beantwoord

prijs van een treinreis

  • 8 August 2021
  • 32 reacties
  • 1196 Bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

@PeterJKH

In Den Bosch zijn nog twee loketten (naast de Starbucks) waarbij het tweede in de praktijk nooit meer open is. Aan het andere loket wordt nog af en toe een kaartje verkocht maar meestal zit daar iemand een boek te lezen. 

In de hal is er ook nog een bemand info loket van NS, daar zie je wat vaker iemand een vraag stellen vooral bij verstoringen en werkzaamheden. 

Verder zijn er permanent 4-6 V&S mensen aanwezig, die lopen wat heen en weer over de luchtbrug of drinken in een kringetje samen koffie. Af en toe gaan ze naar een perron om bijv. een zwartrijder in te rekenen. Verder doen ze sinds corona vóór vertrek geregeld controles op mondkapjes met name in de sprinters naar Nijmegen en Utrecht. 

Op onduidelijke tijdstippen zie je ook nog één of twee perronopzichters, die helpen o.a. om rolstoellen in of uit treinen te krijgen. 

Reputatie 6

@PeterJKH

In Den Bosch zijn nog twee loketten (naast de Starbucks) waarbij het tweede in de praktijk nooit meer open is. Aan het andere loket wordt nog af en toe een kaartje verkocht maar meestal zit daar iemand een boek te lezen. 

In de hal is er ook nog een bemand info loket van NS, daar zie je wat vaker iemand een vraag stellen vooral bij verstoringen en werkzaamheden. 

Verder zijn er permanent 4-6 V&S mensen aanwezig, die lopen wat heen en weer over de luchtbrug of drinken in een kringetje samen koffie. Af en toe gaan ze naar een perron om bijv. een zwartrijder in te rekenen. Verder doen ze sinds corona vóór vertrek geregeld controles op mondkapjes met name in de sprinters naar Nijmegen en Utrecht. 

Op onduidelijke tijdstippen zie je ook nog één of twee perronopzichters, die helpen o.a. om rolstoellen in of uit treinen te krijgen. 

Kan goed, alleen zie ik ze nooit. Dan is Den Bosch blijkbaar 1 van de 5% bemande stations, want op de meeste stations waar ik kom, zie ik geen mens van de NS.

Reputatie 7

In veel andere landen wordt treinvervoer flink gesubsidieerd door de staat en in veel landen liggen daarnaast ook de lonen veel lager. Een goed voorbeeld is Portugal: lonen zijn laag, de subsidie is hoog: met ov reizen kost daar maar een fractie van wat je in Nederland betaalt. Een voorbeeld van een extreem duur treinland is het Verenigd Koninkrijk. Daar zijn intercityreizen op populaire dagen en tijdstippen ontzettend duur en de tarieven stijgen vaak naarmate de trein volgeboekt raakt. Spontaan voor vertrek een ticket kopen is nog duurder. Daarbij vergeleken is Nederland nog goedkoop en heeft een vaste tariefeenhedenprijs met oplopende lange-afstandskorting (hoe langer de rit, hoe relatief goedkoper deze wordt). En als je in Nederland een kortingsabonnement hebt is de trein voor de meeste mensen goed betaalbaar buiten de spits, zeker met een abonnement met afgekocht reisrecht.

Den Bosch is qua aantal reizigers het 10e station van het land, net na Eindhoven maar voor bijv. Nijmegen en Arnhem. Zie wiki.

Niet zo vreemd dus dat het bemand is 

Reputatie 6

De prijzen in Nederland zijn inderdaad niet exorbitant, maar in Nederland betaal je uitsluitend voor de rit. Meer dan 95% van de stations is onbemand (dus geen personeel aanwezig aan wie je informatie kan vragen, assistentie kan vragen indien nodig, enz.) en ook tijdens de rit is de service minimaal. In veel andere landen is wél personeel op het station aanwezig permanent, en ligt het serviceniveau anders. Dus dat vergelijken is lastig.

De prijzen in Nederland zijn inderdaad niet exorbitant, maar in Nederland betaal je uitsluitend voor de rit.

Dat ligt er aan. Voor forensen zijn de prijzen in Nederland wel degelijk extreem hoog, maar studenten en mensen met aktiekaartjes betalen niet meer dan een habbekrats. Verder leiden de hoge loonkosten in Nederland tot Internationaal gezien erg hoge tarieven, zeker voor gewone enkele reis kaartjes.. 

Reputatie 7

Den Bosch is qua aantal reizigers het 10e station van het land, net na Eindhoven maar voor bijv. Nijmegen en Arnhem. Zie wiki.

Ik zag het op Wikipedia. Best bijzonder voor zo'n niet al te grote stad zonder universiteit. Het is wel een knooppunt maar toch. Dan zou je verwachten dat het grotere Nijmegen veel meer in- en uitstappers zou hebben. Of Zwolle, weliswaar zonder universiteit maar wel het tweede spoorknooppunt van Nederland qua grootte. Opvallend ook dat naast de 8 stations in de Randstad in de top 10, de overige 2 steden zijn die beiden in Brabant liggen op 20 minuten afstand van elkaar.

Reageer