In een heel ander topic is een levendige discussie ontstaan over de betekenis van de plaatsen met prioriteit voor fietsen. Omdat dat topic eigenlijk over iets heel anders ging, breng ik het onderwerp hier even apart onder de aandacht.
Het gaat om de uitleg en uitvoering van artikel 5.4 van AVR-NS:
Onder Voorwaarden mag u uw fiets meenemen in de trein.
NS maakt daarbij onderscheid tussen a) opgevouwen vouwfietsen, rollators, scootmobielen en rolstoelen, en b) fietsen, waaronder ook ligfietsen, tandems en gedemonteerde fietsen worden verstaan.
Voor de eerste categorie hoeft u geen apart Vervoerbewijs te hebben, maar u dient deze vervoer- middelen wel te stallen op een plek die geen hinder of overlast veroorzaakt, of kan veroorzaken. Indien NS van oordeel is dat hier wel sprake van is, kan zij u verplichten om de trein te verlaten.
Voor de tweede categorie geldt dat u uw fiets alleen mag meenemen in de trein als dit is toe- gestaan op grond van de Voorwaarden zoals deze door NS bekend zijn gemaakt. Daarbij gelden voor het vervoer van uw fiets de volgende voorschriften:
1) Op bepaalde dagen en tijden mag u geen fiets meenemen in de trein. Deze dagen en tijdstip-
pen staan vermeld op de website van NS en kunnen wijzigen;
2) U dient uw fiets te stallen in op een speciaal daarvoor geschikt gemaakte plaats in de trein.
Als de trein waarmee u wilt reizen (bij uitzondering) geen speciale plek voor fietsen heeft, of
indien er geen vrije plekken beschikbaar zijn, mag u uw fiets niet meenemen;
3) U dient voor uw fiets een apart daarvoor bestemd geldig Vervoerbewijs bij u te hebben;
4) U dient toezicht te houden op uw fiets en uw bagage van uw fiets af te halen, tenzij de
conducteur u toestemming geeft deze op uw fiets te laten.
in combinatie met de tekst van de huisregels:
Als er ruimte is en u uw bagage van de fiets afneemt, mogen gewone fietsen tegen betaling mee buiten de spitsuren (6:30-9:00 en 16:00-18:30)
De vraag is wat dit betekent als er iemand zit op een plek waar een sticker "Prioriteit voor fietsen" bij hangt, en ik wil daar buiten de spits mijn fiets neerzetten (uiteraard met een geldig fietskaartje).
Voorbeelden:
1. Er zit iemand op een 'fietsprioriteitplek' (voortaan FPP) en ik stap in met mijn fiets. In de coupé ernaast is nog plek om te zitten. Moet die persoon dan opstaan?
2. Er zit iemand op een FPP te telefoneren en ik stap in met mijn fiets. In de stiltecoupé ernaast is nog plek om te zitten. Moet die persoon dan opstaan?
3. Er zitten drie mensen op drie FPP's gezellig met elkaar te praten en ik stap in met mijn fiets. In de coupé ernaast is nog plek voor drie personen om te zitten, maar niet bij elkaar. Moeten die drie personen dan opstaan?
4. Er zit iemand op een FPP en ik stap in met mijn fiets. Er is geen zitplaats meer, maar als die persoon opstaat kan ik mijn fiets daar neerzetten en kunnen we gemakkelijk allemaal nog op het balkon staan. Moet die persoon opstaan?
Gebruiker Slidestops had de wat curieuze interpretatie dat "prioriteit" betekent dat je je fiets daar met prioriteit mag neerzetten als er plek is, maar dat hij ook niet daar mag staan als er geen plek is. Gebruiker Ik Spoor had de nog wat vreemdere uitleg dat je best mag vragen of iemand wil opstaan, maar dat je niet moet klagen als je dan een knal voor je kop krijgt.
Persoonlijk ga ik ervan uit dat de aanduiding "prioriteit voor fietsen" betekent dat je er mag gaan zitten, of dat je er kinderwagens, koffers, kruiwagens of whatever mag neerzetten, maar dat je plaats moet maken als iemand daar een fiets wil neerzetten.
En dat de zinsneden in ARV en huisregels over "vrije plekken" en "ruimte" betekenen: "als alle FPP's zijn bezet door fietsen."
Kortom: hoe zit het?
Bladzijde 2 / 2
@tamzin
De regels zijn vaak niet het grootste probleem, het moeten schipperen tussen handhaven en service is soms te groot en krijg je daarom onduidelijkheid. Met alle gevolgen van dien.
De regels zijn vaak niet het grootste probleem, het moeten schipperen tussen handhaven en service is soms te groot en krijg je daarom onduidelijkheid. Met alle gevolgen van dien.
@Loes
Het vervelende is dat de regels (zoals vaker bij NS) zo onduidelijk zijn dat iedere conducteur ze weer anders interpreteert.
Het vervelende is dat de regels (zoals vaker bij NS) zo onduidelijk zijn dat iedere conducteur ze weer anders interpreteert.
Zoals in vorige topic aangegeven.
Als er plek is voor een fiets heeft deze voorrang, dus punt 4. Tenzij een trein overvol is, dan fiets de trein uit.
Als er plek is voor een fiets heeft deze voorrang, dus punt 4. Tenzij een trein overvol is, dan fiets de trein uit.
Ook belangrijk is de vraag wat ruimte is, wat bij de huisregels staat : Als er ruimte is.
Houdt ruimte in dat er nog FPP niet bezet zijn of houdt geen ruimte in dat het te druk is en dat mensen dus de FPP bezet mogen houden ook al als er iemand met een fiets instapt en er nog lege FPP' zijn, leeg als in niet bezet door iemand met een fiets.
In het verlengde daarvan kan je je dat ook afvragen voor de andere PP's maar dat gaat wellicht te ver in dit topic.
Houdt ruimte in dat er nog FPP niet bezet zijn of houdt geen ruimte in dat het te druk is en dat mensen dus de FPP bezet mogen houden ook al als er iemand met een fiets instapt en er nog lege FPP' zijn, leeg als in niet bezet door iemand met een fiets.
In het verlengde daarvan kan je je dat ook afvragen voor de andere PP's maar dat gaat wellicht te ver in dit topic.
Ik ben het met het laatste eens, een fiets heeft voorrang op de fietsplek op de uren dat deze meemag en daar moeten andere reizigers helaas voor opstaan. Er zijn nl al beperkte plaatsen voor fietsers nl.
Bladzijde 2 / 2
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.