beantwoord

nieuwe ICNG treinstellen

• 3 November 2023
  • 8 reacties
  • 353 Bekeken

De nieuwe ICNG treinstellen zien er fraai uit. Er zijn twee dingen die me opvallen en hopelijk verbeterd kunnen worden:

• In vergelijking met de oude getrokken stellen op de lijn Den Haag - Eindhoven lijkend de nieuwe treinen meer te slingeren. Is daar al eens een meting aan gedaan?
  • In de stiltecoupés is de aanduiding dat het stiltecoupés zijn op een nogal onopvallende plek (ergens boven de bagagerekken) aangebracht. Niet iedereen kent het kleurenschema, dus wat extra stickers zou m.i. geen kwaad kunnen.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 3 November 2023, 19:22

Bekijk origineel

8 reacties

Hallo HenkH2 en welkom bij de NS Community,

Al onze nieuwe treinen worden aan vele testen onderworpen. Ongetwijfeld zullen er ook metingen zijn gedaan voor deze treinen en dit specifieke traject. Ik zal je suggestie voor extra stickers ter verduidelijking van de stiltecoupés doorzetten.

Ik reis al jaren met de trein en de metro in Amsterdam rijdt fijner. Wat een schokkerig gevoel (wel lichter, maar ook meteen cheaper lijkt het). Ook zo gedwongen andere mensen moeten aankijken met de nieuwe zitplekken. Ik kijk nu om mij heen en men lijkt het eens te zijn. Trein is ook nog eens korter en dat tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam. Waar is NS mee bezig?

Reputatie 7

Eens met @HenkH2 

Eergisteren ook weer met de ICNG gereden en naast de behoorlijke rijgeluiden kwam er ook continu flink geblaas en geruis uit deze roosters:

Het zal wel zo horen denk ik? Maar helaas minder prettig als je er vlakbij zit.

Eens met @Rene74; de klimatisatie maakt een hoop herrie langs die roosters. De kleine coupés zijn leuk bedacht maar wel erg veel stoelen in club-opstelling.

Reputatie 7

Vanmorgen (zaterdagochtend) onderweg naar Den Haag met de ICNG vanuit Breda. Een 8-delige trein die bij aankomst in Breda al vrijwel vol was. Er moesten echter nog vele mensen bij terwijl er relatief weinig uitstapten. De trein is nu zo vol dat er vele tientallen mensen moeten staan (in de daluren) als een lang lint dwars door de 2e klas. Verder zie je ook weer de "overloop" van mensen die dan maar besluiten met hun 2e klas vervoerbewijs 1e klas te gaan zitten. Daar zijn alle stoelen nu ook bezet. Er is gewoon te weinig zitplek voor een "intercity".

@Rene74

Het gebrek aan zitplaatsen in de IGNG zal ook in de toekomst een groot probleem blijven. NS heeft dat probleem onderschat en het wordt daardoor nog lastig om een efficiënte inzet voor ICNG te verzinnen. Als je alle treinen straks met 13 bakken moet gaan rijden wordt het wel een financieel probleem op de lange trajecten naar het zuiden en noorden waar de treinen vooral vol zitten met studenten.

Vanaf 10 december gaat er het grootste deel van de dag weer 4x per uur een intercity rijden tussen Breda en Rotterdam, dan zal de drukte ook wel minder worden vermoedelijk. Eigenlijk zou de NS tot die tijd geen solo ICNG in moeten zetten hier, maar door materieelkrapte lukt dat helaas niet altijd.

Vanaf 10 december gaat er het grootste deel van de dag weer 4x per uur een intercity rijden tussen Breda en Rotterdam, dan zal de drukte ook wel minder worden vermoedelijk. 

Ik weet niet of dat veel zal helpen. Er was altijd al vanaf Breda een behoorlijk grote mismatch in bezetting tussen de volle Eindhovense treinen en de vaak zeer slecht bezette tussendiensten.

Reageer