beantwoord

nieuwe ICNG treinstellen

  • 3 November 2023
  • 65 reacties
  • 2180 Bekeken

De nieuwe ICNG treinstellen zien er fraai uit. Er zijn twee dingen die me opvallen en hopelijk verbeterd kunnen worden:

  • In vergelijking met de oude getrokken stellen op de lijn Den Haag - Eindhoven lijkend de nieuwe treinen meer te slingeren. Is daar al eens een meting aan gedaan?
  • In de stiltecoupés is de aanduiding dat het stiltecoupés zijn op een nogal onopvallende plek (ergens boven de bagagerekken) aangebracht. Niet iedereen kent het kleurenschema, dus wat extra stickers zou m.i. geen kwaad kunnen.

 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 3 November 2023, 19:22

Bekijk origineel

65 reacties

Hallo HenkH2 en welkom bij de NS Community,

 

Al onze nieuwe treinen worden aan vele testen onderworpen. Ongetwijfeld zullen er ook metingen zijn gedaan voor deze treinen en dit specifieke traject. Ik zal je suggestie voor extra stickers ter verduidelijking van de stiltecoupés doorzetten.

Reputatie 1

Ik reis al jaren met de trein en de metro in Amsterdam rijdt fijner. Wat een schokkerig gevoel (wel lichter, maar ook meteen cheaper lijkt het). Ook zo gedwongen andere mensen moeten aankijken met de nieuwe zitplekken. Ik kijk nu om mij heen en men lijkt het eens te zijn. Trein is ook nog eens korter en dat tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam. Waar is NS mee bezig?

Reputatie 7

Eens met @HenkH2 

Eergisteren ook weer met de ICNG gereden en naast de behoorlijke rijgeluiden kwam er ook continu flink geblaas en geruis uit deze roosters:

Het zal wel zo horen denk ik? Maar helaas minder prettig als je er vlakbij zit.

Reputatie 2

Eens met @Rene74; de klimatisatie maakt een hoop herrie langs die roosters. De kleine coupés zijn leuk bedacht maar wel erg veel stoelen in club-opstelling.

Reputatie 7

Vanmorgen (zaterdagochtend) onderweg naar Den Haag met de ICNG vanuit Breda. Een 8-delige trein die bij aankomst in Breda al vrijwel vol was. Er moesten echter nog vele mensen bij terwijl er relatief weinig uitstapten. De trein is nu zo vol dat er vele tientallen mensen moeten staan (in de daluren) als een lang lint dwars door de 2e klas. Verder zie je ook weer de "overloop" van mensen die dan maar besluiten met hun 2e klas vervoerbewijs 1e klas te gaan zitten. Daar zijn alle stoelen nu ook bezet. Er is gewoon te weinig zitplek voor een "intercity".

@Rene74

Het gebrek aan zitplaatsen in de IGNG zal ook in de toekomst een groot probleem blijven. NS heeft dat probleem onderschat en het wordt daardoor nog lastig om een efficiënte inzet voor ICNG te verzinnen. Als je alle treinen straks met 13 bakken moet gaan rijden wordt het wel een financieel probleem op de lange trajecten naar het zuiden en noorden waar de treinen vooral vol zitten met studenten.

Vanaf 10 december gaat er het grootste deel van de dag weer 4x per uur een intercity rijden tussen Breda en Rotterdam, dan zal de drukte ook wel minder worden vermoedelijk. Eigenlijk zou de NS tot die tijd geen solo ICNG in moeten zetten hier, maar door materieelkrapte lukt dat helaas niet altijd.

Vanaf 10 december gaat er het grootste deel van de dag weer 4x per uur een intercity rijden tussen Breda en Rotterdam, dan zal de drukte ook wel minder worden vermoedelijk. 

Ik weet niet of dat veel zal helpen. Er was altijd al vanaf Breda een behoorlijk grote mismatch in bezetting tussen de volle Eindhovense treinen en de vaak zeer slecht bezette tussendiensten.

Reputatie 4
  • In vergelijking met de oude getrokken stellen op de lijn Den Haag - Eindhoven lijkend de nieuwe treinen meer te slingeren. Is daar al eens een meting aan gedaan?

Tussen Lage Zwaluwe en de flyover rijdende richting Breda begon hij bij mij ook inderdaad een keer op en neer te schudden. Dat moet naar mijn idee wel hunting oscillation zijn geweest. Ik mag hopen dat dat een kinderziekte is die in de loop van tijd verholpen wordt.


Ik sta verder ook wel achter de kritiek op het interieur en indeling van de ICNG die anderen op dit forum geuit hebben. Mijn mening:

  • Te weinig tweezits (persoonlijke smaakkwestie, toegegeven)
  • Klaptafeltjes bij de tweezits zijn erg klein (te klein voor een 15.6” laptop)
  • Hinderlijke en onnodig veel tussendeuren die niet opengehouden kunnen worden. Ze moeten eerst weer dichtgaan voordat de bedieningsknop weer beschikbaar is.
  • Stiltecoupé’s zijn niet duidelijk aangegeven en zijn niet goed afgescheiden
  • Als allerbelangrijkste: überhaupt veel - maar dan ook vééél - te weinig zitplaatsen.

Ik snap absoluut hoe, met haar gelijkvloerse instap en rolstoeltoegankelijke toilet, de ICNG een waardevolle verbetering is voor bepaalde reizigers. Toch vind ik persoonlijk, afgezien van een gebrek aan stopcontacten en in het laatste geval ook WiFi, de ICMs en de ICRs qua indeling en ergonomie perfect: ruime coupe’s, niet allemaal onzinnige tussenwanden, prima comfortabele stoelen, sowieso meer dan genoeg zitplaatsen waarvan ook veel tweezits met ruime klaptafeltjes. Ik ga om meer dan enkel sentimentele redenen de oudere materieeltypen ontzettend missen wanneer ze definitief verdwijnen.

Reputatie 7
Badge
  • tussendeuren die niet opengehouden kunnen worden. Ze moeten eerst weer dichtgaan voordat de bedieningsknop weer beschikbaar is

 

Dit meen je niet, wie heeft dát ontworpen? Dit wordt toch een ramp als er veel mensen een drukke trein in en uit moeren. Ik hoop dat dit een softwarematige beperking is en nog kan worden veranderd zodra NS daar ook achter is.

Reputatie 7

Ondertussen al meer dan 10 keer in de ICNG gezeten maar enthousiast ben ik er nog steeds niet echt over. Jammer. Echt alsof je in een lokale, veredelde stoptrein zit voor de korte afstand, geruis, geraas van onder de trein en door roosters, veel deuren die almaar open en dicht moeten door het vele heen en weer geloop en gezoek naar de weinige zitplekken. De treinen zijn erg vol en ik zie mensen soms tussen die deuren gaan staan en daarmee forceren ze deze blijvend open. Net als @JCarlJ ga ik de oude treinen zeker missen. Die indeling en ruime opzet van compartimenten vind ik persoonlijk toch echt veel beter en geven een veel prettigere reiservaring. Ze hadden die inrichting (met stopcontacten en WiFi dan erbij) zó kunnen overhevelen naar een nieuwe trein.

Reputatie 4

Echt alsof je in een lokale, veredelde stoptrein zit voor de korte afstand, geruis, geraas van onder de trein en door roosters, veel deuren die almaar open en dicht moeten door het vele heen en weer geloop en gezoek naar de weinige zitplekken.

Dit is natuurlijk ook een persoonlijke smaakkwestie, maar ik ben het er wel mee eens, vooral de korte baklengtes helpen hierbij denk ik niet mee. De inrichting is inderdaad duidelijk voor het leeuwendeel overgenomen van de FLIRTs en SNG’s en daarom voelen ze heel erg hetzelfde.

 

Gemiste kans allemaal. Volgens mij is het prima mogelijk om intercity materieel te ontwikkelen dat zowel rolstoelvriendelijk is als efficiënt qua zitplaatsen, zoals het rijtuigconcept waar Ace4Rail mee is gekomen

Even een korte reactie vanuit mijzelf als machinist op enkele hierboven genoemde punten:

- Loopgedrag van de draaistellen is inderdaad anders door andere vering/opbouw draaistel en het gebruik van een combinatie van jacobsdraaistellen en 'reguliere' (motor)draaistellen dan in vergelijking met de ICR rijtuigen, maar er is geen sprake van vetergang zolang dit op slechts enkele plekken voorkomt. Als het op specifieke punten het geval is, is het eerder een issue met spoorligging of een ander issue, wat bij deze draaistellen door de andere opbouw beter merkbaar is.

- De binnendeuren gaan meteen weer open op het moment dat er op de knop wordt gedrukt, ook als deze net aan het sluiten zijn (net nog geprobeerd). Als dat bij jou niet het geval was, dan kan het zijn dat die specifieke deur net bezig was met een zelf-reset/testcyclus. In dat geval werkt de knop inderdaad pas als de deur weer helemaal gesloten is en de lampjes weer groen branden.

- De ICNGs hebben niet te weinig zitplaatsen. Enkel zijn er op dit moment nog onvoldoende treinen geleverd, waardoor alles wat er is maar ingezet wordt om in ieder geval te kunnen rijden. Immers een korte trein is beter dan helemaal geen trein. Naar mate er meer treinen geleverd worden, zouden ook de treinlengtes vaker/beter moeten gaan kloppen. In tegenstelling tot de oude treinen kunnen ICNGs gekoppeld rijden, dus kan de capaciteit beter afgestemd worden en kunnen er ook langere treincombinaties met meer zitplaatsen ingezet worden dan nu met de oude treinen het geval is. Maar dan moeten uiteraard wel eerst die treinen er zijn.

Reputatie 7
Badge +2

In tegenstelling tot de oude treinen kunnen ICNGs gekoppeld rijden, dus kan de capaciteit beter afgestemd worden en kunnen er ook langere treincombinaties met meer zitplaatsen ingezet worden dan nu met de oude treinen het geval is. Maar dan moeten uiteraard wel eerst die treinen er zijn.

Dat zou dan voor het eerst zijn… NS blinkt er vooral in uit de capaciteit totaal ongerelateerd aan het reizigersaanbod in te zetten😉

Het viel me deze week (pas) op dat de afscheiding tussen de stiltecoupés en de rest van de 1e klas akoestisch zo lek is als een mandje. Het scheidingswandje houdt iets van 6 cm van het raam op, dat geeft dus een opening van meerdere vierkante decimeters aan beide zijden. Bij de deuren zijn ook flinke kieren. Dat kan natuurlijk nooit veel geluidsisolatie opleveren.

Reputatie 7

Het viel me deze week (pas) op dat de afscheiding tussen de stiltecoupés en de rest van de 1e klas akoestisch zo lek is als een mandje. Het scheidingswandje houdt iets van 6 cm van het raam op, dat geeft dus een opening van meerdere vierkante decimeters aan beide zijden. Bij de deuren zijn ook flinke kieren. Dat kan natuurlijk nooit veel geluidsisolatie opleveren.

Dat is exact hetzelfde als in veel andere NS-treinen bij stiltecoupés. Ik denk dat men redeneert dat de regel is dat alleen de aanwezigen in de stiltecoupe stil moeten zijn, en niet dat er van buitenaf nauwelijks tot geen geluid naar binnen zou mogen komen.

Momenteel zit ik in een stiltecoupe (in een dubbeldekker), maar achter het klapdeurtje naar de trap staat iemand te bellen. Je hoort alles door de grote kieren en het steeds openzwaaiende deurtje. Hoe bedenk je het.

Reputatie 5

Vanmorgen (zaterdagochtend) onderweg naar Den Haag met de ICNG vanuit Breda. Een 8-delige trein die bij aankomst in Breda al vrijwel vol was. Er moesten echter nog vele mensen bij terwijl er relatief weinig uitstapten. De trein is nu zo vol dat er vele tientallen mensen moeten staan (in de daluren) als een lang lint dwars door de 2e klas. Verder zie je ook weer de "overloop" van mensen die dan maar besluiten met hun 2e klas vervoerbewijs 1e klas te gaan zitten. Daar zijn alle stoelen nu ook bezet. Er is gewoon te weinig zitplek voor een "intercity".

Heb regelmatig in de daluren in de Traxx + 7/9 ICR gezeten met bezettingsgraad van maximaal 50%. 

Mijn ervaring is dat 417 zitplaatsen in Traxx + ICR meestal niet was. Dat is nl. het aantal zitplaatsen in achtdelige ICNG. 

Kan natuurlijk een keer gebeuren dat zo'n achtdelige ICNG in de daluren al een keer vol is. Maar het is waarschijnlijk niet structureel. Maar eerder een momentopname..

Reputatie 5

@Rene74

Het gebrek aan zitplaatsen in de IGNG zal ook in de toekomst een groot probleem blijven. NS heeft dat probleem onderschat en het wordt daardoor nog lastig om een efficiënte inzet voor ICNG te verzinnen. Als je alle treinen straks met 13 bakken moet gaan rijden wordt het wel een financieel probleem op de lange trajecten naar het zuiden en noorden waar de treinen vooral vol zitten met studenten.

Zie het probleem niet echt. Zie via de spoorbrug over IJssel héél vaak de ICM-M naar Lelystad/Schiphol/Den Haag gaan. 

ICNG is qua zitplaatsen vergelijkbaar met ICM-M. Twaalfdelige ICM-M richting Lelystad is een uitzondering. De huidige samenstelling is eerder 7 - 10 bakken. En de DDZ is meestal 4 - 6 - 8 bakken. 12 delige DDZ komt bijna nooit voor. 

16 delige ICNG past op station Lelystad Centrum en Almere Centrum. Heb je 834 zitplaatsen. Vergelijkbaar met 8 delige DDZ of 12 bakken ICM-M. 

Tussen Groningen/Leeuwarden - Lelystad kan ICNG het moeiteloos aan. Genoeg Sprinters erbij. Vanaf Lelystad Centrum zal wat meer aanvulling nodig zijn. Maar dat is er nu ook al. 

Reputatie 5
  • In vergelijking met de oude getrokken stellen op de lijn Den Haag - Eindhoven lijkend de nieuwe treinen meer te slingeren. Is daar al eens een meting aan gedaan?

Tussen Lage Zwaluwe en de flyover rijdende richting Breda begon hij bij mij ook inderdaad een keer op en neer te schudden. Dat moet naar mijn idee wel hunting oscillation zijn geweest. Ik mag hopen dat dat een kinderziekte is die in de loop van tijd verholpen wordt.


Ik sta verder ook wel achter de kritiek op het interieur en indeling van de ICNG die anderen op dit forum geuit hebben. Mijn mening:

  • Te weinig tweezits (persoonlijke smaakkwestie, toegegeven)
  • Klaptafeltjes bij de tweezits zijn erg klein (te klein voor een 15.6” laptop)
  • Hinderlijke en onnodig veel tussendeuren die niet opengehouden kunnen worden. Ze moeten eerst weer dichtgaan voordat de bedieningsknop weer beschikbaar is.
  • Stiltecoupé’s zijn niet duidelijk aangegeven en zijn niet goed afgescheiden
  • Als allerbelangrijkste: überhaupt veel - maar dan ook vééél - te weinig zitplaatsen.

Ik snap absoluut hoe, met haar gelijkvloerse instap en rolstoeltoegankelijke toilet, de ICNG een waardevolle verbetering is voor bepaalde reizigers. Toch vind ik persoonlijk, afgezien van een gebrek aan stopcontacten en in het laatste geval ook WiFi, de ICMs en de ICRs qua indeling en ergonomie perfect: ruime coupe’s, niet allemaal onzinnige tussenwanden, prima comfortabele stoelen, sowieso meer dan genoeg zitplaatsen waarvan ook veel tweezits met ruime klaptafeltjes. Ik ga om meer dan enkel sentimentele redenen de oudere materieeltypen ontzettend missen wanneer ze definitief verdwijnen.

Smaken verschillen. Zelf vind ik de huidige ICR lelijk, sfeerloos en saai. ICNG daarentegen heeft sfeer. Al vinden anderen het eerder een luxe Sprinter. 

Face to face zitplaatsen is voor een aantal een bezwaar. Dat kan een begrijpelijk bezwaar zijn. Zal persoonlijk zijn. De ene reiziger zal er beter mee kunnen omgaan dan de ander. 

Te weinig zitplaatsen wordt regelmatig genoemd. Het is niet zo lang geleden dat men klaagde dat de koffers niet eenvoudig kwijt konden in de ICNG. Aangezien de ICNG mogelijk dit jaar al ingezet wordt richting Brussel zal het meenemen van bagage ook een dingetje zijn. Zeker als je van/naar Schiphol gaat vanaf Amsterdam Centraal/Groningen (2026?) is het prettig dat bagage ook meekan. En werd eerder niet geklaagd over beenruimte? 

En qua zitplaatsen doet ICNG weinig onder voor ICM-M/ICR. En daarbij is het comfort in ICNG ook hoger met USB, stopcontacten, displays (ontbreekt in ICR). ICNG is geen ICE/Railjet. 

Reputatie 5

Even een korte reactie vanuit mijzelf als machinist op enkele hierboven genoemde punten:

- Loopgedrag van de draaistellen is inderdaad anders door andere vering/opbouw draaistel en het gebruik van een combinatie van jacobsdraaistellen en 'reguliere' (motor)draaistellen dan in vergelijking met de ICR rijtuigen, maar er is geen sprake van vetergang zolang dit op slechts enkele plekken voorkomt. Als het op specifieke punten het geval is, is het eerder een issue met spoorligging of een ander issue, wat bij deze draaistellen door de andere opbouw beter merkbaar is.

- De binnendeuren gaan meteen weer open op het moment dat er op de knop wordt gedrukt, ook als deze net aan het sluiten zijn (net nog geprobeerd). Als dat bij jou niet het geval was, dan kan het zijn dat die specifieke deur net bezig was met een zelf-reset/testcyclus. In dat geval werkt de knop inderdaad pas als de deur weer helemaal gesloten is en de lampjes weer groen branden.

- De ICNGs hebben niet te weinig zitplaatsen. Enkel zijn er op dit moment nog onvoldoende treinen geleverd, waardoor alles wat er is maar ingezet wordt om in ieder geval te kunnen rijden. Immers een korte trein is beter dan helemaal geen trein. Naar mate er meer treinen geleverd worden, zouden ook de treinlengtes vaker/beter moeten gaan kloppen. In tegenstelling tot de oude treinen kunnen ICNGs gekoppeld rijden, dus kan de capaciteit beter afgestemd worden en kunnen er ook langere treincombinaties met meer zitplaatsen ingezet worden dan nu met de oude treinen het geval is. Maar dan moeten uiteraard wel eerst die treinen er zijn.

Bij Eurostar Parijs van Alstom voel je de schokken niet. Maar dat is dan van een hogere categorie. Als (alle ) treinreizigers werkelijk ICE/Eurostar rijcomfort willen hebben zal de totale aanschafwaarde van 99 ICNG waarschijnlijk hoger zijn dan totaal € 1,1 miljard.… En linksom of rechtsom wordt dat doorberekend. Zie toeslag ICE op klassiek spoor in Nederland. 

Mijn ervaring met de tussendeuren is dat het storingsgevoelig is. Een deur met gebruiksaanwijzing. Alstom (en NS) zal het nog moeten verbeteren. Las erover dat de sensoren een probleem waren. Maar of dat informatie uit eerste hand is......

 

Tussen Groningen/Leeuwarden - Lelystad kan ICNG het moeiteloos aan. Genoeg Sprinters erbij. Vanaf Lelystad Centrum zal wat meer aanvulling nodig zijn. Maar dat is er nu ook al. 

De Hanzelijn is dan ook niet het drukste stuk van de lijn, bij de intercity's Den Haag - Groningen/Leeuwarden en Dordrecht - Lelystad zit het drukste punt qua reizigers bij Leiden. Voor die reizigers zal de nieuwe dienstregeling dan ook een verbetering zijn omdat er dan in principe altijd dubbeldekkers komen te rijden tussen Den Haag en Schiphol vanaf december 2024 (de IC Nijmegen - Schiphol wordt dan verlengd tot Den Haag zodra ICNG het stuk Schiphol - Almere overneemt).
 

Schiphol - Hilversum is een ander verhaal, maar dat is een problem voor later want daar komt in 2025 nog geen ICNG te rijden.

Reputatie 7
Badge +1

Even een korte reactie vanuit mijzelf als machinist op enkele hierboven genoemde punten:

- Loopgedrag van de draaistellen is inderdaad anders door andere vering/opbouw draaistel en het gebruik van een combinatie van jacobsdraaistellen en 'reguliere' (motor)draaistellen dan in vergelijking met de ICR rijtuigen, maar er is geen sprake van vetergang zolang dit op slechts enkele plekken voorkomt. Als het op specifieke punten het geval is, is het eerder een issue met spoorligging of een ander issue, wat bij deze draaistellen door de andere opbouw beter merkbaar is.

- De binnendeuren gaan meteen weer open op het moment dat er op de knop wordt gedrukt, ook als deze net aan het sluiten zijn (net nog geprobeerd). Als dat bij jou niet het geval was, dan kan het zijn dat die specifieke deur net bezig was met een zelf-reset/testcyclus. In dat geval werkt de knop inderdaad pas als de deur weer helemaal gesloten is en de lampjes weer groen branden.

- De ICNGs hebben niet te weinig zitplaatsen. Enkel zijn er op dit moment nog onvoldoende treinen geleverd, waardoor alles wat er is maar ingezet wordt om in ieder geval te kunnen rijden. Immers een korte trein is beter dan helemaal geen trein. Naar mate er meer treinen geleverd worden, zouden ook de treinlengtes vaker/beter moeten gaan kloppen. In tegenstelling tot de oude treinen kunnen ICNGs gekoppeld rijden, dus kan de capaciteit beter afgestemd worden en kunnen er ook langere treincombinaties met meer zitplaatsen ingezet worden dan nu met de oude treinen het geval is. Maar dan moeten uiteraard wel eerst die treinen er zijn.

Bij Eurostar Parijs van Alstom voel je de schokken niet. Maar dat is dan van een hogere categorie. Als (alle ) treinreizigers werkelijk ICE/Eurostar rijcomfort willen hebben zal de totale aanschafwaarde van 99 ICNG waarschijnlijk hoger zijn dan totaal € 1,1 miljard.… En linksom of rechtsom wordt dat doorberekend. Zie toeslag ICE op klassiek spoor in Nederland. 

Mijn ervaring met de tussendeuren is dat het storingsgevoelig is. Een deur met gebruiksaanwijzing. Alstom (en NS) zal het nog moeten verbeteren. Las erover dat de sensoren een probleem waren. Maar of dat informatie uit eerste hand is......

 

Ik vraag mij dan alleen af als NS in 2005?? had gekozen voor ICE/Eurostar of ze niet goedkoper uit waren geweest. Nu heb je al 15 jaar ellende op de HSL. 

De ICE/TGV treinstellen zijn niet echt geschikt als intercity vanwege traag in- en uitstappen, en daarnaast vermoed ik dat die treinstellen veel duurder zijn vanwege de hoge topsnelheid die je vrijwel nergens kunt rijden.

Reputatie 5

Uitstappen in een ICR is ook best langzaam.

Reputatie 5
  • In vergelijking met de oude getrokken stellen op de lijn Den Haag - Eindhoven lijkend de nieuwe treinen meer te slingeren. Is daar al eens een meting aan gedaan?

Tussen Lage Zwaluwe en de flyover rijdende richting Breda begon hij bij mij ook inderdaad een keer op en neer te schudden. Dat moet naar mijn idee wel hunting oscillation zijn geweest. Ik mag hopen dat dat een kinderziekte is die in de loop van tijd verholpen wordt.


Ik sta verder ook wel achter de kritiek op het interieur en indeling van de ICNG die anderen op dit forum geuit hebben. Mijn mening:

  • Te weinig tweezits (persoonlijke smaakkwestie, toegegeven)
  • Klaptafeltjes bij de tweezits zijn erg klein (te klein voor een 15.6” laptop)
  • Hinderlijke en onnodig veel tussendeuren die niet opengehouden kunnen worden. Ze moeten eerst weer dichtgaan voordat de bedieningsknop weer beschikbaar is.
  • Stiltecoupé’s zijn niet duidelijk aangegeven en zijn niet goed afgescheiden
  • Als allerbelangrijkste: überhaupt veel - maar dan ook vééél - te weinig zitplaatsen.

Ik snap absoluut hoe, met haar gelijkvloerse instap en rolstoeltoegankelijke toilet, de ICNG een waardevolle verbetering is voor bepaalde reizigers. Toch vind ik persoonlijk, afgezien van een gebrek aan stopcontacten en in het laatste geval ook WiFi, de ICMs en de ICRs qua indeling en ergonomie perfect: ruime coupe’s, niet allemaal onzinnige tussenwanden, prima comfortabele stoelen, sowieso meer dan genoeg zitplaatsen waarvan ook veel tweezits met ruime klaptafeltjes. Ik ga om meer dan enkel sentimentele redenen de oudere materieeltypen ontzettend missen wanneer ze definitief verdwijnen.

Smaken verschillen. Zelf vind ik de huidige ICR lelijk, sfeerloos en saai. ICNG daarentegen heeft sfeer. Al vinden anderen het eerder een luxe Sprinter. 

Face to face zitplaatsen is voor een aantal een bezwaar. Dat kan een begrijpelijk bezwaar zijn. Zal persoonlijk zijn. De ene reiziger zal er beter mee kunnen omgaan dan de ander. 

Te weinig zitplaatsen wordt regelmatig genoemd. Het is niet zo lang geleden dat men klaagde dat de koffers niet eenvoudig kwijt konden in de ICNG. Aangezien de ICNG mogelijk dit jaar al ingezet wordt richting Brussel zal het meenemen van bagage ook een dingetje zijn. Zeker als je van/naar Schiphol gaat vanaf Amsterdam Centraal/Groningen (2026?) is het prettig dat bagage ook meekan. En werd eerder niet geklaagd over beenruimte? 

En qua zitplaatsen doet ICNG weinig onder voor ICM-M/ICR. En daarbij is het comfort in ICNG ook hoger met USB, stopcontacten, displays (ontbreekt in ICR). ICNG is geen ICE/Railjet. 

Ja, ICNG heeft sfeer. Hij ziet er ook mooi uit. En hij is nieuw. Ik vind het dan ook een best goede intercity. Maar toch mis ik een trein. Want de treinen lijken steeds minder op treinen. En mij maken stopcontacten/wifi niet uit. Zitcomfort vind ik wel wat belangrijker. Dus elke trein heeft zo zijn eigen voordelen: ik kan niet zeggen wie ik beter vind, ICR of ICNG. En bagage zie ik steeds meer op zitplaatsen (ook als de trein helemaal vol is) en niet in de rekken. En helaas zijn er in ICNG veel plaatsen tegenover elkaar. Maar er is vast wel een plek tegenover een tafel. 

Reageer