Onaangenaam behandeld door Conducteur

  • 25 February 2024
  • 38 reacties
  • 940 Bekeken

Ik heb werkelijk nog nooit zoiets meegemaakt. Als moeder was ik met mijn zoontje in de trein. Het begon met een controle; ik had mijn OV laten scannen en je zou denken dat alles in orde was, toch? Vervolgens werd ik als enige persoon in de hele coupé gevraagd of ze mijn OV-foto mocht zien. Dat vond ik geen probleem en haalde mijn OV uit mijn kaarthouder om het te tonen. Daarna stopte ze mijn OV in haar heuptasje en zei: "Ja, ik ga je OV innemen." Toen ik vroeg waarom, antwoordde ze dat mijn OV beschadigd was. Ik legde haar uit dat ze mijn foto kon zien en dat ik niet begreep waarom ze mijn OV innam. Ik vond haar handelswijze erg vreemd en onaangenaam, en vroeg om haar naam. Ze weigerde die te geven. Toen informeerde ik haar dat het wettelijk verplicht is om je te identificeren als je een klacht wilt indienen over een medewerker en dat ze haar personeels-ID moest tonen. Daar wist ze geen antwoord op en liep weg.

De persoon naast mij, een Nederlandse vrouw, merkte op dat het vreemd was dat alleen mij werd gevraagd om een foto te laten zien en niet haar.

Bij aankomst op station Hoofddorp confronteerde ik de medewerkster waarom ze alleen mij vroeg om een foto te tonen en niet aan anderen in de coupé. Plotseling beweerde ze: "Ik heb helemaal niet gevraagd om je foto te zien, ik heb alleen je OV ingenomen omdat het beschadigd was." Ik was volledig verbaasd dat ze nu loog over het feit dat ze alleen mij vroeg, en toen drong het tot me door dat ze bezig was met etnisch profileren. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt; ik betaal netjes, ben ingecheckt en werd behandeld als een crimineel. De toon en de manier waarop ze met me omging, waren niet acceptabel voor mij, en ik ben erg teleurgesteld. Je hoort je veilig en comfortabel te voelen in de trein, maar zo voelde het niet.


38 reacties

De regel is dat je foto op de kaart goed zichtbaar moet zijn, dus zowel de foto als de naam. Als dat niet het geval is kan de kaart in beslag worden genomen en een uitstel van betaling worden uitgeschreven.

Badge +3

Als de kaart zodanig beschadigd is dat foto of naam niet meer leesbaar zijn mag dat ja. Dan valt immers niet meer te controleren of je niet op de kaart van iemand anders reist.

Jawel hoor, want dan vraag je om een id (of rijbewijs) waar je naam, foto en geboortedatum op staan. Je geboortedatum staat namelijk ook op je ov-chipkaart (op de chip zelf) en kan de conducteur zien.

Zou wel erg toevalig zijn als je reist met een kaart van iemand anders met dezelfde initialen/achternaam en die ook nog op dezelfde dag geboren is, dat zou dan je tweelingbroer/zus (van het andere geslacht) zijn.

Bij afgebladderde ov-chipkaarten wordt meestal het dringende advies gegeven om hem te vervangen, maar als een conducteur je later opnieuw treft met dezelfde kaart dan kan die inderdaad ingenomen worden.

Snap de opmerking over etnisch profileren niet, want wellicht had de conductrice een goede reden om de kaart te willen zien (bijv. iemand die zich nerveus gedraagt).

Reputatie 7
Badge

Preventieparadox, leuke vondst, hou ik van. 😇

Dank, haha, maar hij is niet van mij hoor. Die term is zeer bekend in de gezondheidszorg, m.n. rond vaccinatie, waar je ziet dat mensen minder snel geneigd zijn zich te laten vaccineren als een ziekte minder voorkomt, wat alleen nou net door die vaccinatie kwam.

Reputatie 7
Badge

Voor veel mensen is helaas nog steeds niet duidelijk wat het onderscheid is tussen identificeren en legitimeren. De terminologie wordt dan ook door elkaar gehaald, waardoor er verwarring ontstaat.

Helaas snapt de overheid het zelf ook niet. In de informatiekunde onderscheiden we al heel lang identificatie en authenticatie. Je identificeren is het doen van een bewering over je identiteit, je even voorstellen dus bijvoorbeeld. Door het tonen van een identiteitsbewijs lever je bewijs voor zo'n bewering, dat is authenticatie/authenticeren (en dus géén identificeren). Datzelfde geldt voor legitimeren, waarbij je een bewijs levert van een bewering over je bevoegdheden, ook daarmee authenticeer je (die bevoegdheden)

Reputatie 7
Badge +4

Preventieparadox, leuke vondst, hou ik van. 😇

Reputatie 7
Badge

In het geval van iemand in uniform heeft dat weinig zin. Maar voor een politierechercheur in burger ligt dat uiteraard anders. Een legitimatiebewijs wordt door het bedrijf of instelling waarvoor je werkt uitgegeven. Het bedrijf kan er ook voor kiezen om alleen een nummer of initialen op een legitimatiebewijs te zetten om de privacy van de medewerkers te beschermen.

Of het vragen van een legitimatiebewijs van iemand in uniform weinig zin heeft, is afhankelijk van of het vervalsen van het legitimatiebewijs moeilijker is dan het vervalsen van jet uniform. Zeker als een legitimatiebewijs ook de persoon die het legitimeert duidelijk identificeert met bijvoorbeeld een foto, heeft simpelweg stelen of zelfs vinden van een verloren legitimatiebewijs voor een kwaadwillende immers geen zin.

Reputatie 7
Badge

Een kinderachtige actie, want elke conducteur heeft dat bewijs, het is niet denkbaar dat het een nepconducteur is die u wat aan doen.

Komt dit niet juist doordat een conducteur zich moet kunnen legitimeren? Dit lijkt me een preventieparadox.

Reputatie 7
Badge +3

Voor veel mensen is helaas nog steeds niet duidelijk wat het onderscheid is tussen identificeren en legitimeren. De terminologie wordt dan ook door elkaar gehaald, waardoor er verwarring ontstaat.

Een identificatiebewijs (paspoort, ID-kaart of in veel gevallen ook een rijbewijs) laat zien wie je bent. Een legitimatiebewijs laat zien wat je bevoegdheden zijn, dus wat je mag. Je kunt een toezichthouder van NS (zoals een conducteur) dus wel vragen om een legitimatiebewijs te tonen. In het geval van iemand in uniform heeft dat weinig zin. Maar voor een politierechercheur in burger ligt dat uiteraard anders. Een legitimatiebewijs wordt door het bedrijf of instelling waarvoor je werkt uitgegeven. Het bedrijf kan er ook voor kiezen om alleen een nummer of initialen op een legitimatiebewijs te zetten om de privacy van de medewerkers te beschermen.

Het rijbewijs is een interessant document omdat het zowel identificatie- als legitimatiebewijs is. Behalve dat je je ermee kunt identificeren laat het ook zien welke voertuigcategorieën je mag besturen. Tegelijkertijd is het rijbewijs dan weer geen document dat je kunt gebruiken om je in het buitenland te identificeren omdat je nationaliteit er niet op staat. 

 

Reputatie 7
Badge +4

Dat was denk ik een Nooduitgang, ;-)

Dit even voor de ervaren hap hier, 😇

 

Om een ID vragen mag, maar een HC hoeft zich alleen maar de legitimeren. ;)

 

Mooi dat u impliciet mijn de juistheid van wat ik beweer  erkent. Om een ID mogen vragen is wel erg vergezocht als daadwerkelijk bijdragend argument 😀

Om een ID vragen mag, maar een HC hoeft zich alleen maar de legitimeren. ;)

Zie dat @Stefan_NL ook aangepast is. 😉 

Reputatie 7
Badge +4

Je kunt gewoon de wet volgen. Een wet is geen discussie. Het ermee oneens zijn mag, maar daarmee is de wet niet ongeldig. Daardoor is er een kans dat mensen het niet met een wet eens zijn en er zich uit eigenbelang niet aan houden. Niet maatschappelijke tendens is er. Je mag een conducteur niet om een ID vragen waardoor zijn naam en adres bekend kan worden en dat is maar goed ook, gezien de kans dat daarmee niet correct wordt omgegaan. 

De agressie de trein uit, om te beginnen bij NS, ;-)

@Stefan_NS Toonplicht wil niet zeggen dat een toezichthouder de pas zo dient te dragen dat deze zichtbaar is. Natuurlijk wel zo handig. Een HC dient zich te kunnen legitimeren. Voor de burger geldt in het OV een ‘draagplicht’ vanaf 12 (14) jaar en ouder. Ze dienen zich te kunnen identificeren. Als je als burger in je badjas de vuilnis even buiten zet is er geen draagplicht. Identificeren, legitimeren, toonplicht en draagplicht zijn van die begrippen die voor velen niet altijd even duidelijk zijn.

Hoe het exact zit met de BOA status van HC's weet ik niet. Is geen enkele HC nog BOA of wordt het langzaam afgebouwd en vervalt deze status als de duur van toekenning verstreken is? Niet iedereen mag zomaar het de insigne dragen en als je bijvoorbeeld kijkt op Angela de conducteur | Werken bij NS, dan zie ik op de foto toch echt nog het BOA-embleem.

Een community naam die eindigt op NS is volgens de huisregels niet de bedoeling. ;)

De huisregels van de NS Community | NS Community

@Thom 😉

Reputatie 7
Badge +4

Legitimeren is heel wat anders dan identificeren en daar spreek ik over. Legitimeren mag gevraagd worden al vind ik dat in. de praktijk onzin, de kans op een nepconducteur die kaarten inneemt is nul. Ik vind het vragen om een, let wel: legitimatie een vorm van treiteren om die reden. Maar goed, wat ik treiterreizen noem, is in die zin wettelijk toegestaan. We hoeven voor deze groep wat mij betreft geen respect te hebben. 

Een conducteur zal geen chipkaart innemen als dat niet duidelijk is geoorloofd. Hij kijkt wel uit. Een legitimatiebewijs is helemaal geen basis om een klacht in te dienen, wat ik in de praktijk trouwens een zinloze actie vindt. Indirect vertraagt het de handhaving en de eventuele afwikkeling is ook nog eens op kosten van een ander. Van de betalende medereizigers in dit geval.

@Thom 

We waren en niet bij, maar op de overheidspagina staat toch echt het volgende:

Dus als de kaart wordt ingenomen en TS een klacht wil indienen is het een legitieme vraag. Om nou bij voorbaat zo te reageren op TS is natuurlijk ook niet netjes. Als mijn kaart wordt ingenomen en ik het er niet mee eens ben, dan vraag ik ook naar legitimatie.  

U kent de regels  in ieder geval niet.

Ik vond haar handelswijze erg vreemd en onaangenaam, en vroeg om haar naam. Ze weigerde die te geven. Toen informeerde ik haar dat het wettelijk verplicht is om je te identificeren als je een klacht wilt indienen over een medewerker en dat ze haar personeels-ID moest tonen. Daar wist ze geen antwoord op en liep weg.

Dit is klinklare onzin. U kunt een conducteur wel vragen zich te legitimeren. De wet schrijf voor dat ze wettelijk bevoegd moet zijn het te doen.

Een kinderachtige actie, want elke conducteur heeft dat bewijs, het is niet denkbaar dat het een nepconducteur is die u wat aan doen. De treiterreizigers die dit doen, zijn overwegend puberachtige filmpjeskijkers, waarin het status heeft als je met juridische kreten je eigenbelang kunt ondersteunen. De juridisch onkundige figuren uit de helaas duidelijk aanwezige internetriolen dus. 

Hierom vragen gebeurt alleen om te treiteren.

Hij hoeft GEEN identificatiebewijs te tonen en het heeft niks, maar dan ook niks  te maken met ‘een klacht kunnen indienen’ 

Een klacht indienen krijgt dan ook nog eens het karakter van iemand die niet wenst op wangedrag te worden aangesproken en dan kennelijk zich belangrijk voelt alsof het een machtsmiddel zou zijn. Een maatschappelijk probleem inmiddels. Los daarvan worden dit soort klachten terzijde gelegd. U hoort er niets meer van.

Daar wist ze geen antwoord op?

Ze was wijs en niet het domme conflict niet verder escaleren. Hoe kunt u stellen dat zie er geen antwoord op wist omdat uw vraag onjuist gesteld was en te belachelijk voor woorden?

 

Je hoort je veilig en comfortabel te voelen in de trein,

Ik ben dit zowaar met u eens. Uw medereiziger horen niet geconfronteerd te worden met conflicten van mensen die  zonder geldig vervoersbewijs en met al snel agressief wordende discussie hun niet bestaande gelijk te halen. Mensen die wel een geldig kaartje hebben moeten zich veel veiliger gaan voelen in de trein dan nu helaas het geval is.

De conducteur had u nog een boete kunnen geven vanwege het reizen zonder geldig vervoersbewijs. Als dat uit coulance al niet is gedaan heeft ze u vijftig euro bespaard.

Daarvan kunt u makkelijk een bloemetje kopen, dat lijkt me wel op zijn plaats.

Beste Thom, 

 

ik merk dat u nu uit emotie begint te praten gezien je nu aangeeft “ domme conflict” en over jongeren praat die zitten te filmen in de trein en die situaties linkt aan de mijne. Het is interessant dat je Stephen Hawking citeert.

 

Want in u geval “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” -Stephen Hawking.

is ook toepasbaar op hoe jij nu aannames maakt. “Dat hebben we wel eerder gehoord” “opmerking is versleten” “had gezien dat iemand reist met haar broers ov” “ov is onherkenbaar” “domme conflict” “Agressieve discussie voor gelijkstelling” etc. Want je doet aannames over een gebeurtenis waar jij niet bent bij geweest en ook over mij. Ik ben goed geschoold en nog steeds bezig met mijn engineering opleiding en zeker niet iemand die zomaar wat roept of wat agressief is of een “machtspositie “ of iets wilt proberen. Het was geen “domme conflict” en ik ben zeker niet agressief van aard. Ben zelfs een rustig persoon en heb meegewerkt zoals het hoort. Een klacht is geen machtsmiddel en zo zou ik het ieder geval nooit zo zien. Ik ben normaal zeker geen persoon die een klacht in dient. Maar zoals aangegeven is de manier van handelen van een passagier niet correct. 

en op wat u zegt, er was nogmaals zeker geen conflict gezien ik meewerkte met het gehele proces zonder slag of stoot. Ik ben verontwaardigd dat u zo erg vanuit gaat dat ik niet meewerk met het proces en een scène zit te schoppen wat zeker niet het geval is. Zoals ik u eerder had vermeld als u mij echt had gekend dan zou je wel weten dat ik geen tijd heb voor zulke ongein in de trein.  

Wel merk ik uit de voorgaande situaties die jij benoemd dat je helaas nare ervaringen heb meegemaakt en dat is erg spijtig. Want dat is voor niemand fijn, wel wil ik u meegeven dat er nogmaals helaas zulke situaties toch kunnen voortkomen. Zelfs voor een rustige betalende reiziger waar de vervoersmiddel gegevens zichtbaar zijn. 
 

 

Reputatie 7
Badge +1

De conducteur had u nog een boete kunnen geven vanwege het reizen zonder geldig vervoersbewijs. Als dat uit coulance al niet is gedaan heeft ze u vijftig euro bespaard.

Nog steeds weten we niet wat er zodanig beschadigd zou zijn geweest aan de OV-chipkaart, dat hij kon worden ingenomen. We kunnen daaruit dus ook geen verdere conclusies trekken.

Vraag blijft: was de OV-kaart wel of niet beschadigd? 

Hi, 

Tamzin. Mijn ov foto is heel duidelijk te zien, hij is versleten bij de kaartnummer maar je ziet gewoon mijn initialen en achternaam en de kaartnummer zelfs ook. Daarom begreep ik het niet omdat de foto ten eerste helemaal onbeschadigd is en mijn initialen en achternaam te zien zijn. Dus ik ben zeker te identificeren. Ook vroeg mevrouw niet of ik mijn paspoort of ID kaart wilde laten zien om mij te legitimeren. 

‘Hij is versleten bij het kaartnummer...’

 

Het volledige kaartnummer is te lezen. Neemt niet weg dat bij het gele gedeelte onderin versleten is, maar nog steeds is het kaartnummer goed te lezen. Zoals ik in de reactie aangeef dat je alsnog het kaartnummer kan lezen. 

Als kaartnummer niet leesbaar is, is de kaart beschadigd en mag deze ingenomen worden.

Ik meen echter begrepen te hebben dat het kaartnummer nog wel leesbaar was.

Dat is correct. Dankjewel dat je niet zomaar aannames maakt gezien ieder er niet aanwezig was bij de situatie. 
 

mijn foto was onbeschadigd en goed zichtbaar. En mijn kaartnummer ook. 

Reputatie 7
Badge +3

Vraag blijft: was de OV-kaart wel of niet beschadigd? 

Hi, 

Tamzin. Mijn ov foto is heel duidelijk te zien, hij is versleten bij de kaartnummer maar je ziet gewoon mijn initialen en achternaam en de kaartnummer zelfs ook. Daarom begreep ik het niet omdat de foto ten eerste helemaal onbeschadigd is en mijn initialen en achternaam te zien zijn. Dus ik ben zeker te identificeren. Ook vroeg mevrouw niet of ik mijn paspoort of ID kaart wilde laten zien om mij te legitimeren. 

‘Hij is versleten bij het kaartnummer...’

 

Reputatie 7
Badge +4

U kent de regels  in ieder geval niet.

Ik vond haar handelswijze erg vreemd en onaangenaam, en vroeg om haar naam. Ze weigerde die te geven. Toen informeerde ik haar dat het wettelijk verplicht is om je te identificeren als je een klacht wilt indienen over een medewerker en dat ze haar personeels-ID moest tonen. Daar wist ze geen antwoord op en liep weg.

Dit is klinklare onzin. U kunt een conducteur wel vragen zich te legitimeren. De wet schrijf voor dat ze wettelijk bevoegd moet zijn het te doen.

Een kinderachtige actie, want elke conducteur heeft dat bewijs, het is niet denkbaar dat het een nepconducteur is die u wat aan doen. De treiterreizigers die dit doen, zijn overwegend puberachtige filmpjeskijkers, waarin het status heeft als je met juridische kreten je eigenbelang kunt ondersteunen. De juridisch onkundige figuren uit de helaas duidelijk aanwezige internetriolen dus. 

Hierom vragen gebeurt alleen om te treiteren.

Hij hoeft GEEN identificatiebewijs te tonen en het heeft niks, maar dan ook niks  te maken met ‘een klacht kunnen indienen’ 

Een klacht indienen krijgt dan ook nog eens het karakter van iemand die niet wenst op wangedrag te worden aangesproken en dan kennelijk zich belangrijk voelt alsof het een machtsmiddel zou zijn. Een maatschappelijk probleem inmiddels. Los daarvan worden dit soort klachten terzijde gelegd. U hoort er niets meer van.

Daar wist ze geen antwoord op?

Ze was wijs en niet het domme conflict niet verder escaleren. Hoe kunt u stellen dat zie er geen antwoord op wist omdat uw vraag onjuist gesteld was en te belachelijk voor woorden?

The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” -Stephen Hawking.

Je hoort je veilig en comfortabel te voelen in de trein,

Ik ben dit zowaar met u eens. Uw medereiziger horen niet geconfronteerd te worden met conflicten van mensen die  zonder geldig vervoersbewijs en met al snel agressief wordende discussie hun niet bestaande gelijk te halen. Mensen die wel een geldig kaartje hebben moeten zich veel veiliger gaan voelen in de trein dan nu helaas het geval is.

De conducteur had u nog een boete kunnen geven vanwege het reizen zonder geldig vervoersbewijs. Als dat uit coulance al niet is gedaan heeft ze u vijftig euro bespaard.

Daarvan kunt u makkelijk een bloemetje kopen, dat lijkt me wel op zijn plaats.

Reputatie 7
Badge +1

ook was haar werknemers pas niet zichtbaar. Helaas heb ik haar personeel ID niet. Maar heb wel het treinstel nummer en cabine nummer.

Treinnummer (of geplande vertrektijd) en traject zijn ook belangrijk.

Reputatie 7
Badge +1

Als kaartnummer niet leesbaar is, is de kaart beschadigd en mag deze ingenomen worden.

Ik meen echter begrepen te hebben dat het kaartnummer nog wel leesbaar was.

Als kaartnummer niet leesbaar is, is de kaart beschadigd en mag deze ingenomen worden.

Kaartnummer is ook zichtbaar en leesbaar. 

Reputatie 7
Badge +3

Als kaartnummer niet leesbaar is, is de kaart beschadigd en mag deze ingenomen worden.

De beschuldigingen jegens deze conductrice ga ik niet op in, mocht u hiervan overtuigd zijn raad ik u zeker aan een klacht in te dienen via NS Klantenservice.

 

Wel wil ik hetvolgende kwijt over de rechten die u heeft tijdens uw contact met deze conductrice.

 

Zoals eerder al via een link gedeeld, heeft een Conducteur het recht uw Legitimatiebewijs te vorderen voor het uitvoeren van de taak, echter geld dit een kant op, simpelweg voor het feit dat de Conducteur géén BOA meer is, maar enkel nog toezichthouder. De enige vorm van legitimatie is de NS Legitimatiepas, waarop u alleen zou kunnen aflezen dat u inderdaad met een NS Toezichthouder te maken heeft, hiervoor heeft het treinpersoneel een toonplicht en dient deze dus zo te dragen dat u de pas kunt zien, hier staat geen verdere persoonsgegevens op van de medewerker.

Betreffende de beschadigde pas, in artikel 71 WPV 2000 kunt u meer vinden over het gebruik van uw vervoersbewijs. Een toezichthouder mag uw kaart intrekken als u niet voldoet.

 

Meer informatie over inname van ov-kaarten.

Beste Stefan, 

Ik wil je bedanken voor je reactie en melden dat mijn foto zichtbaar is en ik zeker identificeerbaar ben. Mijn initialen zijn ook zichtbaar en het is ontzettend jammer dat mevrouw ook niet eens vrouw of ik mij wilde legitimeren.
 

ook was haar werknemers pas niet zichtbaar. Helaas heb ik haar personeel ID niet. Maar heb wel het treinstel nummer en cabine nummer. Klacht is zeker ingediend. Ik reis met plezier met het OV en ik voel me nu oprecht niet eens fijn meer bij omdat ik niet nog een keer zoiets wil meemaken. Als mijn foto en initialen niet goed zichtbaar waren had ik zeker mevrouw in gelijk gesteld want je moet identificeerbaar blijven. Maar dit was onterecht en een ontzettend onfijne manier van handelen. 

 

 

Reageer