorkomen.

Reputatie 5

Mondkapjes lijken steeds meer passé. 

Ja, en als het zo door gaat zijn wij binnenkort  ook passé…Of in ieder geval onze ouderen en kwetsbaren.

Het is geen trend hoor maar een verplichting om een mondkapje in het OV te dragen. 

 

 

Reputatie 7

Mondkapjes lijken steeds meer passé. 

Het is geen trend hoor maar een verplichting om een mondkapje in het OV te dragen. 

Klopt. Maar veel mensen hebben daar geen boodschap (meer) aan, zoals ik vandaag ook weer zag in bus en trein. Die geloven het wel. 

Reputatie 5

Dan wordt het dus tijd voor handhaving. Maar daar wachten we nou al bijna twee jaar op..

 

Ik zie ook elke keer dat ik reis amper mensen met een mondkapje op. Soms zie ik ook mensen eerst het mondkapje opdoen wanneer ze de trein in gaan, en dan het mondkapje afdoen wanneer ze moeten hoesten/niezen! Bij niezen snap ik het wel, want je wilt geen nat mondkapje, maar doe op z'n minst in je elleboog niezen...

Reputatie 7
Badge +4

U geeft het zelf al aan. Het probleem is dat te veel mensen zich er niet aan houden en kennelijk de gevaren niet zien, dan wel het als een verzetsdaad beschouwen. 

Het probleem is de mentaliteit van te veel mensen, al is het achterwege laten van handhaving een heel slecht signaal. 

Ik zat gisteren en vandaag in treinen waar nagenoeg iedereen het mondkapje goed op had. Wat u aangeeft, is niet algemeen. Jongeren zijn wat meer gevoelig voor groepsdwang en hebben door het  filmpjeskijken ook een kennisachterstand.

Verder lopen er nogal wat topics over dit onderwerp.

Reputatie 7
Badge

Uw klacht is zeer terecht maar ik vrees dat daar niet veel mee gedaan wordt.

Badge +3

Over die nieuwe variant is nog weinig bekend maar ik neem aan dat je bedoelt dat gevaccineerden sneller/vaker besmet zullen worden, en niet ‘erger’ (in de zin van in het ziekenhuis belanden)?

Vooralsnog zijn de gevaccineerde mensen die in het ziekenhuis belanden gemiddeld 20 jaar ouder dan de niet-gevaccineerden, en hebben bijna altijd achterliggende gezondheidsklachten (hart/longklachten, immuunziektes, diabetes, overgewicht etc.)

Maar je hebt gelijk, het besef is er niet bij de 'jeugd' en handhaving is er al helemaal niet.

Reputatie 5

Het blijft jammer dat niet iedereen zich laat vaccineren ,want dan waren de mondkapjes niet meer nodig.

Echt prettig zijn ze natuurlijk niet en ga nu vaak zelfs even het station uit als mijn aansluitende trein nog even op zich laat wachten.

Reputatie 5

U geeft het zelf al aan. Het probleem is dat te veel mensen zich er niet aan houden en kennelijk de gevaren niet zien, dan wel het als een verzetsdaad beschouwen. 

Het probleem is de mentaliteit van te veel mensen, al is het achterwege laten van handhaving een heel slecht signaal. 

Ik zat gisteren en vandaag in treinen waar nagenoeg iedereen het mondkapje goed op had. Wat u aangeeft, is niet algemeen. Jongeren zijn wat meer gevoelig voor groepsdwang en hebben door het  filmpjeskijken ook een kennisachterstand.

Verder lopen er nogal wat topics over dit onderwerp.

 

Het is helaas wel algemeen en juist daarom lopen er ook nogal wat topics over dit onderwerp.

Ik zie het elke dag in de trein en Ik reis minimaal vijf keer per week met de trein.

Zowel in het weekend als door de week, zowel in de spits als buiten de spits en op verschillende trajecten. En er zijn in elke coupe meerdere reizigers zonder mondkapje.

Ik zou zelf mijn mening of aannames niet zo snel baseren op af en toe met de trein reizen.

Reputatie 1

Helaas komt het behoorlijk vaak voor. Het is niet een enkel persoon, bijna de helft van de mensen hebben dat mondkapje af in een gemiddelde reis.

 

Wat ik overigens ook opmerk en wat vrij laf is, is dat sommige mensen het mondkapje naar beneden hebben, en als de conducteur langsloopt dat ze hem dan weer snel goed zetten. Dat soort mensen maken het echt een groter probleem dan het hoeft te zijn dat mondkapje. Ik vind een mondkapje heel erg fijn voel me bijna bloot zonder mondkapje in OV dus ik snap al dat gedoe niet er omheen.

Er wordt helemaal niet gehandhaafd. De meldkamer van NS geeft aan dat dit zo zou zijn afgesproken met de overheid:

Goedendag, u heeft contact met de meldkamer van NS. Ik begrijp dat het vervelend is dat sommigen zich in het openbaar vervoer niet aan de regels houden. Er is afgesproken met de overheid dat er niet aan actieve opsporing wordt gedaan voor deze overtredingen.

 

De conducteurs/handhaving verschanst zich ondertussen in een afgesloten ruimte of in de eerste klas. Als betalende reiziger word je aan je lot overgelaten.

Reputatie 7
Badge +4

 

Ik zou zelf mijn mening of aannames niet zo snel baseren op af en toe met de trein reizen.

 

Over aannames gesproken, lol.

Reputatie 6

Dat de mentaliteit van sommige reizigers ver te zoeken is:

Trein stil bij Kruiningen vanwege lastige reizigers - HVZeeland - Nieuws en achtergronden rond veiligheid en hulpverlening in de provincie Zeeland

 

Maar wel optredend NS personeel en terecht de trein stil gezet in afwachting van de Politie, wat wel weer spijtig is voor andere passagiers natuurlijk die nu later op hun bestemming waren.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou prettig zijn wanneer je via een eenvoudige juridische procedure de schade van je vertraging zou kunnen verhalen op dit soort idioten. Hoewel het natuurlijk een kansloze zaak is bij iemand zonder vaste woon- of verblijfplaats.

Het zou prettig zijn wanneer je via een eenvoudige juridische procedure de schade van je vertraging zou kunnen verhalen op dit soort idioten. Hoewel het natuurlijk een kansloze zaak is bij iemand zonder vaste woon- of verblijfplaats.

Dan nog, wie heeft er zin in zulke lange procedures voor in verhouding vaak slechts een paar euro’s. Dan moet je er wel heel principieel instaan wil je zover gaan.

Badge +3

In België is het advies om niezen in een papieren zakdoekje te doen, en dat meteen weg te gooien of in een afgesloten zakje te stoppen. Op zich te verdedigen, maar hou dan wel je mondkapje op totdat je je zakdoekje tevoorschijn hebt gehaald, en uitgevouwen. :sweat_smile:

Badge +3

Als ze vaker moeten niezen moeten ze thuisblijven omdat ze klachten hebben.

Ik moet regelmatig niezen maar dat heeft niets met virus-gerelateerde klachten te maken en houdt me dus ook zeker niet thuis of uit het ov.

Sterker nog, voor mijn werk heb ik soms tot wel 8 passagiers in een busje (vandaag toevallig 5 personen, voor een rit van anderhalf uur). Ventilatie is natuurlijk prima in orde, en een raam op een kiertje kan ook nog.

Dan zou ik dus niet mogen werken totdat de pandemie/mondkapjesplicht voorbij is (en iedereen weer vrijuit mag niezen)?

Reputatie 5

Ik denk dat dat een beetje kort door de bocht is idd. Ik heb hooikoorts en heb tweede  kerstdag (thuis) niezend doorgebracht omdat ik tijdens het kerstetentje bij mijn moeder op eerste kerstdag  steeds naast de mooie door mijzelf voor haar gekochte amarylissen heb gezeten…

Wel voor de zekerheid een zelftest gedaan maar die was negatief.

Je kunt mensen wel adviseren om een zelftest te doen of zich te laten testen bij de GGD

Afgelopen vrijdag met trein vanuit Brussel Centraal naar Breda gereist.1e klas. In Antwerpen stapt grote jongen in uit Gouda en ondervloer van drank.

Door volle trein gingen ze 1e klas zitten. Zonder mondkapje, harde muziek een luidkeels meezingen.

Ik vind het sowieso al niet kunnen dat je de 2e klas openstelt (of tolereert). Niet fair naar degene die een duur kaartje heeft gekocht (geef die dan een restitutie of iets dergelijks).

Maar heb me de hele rit onveilig gevoeld met naast me iemand zonder mondkapje.

NS pretendeert dat reizen met trein, ook ten tijde van corona, veilig is. Mijn ervaring is dus heel anders. Geen handhaving. Ik vind dat de NS er voor verantwoordelijk is dat ik mijn reis op een veilige manier kan afleggen. Kijk naar wat er gebeurd in vliegtuigen als men zich niet aan de maatregelen houdt.

Ik heb me de afgelopen dagen druk gemaakt of ik door deze rit geen corona heb opgelopen. En vraag me zelfs af of ik NS aansprakelijk kan stellen als dat wel zo blijkt te zijn.

Reputatie 7

Aansprakelijk stellen gaat natuurlijk niet lukken. Hoe wil je ooit bewijzen dat je in die trein besmet bent geraakt en dan ook nog 's dat dat komt door gebrek aan controle.

Als je daadwerkelijk bang bent een besmetting op te lopen, zou ik denk ik niet met het OV gaan reizen. Een mondkapje schijnt wel iets te helpen, maar het is natuurlijk niet zo dat je met mondkapje niet besmet kunt raken en zonder mondkapje sowieso besmet wordt. Zo zwart/wit is het niet.

 

Nee aansprakelijk stellen gaat zeker niet lukken. Wel blijf ik vinden dat NS zich er tijdens deze crisis wel heel erg gemakkelijk vanaf maakt. Het personeel nam in 1e instantie gewoon de 1e klas in beslag en nadat dat terecht werd afgeschaft is er tegen het personeel gezegd dat controle optioneel is.

 

De reiziger werd hiermee dus vogelvrij verklaard en zo zijn er de afgelopen 2 jaar dus best wel wat incidenten geweest. Dat je bang moet zijn om met het OV te reizen is een volkomen verkeerd signaal.

Reageer