beantwoord

nieuwe ICNG treinstellen

  • 3 November 2023
  • 65 reacties
  • 2180 Bekeken

De nieuwe ICNG treinstellen zien er fraai uit. Er zijn twee dingen die me opvallen en hopelijk verbeterd kunnen worden:

  • In vergelijking met de oude getrokken stellen op de lijn Den Haag - Eindhoven lijkend de nieuwe treinen meer te slingeren. Is daar al eens een meting aan gedaan?
  • In de stiltecoupés is de aanduiding dat het stiltecoupés zijn op een nogal onopvallende plek (ergens boven de bagagerekken) aangebracht. Niet iedereen kent het kleurenschema, dus wat extra stickers zou m.i. geen kwaad kunnen.

 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 3 November 2023, 19:22

Bekijk origineel

65 reacties

Reputatie 5

Uitstappen in een ICR is ook best langzaam.

ICR deuren zijn niet 1300 mm breed en niet gelijkvloers. Dat maakt dat in - en uitstappen bij ICNG sneller gaat. 

Lijkt een klein detail. Maar bij station Schiphol is dat een belangrijke detail vanwege de doorstroming. Station Schiphol en Schipholtunnel lijkt op een metrostation omdat de treinen zo dicht achter mekaar rijden. 

Reputatie 5

Even een korte reactie vanuit mijzelf als machinist op enkele hierboven genoemde punten:

- Loopgedrag van de draaistellen is inderdaad anders door andere vering/opbouw draaistel en het gebruik van een combinatie van jacobsdraaistellen en 'reguliere' (motor)draaistellen dan in vergelijking met de ICR rijtuigen, maar er is geen sprake van vetergang zolang dit op slechts enkele plekken voorkomt. Als het op specifieke punten het geval is, is het eerder een issue met spoorligging of een ander issue, wat bij deze draaistellen door de andere opbouw beter merkbaar is.

- De binnendeuren gaan meteen weer open op het moment dat er op de knop wordt gedrukt, ook als deze net aan het sluiten zijn (net nog geprobeerd). Als dat bij jou niet het geval was, dan kan het zijn dat die specifieke deur net bezig was met een zelf-reset/testcyclus. In dat geval werkt de knop inderdaad pas als de deur weer helemaal gesloten is en de lampjes weer groen branden.

- De ICNGs hebben niet te weinig zitplaatsen. Enkel zijn er op dit moment nog onvoldoende treinen geleverd, waardoor alles wat er is maar ingezet wordt om in ieder geval te kunnen rijden. Immers een korte trein is beter dan helemaal geen trein. Naar mate er meer treinen geleverd worden, zouden ook de treinlengtes vaker/beter moeten gaan kloppen. In tegenstelling tot de oude treinen kunnen ICNGs gekoppeld rijden, dus kan de capaciteit beter afgestemd worden en kunnen er ook langere treincombinaties met meer zitplaatsen ingezet worden dan nu met de oude treinen het geval is. Maar dan moeten uiteraard wel eerst die treinen er zijn.

Bij Eurostar Parijs van Alstom voel je de schokken niet. Maar dat is dan van een hogere categorie. Als (alle ) treinreizigers werkelijk ICE/Eurostar rijcomfort willen hebben zal de totale aanschafwaarde van 99 ICNG waarschijnlijk hoger zijn dan totaal € 1,1 miljard.… En linksom of rechtsom wordt dat doorberekend. Zie toeslag ICE op klassiek spoor in Nederland. 

Mijn ervaring met de tussendeuren is dat het storingsgevoelig is. Een deur met gebruiksaanwijzing. Alstom (en NS) zal het nog moeten verbeteren. Las erover dat de sensoren een probleem waren. Maar of dat informatie uit eerste hand is......

 

Ik vraag mij dan alleen af als NS in 2005?? had gekozen voor ICE/Eurostar of ze niet goedkoper uit waren geweest. Nu heb je al 15 jaar ellende op de HSL. 

NS had destijds net als andere spoorvervoerders  moeten kiezen voor beproefde techniek. 

Alstom bood de optie aan van een TGV Duplex met 1 motorwagen, dubbeldeksrijtuigen en stuurstandrijtuig. Die had dan 220 km p/u gereden i.p.v. 320:km p/u zoals de TGV Duplex met 2 motorwagens. Dan hadden ze hun Intercity Max trein gehad. 

Eerste proef vandaag van de ICNG. Ik rijd regelmatig op de VIRM en vind het een mooi toestel. Soepel, stil, etc.

ICNG Treinen ziet er mooi uit maar gelijk aan de beoordelingen van slechte comfort.

Niet de stoelen of omgeving maar meer de wegligging, slingeren, en herrie van de wielstellen. 
Ik had een nieuwe zitplaats uitgezocht als misschien het was een foutieve stel - maar nee dit klonken geluid was te horen door de hele trein rond de wielstellen.

Gaat NS engineers vaak zelf op reis om dit soort dingen te ervaren? Lijkt mij niets dat je in de werkplaats kan zien als de trein stil staat.

ICNG Treinen ziet er mooi uit maar gelijk aan de beoordelingen van slechte comfort.

Eergisteren bij de presentatie van de jaarcijfers noemde NS de treinen juist bijzonder comfortabel. 

 

Gaat NS engineers vaak zelf op reis om dit soort dingen te ervaren? Lijkt mij niets dat je in de werkplaats kan zien als de trein stil staat.

Dat zal zeker gebeuren maar wat u ervaart als herrie is wellicht voor deze treinen normaal. Slingeren en wegligging zijn ook afhankelijk van de baan of van de combinatie van trein en baan.

Klachten over slingeren, wegligging en herrie zijn er overigens ook al 30 jaar over VIRM. Veel conducteurs klagen met name over het slingeren wat komt door de geknikte bak.

Reputatie 4

ICNG Treinen ziet er mooi uit maar gelijk aan de beoordelingen van slechte comfort.

Eergisteren bij de presentatie van de jaarcijfers noemde NS de treinen juist bijzonder comfortabel.

NS noemt de nieuwste trein altijd mooi en bijzonder, reizigers waarderen het comfort, de stopcontacten zijn geweldig, etc. En de beoordeling is een 8,5 of een 8,9.....iedere zoveel jaar weer hetzelfde persbericht. Een beetje DDR-avondjournaal-achtig wat mij betreft. 

Feit is gewoon dat het wiebelt en schudt, er is herrie van de motoren tijdens het rijden, de stiltecoupés zijn verkeerd aangegeven en ingericht. De klaptafeltjes zijn inderdaad kleiner dan bij de voorlopers. Als dat echt een 8 komma zoveel waard is, dan denk ik niet dat ze het aan kritische reizigers hebben gevraagd.

Reputatie 5

ICNG Treinen ziet er mooi uit maar gelijk aan de beoordelingen van slechte comfort.

Eergisteren bij de presentatie van de jaarcijfers noemde NS de treinen juist bijzonder comfortabel.

NS noemt de nieuwste trein altijd mooi en bijzonder, reizigers waarderen het comfort, de stopcontacten zijn geweldig, etc. En de beoordeling is een 8,5 of een 8,9.....iedere zoveel jaar weer hetzelfde persbericht. Een beetje DDR-avondjournaal-achtig wat mij betreft. 

Feit is gewoon dat het wiebelt en schudt, er is herrie van de motoren tijdens het rijden, de stiltecoupés zijn verkeerd aangegeven en ingericht. De klaptafeltjes zijn inderdaad kleiner dan bij de voorlopers. Als dat echt een 8 komma zoveel waard is, dan denk ik niet dat ze het aan kritische reizigers hebben gevraagd.

Smaken verschillen. Vindt de ICNG inderdaad mooi. Het heeft sfeer met die transparante deuren, ledverlichting, transparante coupes. Qua comfort is ICNG niet zo héél verschillend t.o.v. SNG. De voering van de stoelen zijn zachter, dikker en comfortabeler dan van de SNG. 

Het wiebelen merk ik bij wissels bij stations en klassieke spoor wat meer. Maar niet op HSL. Het ligt dus ook aan de ondergrond. De stabiliteit van ICNG is niet te vergelijken met Eurostar TGV (Thalys) die ook Jacobs draaistellen heeft. Zelfde techniek. Maar de TGV is natuurlijk veel betere kwaliteit. Je kunt ook geen TGV kwaliteit verwachten op binnenlandse Nederlandse verbindingen. Vindt de ICNG qua stabiliteit beter dan DDZ, V-IRM -M. Alleen de Koploper evenaart ICNG. 

De klap tafeltjes zijn groot genoeg voor een laptop. Waarom zouden treinreizigers geen 8 geven voor de ICNG? Afgezien van de technische problemen met tussendeuren en kuren in de beginfase die geleidelijk aan minder beginnen te worden.

Vergelijk de ICNG met ICM-M (geen stopcontacten, USB, kleine smerige toiletten, geen prullenbakken bij stoelen), DDZ (weinig ruimte voor koffers, matige stoelen), V-IRM -M (weinig ruimte voor koffers), ICR (geen stopcontacten & USB). Dan is het duidelijk dat de ICNG een vooruitgang is . En de smerige toiletten in ICNG komt helaas door asociale treinreizigers. Dat zie je ook in de toiletten van SNG waar allerlei dingen beklad zijn.  

Reputatie 4

Waarom zouden treinreizigers geen 8 geven voor de ICNG?

Ik zal hier even op ingaan. Niet alle reizigers zijn even lyrisch over de ICNG.

  • Achteruitgang qua zitcomfort t.o.v. de ICR en de ICM. De rugleuningen van de ICNG stoelen zijn stijler dan bij voorgenoemde materieel waardoor ontspannen achterover zitten minder goed mogelijk is.
  • Teveel 4-zits, te weinig 2-zits, en dus ook te weinig klaptafeltjes. Misschien dat sommigen bij de NS hadden bedacht dat de trein een ‘sociale ontmoetingsplek’ moet worden en vandaar ook de leuke lounge bank, maar voor de belangrijkste usecase - spitsforenzen die gewoon een beetje in de rust en zonder gedoe willen pendelen (waaronder ondergetekende) - is dat simpelweg onhandig.
  • De ‘tafeltjes’ bij de 4-zits zijn totaal niet praktisch en veel te klein.
  • De weinige klaptafeltjes die er wel zijn, zijn wel degelijk te klein. Mijn 15.6” laptop - een vrij gewone maat - steekt uit over de rand. Je moet een mini-laptop hebben om er geen last van te hebben.
  • Onnodig veel hinderlijke tussendeuren waardoor door de trein lopen onhandig loopt. De knop om de tussendeur te bedienen zit op de deur zelf, waardoor die verdwijnt als de deur opent. Daardoor kun je de deur niet openhouden, waardoor hij zomaar sluit terwijl er een rij mensen doorheen wil. In de ICR en ICM blijven de handels bedienbaar ook als de deur open is. Bij de ingang van de 1e-klascoupé zit de deur aan de muur naast de deur ipv de deur zelf, waardoor ook de deur hier bedienbaar blijft als hij open is.
  • De aanduiding van de verschillende coupé’s is niet duidelijk. Verlichting met een kleurtje is misschien leuk voor de sfeer maar niet bepaald informatief.
  • Sowieso is de scheiding tussen de stiltecoupé’s en de reguliere coupé’s onvolledig gesloten en laat gewoon geluid door, waardoor het niet stil is in de reguliere coupé.
  • Kan ik mij persoonlijk niet in vinden maar veel reizigers ervaren de tractiegeluiden als storend luid.

Wat betreft het gebrek aan prullenbakken bij de stoelen in de ICM’s; die zijn ze pas vrij recent gaan weghalen. In de ICNG heb je ook geen prullenbakken bij de stoelen, maar moet je net als bij de nieuwere sprinters naar de deur lopen om het in de afvalscheider te gooien.

Of WC’s smerig zijn, lijkt mij niet inherent aan het materieel maar is een functie van hoe vaak en grondig hij wordt schoongemaakt - en zoals je zelf aangeeft, asociale reizigers.

Er zijn wel bepaalde verbeteringen. Voor rolstoelgebruikers of andere invaliden zal de gelijkvloerse instap ongetwijfeld een geschenk uit de hemel zijn en dat zal ik absoluut wel erkennen. T.o.v. de ICR heeft de ICNG WiFi en t.o.v. de ICR én de ICM heeft de ICNG inderdaad ook stopcontacten. Dat laatste is wel handig af en toe maar geen game changer, al spreek ik hier wellicht meer voor mezelf.

Als de ICR’s stopcontacten en WiFi hadden gehad, was dat voor mij het perfecte intercitymaterieel geweest. Ik ga ze missen als ze weg zijn, dus ik koester deze laatste periode met dit materieel.

Reputatie 7

Afgelopen week nog in een ICNG gereisd. Ik blijf het geen prettige trein vinden. Mooi ledlicht in kleurtjes, stopcontacten, loungebanken (??).... leuk allemaal, maar daar gaat het me helemaal niet om bij het reizen.... ik heb een stopcontact nooit gemist in een ICM. 

Mijn grootste minpunten: veel lawaaiiger dan bijv VIRM of ICM(o.a ook geruis en geblaas door roosters). Ik vind de ICNG ook veel te hokkerig met al die schuifdeuren. Het zijn allemaal kleine, krap ogende compartimentjes met een schier eindeloze rij tussendeuren. Persoonlijk hou ik van grote, lange, ruime, strak ogende rijtuigen zonder deuren er middenin, met veel duo- opstelling van stoelen achter elkaar. Zoals bij getrokken treinen ook vaak het geval is (IC Brussel bijv). Zo'n type rijtuig qua lay-out en kleurstelling wat verfrissen, stopcontacten en schermen voor route-info erbij en je bent klaar. 

Ik zal ICM, mijn favoriete trein, gaan missen in de toekomst.

Reputatie 4

NS had gewoon vervangende rijtuigen moeten bestellen zoals bijna ieder ander Europees spoorbedrijf heeft gedaan de afgelopen jaren. De moderne rijtuigstammen van DB, ÖBB, ČD, ZSSK en anderen zijn prachtig en komen niks tekort. ook bij PKP komen er binnenkort weer nieuwe rijtuigen met alle luxe van ICR, inclusief de zeszits compartimenten, en alle houten wandbekleding en sfeerverlichting van tegenwoordig. De nieuwste TER-dubbeldekkers in Frankrijk zijn treinstellen met ruim opgezette interieurs en rustgevend design, grote tafels, extra privacy en zelfs koffieautomaten. NS faalt keer op keer om er iets van te maken.

Reputatie 7
Badge +1

NS had gewoon vervangende rijtuigen moeten bestellen zoals bijna ieder ander Europees spoorbedrijf heeft gedaan de afgelopen jaren. De moderne rijtuigstammen van DB, ÖBB, ČD, ZSSK en anderen zijn prachtig en komen niks tekort. ook bij PKP komen er binnenkort weer nieuwe rijtuigen met alle luxe van ICR, inclusief de zeszits compartimenten, en alle houten wandbekleding en sfeerverlichting van tegenwoordig. De nieuwste TER-dubbeldekkers in Frankrijk zijn treinstellen met ruim opgezette interieurs en rustgevend design, grote tafels, extra privacy en zelfs koffieautomaten. NS faalt keer op keer om er iets van te maken.

Probleem is dat ICM niet 200 km per uur kan rijden en vandaar denk ik dat de treinstellen niet vervangen zijn. Ze hadden natuurlijk ook nooit verkocht mogen worden alvorens er voldoende ICNG rijstellen beschikbaar waren. Dat vind ik persoonlijk wel één van de grootste blunders van NS de laatste tijd. 

 

Probleem is dat ICM niet 200 km per uur kan rijden en vandaar denk ik dat de treinstellen niet vervangen zijn. Ze hadden natuurlijk ook nooit verkocht mogen worden alvorens er voldoende ICNG rijstellen beschikbaar waren. Dat vind ik persoonlijk wel één van de grootste blunders van NS de laatste tijd. 

Ik denk dat ICR vooral halsoverkop verkocht is uit financiële nood. Daarmee kan namelijk de lease van de locomotieven worden beëindigd en het voorkomt dat de omvang van het materieekpark met de instroom van ICNG tijdelijk verder zou groeien terwijl daar geen technisch personeel voor is. Daarnaast is er voor ICR (40 jaar oud) nu een koper, over enkele jaren kan het alleen nog naar de sloop.

Het veel grotere probleem is denk ik dat NS kennelijk het contract met Alstom zo heeft opgesteld dat er geen sancties staan op de huidige wanprestaties van Alstom waardoor NS Alstom ook niet onder druk kan zetten. Anderzijds is Alstom vrijwel failliet (het wordt alleen met staatssubsidies nog overeind gehouden) en is dus de vraag wat NS überhaupt voor mogelijkheden heeft.

NS had gewoon vervangende rijtuigen moeten bestellen zoals bijna ieder ander Europees spoorbedrijf heeft gedaan de afgelopen jaren. De moderne rijtuigstammen van DB, ÖBB, ČD, ZSSK en anderen zijn prachtig en komen niks tekort. ook bij PKP komen er binnenkort weer nieuwe rijtuigen met alle luxe van ICR, inclusief de zeszits compartimenten, en alle houten wandbekleding en sfeerverlichting van tegenwoordig. De nieuwste TER-dubbeldekkers in Frankrijk zijn treinstellen met ruim opgezette interieurs en rustgevend design, grote tafels, extra privacy en zelfs koffieautomaten. NS faalt keer op keer om er iets van te maken.

Ik denk dat je in je commentaar wel te veel uit gaat van uitsluitend zakelijke forensen die in de trein willen werken. En dat is over de hele dag gerekend nu eenmaal maar een heel beperkt deel van de reizigers. 

De grootste klacht over ICNG blijft mijns inziens het zeer gebrekkige aantal zitplaatsen. Allerlei andere eisen zoals een luxe design, grote tafels, extra privacy, etc. zijn mijns inziens voor de meeste reizigers minder relevant aangezien de gemiddelde reisafstand in Nederland (ook met intercity's) maar klein is.

Reputatie 4

De grootste klacht over ICNG blijft mijns inziens het zeer gebrekkige aantal zitplaatsen. Allerlei andere eisen zoals een luxe design, grote tafels, extra privacy, etc. zijn mijns inziens voor de meeste reizigers minder relevant aangezien de gemiddelde reisafstand in Nederland (ook met intercity's) maar klein is.

Ik ben het bestand helaas kwijt maar een tijd geleden besloot ik dmv een spreadsheet de vergelijking te maken qua zitplaatsen en lengte tussen de ICNG en de Traxx + ICR stammen. De belangrijkste conclusie: de ICNG heeft genoeg zitplaatsen om de ICR stammen te vervangen, maar alleen als hij minstens 8+5 of 5+5+5 gekoppeld rijdt. Wil niet zeggen maar dat dát altijd nodig is, maar tijdens de spits of andere drukke momenten zou ik absoluut zeggen van wel.

Reputatie 7
Badge

Ik vind het niet veel die ICNG. Niet comfortabel en veel lawaai.

Reputatie 4

 

 

Ik denk dat ICR vooral halsoverkop verkocht is uit financiële nood. Daarmee kan namelijk de lease van de locomotieven worden beëindigd en het voorkomt dat de omvang van het materieekpark met de instroom van ICNG tijdelijk verder zou groeien terwijl daar geen technisch personeel voor is. Daarnaast is er voor ICR (40 jaar oud) nu een koper, over enkele jaren kan het alleen nog naar de sloop.

Ondanks dat is het zeer goed dat de IC-rijtuigen de markt op gaan want er is een flink internationaal tekort aan goede tweedehands rijtuigen. Allerlei nieuwe en bestaande partijen willen of moeten uitbreiden en voor veel van hen is leeftijd geen obstakel. Sterker nog, ICR zijn een stuk minder oud dan wat er nu rondgaat bij een aantal vervoerders die nog dagelijks werken met rijtuigen uit ~1965-1975. Het zou me dan ook weinig verbazen om ICR's over enkele jaren te zien in low-budget treinen (dag en nacht), spitstreinen in verschillende landen, ofwel in stoptreinen met een locomotief ervoor. Wellicht niet zo snel in Frankrijk of Zwitserland maar zeker wel in Polen of Slowakije.

 

Dat terzijde, NS heeft er natuurlijk niks aan behalve een beetje inkomsten. Laat die 100-zoveel nieuwe intercity's eerst maar komen en laat ze eerst nog maar eens wat grondig test-en-verbeterwerk doen voordat het betrouwbaar en comfortabel rijdt. Ze zijn er nog lang niet. Voor een staatsbedrijf stelt het me ook nogal teleur dat de politiek niet afdwingt dat zij hun huidige treinstellen pas mogen deactiveren zodra de vervanging werkt en rijdt. Ga maar sleutelen aan oude Koplopers, dan rijdt er tenminste wat.

.

De belangrijkste conclusie: de ICNG heeft genoeg zitplaatsen om de ICR stammen te vervangen, maar alleen als hij minstens 8+5 of 5+5+5 gekoppeld rijdt. 

Ja, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren omdat dat in de exploitatie veel te duur wordt. Het zal er op uitdraaien dat veel reizigers straks moeten staan in een los stel. Of dat de toeslag flink verhoogd wordt.

 

 

 

Voor een staatsbedrijf stelt het me ook nogal teleur dat de politiek niet afdwingt dat zij hun huidige treinstellen pas mogen deactiveren zodra de vervanging werkt en rijdt. 

De politiek gaat natuurlijk niet over de interne bedrijfsvoering bij NS. Dan zou het einde zoek zijn.

Reputatie 4

Ja, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren omdat dat in de exploitatie veel te duur wordt. Het zal er op uitdraaien dat veel reizigers straks moeten staan in een los stel. Of dat de toeslag flink verhoogd wordt.

Ik vrees hetzelfde. Dat vind ik nog wel iets moois aan de ICR-stammen, die hebben teminste een fatsoenlijke lengte en omdat ze niet niet zomaar opgeknipt worden, bieden ze vrijwel altijd ruim capaciteit.

Reputatie 7

Voor een staatsbedrijf stelt het me ook nogal teleur dat de politiek niet afdwingt dat zij hun huidige treinstellen pas mogen deactiveren zodra de vervanging werkt en rijdt. 

De politiek gaat natuurlijk niet over de interne bedrijfsvoering bij NS. Dan zou het einde zoek zijn.

 

In de praktijk bemoeit de politiek zich met van alles en nog wat. Dat loopt van de prijs van het treinkaartje, het afbestellen van ICNG’s, de CAO etc. tot zelfs het vervoer van de fiets aan toe.

Het einde is dus al lang helemaal zoek.

Reputatie 7
Badge

Ik vind de ICNG ook veel te hokkerig met al die schuifdeuren. Het zijn allemaal kleine, krap ogende compartimentjes met een schier eindeloze rij tussendeuren. Persoonlijk hou ik van grote, lange, ruime, strak ogende rijtuigen zonder deuren er middenin, met veel duo- opstelling van stoelen achter elkaar.

Echt waar? Ik was juist altijd erg gecharmeerd van kleine compartimentjes met een eigen deur zoals bijvoorbeeld in het zitgedeelte van de oude nightjet. Lekker nostalgisch en net als in de film. Totaal niet praktisch qua capaciteit natuurlijk en als forens zou ik er voor mijn dagelijkse reizen in de praktijk dan ook vast niet blij mee zijn, maar ik vind dat dus juist wel een stuk aantrekkelijker dan de lange open ruimtes met vele rijen stoelen, alleen af en toe onderbroken door een fietsgedeelte of wc zoals in een moderne sprinter.

 

Echt waar? Ik was juist altijd erg gecharmeerd van kleine compartimentjes met een eigen deur zoals bijvoorbeeld in het zitgedeelte van de oude nightjet. 

Veel mensen vinden het claustrofobisch. Daarnaast vinden veel vrouwen die kleine afgescheiden hokjes sociaal onveilig.

Reputatie 5

Waarom zouden treinreizigers geen 8 geven voor de ICNG?

Ik zal hier even op ingaan. Niet alle reizigers zijn even lyrisch over de ICNG.

  • Achteruitgang qua zitcomfort t.o.v. de ICR en de ICM. De rugleuningen van de ICNG stoelen zijn stijler dan bij voorgenoemde materieel waardoor ontspannen achterover zitten minder goed mogelijk is.
  • Teveel 4-zits, te weinig 2-zits, en dus ook te weinig klaptafeltjes. Misschien dat sommigen bij de NS hadden bedacht dat de trein een ‘sociale ontmoetingsplek’ moet worden en vandaar ook de leuke lounge bank, maar voor de belangrijkste usecase - spitsforenzen die gewoon een beetje in de rust en zonder gedoe willen pendelen (waaronder ondergetekende) - is dat simpelweg onhandig.
  • De ‘tafeltjes’ bij de 4-zits zijn totaal niet praktisch en veel te klein.
  • De weinige klaptafeltjes die er wel zijn, zijn wel degelijk te klein. Mijn 15.6” laptop - een vrij gewone maat - steekt uit over de rand. Je moet een mini-laptop hebben om er geen last van te hebben.
  • Onnodig veel hinderlijke tussendeuren waardoor door de trein lopen onhandig loopt. De knop om de tussendeur te bedienen zit op de deur zelf, waardoor die verdwijnt als de deur opent. Daardoor kun je de deur niet openhouden, waardoor hij zomaar sluit terwijl er een rij mensen doorheen wil. In de ICR en ICM blijven de handels bedienbaar ook als de deur open is. Bij de ingang van de 1e-klascoupé zit de deur aan de muur naast de deur ipv de deur zelf, waardoor ook de deur hier bedienbaar blijft als hij open is.
  • De aanduiding van de verschillende coupé’s is niet duidelijk. Verlichting met een kleurtje is misschien leuk voor de sfeer maar niet bepaald informatief.
  • Sowieso is de scheiding tussen de stiltecoupé’s en de reguliere coupé’s onvolledig gesloten en laat gewoon geluid door, waardoor het niet stil is in de reguliere coupé.
  • Kan ik mij persoonlijk niet in vinden maar veel reizigers ervaren de tractiegeluiden als storend luid.

Wat betreft het gebrek aan prullenbakken bij de stoelen in de ICM’s; die zijn ze pas vrij recent gaan weghalen. In de ICNG heb je ook geen prullenbakken bij de stoelen, maar moet je net als bij de nieuwere sprinters naar de deur lopen om het in de afvalscheider te gooien.

Of WC’s smerig zijn, lijkt mij niet inherent aan het materieel maar is een functie van hoe vaak en grondig hij wordt schoongemaakt - en zoals je zelf aangeeft, asociale reizigers.

Er zijn wel bepaalde verbeteringen. Voor rolstoelgebruikers of andere invaliden zal de gelijkvloerse instap ongetwijfeld een geschenk uit de hemel zijn en dat zal ik absoluut wel erkennen. T.o.v. de ICR heeft de ICNG WiFi en t.o.v. de ICR én de ICM heeft de ICNG inderdaad ook stopcontacten. Dat laatste is wel handig af en toe maar geen game changer, al spreek ik hier wellicht meer voor mezelf.

Als de ICR’s stopcontacten en WiFi hadden gehad, was dat voor mij het perfecte intercitymaterieel geweest. Ik ga ze missen als ze weg zijn, dus ik koester deze laatste periode met dit materieel.

- Tja steiler zitten is een kwestie van smaak. Zelf waardeer ik dat de rug een goede ondersteuning krijgt met de kunststoffen voering in de ICNG. Dat waardeer ik. Bij de ICR en ICNG is dat minder. Heeft ook te maken dat de voering van deze stoelen al wat versleten zijn. 

- Face to face/vier-zits wordt niet door iedereen gewaardeerd. Dat is wel een punt. NS promootte de drie zones in de trein. Ze wilde de treinreizigers comfort bieden. 

Maar de praktijk is weerbarstig. Nederlandse treinreizigers zijn kritisch. Je kunt niet iedereen naar de zin maken. NS probeert het wel. 

- De tafeltjes zijn niet breed. Vindt de coupes al niet breed. Zie de gangpad die ook niet breed is. Wel is er voldoende beenruimte. 

- Alsof je héél véél door de trein loopt. Je zit vooral. Wel hinderlijk dat de tussendeuren in het begin defect waren door verkeerde software. Zeker als je naar het toilet moet. 

- de aanduiding van de coupes is inderdaad niet duidelijk. Welke rijtuig(en) zijn stilte coupes?  

- het is niet ver lopen naar de prullenbakken. En prullenbakken nemen per stoel extra ruimte in. En één van de klachten over ICNG is dat te weinig zitplaatsen is? Maar er is wel voldoende beenruimte. Wat willen we nou? 

- Kan niet oordelen hoe vaak NS de toiletten laat schoonmaken. Maar eigen verantwoordelijkheid hebben in plaats alles af te schuiven op NS is ook nodig. Typerend voor sommigen is dat ze liever de schuld bij een ander leggen. Als sommige treinpassagiers niet de moeite nemen om het schoon te houden zal NS per treinstel permanent een schoonmaker moeten inzetten. 

Reputatie 5

NS had gewoon vervangende rijtuigen moeten bestellen zoals bijna ieder ander Europees spoorbedrijf heeft gedaan de afgelopen jaren. De moderne rijtuigstammen van DB, ÖBB, ČD, ZSSK en anderen zijn prachtig en komen niks tekort. ook bij PKP komen er binnenkort weer nieuwe rijtuigen met alle luxe van ICR, inclusief de zeszits compartimenten, en alle houten wandbekleding en sfeerverlichting van tegenwoordig. De nieuwste TER-dubbeldekkers in Frankrijk zijn treinstellen met ruim opgezette interieurs en rustgevend design, grote tafels, extra privacy en zelfs koffieautomaten. NS faalt keer op keer om er iets van te maken.

NS heeft een bepaalde werkwijze met treinmaterieel. Met de hoge frequenties en wisselende drukte op het spoornet zie je al jaren dat ingespeeld wordt op het aantal treinreizigers. Daarom worden de treinsamenstellingen flexibel verlengd of verkort. 

Als op HSL en rest van hoofdrailnet locomotieven + getrokken treinmaterieel zou worden ingezet zou de bezettingsgraad niet efficiënt zijn. Zie je aan de Traxx + ICR die al vanaf 2009 in daluren veel te lage bezettingsgraad heeft. De andere uiterste is dat NS een vijfdelige ICNG in spitsuren inzet! Slechte zaak! In spitsuren moet minstens tiendelige ICNG ingezet worden. 

Reputatie 5

.

De belangrijkste conclusie: de ICNG heeft genoeg zitplaatsen om de ICR stammen te vervangen, maar alleen als hij minstens 8+5 of 5+5+5 gekoppeld rijdt. 

Ja, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren omdat dat in de exploitatie veel te duur wordt. Het zal er op uitdraaien dat veel reizigers straks moeten staan in een los stel. Of dat de toeslag flink verhoogd wordt.

Er zijn nog te weinig ICNG. Dat is de simpele waarheid. 

De 109 ICNG (60 achtdelige en 49 vijfdelige ICNG) moeten eerst instromen. Dan worden de samenstellingen vanzelf langer. 

En ze willen het verlengen naar Lelystad/Enschede. Dan zal je langere samenstellingen nodig hebben. 7 - 10 delige ICM -M wordt dan vervangen door 8 - 10 delige ICNG. 

Op Treinpositie.nl zag/zie je al dertiendelige ICNG. Zat gisteren in een dertiendelige ICNG. Het is wachten op een zestiendelige ICNG. 

Reputatie 7

 

Echt waar? Ik was juist altijd erg gecharmeerd van kleine compartimentjes met een eigen deur zoals bijvoorbeeld in het zitgedeelte van de oude nightjet. 

Veel mensen vinden het claustrofobisch. 

Klopt. Ik ben zelf erg lang en hou van ruime ruimtes met grote ramen. Van mij mag een trein strak en functioneel zijn... Een trein hoeft voor mij niet gezellig te ogen met loungebankjes en knusse kletscompartimentjes.

Maar goed, puur persoonlijke voorkeur. In nostalgische treinen, zoals een stoomtrein waar je een keer een ritje mee maakt op vakantie, is het wel leuk voor de sfeer. Maar niet voor frequente en langere reizen 😁

Reageer