beantwoord

onbeschofte treinconducteur

  • 22 November 2023
  • 51 reacties
  • 1109 Bekeken

Me moeder reisde met de trein van rotterdam zuid naar Rotterdam Lombardije naar werk met me broers ov omdat  haar ov kwijt is, ze werd gecontroleerd en me moeder wist niet wat ze moest doen dus de conducteur zei dat ze de ov moest inleveren en ze kreeg een papiertje om mee uit te checken, ze was coöperatief en leverde me broers ov in bij de conducteur. Ze gaf aan dat toen ze weg ging dat ze gingen lachen. Zoals je leest zijn er veel dingen mis. De conducteur hoort niet de ov van je af te pakken alleen een boete van rond 50 euro te geven en daarnaast hoort volgens mij alleen maar de handhaving dat te doen.  Daarnaast hoor je pas een kaartje te krijgen als je echt zwart rijd dus ook geen ov waar je mee rijd. Daarbovenop is het heel onbeschoft dat deze mannen mijn moeder gingen uitlachen. Mijn moeder is een hele lieve vrouw en zij is fragiel tegenover al deze oude mannen die haar misleiden. We willen een oplossing want het is begrijpelijk dat dit heel schokkend is voor ons om te horen. Een compensatie als dat mogelijk is.

NS kan me contacteren via me mail om dit verder te bespreken. 
 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 22 November 2023, 18:03

Bekijk origineel

51 reacties

Je wilt weten of het is toegestaan om te reizen met een bankpas van iemand anders?

Ik kan al jaren betalen met mijn bankpas bij de slager, bakker en de NS Kaartautomaat. Wat betreft de laatste optie. Die werkte prima. Als iemand mij kan uitleggen wat de toegevoegde waarde is van OVpay dan stuur ik een kaartje…

De toegevoegde waarde (bij reizen zonder abonnement) is:

  • Dat je niet meer met je bankpas naar een automaat hoeft om een kaartje te kopen (wat ook nog 1 euro extra kost). In de bus kan je natuurlijk nog gewoon dagkaartjes e.d. pinnen. (Maakt voor een incidentele reis weinig uit.)
  • Dat je geen ‘dure’ ov-chipkaart meer nodig hebt (waar je saldo op moet laden en die maar 5 jaar geldig is). (Maakt voor een incidentele reis weinig uit.)
  • Dat bijv. toeristen zich nergens in hoeven te verdiepen om te reizen (zoals e-tickets waarvoor de betaalmogelijkheden nogal beperkt zijn).(Gewoon even langs de automaat.)

Dus dat kaartje krijg je niet, ;)

 

Je wilt weten of het is toegestaan om te reizen met een bankpas van iemand anders?

Dat antwoord is simpel @Erryt NS

De vraag is hoe de NS medewerkers controleren of de pas legaal gebruikt wordt. Zo moeilijk is de vraag niet. Het antwoord blijkbaar wel. 🤗

Een betaalpas is zover ik weet altijd persoonlijk. Tijdens controle kan er alleen worden gecontroleerd of er wel in is gecheckt. Daarnaast dien je wel een geldige IDENTIFICATIEBEWIJS te kunnen tonen als daarom gevraagd wordt. Het is vanzelfsprekend dat de naam dan overeen moet komen met de betaalpas. In hoeverre deze controle daadwerkelijk zo gebeurt kan ik niet vertellen.

Reputatie 6
Badge +1

Een betaalpas is zover ik weet altijd persoonlijk. Tijdens controle kan er alleen worden gecontroleerd of er wel in is gecheckt. Daarnaast dien je wel een geldige legitimatie te kunnen tonen als daarom gevraagd wordt. Het is vanzelfsprekend dat de naam dan overeen moet komen met de betaalpas. In hoeverre deze controle daadwerkelijk zo gebeurt kan ik niet vertellen.

Klopt, dit staat ook in artikel 3.1 van de voorwaarden van OVpay:

Om te kunnen in- en uitchecken in het openbaar vervoer met de Betaalpas of Creditcard moet je als reiziger de beschikking hebben over een eigen Betaalpas of Creditcard. Het is dus niet toegestaan om te reizen met de Betaalpas of Creditcard van een ander.

Een betaalpas is zover ik weet altijd persoonlijk. Tijdens controle kan er alleen worden gecontroleerd of er wel in is gecheckt. Daarnaast dien je wel een geldige legitimatie te kunnen tonen als daarom gevraagd wordt. Het is vanzelfsprekend dat de naam dan overeen moet komen met de betaalpas. In hoeverre deze controle daadwerkelijk zo gebeurt kan ik niet vertellen.

Klopt, dit staat ook in artikel 3.1 van de voorwaarden van OVpay:

Om te kunnen in- en uitchecken in het openbaar vervoer met de Betaalpas of Creditcard moet je als reiziger de beschikking hebben over een eigen Betaalpas of Creditcard. Het is dus niet toegestaan om te reizen met de Betaalpas of Creditcard van een ander.

Best leuk @Isitimela maar hoe toon jij dat aan?

Badge +3

Best leuk @Isitimela maar hoe toon jij dat aan?

Maakt niet uit wie dat moet aantonen, een conducteur dient de bankpas te controleren op een geldige incheck en verder niets (als ware het een anonieme ov-chipkaart dus).

Geef jij die bankpas vervolgens stiekem door aan iemand anders (onderweg naar de wc of zo), dan zal een conducteur bij controle in dezelfde trein wel een ‘melding’ krijgen dat die pas al ‘gezien’ is 🤔 (zoals bij identieke e-tickets).

En dan mag men natuurlijk de situatie onderzoeken, dus controleren wie je bent (en van wie is die pas eigenlijk?)…

Dus als jij met de bankpas van je partner of buurvrouw of wie dan ook op pad gaat in het ov is er op zich niets aan de hand, en gaat men niet actief op controleren natuurlijk. Doen ze bij de kassa van een winkel ook niet.

Dat staat helemaal los van het feit of het (wettelijk) toegestaan is om met een geleende bankpas te reizen of te winkelen.

Banken en OVpay (en Erryt namens de NS) zeggen natuurlijk nee, want een bankpas is strikt persoonlijk (tenzij er een volmacht afgegeven is).

Wat jij dan precies fout doet is niet aan de NS om uit te zoeken (zij kennen je niet en hebben geen opsporingsbevoegdheid), maar als een conducteur ‘weet’ dat jij Wilders heet en een bankpas op naam van van Rutte toont mogen ze natuurlijk eventueel de politie inschakelen voor verder onderzoek.

Zie jij het gebeuren? 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Banken en OVpay (en Erryt namens de NS) zeggen natuurlijk nee, want een bankpas is strikt persoonlijk (tenzij er een volmacht afgegeven is).

Geen idee hoe bij andere banken is, maar bij ING krijg je als gemachtigde een betaalpas met zowel de naam van de rekeninghouder als je eigen naam. Die is dus ook persoonlijk, alleen bestemd voor de gemachtigde. Kun je leuk op kosten van degene voor wie je gemachtigd ben gaan reizen (bedankt ma, dat je betaalt voor mijn retourje Groningen 😁). 

 

Reputatie 7
Badge

 

 

Of je stapt af van het idee van persoonlijke abonnementen en maakt abonnementen kaartgebonden. Dat is een stuk makkelijker controleerbaar en een abonnement kan dat uiteraard nog steeds maar door één persoon tegelijk te gebruiken.

Dus als je met meerdere mensen in een huis woont, kun je een stuk goedkoper reizen dan als je alleen woont, want een kaart delen is dan makkelijker. En hoe doe je dat bij een abonnement zonder 100% afgekocht reisrecht? Naar wie gaat de rekening?

Als je niet tegelijk op pad hoeft, is dat dan inderdaad goedkoper, tenzij NS er dan natuurlijk weer voor kiest dergelijke anonieme abonnementen duurder te maken om dat te compenseren (o.b.v. hoeveel ze meer gebruikt blijken te worden dan abonnementen op een persoonlijke ov chipkaart bijvoorbeeld). De rekening kan m.i. gewoon naar degene die het abonnement heeft aangeschaft.

Zo'n vernieuwd model is dit overigens niet hoor. Meer instanties hebben gezinsabonnementen en bijvoorbeeld een licentie voor software voor een particulier is formeel soms mosschien wel persoonlijk, maar iedere leverancier weet en accepteert dat die gedeeld worden en limiteert om dat binnen de perken te houden meestal alleen het aantal apparaten waarop de licentie gebruikt kan worden. Dat is net zoiets als een abonnement dat op één pinpas (of anonieme ov-chipkaart) gebruikt kan worden.

Ik doe weinig fout @Robert B, tenzij je dat kunt aangeven. Om het op de persoon te spelen is niet netjes. (iets wat de NS in het verleden niet schuwde.)

Wat jij precies fout doet is niet aan de NS om uit te zoeken…

Misschien heb je wel gelijk en is eventueel (mis/ge)bruik geen probleem. Het facebookgroepsretour was in het verleden wel een issue. Misbruik of niet, aangepakt en afgeschaald is het facebookgedoe wel. Misschien ben ik wel de enige die het oppakt voor een @Loes. Nou Loes, ik hoop dat het voor jou en je collegae prettig controleren is. Voor nu en in de toekomst. En misschien bereikt dit bericht je, en denk je, tja, OVPray. “Fijn dat ik het mag oplossen.” 

En/of

Zie jij het gebeuren? 🤣

Ja/nee ⌛⏳

🤗…..

Reputatie 7
Badge

Klopt, dit staat ook in artikel 3.1 van de voorwaarden van OVpay:

Om te kunnen in- en uitchecken in het openbaar vervoer met de Betaalpas of Creditcard moet je als reiziger de beschikking hebben over een eigen Betaalpas of Creditcard. Het is dus niet toegestaan om te reizen met de Betaalpas of Creditcard van een ander.

Zou dit stand houden? Ik kan me niet voorstellen dat men mag verwachten dat ik algemene voorwaarden lees om ergens te betalen. Hoe ik mijn pinpas mag gebruiken is m.i. aan mijn bank. What's next, de supermarkt die gaat bepalen dat ik alleen met mijn pinpas mag betalen als hij roze is? Van wie die pas is, is voor een verkoper volkomen irrelevant. Jij komt aanzetten met die pas dus reden om aan te nemen dat je hem hebt gestolen en dat ze daar iets mee moeten is er niet en doordat je hem gebruikt krijgen zij hun geld dus van wie dat komt hebben ze verder feen enkele last van.

Reputatie 7
Badge

Als ik een kaartje uit de automaat haal met een pinpas heeft NS trouwens ook geen idee of fie pas wel van mij was.

Reputatie 7
Badge

Bij mijn weten staan banken het niet toe om je pas ‘uit te lenen’, maar wettelijk verboden zal het wellicht niet zijn.

In de voorwaarden van mijn betaalrekening bij ABN AMRO staat dit alleen over "codes" en "wachtwoorden" en "klantherkenninfsmiddelen". Tot die laatste catogie wordt onder andere een "bankpas met pincode" gerekend. Dat lijkt te impliceren dat een bankpas zónder de bijbehorende pincode géén klantherkenningsmiddel is en dus ook niet "strikt persoonlijk" volgens deze voorwaarden. En aan een bankpas zonder pincode heb ik uiteraard genoeg om met OVpay te reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Een betaalpas is zover ik weet altijd persoonlijk. Tijdens controle kan er alleen worden gecontroleerd of er wel in is gecheckt. Daarnaast dien je wel een geldige legitimatie te kunnen tonen als daarom gevraagd wordt. Het is vanzelfsprekend dat de naam dan overeen moet komen met de betaalpas. In hoeverre deze controle daadwerkelijk zo gebeurt kan ik niet vertellen.

@Erryt NS 
Helaas haal ook jij identificeren en legitimeren door elkaar. Met een identificatiebewijs toon je aan wie je bent. Met een legitimatiebewijs toon je aan wat je mag.

Een rijbewijs is zowel identiteits- als legitimatiebewijs. Je kunt er me aantonen wie je bent (zoals in het stembureau) maar het laat ook zien welke voertuigcategorieën je mag besturen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren

De overheid zegt niets over het laten zien van een identiteitsbewijs bij het gebruik van een bankpas of creditcard.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/wie-mag-vragen-naar-mijn-identiteitsbewijs-en-wanneer

“Conducteurs van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en controleurs van andere openbaar vervoersorganisaties mogen zwartrijders om hun identiteitsbewijs vragen.”
Dus wanneer er een geldige incheck is geregistreerd gekoppeld aan een bankpas of creditcard mag een controleur niet vragen om een ID, zelfs niet bij vermoeden van het reizen met de bankpas of creditcard van iemand anders.

Het wordt nog een hele puzzel voor het project OVpay om persoonlijke abonnementen te koppelen aan een bankpas of creditcard. Misschien kan het wel helemaal niet vanwege allerlei regelgeving en blijft de persoonlijke OV-chipkaart in een of andere vorm bestaan voor persoonlijke abonnementen. Er staat ook geen pasfoto op de bankpas of de creditcard.

@Olav93 Voor contactloos betalen (en OVpay is een vorm van contactloos betalen) is geen pincode nodig. Als kaarthouder ben je verantwoordelijk voor het gebruik van je kaart. Als je de kaart door iemand anders laat gebruiken ben je ook verantwoordelijk voor eventuele financiële schade door misbruik. Bij verlies of diefstal moet je daarom zo snel mogelijk de kaart moeten laten blokkeren bij de kaartverstrekker. 

 

Uit de oude door Waarom 2022 het jaar van OVpay wordt | BNR Nieuwsradio (en nee dit is geen aflevering van De Speld - Uw vaste prik voor betrouwbaar nieuws.)

Op 5:00 spreekt met van identificatie.

Nogmaals dan...

Waarom 2022 het jaar van OVpay wordt | BNR Nieuwsradio 5:00 identificatie en nee dit is geen artikel van de De Speld - Uw vaste prik voor betrouwbaar nieuws.

Ik had hem al goedgekeurd. Ik zal het aanpassen als je dat graag wilt.

Dat 2022 klopte sowieso niet. Inmiddels reizen dagelijks tussen de 350.000 en 500.000 mensen op hun bankpas, dus die allemaal controleren gaat niet lukken. Opvallend is dat het aantal reizigers op een bankpas op zaterdagen procentueel veel hoger is dan op de andere dagen van de week 

Reputatie 7
Badge +3

@Tijdvoor

Volgens mij gaat dat over reizen op rekening. OVpay zegt met de bancaire sector afspraken te willen maken over het gebruik van de betaalpas als in- en uitcheckmiddel (zij noemen dat identificatie) voor reizen op rekening.

Met het identificeren van de rekeninghouder heeft dat niets te maken. Het zal nog niet meevallen om hierover afspraken te maken met de banken omdat alle gebruiksvoorwaarden van betaalpassen dan moeten worden aangepast.

Het is mij overigens niet helemaal duidelijk waarom zo nodig op rekening moet worden gereisd. Het lijkt wel of dat ons door strot geduwd moet worden terwijl het alleen maar een hoop administratieve rompslomp oplevert met het sturen van facturen.

@Tamzin Op zaterdag reizen nogal wat incidentele reizigers. Meer dan op andere dagen. Dat is precies wat OVpay moet doen: het OV laagdrempeliger maken voor incidentele reizigers zonder OV-chipkaart.

Bij mijn weten staan banken het niet toe om je pas ‘uit te lenen’, maar wettelijk verboden zal het wellicht niet zijn.

In de voorwaarden van mijn betaalrekening bij ABN AMRO staat dit alleen over "codes" en "wachtwoorden" en "klantherkenninfsmiddelen". Tot die laatste catogie wordt onder andere een "bankpas met pincode" gerekend. Dat lijkt te impliceren dat een bankpas zónder de bijbehorende pincode géén klantherkenningsmiddel is en dus ook niet "strikt persoonlijk" volgens deze voorwaarden. En aan een bankpas zonder pincode heb ik uiteraard genoeg om met OVpay te reizen.

De banken zijn hier (met opzet?) onduidelijk over. Enerzijds is de bankpas "alleen voor persoonlijk gebruik" anderzijds wordt het "uitlenen ten zeerste ontraden vanwege het risico op fraude" en "wordt eventuele schade bij uitlenen niet vergoed" aldus mijn bank.

Grappig is dat ze als je zelf niet mobiel bent aanraden iemand anders op je rekening te machtigen die dan een eigen pasje krijgt. Dat is natuurlijk de dwaasheid ten top want iemand anders een permanent pasje geven is natuurlijk veel risicovoller dan eenmalig je pasje even uitlenen om geld voor je uit de automaat te halen of een paar boodschappen voor je te doen.

Reputatie 7
Badge +3

Het loopt hopeloos achter allemaal bij de banken. Met nieuwe mogelijkheden als tikkies en betaalverzoeken is het heel simpel om bijvoorbeeld voor iemand boodschappen te doen en die andere persoon een tikkie of betaalverzoek te sturen om terug te betalen.

Ik heb ooit zo'n pasje gehad voor de rekening van mijn moeder om voor haar boodschappen te kunnen doen. Dat was toen een goede oplossing. Anno 2023 zou dat waarschijnlijk niet meer nodig zijn.

@Tijdvoor

Volgens mij gaat dat over reizen op rekening. OVpay zegt met de bancaire sector afspraken te willen maken over het gebruik van de betaalpas als in- en uitcheckmiddel (zij noemen dat identificatie) voor reizen op rekening.

Zolang dat reizen op rekening betekent dat je maar eens per week of eens per maand een afrekening krijgt in plaats van eens per dag zoals nu kan ik het volgen.

Voor leeftijdskorting en persoonlijke abonnementen is de bankpas totaal ongeschikt omdat de identiteit van de gebruiker in de praktijk oncontroleerbaar is. Ik zie de buschauffeur van de stadsbus althans nog niet alle paspoorten van de passagiers gaan controleren.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien dat er gekeken wordt naar de NS Business Card en hoe die gekoppeld kan worden aan betaalpassen. Geen idee eigenlijk, maar dat is wel een vorm van reizen op rekening die ook in het proces moet worden betrokken. 

Voor al die leeftijdskortingen lijkt het me bijna onmogelijk om die koppelen aan een bankpas, juist vanwege het ontbreken van een pasfoto op de bankpas. Ik zie het ook niet gebeuren dat een buschauffeur van iedereen die met leeftijdskorting reist het ID gaat vragen.

Reputatie 7
Badge +3

Het loopt hopeloos achter allemaal bij de banken. Met nieuwe mogelijkheden als tikkies en betaalverzoeken is het heel simpel om bijvoorbeeld voor iemand boodschappen te doen en die andere persoon een tikkie of betaalverzoek te sturen om terug te betalen.

Ik heb ooit zo'n pasje gehad voor de rekening van mijn moeder om voor haar boodschappen te kunnen doen. Dat was toen een goede oplossing. Anno 2023 zou dat waarschijnlijk niet meer nodig zijn.

Tikkies en betaalverzoeken zijn natuurlijk erg makkelijk, maar daar heb je niets aan als de andere persoon geen internetbankieren gebruikt. En gemachtigd zijn voor de betaalrekening van iemand anders is meer dan alleen een pasje voor die rekening hebben. Ik ben gemachtigd voor de betaalrekening van mijn moeder, zij is 85 en heeft geen internettoegang, geen computer, smartfoon of ander device en wil dat ook helemaal niet. Ik doe regelmatig betalingen voor haar via mijn internetbankieren (heb zelf ook rekening bij dezelfde bank) en slechts heel af en toe gebruik ik de gemachtigde pas voor haar rekening. Je kan ook gemachtigd zijn zonder dat je een betaalpas voor die rekening hebt of aanvraagt. 

Maar dit heeft allemaal weinig meer te maken met openingspost, waar het ging om OV-chipkaart van iemand anders die ingenomen is en een conducteur die onbeschoft zou zijn door te lachen hierom. Het innemen van die pas was terecht, zo zijn nu eenmaal de regels, het lachen was niet correct. 

Aangezien mails waar ik in getagd wordt direct richting spam verdwijnen, zie ik de tags dus niet. 

Bij OV pay controleer ik idd of er een geldige checkin is, ga verder nooit na of de bankpas van de reiziger is. Zie ook geen noodzaak om iedereen, ook met Apple pay of Wallet alles exact na te gaan. Als ik twijfel of ik de pas al gechecked heb, mag ik verder gaan, is nog niet gebeurd iig.

Reageer