oneigenlijk gebruik eerste klas?

  • 9 February 2022
  • 61 reacties
  • 5524 Bekeken

Vandaag koos ik voor een upgrade naar 1e klas om in een drukke trein rustig te kunnen werken, en ivm veiliger gevoel ivm corona.

Helaas zat deeerste klas vol met jeugd die geen zitplek kon vinden en daarom uitweek naar de eerste klas.

Ik geef hier redelijk veel geld aan uit, en dit zorgt er voor dat het doel (rust en minder mensen) niet wordt bereikt.

Er snelt alleen even een personeelslid door de coupe met de mededeling 'eerste klas hè?' zonder verder iets te doen! 

Kan ik mijn toeslag eerste klas terug krijgen aub!!


61 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb weleens gehoord dat bezettingscijfers een bepaalde correctie krijgen waardoor het in theorie past.

Verder is de lengte van treinen een komisch gezicht soms: van 2010 tot 2017 forensde ik Amersfoort - Utrecht met steeds dezelfde IC in de vroege spits. Ondanks het toch relatief constante reizigersaanbod was de inzet een continue golf waarin het soms met losse viertjes geprobeerd werd en er dan een paar maanden later weer 12 bakken reden. En dat herhaalde zich elk jaar opnieuw: geleidelijk steeds korter, dan weer langer, zonder duidelijke seizoenseffecten.

 

Slechter nieuws dan afschaffen van de ICM is er haast niet ;-). Na alle jaren nog altijd de prettigste eerste klas.

Maar heeft iemand (leest NS wel mee..?) een idee hoe die materieelplanning werkt? Is daar soms ook een chronisch personeelsgebrek of werken er alleen maar mensen die nog nooit in een trein hebben gezeten?

Ik heb begrepen dat een computer dat berekent. Welke input die krijgt weet ik niet, maar die input bepaalt natuurlijk wel het resultaat.

Verder heb ik zelf het vermoeden dat er materieel door onderhoudsachterstanden niet inzetbaar is en dat dat ook meespeelt bij de chaotische materieelinzet.

Reputatie 1

Slechter nieuws dan afschaffen van de ICM is er haast niet ;-). Na alle jaren nog altijd de prettigste eerste klas.

Inderdaad: toppunt van genieten is zo’n afsluitbaar hokje met 6 stoelen. Ik heb wat gewerkt in die ruimte, echt 10x beter dan in de auto…

Maar heeft iemand (leest NS wel mee..?) een idee hoe die materieelplanning werkt? Is daar soms ook een chronisch personeelsgebrek of werken er alleen maar mensen die nog nooit in een trein hebben gezeten?

Reputatie 7

@iMark

Op Zwolle-Roosendaal zie je nu in de spits ook treinen met een losse ICM3 of ICM4. Ik ben benieuwd hoe dat over twee weken gaat als het studentenvervoer losbarst.

Vanmiddag moest ik van Tilburg naar Roosendaal en vanwege de langdurige defecte bovenleiding bij Breda reed tussen Tilburg en Breda alléén de IC Zwolle-Roosendaal v.v. Deze stopte ook op alle tussenstations. Om 16.28 komt er een ICM3 aanrijden. Bomvol. In Tilburg stond het ook zwart van de mensen die richting Breda moesten (vele ook vanuit Eindhoven / Boxtel), het was proppen om erin te komen. Er bleven veel mensen achter. Ik zag sommigen vertwijfeld met hun handen omhoog. De 1e klas stond nu begrijpelijk helemaal vol, het was een grote rij mensen (en koffers!) dwars door de hele trein. De trein reed Tilburg Universiteit voorbij, kort daarna met excuus van de conducteur: ze waren helaas op een ander spoor geleid en kwamen niet langs het perron? Verzoek om in Reeshof uit te stappen en terug te reizen.... Er zaten een paar echte 1e klasreizigers, maar iedereen begreep dat anderen hier nou ook gingen zitten en staan. Er werd schande van gesproken dat NS dit zo organiseert. De defecte bovenleiding was er al vele uren, maar de enige trein die nog rijdt nu zó kort. Wat een slechte reclame weer voor treinreizen.

@iMark 

Op Zwolle-Roosendaal zie je nu in de spits ook treinen met een losse ICM3 of ICM4. Ik ben benieuwd hoe dat over twee weken gaat als het studentenvervoer losbarst.

Reputatie 7
Badge +3

Vanochtend even voor 08.00 uur zag in Hilversum langere composities ICMm rijden. Blijkbaar waren er een paar gerepareerd.

 

Badge +3

Ik ook. Ik heb dit traject vrijdagavond gedaan (Amsterdam-Hengelo). NS komt uiteraard weer met 1 treinstel ICM aanzetten, dus in de 2e klas was zoals zo vaak ook geen plek meer om te staan.

De 1e klas zat dus voor de helft vol met 2e-klassers. (Dat bleek bij controle van V&S tussen Amersfoort en Apeldoorn). Ik zou ook niet weten waar die mensen naartoe moesten 🤷

Gisteren ook weer feest, iemand die naar Deventer moest en de bui al zag hangen (de Reisplanner kondigde het ook al aan, volle bak). “Het is goed met ze, ik ga wel via Zwolle” 🤣

Op zich is er niks mis met de ICMm. Maar dan moet er niet met losse drietjes gereden worden. Dat is eigenlijk op bijna alle tijdstippen van de dag waanzin.

Overal rijdt ICM met losse drie- of vierwagenstellen op dit moment. Ik begin me steeds meer af te vragen of dat niet is omdat een deel van het ICM niet inzetbaar is wegens onderhoudsachterstanden. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb veel minder begrip voor NS die veel te korte treinen laat rijden. Dat is vragen om problemen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan weinig begrip opbrengen voor mensen met 2e klas kaartje die 1e klas gaan zitten. Het gros gaat daar zitten zonder dat die vrijgegeven is, maar omdat ze in de 2e klas niet bijelkaar kunnen zitten, omdat ze geen zin hebben om in een volle 2e klas te zitten, omdat ze niet willen staan (ik heb betaald om te zitten!), omdat ze telefoon moeten opladen, omdat ze niets wisten dat het 1e klas was, omdat klasseverschil niet van deze tijd is, omdat …...

Reputatie 7
Badge +3

Op zich is er niks mis met de ICMm. Maar dan moet er niet met losse drietjes gereden worden. Dat is eigenlijk op bijna alle tijdstippen van de dag waanzin.

Reputatie 7
Badge +4

Slechter nieuws dan afschaffen van de ICM is er haast niet ;-). Na alle jaren nog altijd de prettigste eerste klas.

Reputatie 7
Badge +3

Nu het slechte nieuws: SNG is ook besteld en geleverd met stellen van 3 korte bakken. NS zet die gewoon in tijdens de spits. Je vraagt je soms af of ze bij NS wel geheel goed bij het hoofd zijn.

Het goede nieuws: ICM gaat langzamerhand met pensioen zodat NS dan ook geen losse ICM3 meer kan inzetten. Nieuwer IC-materieel komen alleen in grotere eenheden. 

 Probleem zit ‘m mijns inziens door het structurele falen van de materieelplanners. Hoe kan het toch dat ik al een aantal jaren slechts een drie-wagenstel (ICM, die ex doorloopkoppen) in de IC Amersfoort - Enschede aantref? Zelfs bij omleidingen waarbij reizigers zelfs worden verzocht ‘via Apeldoorn’ te reizen. Afgeladen treinen en dan kan ik nog begrip opbrengen voor de tweede klasse reiziger. 

Ik ook. Ik heb dit traject vrijdagavond gedaan (Amsterdam-Hengelo). NS komt uiteraard weer met 1 treinstel ICM aanzetten, dus in de 2e klas was zoals zo vaak ook geen plek meer om te staan.

De 1e klas zat dus voor de helft vol met 2e-klassers. (Dat bleek bij controle van V&S tussen Amersfoort en Apeldoorn). Ik zou ook niet weten waar die mensen naartoe moesten 🤷

Reputatie 1

Oud draadje maar o zo actueel nog! Probleem zit ‘m mijns inziens door het structurele falen van de materieelplanners. Hoe kan het toch dat ik al een aantal jaren slechts een drie-wagenstel (ICM, die ex doorloopkoppen) in de IC Amersfoort - Enschede aantref? Zelfs bij omleidingen waarbij reizigers zelfs worden verzocht ‘via Apeldoorn’ te reizen. Afgeladen treinen en dan kan ik nog begrip opbrengen voor de tweede klasse reiziger. Maar niet ok dat ik met mijn eerste klasse vervoersbewijs moet staan.

Controle is er niet. Het conducteurprobleem kan, dat begrijp ik, zeker niet 1,2,3 worden opgelost. Wel is het capaciteitsprobleem echt simpel oplosbaar. Of denk ik nou zo simpel? Frustrerend, als je op je tenen staat en de Bokkeduinen helemaal vol materieel ziet.

Ik heb vandaag het omgekeerde meegemaakt (alweer). Ook ik reis eerste klas door een vorm van autisme, zoals iemand anders ook al aangaf.

Ik zat in m'n eentje op een plek met 4 stellen tegenover elkaar. Waarop ik voor 2 binnenkomende mensen mijn plek wilde opofferen, zodat ze ruimer konden zitten. Afijn, ik kreeg ruzie met deze mensen dat ik eerste klas zat, terwijl ik dat volgens hen niet mocht zitten.

Waar halen mensen het gore lef vandaan om mij daarop aan te spreken? Dit is mij eerder overkomen (zie mijn eerdere topics, toen was er ook sprake van een conducteur die mij niet gewoon controleerde maar mee ging lallen met een dronken gozer in de 1e klas). Ik bied mijn zitplek aan aan deze mensen. 

Ook ik zie dit als een probleem met gebrek aan controle, maar ook de vooringenomenheid van sommige mensen in de 1e klas.
Je kan tegenwoordig voor een paar euro meer op een weekendvrij abonnement reizen in de 1e klas. Voor mij een enorme uitkomst aangezien ik vaak naar familie reis in het weekend en dus ook een medische reden heb om 1e klas te reizen. 

Ik had liever gewoon controle gehad. Stop met dat achterlijke profileren van mensen in de 1e klas, terwijl je niet weet wat voor kaartje ze hebben. Je bent toch niet helderziend of wel? Nou dan, dat heeft net zo goed met opvoeding te maken als te gaan zitten waar je hoort te zitten (1e of 2 klas). Behandel iedereen met respect, zoals je moeder je geleerd heeft. 

Reputatie 6

Het kan mij niet zo veel schelen wat voor kleur men aan reizigers geeft of ze grijs of zwart reizen, je mag het van mij ook groen, geel of paars noemen. Zolang er gemiddeld een voldoende aantal betalende reizigers zijn en dat de kosten van het laten rijden van de treinen dekt zal het de directie van de NS niet veel kunnen schelen. Op het moment dat het niet meer kosten dekkend is verhogen ze de prijzen, verminderen het aantal treinen of kijken of er ergens subsidie te vinden is. 
Ik heb nog nergens de cijfers kunnen vinden over de verandering naar 10 minuten dienstregeling.6x per uur een trein waar dat er eerst 4 of 3 waren. Als er met die 10 minuten diensten niet 1,5 of 2 x zoveel reizigers mee gaan kost het alleen extra geld en extra personeel. Helemaal omdat er bijna geen ruimte om vertraging op te vangen is en er dan treinen uitvallen. Bij zo een 10 minuten dienst kan je er 5 laten uitvallen zonder dat je de reiziger moet compenseren zal de gedachte wel zijn. 
De treinen waar ik mee reis, buiten de spits, zijn meestal redelijk leeg, veel meer lege stoelen dan volle. Helemaal in wat men de 1ste klasse noemt. De extra kosten voor een 1ste klas kaartje... belachelijk hoog voor wat je er voor krijgt. 

Reputatie 7

Kan het er alleen maar mee eens zijn. Net als in hotels, bungalowparken, vliegtuigen, auto's en theaters je ook verschillende prijsklassen hebt. In ov waarin je wat langere tijd reist vind ik dat dan ook een reëele wens. Luxe is het niet en dat hoeft ook niet, maar het gaat meesten in de 1e klas alleen om rustiger reizen en grote zitplaatskans. NS heeft al meerdere malen aangegeven dat opheffen niet gaat gebeuren. Maar zo op deze manier jaren verder gaan is een recept voor frustratie en ergernis. Ik begrijp maar niet dat NS dit blijkbaar weinig doet. Terwijl het in mijn ogen zo simpel kan zijn door gewoon daadwerkelijk strak op te treden. Maar dat "niet optreden" zie je overal in de samenleving, waardoor iedereen het er maar van neemt. Recent was er weer een puber die gewoon toegaf zijn telefoon te willen opladen. Conducteur gaf toe en zei: Nou heel even dan, maar eigenlijk mag het niet. Wat denk je dan als wel betalende 1e klas reiziger. Ik erger me rot. 

Maar het is óók gewoon een belabberde mentaliteit van veel reizigers. Je vraagt je wel eens af of mensen nog wel opvoeding meekrijgen van thuis. Ik zou het vroeger niet in mijn hoofd gehaald hebben om ongeoorloofd 1e klas te gaan zitten. Tijden veranderen....

Reputatie 3

Geen reactie NS op deze pagina topic Elke werkdag lopen ze binnen van de 2de naar 1ste klas. Regelmatig praten ze er openlijk over om gewoon 1ste klas te gaan zitten. Dat in een SNG waarbij er live camera toezicht is, kan je ze gewoon zien treuzelen en toch maar gewoon gaan zitten. Ik heb er nog nooit 1 een boete zien krijgen. Het wegnemen van de eerste klas bied niemand straks meer rustig zitplek(ook oudere niet). Daarmee is genoeg gezegd eigenlijk maar ik wil er nog wel meer over kwijt. Mensen die een uur in de sprinter zitten, ouderen, zakenlui die heel veel reizen, mensen met beperking die er een extra centje voor over hebben, terwijl de meeste van hun een het niet zo breed hebben moeten leven met lui in trainingpakjes en een capuchon op kijkend naar beneden. Of herrieschoppen terwijl jij je werkstuk maakt, zaken doet of extra betaald om je hoofd rustig te houden. Allemaal van ontzettende waarde in ons Nederland, evenals gelijkheid. Waar ik dan ook van op kijk is de error dat gelijkheid als grote waarde van ons Nederland het argument wordt om geen verschil meer te maken. Net als "iedereen is gelijk" te letterlijk wordt genomen en daarom belangen daaronder gaan lijden. Laten we eerlijk zijn en niet ontkennen dat we verschillende wensen en vaak zelfs verschillende zorg nodig hebben, de situatie van 1ste klas reizen is hier duidelijk een voorbeeld in. Helaas gaat deze argument(en) te vaak het ene oor in en het andere oor weer uit, dat is niet alleen duidelijk te controleren omdat ik elke werkdag in de trein zit maar ook simpelweg op deze community forum. Ik heb hier verder niets meer over te zeggen.

Hulde voor de goede verwoording. Ik heb zelf een zeer lichte vorm van autisme en heb de eerste klas ook gewoon nodig om rustig te kunnen werken. Niet geheel raar aangezien ik zo’n 20 uur per week in de trein zit. Bijna altijd met allerlei types in de eerste klas die er overduidelijk niets te zoeken hebben. Je ziet dat zo, en als er dan sporadisch toch controle komt zijn er ook altijd toestanden. Toestanden veroorzaakt omdat men nagenoeg nooit controleert.

Geen reactie NS op deze pagina topic Elke werkdag lopen ze binnen van de 2de naar 1ste klas. Regelmatig praten ze er openlijk over om gewoon 1ste klas te gaan zitten. Dat in een SNG waarbij er live camera toezicht is, kan je ze gewoon zien treuzelen en toch maar gewoon gaan zitten. Ik heb er nog nooit 1 een boete zien krijgen. Het wegnemen van de eerste klas bied niemand straks meer rustig zitplek(ook oudere niet). Daarmee is genoeg gezegd eigenlijk maar ik wil er nog wel meer over kwijt. Mensen die een uur in de sprinter zitten, ouderen, zakenlui die heel veel reizen, mensen met beperking die er een extra centje voor over hebben, terwijl de meeste van hun een het niet zo breed hebben moeten leven met lui in trainingpakjes en een capuchon op kijkend naar beneden. Of herrieschoppen terwijl jij je werkstuk maakt, zaken doet of extra betaald om je hoofd rustig te houden. Allemaal van ontzettende waarde in ons Nederland, evenals gelijkheid. Waar ik dan ook van op kijk is de error dat gelijkheid als grote waarde van ons Nederland het argument wordt om geen verschil meer te maken. Net als "iedereen is gelijk" te letterlijk wordt genomen en daarom belangen daaronder gaan lijden. Laten we eerlijk zijn en niet ontkennen dat we verschillende wensen en vaak zelfs verschillende zorg nodig hebben, de situatie van 1ste klas reizen is hier duidelijk een voorbeeld in. Helaas gaat deze argument(en) te vaak het ene oor in en het andere oor weer uit, dat is niet alleen duidelijk te controleren omdat ik elke werkdag in de trein zit maar ook simpelweg op deze community forum. Ik heb hier verder niets meer over te zeggen.

Reputatie 5

Het spijt me, maar eigenlijk reageerde ik op de opmerking: Treinreizen alleen als het echt niet anders kan. Maar dat komt eigenlijk op hetzelfde neer toch? Je wil liever niet met de trein reizen maar je zal wel moeten.

Badge +3

Ik reageerde op de eerste opmerking: Blijf gerust thuis, als dat een optie is. Maar dat is voor heel veel mensen dus geen optie.

Daarom zei ik ‘als dat een optie is’. Hoe dan ook, er zijn veel klachten over minder (en kortere) treinen, en per 25 februari vervallen (waarschijnlijk) het thuiswerk- en mondkapjesadvies!

Dat wordt dus druk… want de NS schrapt per 21 februari nog meer treinen wegens personeelstekort (hoe wisten ze dat eigenlijk allemaal al, op 27 januari)?

Per vandaag (14 februari) regent het al klachten dat voor bijv, Rotterdam Blaak - Delft nog maar 1/3 van de normale reismogelijkheden over is.

IC 17:05 is te vroeg (want kan niet eerder weg van mijn werk), en de sprinter van 17:21 is te laat (nou ja, dat is persoonlijk voor die persoon). Maar hij heeft wel gelijk, want:

De ‘normale’ reismogelijkheden om 17:10 (sprinter + IC, aankomst 17:29 in Delft) en 17:15 (IC Lelystad, aankomst 17:34) zijn in ieder geval vervallen. Al die reizigers moeten dus met de sprinter met aankomst 17:39 in Delft? :rolling_eyes:

Tja, die 10 minuten zal volgens een treindienstregelaar niet uitmaken, maar je propt effectief wel alle reizigers die de trein naar Delft van 17:05 op Blaak niet (kunnen) halen in één sprinter. #hoedan

Reputatie 5

Ik reageerde op de eerste opmerking: Blijf gerust thuis, als dat een optie is. Maar dat is voor heel veel mensen dus geen optie.

Reputatie 7
Badge

Offtopic

Misschien wel. Maar in dit topic wordt veel geklaagd over veiligheid. Vooral in die zin dat mensen extra betalen voor 1e klas maar ook daar met allerlei vage types te maken krijgen. En ook dat er vrijwel geen handhaving is. 

 

Blijf gerust thuis, als dat een optie is.

Is geen optie aangezien ik gewoon moet werken. Maar het OV vermijd ik nu liever.

Reageer