Plaatsen met prioriteit voor fietsen?

  • 10 October 2016
  • 30 reacties
  • 3920 Bekeken

Reputatie 3
Badge
In een heel ander topic is een levendige discussie ontstaan over de betekenis van de plaatsen met prioriteit voor fietsen. Omdat dat topic eigenlijk over iets heel anders ging, breng ik het onderwerp hier even apart onder de aandacht.

Het gaat om de uitleg en uitvoering van artikel 5.4 van AVR-NS:

Onder Voorwaarden mag u uw fiets meenemen in de trein.
NS maakt daarbij onderscheid tussen a) opgevouwen vouwfietsen, rollators, scootmobielen en rolstoelen, en b) fietsen, waaronder ook ligfietsen, tandems en gedemonteerde fietsen worden verstaan.

Voor de eerste categorie hoeft u geen apart Vervoerbewijs te hebben, maar u dient deze vervoer- middelen wel te stallen op een plek die geen hinder of overlast veroorzaakt, of kan veroorzaken. Indien NS van oordeel is dat hier wel sprake van is, kan zij u verplichten om de trein te verlaten.

Voor de tweede categorie geldt dat u uw fiets alleen mag meenemen in de trein als dit is toe- gestaan op grond van de Voorwaarden zoals deze door NS bekend zijn gemaakt. Daarbij gelden voor het vervoer van uw fiets de volgende voorschriften:
1) Op bepaalde dagen en tijden mag u geen fiets meenemen in de trein. Deze dagen en tijdstip-
pen staan vermeld op de website van NS en kunnen wijzigen;
2) U dient uw fiets te stallen in op een speciaal daarvoor geschikt gemaakte plaats in de trein.
Als de trein waarmee u wilt reizen (bij uitzondering) geen speciale plek voor fietsen heeft, of
indien er geen vrije plekken beschikbaar zijn, mag u uw fiets niet meenemen;
3) U dient voor uw fiets een apart daarvoor bestemd geldig Vervoerbewijs bij u te hebben;
4) U dient toezicht te houden op uw fiets en uw bagage van uw fiets af te halen, tenzij de
conducteur u toestemming geeft deze op uw fiets te laten.


in combinatie met de tekst van de huisregels:
Als er ruimte is en u uw bagage van de fiets afneemt, mogen gewone fietsen tegen betaling mee buiten de spitsuren (6:30-9:00 en 16:00-18:30)

De vraag is wat dit betekent als er iemand zit op een plek waar een sticker "Prioriteit voor fietsen" bij hangt, en ik wil daar buiten de spits mijn fiets neerzetten (uiteraard met een geldig fietskaartje).

Voorbeelden:

1. Er zit iemand op een 'fietsprioriteitplek' (voortaan FPP) en ik stap in met mijn fiets. In de coupé ernaast is nog plek om te zitten. Moet die persoon dan opstaan?

2. Er zit iemand op een FPP te telefoneren en ik stap in met mijn fiets. In de stiltecoupé ernaast is nog plek om te zitten. Moet die persoon dan opstaan?

3. Er zitten drie mensen op drie FPP's gezellig met elkaar te praten en ik stap in met mijn fiets. In de coupé ernaast is nog plek voor drie personen om te zitten, maar niet bij elkaar. Moeten die drie personen dan opstaan?

4. Er zit iemand op een FPP en ik stap in met mijn fiets. Er is geen zitplaats meer, maar als die persoon opstaat kan ik mijn fiets daar neerzetten en kunnen we gemakkelijk allemaal nog op het balkon staan. Moet die persoon opstaan?

Gebruiker Slidestops had de wat curieuze interpretatie dat "prioriteit" betekent dat je je fiets daar met prioriteit mag neerzetten als er plek is, maar dat hij ook niet daar mag staan als er geen plek is. Gebruiker Ik Spoor had de nog wat vreemdere uitleg dat je best mag vragen of iemand wil opstaan, maar dat je niet moet klagen als je dan een knal voor je kop krijgt.

Persoonlijk ga ik ervan uit dat de aanduiding "prioriteit voor fietsen" betekent dat je er mag gaan zitten, of dat je er kinderwagens, koffers, kruiwagens of whatever mag neerzetten, maar dat je plaats moet maken als iemand daar een fiets wil neerzetten.
En dat de zinsneden in ARV en huisregels over "vrije plekken" en "ruimte" betekenen: "als alle FPP's zijn bezet door fietsen."

Kortom: hoe zit het?

30 reacties

Reputatie 3
Badge
Dit soort taferelen bedoel ik dus.



Vandaag in de 2238. Dit plaatje heb ik gemaakt tussen Leiden en Haarlem. Twee mensen op een FPP, die niet 'konden' opstaan want ze waren druk aan het werk of zo. En een fiets die daardoor niet op die plek kon staan.

Op het stuk daarvoor, tussen de Laan en Leiden, heb ik niet eens een foto durven maken, want er hing een erg chagrijnig sfeertje. De klapstoeltjes aan weerszijden bezet door mensen. Twee fietsen die daardoor niet op een fietsplek konden, met hun eigenaren staand op het balkon. Plus een overduidelijk zwangere mevrouw die moest staan. Niemand maakte aanstalten om voor haar op te staan, maar net toen ik er iets van wilde zeggen kwam de HC om haar een zitplaats in de eerste klas aan te bieden. (Strikt genomen zou je een fietsplek ook niet vrij hoeven te maken voor een zwangere vrouw, maar in dit geval zou ik dat toch niet zo raar gevonden hebben). Maar ook zij liet de mensen gewoon zitten, en de fietsen op het balkon staan in plaats van op de fietsplekken. Als de trein onverwacht gaat schudden vallen die fietsen om en krijgen de eigenaren natuurlijk de schuld....

Ik heb persoonlijk een vreselijke hekel aan fatsoensrakkers. Ik heb een nog grotere hekel aan hufters. Maar de grootste hekel heb ik aan hufters die net doen of ze in hun fundamentele mensenrechten worden aangetast als je iets van hun hufterigheid zegt.
Als fietser zijnde onlangs bijna slaande ruzie in een situatie geschetst als hierboven. In de coupe een duidelijke sticker met een pictogram van een fiets en de tekst "priority, voorrang", in 2 talen notabene. Maar ik stap in met mijn fiets en zie 8 klapstoeltjes ingenomen door een gezin, een stuk of 4 kinderen en een grote berg rolkoffers. Het zag er niet naar uit dat deze lui uit eigen beweging op gingen staan, dus ik zeg netjes dat in deze coupe fietsen voorrang hebben en dat ik het op prijs zou stellen als er wat ruimte vrijgemaakt kan worden voor mijn fiets. Met wat gemok en gezeur worden er 3 klapstoeltjes vrijgemaakt, mijn fiets past hier niet tussen. Dus ik zeg, ja sorry, maar die laatste rolkoffer moet toch ook echt even aan de kant. En toen kwam de shitstorm; "En wie denk je wel dat je bent, wij zaten hier eerst! en dit is niet normaal" Let wel, de coupe met normale zitplaatsen was helemaal leeg. Uiteindelijk ging die laatste rolkoffer ook aan de kant en bleef vooral die vrouw mij onverschillig aanstaren met zo'n geniepig gluiperig opgeheven mondhoekje. Ik ben niet snel aggressief maar soms wil je iemand gewoon echt op zijn bek rammen. Gelukkig heb ik dat niet gedaan maar oehhh, mijn handen jeukten echt.
Reputatie 7
Badge +3
Dit soort situaties worden vooral veroorzaakt doordat er geen duidelijke keuzes gemaakt worden door NS. In een nog niet eens zo grijs verleden had iedere trein een bagageafdeling. Daar kon je altijd je fiets kwijt.

Doordat het vervoer per spoor steeds drukker is geworden heeft NS de bagageafdelingen eerst verwijderd uit de toenmalige treinen en bij het bestellen van nieuwe treinen zijn er klapstoeltjes geplaatst. Dat lijkt een handige oplossing maar in de praktijk kan dat heel vervelende discussies opleveren wanneer je je fiets wilt plaatsen op zo'n voorrangsplaats en mensen vervolgens niet opstaan.
Je kunt je afvragen wat het nut is van die paar klapstoelen op plekken waar ofwel rolstoelen/kinderwagens of fietsen geplaatst kunnen worden. Ze leveren misschien een paar extra zitplaatsen op tijdens de spits. Maar op andere momenten van de dag is het veel duidelijker wanneer er op de voorrangsplaatsen geen klapstoelen aanwezig zijn. Het lijkt me een goed idee om die klapstoelen te verwijderen. Ook de klapstoelen die heel dicht bij de deuren zitten zijn heel onhandig geplaatst, zoals in de ICMm.

De beste klapstoel is geen klapstoel.
Reputatie 3

Andere vraag. staat nu overal aangegeven dat een fiets prioriteit heeft? ( dus niet alleen een sticker met een fiets symbool ). Ik heb het idee dat andere spoor vervoerders in Nederland die duidelijker aangeven ( bv. “voorrang voor fietsen” )

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij zitten er stickers met een fietssymbool met daarnaast “Voorrang/Priority” en ook (in nieuwere treinen??) daarbij het maximum aantal.

 

Ik ben het met het laatste eens, een fiets heeft voorrang op de fietsplek op de uren dat deze meemag en daar moeten andere reizigers helaas voor opstaan. Er zijn nl al beperkte plaatsen voor fietsers nl.
Reputatie 3
Ook belangrijk is de vraag wat ruimte is, wat bij de huisregels staat : Als er ruimte is.

Houdt ruimte in dat er nog FPP niet bezet zijn of houdt geen ruimte in dat het te druk is en dat mensen dus de FPP bezet mogen houden ook al als er iemand met een fiets instapt en er nog lege FPP' zijn, leeg als in niet bezet door iemand met een fiets.

In het verlengde daarvan kan je je dat ook afvragen voor de andere PP's maar dat gaat wellicht te ver in dit topic.
Zoals in vorige topic aangegeven.
Als er plek is voor een fiets heeft deze voorrang, dus punt 4. Tenzij een trein overvol is, dan fiets de trein uit.
@Loes
Het vervelende is dat de regels (zoals vaker bij NS) zo onduidelijk zijn dat iedere conducteur ze weer anders interpreteert.
@tamzin

De regels zijn vaak niet het grootste probleem, het moeten schipperen tussen handhaven en service is soms te groot en krijg je daarom onduidelijkheid. Met alle gevolgen van dien.
Reputatie 3
Badge
@tamzin

De regels zijn vaak niet het grootste probleem, het moeten schipperen tussen handhaven en service is soms te groot en krijg je daarom onduidelijkheid. Met alle gevolgen van dien.



Dat lijkt mij nu ook. Wat voor een deel natuurlijk ook terug te voeren is op reizigers die niet meer normaal met elkaar kunnen omgaan, en vervolgens van NS of NS'ers verwachten dat die het allemaal oplossen.

Het lijkt er inmiddels op dat er toch wel een gedeelde gedachte is dat op een FPP de fiets voorrang heeft. Misschien zou je strikt genomen kunnen zeggen: hoe vol de trein ook is, prioriteit is prioriteit. Die stickers zitten er niet voor niks.
Maar aan de ene kant zal geen zinnige HC zeggen dat een fiets op een FPP moet staan als er twee mensen op zo'n stoeltje zitten, en de eigenaar staat met zijn fiets een beetje midden op het balkon zonder de doorloop te belemmeren.
Aan de andere kant zal geen zinnige reiziger erop staan dat drie mensen uit de trein stappen om plaats te maken voor een fiets. En dan mag ik hopen dat ook geen zinnig mens een reiziger met een fiets uit de trein zal zetten als de trein onderweg te vol wordt, zoals Slidestops hier lijkt te suggereren (corrigeer me maar als dat niet is wat u bedoelt met "Tenzij een trein overvol wordt, dan fiets de trein uit". Het lijkt me normaal dat reizigers niet met een fiets in een overvolle trein willen stappen, maar niet normaal dat je reizigers met een fiets die al in de trein zitten eruit zet om plaats te maken voor anderen.... )

Het punt is: zolang iedereen een beetje normaal blijft doen, heb je die regels niet nodig. Het zijn juist de mensen die per se niet willen opstaan van zo'n FPP, of de mensen die per se hun fiets bij een FPP willen neerzetten, die moeilijk doen. En dan moet je weten hoe het zit. Als je niet weet hoe je de regels moet uitleggen, kun je ze ook niet handhaven als het een keertje echt nodig is...
Wat Slidestops eerder schreef, klopt. Een fiets heeft voorrang op de speciale plek voor fietsen zolang er nog voldoende ruimte in de trein is voor alle andere reizigers. Dat kan betekenen dat een zittende reiziger zijn of haar plek moet opgeven voor de fiets en de rest van de reis moet staan. Dit betekent niet dat een reiziger de trein moet verlaten omdat er nergens in de trein voldoende ruimte is nadat de fiets in de trein is gezet.

In al jouw voorbeelden dient de reiziger dus plaats te maken voor de fiets.
Reputatie 3
Dan moet dat onder de aandacht gebracht worden bij het personeel, want die geven ook hier aan dat de fiets de trein moet verlaten en dat er eerder 3 passagier zonder fiets mee mogen ipv 1 passagier met een fiets.

En ik begrijp hieruit dat als de FPP plaatsen bezet zijn door andere passagiers, de fiets niet mee mag, terwijl die wel recht heeft op die FPP plaats. Het zal zelden voorkomen dat de passagier met fiets alleen instapt in de overvolle trein, het lijkt me dan dat de passagier met fiets daar meer recht op heeft dan 3 andere passagiers.
Volgens mij heb ik dat niet geschreven. De FFP hebben fietsen voorrang, aangezien niet elk balkon geschikt is voor fietsen en daarom juist op die balkons voorrang moeten hebben.
@PaulusH, Nee, bij grote drukte (en wanneer het dus niet past) heeft een reiziger toch echt prioriteit boven een fiets.
Reputatie 3
Slidestops heeft dat 2x aangegeven, hier en in het andere topic, waar hij liever 3 andere passagiers meenam dan een FPP passagier. Dan zouden die andere passagiers moeten blijven wachten op het perron en niet de ene FPP passagier.
Ff 2 dingen uit elkaar halen nu. Als een trein al overvol is, ga je niet een balkon ontruimen voor een fiets, je zoekt dan naar oplossingen.
Staan er al fietsen en het wordt overvol, dan ga je wederom dat balkon niet ontruimen en ook hier zoek je oplossingen. Het is bij een overvolle trein echt op inzicht en vakmanschap van de HC.
Ff 2 dingen uit elkaar halen nu. Als een trein al overvol is, ga je niet een balkon ontruimen voor een fiets, je zoekt dan naar oplossingen.
Staan er al fietsen en het wordt overvol, dan ga je wederom dat balkon niet ontruimen en ook hier zoek je oplossingen. Het is bij een overvolle trein echt op inzicht en vakmanschap van de HC.


Goede toevoeging Loes. Zo simpel als ik het hierboven stel, is het natuurlijk niet altijd.
Reputatie 3
Ja dat begrijp ik, maar als een trein overvol is, kunnen die andere 3 passagiers ook niet mee. Die dus ook op het perron aan het wachten waren.

Het lijkt me niet dat die wachtende passagier voorrang hebben op de FPP passagier. Dan zou die laatste voorrang moeten hebben.
Reputatie 3
@PaulusH, Nee, bij grote drukte (en wanneer het dus niet past) heeft een reiziger toch echt prioriteit boven een fiets.

Waarom ? Het past dus wel want er is ruimte voor reizigers en volgens mij reist een fiets zelden alleen.
Waarom hebben 3 ook wachtende reizigers voorrang op 1 reiziger met een fiets terwijl de FPP niet bezet is door een een FPP passagier ? Het is een PRIORITEIT plaats.

Ik zeg niet dat er passagiers uit de trein moeten worden gezet al suggereert Slidestops wel dat de FPP passagier de trein uit moet terwijl hij er al zat.
@PaulusH Omdat een fiets alleen mee de trein in mag bij genoeg ruimte, zoals ook in de huisregels staat. Als het hele balkon volstaat met reizigers en er staat op het perron iemand te wachten met een fiets om in te stappen, dan is het niet de bedoeling dat er reizigers uit moeten stappen om ruimte te maken voor de reiziger met fiets. In dat geval gaat de huisregel op en zal deze passagier met fiets een trein later moeten nemen.
Toch wil ik nog iets aanvulling aan LauraR. Als het balkon volstaat met gewone reizigers, terwijl ik in de trein elders nog plaats heb, is het de oplossing om het balkon vrij te maken voor deze fiets en de reizigers te verplaatsen waar zij ook kunnen zitten. Dan kan iedereen mee en geldt voor mij de voorrang FFP wel degelijk.
Reputatie 3
Dat bedoel ik dus mede. Vaak is er nog wel degelijk ruimte..

Ik zeg ook duidelijk dat er geen passagiers uit moeten stappen, maar ik heb het over instappende passagiers.

Dan zou de FPP passagier wel voorrang moeten hebben omdat er duidelijk nog PLAATS is, die dan in wordt genomen door INSTAPPENDE passagiers.

Slidestops suggereert toch duidelijk dat in dit geval de FPP passagier de trein moet verlaten.

Het blijft dus redelijk onduidelijk. Voor mij zou het moeten zijn dat een FPP altijd voorrang heeft op een gewone passagier, tenzij de trein echt overvol is, maar daar volgt dan uit dat er maar 1 of 2 of hooguit 3 passagiers in kunnen stappen.
Reputatie 3
Het lijkt mij redelijk dat een trein in dit verband vol genoemd wordt als alle zitplaatsen bezet zijn. Dan moet de fietser maar een andere trein nemen.
Reputatie 3
Dat is onzinnig want de mensen die zitten op een FPP in dat geval moeten gewoon gaan staan. Priority betekent voorrang.

Reageer