Onaangenaam behandeld door Conducteur

  • 25 February 2024
  • 38 reacties
  • 951 Bekeken


Toon eerste bericht

38 reacties

We waren er natuurlijk niet bij, maar een HC kan een kaart innemen als er iets niet in de haak is. Natuurlijk is het ook zo dat een HC zicht dient te kunnen identificeren. Misschien dacht de HC, dat als reizigers moeilijk doen over een ID, dan doe ik dat ook maar. Lijkt mij trouwens sterk dat een HC geen ID toont. Wie mag vragen naar mijn identiteitsbewijs en wanneer? | Rijksoverheid.nl Misschien onwetendheid en anders is het bewust de wet overtreden. Laten we hopen op het eerste. Beetje scholing en dan zal het wel goed komen. 🤗

Hi Tijdvoor, 


ik heb zeker het gehele proces meegewerkt en mevrouw heeft helaas niet gevraagd of ik mij wilde legitimeren anders had ik dat zeker wel gedaan. 
 

mijn foto was overigens duidelijk onbeschadigd zichtbaar op mijn ov kaart en initialen ook. Mevrouw was bewust van het feit dat het beetje aparte manier van omgangen was en wilde zich inderdaad niet legitimeren en dat is ontzettend jammer zeker als ik wel meewerk. En ik hoop zeker dat mevrouw misschien onwetend was en niet wist dat het verplicht was om zich te legitimeren, maar mevrouw was aardig op leeftijd en je zou denken dat zij zeker de regels wel kent. 
 

 

Vraag blijft: was de OV-kaart wel of niet beschadigd? 

Maar mag die dan worden ingenomen? Lijkt me sterk, zeker als de check-in/out nog gewoon werkt.

Het gaat er om of de kaart bij de persoon hoort, dat de checkin of checkout nog goed werkt is niet het criterium en kan het om voor de hand liggende redenen ook niet zijn. Dan zouden op een onduidelijke kaart verschillende mensen gewoon kunnen reizen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn.

Het verbaast me een beetje dat u die vraag stelt, u bent doorgaans wel op de hoogte, ook al deel ik de wijze waarop u naar de dingen kijkt niet altijd.

Als een kaart wordt ingenomen is er echt wel reden toe. De reactie van mevrouw spreekt ook boekdelen.

De persoon naast mij, een Nederlandse vrouw, merkte op dat het vreemd was dat alleen mij werd gevraagd om een foto te laten zien en niet haar.

Als moeder was ik met mijn zoontje in de trein.

 en toen drong het tot me door dat ze bezig was met etnisch profileren.

 

Dat kennen we nou wel inmiddels. U reist met een kaart die niet voldoet aan de voorschriften. Die kaarten worden bij iedereen ingenomen. Dat kan, en dan moet u niet met dit soort dingen aankomen.

Deze opmerking  is inmiddels meer dan versleten. Vooral door de wijze wanneer en hoe die wordt ingezet. Deze ernstige beschuldiging hoort te worden gebruikt als daar daadwerkelijk sprake van is, en dat mag nooit hol gaan klinken zoals nu.

In de omgeving van Gouda zag ik het nog gebeuren bij iemand die op de studentenkaart van haar broer reisde. Die gebruikte uiteraard hetzelfde argument - of wat er voor door moet gaan.

Zo moeilijk is het toch niet om met een kaart te reizen die aan de voorwaarden voldoet? Dat je meewerkt aan een goede controle is niet meer dan normale burgerzin in dit overwegend goede land.

Hulde aan deze conducteur met ruggengraat.

 

Beste Thom, 

 

ik wil je melden dat mijn foto zeker heel goed zichtbaar is en zelfs onbeschadigd. Mijn initialen en achternaam zijn ook te zien. 
 

ook wil ik je laten weten dat als u mij echt had gekend weet dat ik de laatste persoon ben die zulke sterke aantijgingen zou maken. Ik ben geadopteerd en door Nederlandse (witte) ouders opgevoed in een geweldige fijne buurt. Dus ik zou zeker niet zomaar zulke aantijgingen doen omtrent een handeling of gebeurtenis. Maar wat mij is overkomen is niet correct. Mijn gegevens zijn zichtbaar, ik reis met mijn eigen persoonlijke ov chipkaart waar mijn gegevens zichtbaar zijn. Mijn foto is duidelijk te zien en ben identificeerbaar. Mevrouw vroeg ook niet eens of ik me wilde legitimeren. Het is jammer dat u denkt dat ik niet heb meegewerkt gezien ik dat zeker heb gedaan. Maar tegen onterechte behandeling volsta ik niet en hoop oprecht dat u inziet dat er zeker helaas onterechte mensen nog bestaan. Alsnog kan ik het je niet kwalijk nemen dat je zo denkt want er zitten zeker mensen tussen die het er naar maken en het makkelijk zo roepen, dat maakt het lastig voor mensen zoals ik die gewoon meewerken maar toch zoiets overkomt en dan niet wordt geloofd: 

Vraag blijft: was de OV-kaart wel of niet beschadigd? 

Maar mag die dan worden ingenomen? Lijkt me sterk, zeker als de check-in/out nog gewoon werkt.

Als de kaart zodanig beschadigd is dat foto of naam niet meer leesbaar zijn mag dat ja. Dan valt immers niet meer te controleren of je niet op de kaart van iemand anders reist.

Ik weet niet of conducteurs de naam kunnen zien als ze de kaart scannen? Als je dan een verondersteld mannelijke naam ziet en je hebt de kaart van een vrouw gekregen dan ligt het immers voor de hand de foto even te controleren om zekerheid te krijgen dat alles klopt.

Hi Daniel, 

Ik wil ter verduidelijking vermelden dat mijn foto zeker zichtbaar en onbeschadigd was op mijn ov kaart. Dus je kon doen zien dat ik het ben. En als je de ov kaart scant zie je inderdaad de gegevens en geen foto. Maar mijn foto was onbeschadigd vandaar de verontwaardiging dat mijn ov werd ingenomen. 

Vraag blijft: was de OV-kaart wel of niet beschadigd? 

Hi, 

Tamzin. Mijn ov foto is heel duidelijk te zien, hij is versleten bij de kaartnummer maar je ziet gewoon mijn initialen en achternaam en de kaartnummer zelfs ook. Daarom begreep ik het niet omdat de foto ten eerste helemaal onbeschadigd is en mijn initialen en achternaam te zien zijn. Dus ik ben zeker te identificeren. Ook vroeg mevrouw niet of ik mijn paspoort of ID kaart wilde laten zien om mij te legitimeren. 

@Stefan_NS Toonplicht wil niet zeggen dat een toezichthouder de pas zo dient te dragen dat deze zichtbaar is. Natuurlijk wel zo handig. Een HC dient zich te kunnen legitimeren. Voor de burger geldt in het OV een ‘draagplicht’ vanaf 12 (14) jaar en ouder. Ze dienen zich te kunnen identificeren. Als je als burger in je badjas de vuilnis even buiten zet is er geen draagplicht. Identificeren, legitimeren, toonplicht en draagplicht zijn van die begrippen die voor velen niet altijd even duidelijk zijn.

Hoe het exact zit met de BOA status van HC's weet ik niet. Is geen enkele HC nog BOA of wordt het langzaam afgebouwd en vervalt deze status als de duur van toekenning verstreken is? Niet iedereen mag zomaar het de insigne dragen en als je bijvoorbeeld kijkt op Angela de conducteur | Werken bij NS, dan zie ik op de foto toch echt nog het BOA-embleem.

Een community naam die eindigt op NS is volgens de huisregels niet de bedoeling. ;)

De huisregels van de NS Community | NS Community

De beschuldigingen jegens deze conductrice ga ik niet op in, mocht u hiervan overtuigd zijn raad ik u zeker aan een klacht in te dienen via NS Klantenservice.

 

Wel wil ik hetvolgende kwijt over de rechten die u heeft tijdens uw contact met deze conductrice.

 

Zoals eerder al via een link gedeeld, heeft een Conducteur het recht uw Legitimatiebewijs te vorderen voor het uitvoeren van de taak, echter geld dit een kant op, simpelweg voor het feit dat de Conducteur géén BOA meer is, maar enkel nog toezichthouder. De enige vorm van legitimatie is de NS Legitimatiepas, waarop u alleen zou kunnen aflezen dat u inderdaad met een NS Toezichthouder te maken heeft, hiervoor heeft het treinpersoneel een toonplicht en dient deze dus zo te dragen dat u de pas kunt zien, hier staat geen verdere persoonsgegevens op van de medewerker.

Betreffende de beschadigde pas, in artikel 71 WPV 2000 kunt u meer vinden over het gebruik van uw vervoersbewijs. Een toezichthouder mag uw kaart intrekken als u niet voldoet.

 

Meer informatie over inname van ov-kaarten.

We waren er natuurlijk niet bij, maar een HC kan een kaart innemen als er iets niet in de haak is. Natuurlijk is het ook zo dat een HC zicht dient te kunnen identificeren. Misschien dacht de HC, dat als reizigers moeilijk doen over een ID, dan doe ik dat ook maar. Lijkt mij trouwens sterk dat een HC geen ID toont. Wie mag vragen naar mijn identiteitsbewijs en wanneer? | Rijksoverheid.nl Misschien onwetendheid en anders is het bewust de wet overtreden. Laten we hopen op het eerste. Beetje scholing en dan zal het wel goed komen. 🤗

Reputatie 7
Badge +1

Vraag blijft: was de OV-kaart wel of niet beschadigd? 

Maar mag die dan worden ingenomen? Lijkt me sterk, zeker als de check-in/out nog gewoon werkt.

Het gaat er om of de kaart bij de persoon hoort, dat de checkin of checkout nog goed werkt is niet het criterium en kan het om voor de hand liggende redenen ook niet zijn. Dan zouden op een onduidelijke kaart verschillende mensen gewoon kunnen reizen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn.

Het verbaast me een beetje dat u die vraag stelt,

Van chipkaartdingen ben ik niet altijd goed op de hoogte, aangezien ik de mijne bijna uitsluitend voor internationale treinreizen gebruik en dus maar zelden moet in- of uitchecken. Hij heeft ook niet bepaald onder slijtage te lijden.

Als de kaart zodanig beschadigd is dat foto of naam niet meer leesbaar zijn mag dat ja. Dan valt immers niet meer te controleren of je niet op de kaart van iemand anders reist.

Dank je, daar had ik niet bij stilgestaan.

De volgende vraag is dan wat OP nu moet doen om weer een geldige OV-chipkaart te krijgen.

Als een kaart wordt ingenomen is er echt wel reden toe.

Misschien wel, misschien niet. Wij waren er niet bij. Ik ga daar geen aannames over maken.

Reputatie 7
Badge +3

Vraag blijft: was de OV-kaart wel of niet beschadigd? 

Maar mag die dan worden ingenomen? Lijkt me sterk, zeker als de check-in/out nog gewoon werkt.

Ja. Een beschadigde kaart mag ingenomen worden.

Reputatie 7
Badge +4

Vraag blijft: was de OV-kaart wel of niet beschadigd? 

Maar mag die dan worden ingenomen? Lijkt me sterk, zeker als de check-in/out nog gewoon werkt.

Het gaat er om of de kaart bij de persoon hoort, dat de checkin of checkout nog goed werkt is niet het criterium en kan het om voor de hand liggende redenen ook niet zijn. Dan zouden op een onduidelijke kaart verschillende mensen gewoon kunnen reizen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn.

Het verbaast me een beetje dat u die vraag stelt, u bent doorgaans wel op de hoogte, ook al deel ik de wijze waarop u naar de dingen kijkt niet altijd.

Als een kaart wordt ingenomen is er echt wel reden toe. De reactie van mevrouw spreekt ook boekdelen.

De persoon naast mij, een Nederlandse vrouw, merkte op dat het vreemd was dat alleen mij werd gevraagd om een foto te laten zien en niet haar.

Als moeder was ik met mijn zoontje in de trein.

 en toen drong het tot me door dat ze bezig was met etnisch profileren.

 

Dat kennen we nou wel inmiddels. U reist met een kaart die niet voldoet aan de voorschriften. Die kaarten worden bij iedereen ingenomen. Dat kan, en dan moet u niet met dit soort dingen aankomen.

Deze opmerking  is inmiddels meer dan versleten. Vooral door de wijze wanneer en hoe die wordt ingezet. Deze ernstige beschuldiging hoort te worden gebruikt als daar daadwerkelijk sprake van is, en dat mag nooit hol gaan klinken zoals nu.

In de omgeving van Gouda zag ik het nog gebeuren bij iemand die op de studentenkaart van haar broer reisde. Die gebruikte uiteraard hetzelfde argument - of wat er voor door moet gaan.

Zo moeilijk is het toch niet om met een kaart te reizen die aan de voorwaarden voldoet? Dat je meewerkt aan een goede controle is niet meer dan normale burgerzin in dit overwegend goede land.

Hulde aan deze conducteur met ruggengraat.

 

Reputatie 7
Badge +2

Vraag blijft: was de OV-kaart wel of niet beschadigd? 

Maar mag die dan worden ingenomen? Lijkt me sterk, zeker als de check-in/out nog gewoon werkt.

Als de kaart zodanig beschadigd is dat foto of naam niet meer leesbaar zijn mag dat ja. Dan valt immers niet meer te controleren of je niet op de kaart van iemand anders reist.

Ik weet niet of conducteurs de naam kunnen zien als ze de kaart scannen? Als je dan een verondersteld mannelijke naam ziet en je hebt de kaart van een vrouw gekregen dan ligt het immers voor de hand de foto even te controleren om zekerheid te krijgen dat alles klopt.

Reputatie 7
Badge +1

Vraag blijft: was de OV-kaart wel of niet beschadigd? 

Maar mag die dan worden ingenomen? Lijkt me sterk, zeker als de check-in/out nog gewoon werkt.

Vraag blijft: was de OV-kaart wel of niet beschadigd? 

Reageer