beantwoord

prijs van een treinreis

  • 8 August 2021
  • 32 reacties
  • 1196 Bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

Reputatie 7

De prijzen in Nederland zijn inderdaad niet exorbitant, maar in Nederland betaal je uitsluitend voor de rit.

Dat ligt er aan. Voor forensen zijn de prijzen in Nederland wel degelijk extreem hoog, maar studenten en mensen met aktiekaartjes betalen niet meer dan een habbekrats. Verder leiden de hoge loonkosten in Nederland tot Internationaal gezien erg hoge tarieven, zeker voor gewone enkele reis kaartjes.. 

Loonkosten als onderdeel van het kaartje zijn al aardig gereduceerd in Nederland. Er is geen loketpersoneel meer, geen stationspersoneel meer, geen stationschef meer, geen railcatering meer, enz. Het enige personeelslid waar je mogelijk mee te maken krijgt, is een conducteur (áls die zich al laat zien) en uiteraard de machinist.

Misschien zijn de loonkosten als geheel wat gereduceerd, de ICT- kosten zullen vast enorm toegenomen zijn de laatste decennia. Apps, palen, poortjes, websites, kortom de hele digitalisering kost ook een flinke duit om te onderhouden, beveiligen en steeds weer vernieuwen en uitbreiden. Hetzelfde verhaal als met banken: geen kantoren en nauwelijks personeel, je mag alles zelf doen, toch nemen de kosten voor het hebben en gebruiken van pasjes en rekeningen ieder jaar toe.

Bij de bus is er nog veel minder personeel. Toch is een ritje vol tarief ook behoorlijk aan de prijs, misschien nog wel duurder dan de trein. Onlangs met de bus van station Heerenveen naar Drachten (25 km) geweest, ik als inwoner van Brabant had natuurlijk geen Fries kortingsabonnement, kosten rit 5.67 euro. Best duur. 

Reputatie 7

Bwa…

Ik twijfel er nog over of ik a.s. woensdag met de kleine met de trein naar Gent ga of met de auto.

De kleine reist gratis, sowieso.

Antwerpen-Berchem naar Gent St Pieters. Retour € 19,10. ***slik*** Ik had zo € 12 in gedachten.

D’n oto is gratis. Parkeren kost geld, maar niet ZO veel. 

Maar laat dit nu net eens 1 van die zeldzame trajecten kunnen zijn, waarbij de trein even snel EN comfortabeler is dan de auto. Iemand wel eens de file aan de Kennedytunnel uitgeprobeerd ?

Toch heb ik hetzelfde gevoel. Reizen met de trein is niet chill. Vooral ook omdat er woensdag hoge temperaturen worden verwacht en het materieel van de SNCB heeft meestal geen airco.

 

Nu, toegegeven, de NS is nog duurder. Maar misschien zit er wel een logica in, dat individuele retourtjes de duurste aller treinkaartjes zijn. Elk vervoermiddel is immers duur als je er maar sporadisch van gebruik maakt EN er van gebruik wil maken als het jou uitkomt. De trein is ineens een heel stuk goedkoper als je een abonnement hebt. Of een of ander actiekaartje waarvan de tijden gelimiteerd zijn.

 

 

 

 

Reputatie 6

De prijzen in Nederland zijn inderdaad niet exorbitant, maar in Nederland betaal je uitsluitend voor de rit.

Dat ligt er aan. Voor forensen zijn de prijzen in Nederland wel degelijk extreem hoog, maar studenten en mensen met aktiekaartjes betalen niet meer dan een habbekrats. Verder leiden de hoge loonkosten in Nederland tot Internationaal gezien erg hoge tarieven, zeker voor gewone enkele reis kaartjes.. 

Loonkosten als onderdeel van het kaartje zijn al aardig gereduceerd in Nederland. Er is geen loketpersoneel meer, geen stationspersoneel meer, geen stationschef meer, geen railcatering meer, enz. Het enige personeelslid waar je mogelijk mee te maken krijgt, is een conducteur (áls die zich al laat zien) en uiteraard de machinist.

De prijzen in Nederland zijn inderdaad niet exorbitant, maar in Nederland betaal je uitsluitend voor de rit.

Dat ligt er aan. Voor forensen zijn de prijzen in Nederland wel degelijk extreem hoog, maar studenten en mensen met aktiekaartjes betalen niet meer dan een habbekrats. Verder leiden de hoge loonkosten in Nederland tot Internationaal gezien erg hoge tarieven, zeker voor gewone enkele reis kaartjes.. 

Reputatie 6

De prijzen in Nederland zijn inderdaad niet exorbitant, maar in Nederland betaal je uitsluitend voor de rit. Meer dan 95% van de stations is onbemand (dus geen personeel aanwezig aan wie je informatie kan vragen, assistentie kan vragen indien nodig, enz.) en ook tijdens de rit is de service minimaal. In veel andere landen is wél personeel op het station aanwezig permanent, en ligt het serviceniveau anders. Dus dat vergelijken is lastig.

Reputatie 7
Badge +3

hier kost een enkeltje Apeldoorn Amersfoort 18 euro?

 

Nee, dat kost 9 euro. 

Reputatie 7

In veel andere landen wordt treinvervoer flink gesubsidieerd door de staat en in veel landen liggen daarnaast ook de lonen veel lager. Een goed voorbeeld is Portugal: lonen zijn laag, de subsidie is hoog: met ov reizen kost daar maar een fractie van wat je in Nederland betaalt. Een voorbeeld van een extreem duur treinland is het Verenigd Koninkrijk. Daar zijn intercityreizen op populaire dagen en tijdstippen ontzettend duur en de tarieven stijgen vaak naarmate de trein volgeboekt raakt. Spontaan voor vertrek een ticket kopen is nog duurder. Daarbij vergeleken is Nederland nog goedkoop en heeft een vaste tariefeenhedenprijs met oplopende lange-afstandskorting (hoe langer de rit, hoe relatief goedkoper deze wordt). En als je in Nederland een kortingsabonnement hebt is de trein voor de meeste mensen goed betaalbaar buiten de spits, zeker met een abonnement met afgekocht reisrecht.

Reageer