mondkapjeshandhaving niet op orde

  • 26 November 2021
  • 73 reacties
  • 2674 Bekeken

Reputatie 1

De mondkapjes handhaving is totaal niet op orde, vandaag reisde ik (met NS) van zupthen naar Arnhem-Centraal. De drukste trein die ik ooit had gezien zat ik dus in ( het was een SNG-3tje) maar daar gaat het topic helemaal niet over. Dit topic heb ik gemaakt omdat ik heel erg verbaasd was met wat ik in die trein zag. De hele coupe waar ik in zat was vol met jongeren, en geen ENKELE persoon had op de juiste manier een mondkapje op. De conducteur probeerde er door heen te komen, gaf zelfs eerste klas vrij maar er werd geen waarschuwing gegeven aan mensen dus ik vind het echt heel erg raar Dat kan echt gewoon niet het is ook behoorlijk gevaarlijk. Zeker nu dat de ziekenhuizen zich voorbereiden op code zwart en dat er een nieuwe mutatie is die JUIST mensen met vaccin erger besmetten. 

kan er gewoon normaal op gehandhaafd worden? Ik zie dagelijks mensen zonder mondkapje maar de conducteur loopt gewoon vrolijk langs en zegt niks


73 reacties

Reputatie 5

Mondkapjes lijken steeds meer passé. 

Ja, en als het zo door gaat zijn wij binnenkort  ook passé…Of in ieder geval onze ouderen en kwetsbaren.

Het is geen trend hoor maar een verplichting om een mondkapje in het OV te dragen. 

 

 

Reputatie 7

Mondkapjes lijken steeds meer passé. 

Het is geen trend hoor maar een verplichting om een mondkapje in het OV te dragen. 

Klopt. Maar veel mensen hebben daar geen boodschap (meer) aan, zoals ik vandaag ook weer zag in bus en trein. Die geloven het wel. 

Reputatie 5

Dan wordt het dus tijd voor handhaving. Maar daar wachten we nou al bijna twee jaar op..

 

Ik zie ook elke keer dat ik reis amper mensen met een mondkapje op. Soms zie ik ook mensen eerst het mondkapje opdoen wanneer ze de trein in gaan, en dan het mondkapje afdoen wanneer ze moeten hoesten/niezen! Bij niezen snap ik het wel, want je wilt geen nat mondkapje, maar doe op z'n minst in je elleboog niezen...

Reputatie 7
Badge +3

Mensen die hun mondkapje afdoen wanneer ze moeten niezen hebben er helemaal niets van begrepen. Als ze vaker moeten niezen moeten ze thuisblijven omdat ze klachten hebben. 

 
 
×
 
 
 
Badge +3

In België is het advies om niezen in een papieren zakdoekje te doen, en dat meteen weg te gooien of in een afgesloten zakje te stoppen. Op zich te verdedigen, maar hou dan wel je mondkapje op totdat je je zakdoekje tevoorschijn hebt gehaald, en uitgevouwen. :sweat_smile:

Badge +3

Als ze vaker moeten niezen moeten ze thuisblijven omdat ze klachten hebben.

Ik moet regelmatig niezen maar dat heeft niets met virus-gerelateerde klachten te maken en houdt me dus ook zeker niet thuis of uit het ov.

Sterker nog, voor mijn werk heb ik soms tot wel 8 passagiers in een busje (vandaag toevallig 5 personen, voor een rit van anderhalf uur). Ventilatie is natuurlijk prima in orde, en een raam op een kiertje kan ook nog.

Dan zou ik dus niet mogen werken totdat de pandemie/mondkapjesplicht voorbij is (en iedereen weer vrijuit mag niezen)?

Reputatie 5

Ik denk dat dat een beetje kort door de bocht is idd. Ik heb hooikoorts en heb tweede  kerstdag (thuis) niezend doorgebracht omdat ik tijdens het kerstetentje bij mijn moeder op eerste kerstdag  steeds naast de mooie door mijzelf voor haar gekochte amarylissen heb gezeten…

Wel voor de zekerheid een zelftest gedaan maar die was negatief.

Je kunt mensen wel adviseren om een zelftest te doen of zich te laten testen bij de GGD

Afgelopen vrijdag met trein vanuit Brussel Centraal naar Breda gereist.1e klas. In Antwerpen stapt grote jongen in uit Gouda en ondervloer van drank.

Door volle trein gingen ze 1e klas zitten. Zonder mondkapje, harde muziek een luidkeels meezingen.

Ik vind het sowieso al niet kunnen dat je de 2e klas openstelt (of tolereert). Niet fair naar degene die een duur kaartje heeft gekocht (geef die dan een restitutie of iets dergelijks).

Maar heb me de hele rit onveilig gevoeld met naast me iemand zonder mondkapje.

NS pretendeert dat reizen met trein, ook ten tijde van corona, veilig is. Mijn ervaring is dus heel anders. Geen handhaving. Ik vind dat de NS er voor verantwoordelijk is dat ik mijn reis op een veilige manier kan afleggen. Kijk naar wat er gebeurd in vliegtuigen als men zich niet aan de maatregelen houdt.

Ik heb me de afgelopen dagen druk gemaakt of ik door deze rit geen corona heb opgelopen. En vraag me zelfs af of ik NS aansprakelijk kan stellen als dat wel zo blijkt te zijn.

Reputatie 7
Badge

Vervelend wat u heeft meegemaakt. Helaas is er vrijwel geen handhaving in de trein en op het station. Om die reden maak ik alleen nog noodzakelijke reizen. In hoeverre u NS (en NMBS) aansprakelijk kan stellen voor de gevolgen van een besmetting durf ik niet met zekerheid te zeggen. Zelf denk ik van niet.

Reputatie 7
Badge +3

Aansprakelijk stellen gaat natuurlijk niet lukken. Hoe wil je ooit bewijzen dat je in die trein besmet bent geraakt en dan ook nog 's dat dat komt door gebrek aan controle.

Als je daadwerkelijk bang bent een besmetting op te lopen, zou ik denk ik niet met het OV gaan reizen. Een mondkapje schijnt wel iets te helpen, maar het is natuurlijk niet zo dat je met mondkapje niet besmet kunt raken en zonder mondkapje sowieso besmet wordt. Zo zwart/wit is het niet.

 

Reputatie 7

Aansprakelijk stellen gaat natuurlijk niet lukken. Hoe wil je ooit bewijzen dat je in die trein besmet bent geraakt en dan ook nog 's dat dat komt door gebrek aan controle.

Als je daadwerkelijk bang bent een besmetting op te lopen, zou ik denk ik niet met het OV gaan reizen. Een mondkapje schijnt wel iets te helpen, maar het is natuurlijk niet zo dat je met mondkapje niet besmet kunt raken en zonder mondkapje sowieso besmet wordt. Zo zwart/wit is het niet.

 

Nee aansprakelijk stellen gaat zeker niet lukken. Wel blijf ik vinden dat NS zich er tijdens deze crisis wel heel erg gemakkelijk vanaf maakt. Het personeel nam in 1e instantie gewoon de 1e klas in beslag en nadat dat terecht werd afgeschaft is er tegen het personeel gezegd dat controle optioneel is.

 

De reiziger werd hiermee dus vogelvrij verklaard en zo zijn er de afgelopen 2 jaar dus best wel wat incidenten geweest. Dat je bang moet zijn om met het OV te reizen is een volkomen verkeerd signaal.

Macklobell geeft helaas wederom verkeerde informatie betreffende dit onderwerp. De controle is niet optioneel en behoort wel te gebeuren. Vaak gebeurt het ook, maar helaas zijn er wel signalen dat deze soms niet altijd zichtbaar zijn. De 1e klasse wordt ook vaak niet vrijgegeven indien de 2e klasse vol zit. Dit wordt nog steeds vakkundig beoordeelt of dit kan en wenselijk is door de conducteur/conductrice. 

 

Indien je het idee hebt dat je je niet veilig voelt kan je altijd contact opnemen met onze meldkamer. Meer informatie daarover kan je hier vinden. 

Reputatie 7

Ik heb de afgelopen periode meerder keren bij een aantal intredende conducteurs gezeten die instructie kregen over hun werkzaamheden. Daarbij werd mondeling aangegeven dat controle momenteel optioneel was.l

Zojuist de proef op de som genomen. En gemeld dat er meerdere personen zonder mondkapje aanwezig warem en de conducteur niet controleert/handhaaft.

Meldkamer geeft aan dat daar niets aan gedaan zal worden en het de vrijheid van de conducteur is om wel of niet te controleren en/of handhaven hierop.

 

Waarom geef jij (@Erryt NS) aan dat controle wel tot het takenpakket hoort??? Misschien even agstemmen met de meldkamer dat ze deze meldingen dan ook serieus nemen.

Zoals al vaker binnen de community is uitgelegd is dat controles nog steeds dient te gebeuren, maar het aan de conducteur te beoordelen is of dat veilig kan worden gerealiseerd. Indien dat niet het geval is dan zal dat niet gebeuren. Dat is heel wat anders dan dat de conducteur vrij is om te doen wat hij of zij zelf wilt.

Reputatie 7
Badge +1

Zoals al vaker binnen de community is uitgelegd is dat controles nog steeds dient te gebeuren, maar het aan de conducteur te beoordelen is of dat veilig kan worden gerealiseerd. Indien dat niet het geval is dan zal dat niet gebeuren.

Ik vind het wel zeer opvallend dat juist Nederland (of NS?) wat betreft de controle sinds de coronacrisis so negatief opvalt. In België is bv. er iets minder controle maar nog steeds vrij regelmatig. In Duitsland merk ik geen in de controlefrequentie met voor de crisis. Idem in Zwitserland.

Spijtig dat je dit zo ervaart. Ik kan je vertellen dat wij bij de klantenservice nog steeds dagelijks verzoeken en vragen krijgen over uitgeschreven boetes of correctietarieven. Ik hoop dat je je alsnog wel veilig voelt in de trein want dat is het belangrijkste.

Reputatie 7

Aansprakelijk stellen gaat natuurlijk niet lukken. Hoe wil je ooit bewijzen dat je in die trein besmet bent geraakt en dan ook nog 's dat dat komt door gebrek aan controle.

Als je daadwerkelijk bang bent een besmetting op te lopen, zou ik denk ik niet met het OV gaan reizen. Een mondkapje schijnt wel iets te helpen, maar het is natuurlijk niet zo dat je met mondkapje niet besmet kunt raken en zonder mondkapje sowieso besmet wordt. Zo zwart/wit is het niet.

 

Nee aansprakelijk stellen gaat zeker niet lukken. Wel blijf ik vinden dat NS zich er tijdens deze crisis wel heel erg gemakkelijk vanaf maakt. Het personeel nam in 1e instantie gewoon de 1e klas in beslag en nadat dat terecht werd afgeschaft is er tegen het personeel gezegd dat controle optioneel is.

 

De reiziger werd hiermee dus vogelvrij verklaard en zo zijn er de afgelopen 2 jaar dus best wel wat incidenten geweest. Dat je bang moet zijn om met het OV te reizen is een volkomen verkeerd signaal.

 

Inderdaad. En wat erger is: het Nederlandse NS-gif verspreidt zich internationaal, zoals Alvin al getuigt. Onze kinderen zijn afgelopen weekeinde in de Antwerpse Zoo gevaccineerd. Toporganisatie. Eerst de prik in de monumentale Marmeren Zaal en dan 15 minuten aapjes/Hollanders kijken. 

 

Daarna gingen we wat drinken en we liepen dwarsdoor Antwerpen Centraal. Acht hufters zonder mondmasker gezien - en er zat geen enkele Belg bij. En dat binnen de 2 minuten die we nodig hadden.

De NS-trein was namelijk net aangekomen, vandaar. 

Oh, en ook nog twee wichten die een foto van zichzelf maakten bovenop een fragiel kunstwerk (met een plakkaatje ‘Niet aanraken’). 

Het Nederlandse mondmaskerprobleem is bekend bij Securail. Die hebben een gedetailleerde instructie ontvangen. Heel verhaal, maar om het naar het Nederlands te vertalen Wappies krijgen klappies.

 

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad. En wat erger is: het Nederlandse NS-gif verspreidt zich internationaal

 

De Antwerpse winkeliers en horeca ondernemers hadden er blijkbaar minder moeite mee dat het Nederlandse geld zich ook verspreidde, een godsgeschenk werd het zelfs genoemd. Winkeliers die 20 tot 30 procent meer omzet hadden en horecazaken met nog meer dan dat.

"De invasie van twee weken heeft alles goedgemaakt wat er vorig jaar met corona kapot is gegaan", zegt de bedrijfsleider van de winkel 4Geeks tegen HLN. "Tijdens de eindejaarsperiode draaien we normaal 3.000 euro omzet per dag. Dit jaar hebben we dagelijks 10.000 tot 12.000 euro omzet afgeklopt."

Ook bij horecazaken in Antwerpen was het dankzij de Nederlanders de afgelopen tijd fors drukker. "Ik durf het bijna niet uit te spreken, maar we draaien 300 procent meer omzet dan in een normale maand", aldus de bedrijfsleider van café Het Groene Hart aan de hippe Groenplaats. Die zag veel meer klanten dan gebruikelijk. "Het is waanzinnig en fantastisch tegelijk."

https://www.nu.nl/economie/6177154/winkeliers-en-horeca-in-antwerpen-verdienen-flink-aan-nederlandse-invasie.html

En ja, het gedrag van de Nederlandse klanten liet te wensen over, dat is absoluut niet goed. Je hebt je maar te gedragen en te houden aan de regels, maakt niet uit of je in eigen land of in het buitenland bent. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Spijtig dat je dit zo ervaart. Ik kan je vertellen dat wij bij de klantenservice nog steeds dagelijks verzoeken en vragen krijgen over uitgeschreven boetes of correctietarieven. Ik hoop dat je je alsnog wel veilig voelt in de trein want dat is het belangrijkste.

Ik voel mij zeker niet veilig in de trein en na op 30-12 5 uur gereisd te hebben in 7 treinen in de 1e gezeten te hebben geen enkele conducteur gezien. Wel NS medewerker met mondkapje onder de neus, die vond dat dat blijkbaar wel kon met 2 andere reizigers. Mijn medereiziger heeft corona gekregen, 2 dagen na deze reis. Geen andere mensen langer dan 15 minuten in de buurt in de week voor besmetting.

Toeval? Of was het die groep pratende jongeren zonder mondkapjes die door de 1e klas liepen en zo het virus verspreidden. Omikron blijkt langer in de lucht te blijven dan de voorgangers.

Bewijzen kan niet wel blijft staan dat trein boven aan het lijstje van activiteiten/contacten stond.

Overigens testte ik 2x negatief, maar zat verder van middenpad en NS medewerker af en droeg medisch mondkapje. Mocht wel vanwege quarantaine afspraken afzeggen.

Vanaf half maart 2020 heb ik vrijwel niet gereisd, maar de keren dat ik wel met de trein moest, was het slecht gesteld met het houden aan de maatregelen en handhaving daarop. Ik heb medelijden met hem die geen andere reismogelijkheid hebben dan de trein.

Reputatie 5

Afgelopen vrijdag met trein vanuit Brussel Centraal naar Breda gereist.1e klas. In Antwerpen stapt grote jongen in uit Gouda en ondervloer van drank.

Door volle trein gingen ze 1e klas zitten. Zonder mondkapje, harde muziek een luidkeels meezingen.

Ik vind het sowieso al niet kunnen dat je de 2e klas openstelt (of tolereert). Niet fair naar degene die een duur kaartje heeft gekocht (geef die dan een restitutie of iets dergelijks).

Maar heb me de hele rit onveilig gevoeld met naast me iemand zonder mondkapje.

NS pretendeert dat reizen met trein, ook ten tijde van corona, veilig is. Mijn ervaring is dus heel anders. Geen handhaving. Ik vind dat de NS er voor verantwoordelijk is dat ik mijn reis op een veilige manier kan afleggen. Kijk naar wat er gebeurd in vliegtuigen als men zich niet aan de maatregelen houdt.

Ik heb me de afgelopen dagen druk gemaakt of ik door deze rit geen corona heb opgelopen. En vraag me zelfs af of ik NS aansprakelijk kan stellen als dat wel zo blijkt te zijn.

 

Had u zelf wel een FFP2/3 mondkap op? Als u bang bent besmet te raken is het denk ik veiliger zo’n type mondkap correct te dragen, dan afhankelijk te willen zijn van je medereiziger(s), (die met een standaardmondkap nog steeds lucht met evt. virusdeeltjes naar opzij kan blazen.)

Ik ga trouwens als er een duidelijk verkouden/hoestend en proestend persoon naast of achter mij zit vaak al ergens anders zitten, dat deed ik ook voor corona al. Ik word liever niet zwaar verkouden als dat niet noodzakelijk is.

Reputatie 7

Ik voel me helaas niet altijd veilig in de trein. Ik reis veel in de avond naar en van mijn werk en ondanks dat het erg rustig is door de lockdown loopt er nog veel vaag volk rond in en bij stations. Ook veel types in hoodies of met wietje achter de oren, blikken bier bij zich etc. Vaak zonder mondkapje en zich gedragend of ze kunnen doen wat ze willen. Die gaan regelmatig ook gewoon maar 1e klas zitten. Ik ga dan ergens anders zitten, ik voel me dan niet altijd even senang. Nee ik kan niet aan uiterlijk en gedrag zien of ze 1e klas betaald hebben, maar er is ook nog zoiets als mensenkennis. Gisteravond glipten er twee blowende jongens achter me aan door de poortjes in Breda (ja, roken in het station... ander topic). Die stonden gewoon op een mogelijkheid te wachten. Ik zag de conductrice in de 1e klas zitten lezen en heb haar hierop gewezen. Zij ging toen direct de handvol mensen in de trein controleren en ik zag door de tussendeur dat ze een uvb aan het schrijven was.

En zo zie ik iedere dag wel iets.

Afgelopen vrijdag reisde ik met Blauwnet tussen Zutphen en Hengelo v.v. Zoals zovaak ook toen weer direct controle bij vertrek door twee V&S mensen en iedere instapper onderweg kreeg ook dadelijk controle. Je zou zeggen dat dat ook in een NS- sprinter moet kunnen.

Reputatie 5

Ik voel me ook niet veilig in de trein want er wordt gewoon niet of nauwelijks gecontroleerd.

van de 1e klas naar de 2e klas, van coupé naar coupé, van tussenruimte naar tussenruimte…

Ik wring me letterlijk in alle bochten om maar veilig te kunnen reizen, maar conducteurs zie ik nauwelijks. En als ze et zijn controleren ze op vervoerbewijzen en niet op mondkapjes.

 

 

Reputatie 7

Inderdaad. En wat erger is: het Nederlandse NS-gif verspreidt zich internationaal

 

De Antwerpse winkeliers en horeca ondernemers hadden er blijkbaar minder moeite mee dat het Nederlandse geld zich ook verspreidde, een godsgeschenk werd het zelfs genoemd. Winkeliers die 20 tot 30 procent meer omzet hadden en horecazaken met nog meer dan dat.

"De invasie van twee weken heeft alles goedgemaakt wat er vorig jaar met corona kapot is gegaan", zegt de bedrijfsleider van de winkel 4Geeks tegen HLN. "Tijdens de eindejaarsperiode draaien we normaal 3.000 euro omzet per dag. Dit jaar hebben we dagelijks 10.000 tot 12.000 euro omzet afgeklopt."

(...)

https://www.nu.nl/economie/6177154/winkeliers-en-horeca-in-antwerpen-verdienen-flink-aan-nederlandse-invasie.html

En ja, het gedrag van de Nederlandse klanten liet te wensen over, dat is absoluut niet goed. Je hebt je maar te gedragen en te houden aan de regels, maakt niet uit of je in eigen land of in het buitenland bent. 

 

nu.nl heeft een stukkie geknipt uit het interview met de bedrijfsvoerder van 4geeks:

 

Tom Michiels, zaakvoerder van de geekstore 4Geeks, pakt aan een sneltempo een resem bestellingen uit terwijl zijn collega de kassa doet. Werken op automatische piloot is het hier. “Normaal sta ik niet continu in de winkel, maar het is ongezien druk”, zegt Tom, die meteen zijn ongenoegen uit over de onbeschoftheid van sommige Nederlanders. “Ze weigeren soms hun mondmasker te dragen omdat ze ‘niet goed kunnen ademen’, en dan denk ik: ‘Dude, vertrek maar terug.’”

Originele stuk hier.

 

Reageer