In een heel ander topic is een levendige discussie ontstaan over de betekenis van de plaatsen met prioriteit voor fietsen. Omdat dat topic eigenlijk over iets heel anders ging, breng ik het onderwerp hier even apart onder de aandacht.
Het gaat om de uitleg en uitvoering van artikel 5.4 van AVR-NS:
Onder Voorwaarden mag u uw fiets meenemen in de trein.
NS maakt daarbij onderscheid tussen a) opgevouwen vouwfietsen, rollators, scootmobielen en rolstoelen, en b) fietsen, waaronder ook ligfietsen, tandems en gedemonteerde fietsen worden verstaan.
Voor de eerste categorie hoeft u geen apart Vervoerbewijs te hebben, maar u dient deze vervoer- middelen wel te stallen op een plek die geen hinder of overlast veroorzaakt, of kan veroorzaken. Indien NS van oordeel is dat hier wel sprake van is, kan zij u verplichten om de trein te verlaten.
Voor de tweede categorie geldt dat u uw fiets alleen mag meenemen in de trein als dit is toe- gestaan op grond van de Voorwaarden zoals deze door NS bekend zijn gemaakt. Daarbij gelden voor het vervoer van uw fiets de volgende voorschriften:
1) Op bepaalde dagen en tijden mag u geen fiets meenemen in de trein. Deze dagen en tijdstip-
pen staan vermeld op de website van NS en kunnen wijzigen;
2) U dient uw fiets te stallen in op een speciaal daarvoor geschikt gemaakte plaats in de trein.
Als de trein waarmee u wilt reizen (bij uitzondering) geen speciale plek voor fietsen heeft, of
indien er geen vrije plekken beschikbaar zijn, mag u uw fiets niet meenemen;
3) U dient voor uw fiets een apart daarvoor bestemd geldig Vervoerbewijs bij u te hebben;
4) U dient toezicht te houden op uw fiets en uw bagage van uw fiets af te halen, tenzij de
conducteur u toestemming geeft deze op uw fiets te laten.
in combinatie met de tekst van de huisregels:
Als er ruimte is en u uw bagage van de fiets afneemt, mogen gewone fietsen tegen betaling mee buiten de spitsuren (6:30-9:00 en 16:00-18:30)
De vraag is wat dit betekent als er iemand zit op een plek waar een sticker "Prioriteit voor fietsen" bij hangt, en ik wil daar buiten de spits mijn fiets neerzetten (uiteraard met een geldig fietskaartje).
Voorbeelden:
1. Er zit iemand op een 'fietsprioriteitplek' (voortaan FPP) en ik stap in met mijn fiets. In de coupé ernaast is nog plek om te zitten. Moet die persoon dan opstaan?
2. Er zit iemand op een FPP te telefoneren en ik stap in met mijn fiets. In de stiltecoupé ernaast is nog plek om te zitten. Moet die persoon dan opstaan?
3. Er zitten drie mensen op drie FPP's gezellig met elkaar te praten en ik stap in met mijn fiets. In de coupé ernaast is nog plek voor drie personen om te zitten, maar niet bij elkaar. Moeten die drie personen dan opstaan?
4. Er zit iemand op een FPP en ik stap in met mijn fiets. Er is geen zitplaats meer, maar als die persoon opstaat kan ik mijn fiets daar neerzetten en kunnen we gemakkelijk allemaal nog op het balkon staan. Moet die persoon opstaan?
Gebruiker Slidestops had de wat curieuze interpretatie dat "prioriteit" betekent dat je je fiets daar met prioriteit mag neerzetten als er plek is, maar dat hij ook niet daar mag staan als er geen plek is. Gebruiker Ik Spoor had de nog wat vreemdere uitleg dat je best mag vragen of iemand wil opstaan, maar dat je niet moet klagen als je dan een knal voor je kop krijgt.
Persoonlijk ga ik ervan uit dat de aanduiding "prioriteit voor fietsen" betekent dat je er mag gaan zitten, of dat je er kinderwagens, koffers, kruiwagens of whatever mag neerzetten, maar dat je plaats moet maken als iemand daar een fiets wil neerzetten.
En dat de zinsneden in ARV en huisregels over "vrije plekken" en "ruimte" betekenen: "als alle FPP's zijn bezet door fietsen."
Kortom: hoe zit het?
Bladzijde 2 / 2
Zo zie ik hem ook, staan betekend niet dat je een trein moet missen en ik ben van mening dat als een reiziger op een fietsplaats gaat zitten, weet dat hier fietsen kunnen komen. Zelf zit ik in een Virm6 vaak in het midden, op de fietsplek, alleen als er geen fietsen staan, anders moet ik een ander balkon zoeken waar ik ga zitten als ik even administratie moet gaan doen.
Reputatie 3
Je moet geen woorden als onzinnig gebruiken alleen omdat je het er niet mee eens bent. Zitplaatsen opgeven voor een fiets moet niet hoeven.
Je moet geen woorden als onzinnig gebruiken alleen omdat je het er niet mee eens bent. Zitplaatsen opgeven voor een fiets moet niet hoeven.
Daar gaan we weer. De plaatsen waar we het hier over hebben, zijn gemarkeerd met een aanduiding "Prioriteit voor fietsen". Als iets prioriteit heeft, moet al het andere daarvoor wijken. Dat is de enige logische uitleg van het begrip 'prioriteit'. Dus moeten zittende reizigers op een FPP wijken voor fietsen.
Nu heb ik hierboven en in een ander topic al vaker gesteld, dat het soms verstandig is als niet iedereen altijd op zijn 'formele strepen' gaat staan. Ik vind de benadering van Loes (zoals altijd) heel verstandig: als er reizigers zitten op een FPP en er moet een fiets bij, kijk dan of er een andere plek is voor die reizigers. Dat is ook de reden waarom ik een van haar antwoorden als 'Beste antwoord' heb gemarkeerd. Ze gaat op zoek naar een praktische oplossing.
Persoonlijk zou ik bij een nokvolle trein echt niet moeilijk doen als ik er met de fiets alleen nog met veel moeite bij kan; al was het maar omdat daardoor al die reizigers in die nokvolle trein vertraging oplopen. Dan neem ik, morrend maar begripvol, wel een trein later, Maar ik verrek het toch echt om heel onhandig op het balkon te blijven staan met mijn fiets, terwijl de FPP's bezet zijn door reizigers die ergens anders in de trein kunnen zitten of desnoods staan.
Zo zie ik hem ook, staan betekend niet dat je een trein moet missen en ik ben van mening dat als een reiziger op een fietsplaats gaat zitten, weet dat hier fietsen kunnen komen. Zelf zit ik in een Virm6 vaak in het midden, op de fietsplek, alleen als er geen fietsen staan, anders moet ik een ander balkon zoeken waar ik ga zitten als ik even administratie moet gaan doen.
Lijkt me ook.
Ander voorbeeld: wie op een prioriteitplaats voor gehandicapten gaat zitten, weet dat-ie moet opstaan als er een gehandicapte binnenkomt en er geen andere plek meer is.
Sterker nog: zelfs als er wel nog een andere plek is, dan heeft de gehandicapte recht op die prioriteitplaats, en dan moet je als niet-gehandicapte maar op die andere plek gaan zitten. Prioriteit voor gehandicapten betekent: iedereen die niet gehandicapt is moet wijken als er een gehandicapte op die plek wil zitten.
Bladzijde 2 / 2
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.