reizen met andere ov boete | NS Community
beantwoord

reizen met andere ov boete


Hoi allemaal!

Afgelopen weekend kwam ik terug van vakantie en ging ik met de trein vanaf Schiphol naar huis. Nu kwam ik er bij het inchecken achter dat ik de OV van mijn vriend had meegenomen. Hij heeft hier geen abonnement op staan dus ik heb op zijn ov geld opgeladen en ingecheckt.

Bij het controleren van mijn vervoersbewijs werd ik er op gewezen dat ik niet de persoon was van de OV. Ik heb het verhaal aan de conductrice uitgelegd maar ik schrok van haar reactie want ik werd gewezen op identieitsFraude. Ik stelde aan de conductrice voor om mijn vriend te bellen om te bewijzen dat ik per ongeluk met de OV van mijn vriend reisde, om te voorkomen dat ik een boete kreeg en dat zijn OV niet werd ingenomen. Ze wilde helaas niet naar mijn verhaal luisteren en schreef een boete uit en nam zijn OV in.

Nu heb ik wat dingen online opgezocht en zie ik meerdere artikelen waarin een zaak met de geschillencommisie wordt aangehaald waarin het tegendeel spreekt: https://www.ovpro.nl/special/2017/04/25/reizen-met-de-persoonlijke-ov-chipkaart-van-een-ander-hoe-zit-dat/. In dit artikel wordt zelfs vermeld dat: Nu zal heus niet elke conducteur de uitleen van een OV-chipkaart beboeten; vooral niet wanneer de reiziger gewoon zijn reis betaald heeft. Sterker nog, een jongeman heeft onlangs met succes enkele jaren gereisd met een OV-chipkaart waarop een foto van Ernie was geplaatst.

Ik voel me nu niet serieus genomen wanneer ik dit soort verhalen lees en is het oneerlijk tegenover andere reizigers dat ze hiervoor worden beboet. Ik heb netjes geld opgeladen en ingecheckt en alsnog een boete gekregen. Ook is de OV van mijn vriend ingenomen. De conductrice heeft gezegd dat hij hier een brief over thuis zou krijgen. In het gesprek met een klantenservice medewerker werd verteld dat hij hier verder niks meer over te horen krijgt en hij zijn OV kwijt is. Dus, ik heb een boete voor een reis waar ik netjes voor heb betaald, mijn vriend is zijn OV kwijt waar nog geld op stond en kan nu niet met de trein reizen zonder extra te betalen voor kaartjes die hij moet kopen? Via de klantenservice komen wij niet verder.

Wie kan ons helpen want het lijkt me niet dat het op deze manier goed is gegaan.

Alvast heel erg bedankt!!
icon

Beste antwoord door Thomas NS 14 July 2017, 15:58

Bekijk origineel

139 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U mag nooit inchecken en reizen met de persoonlijke chipkaart van een ander. Het is wel degelijk fraude. Dat verhaal van de geschillencommissie van Arriva heeft geen betrekking op ue situatie. U vriend is met bovenstaande voorwaarden akkoord gegaan
Het is niet leuk wat ik zeg maar uw veronderstelling dat het mag is onjuist en u heeft, onbedoeld of niet, gefraudeerd. De conductrice had gelijk bij het innemen van de valse ov-chipkaart en ook met de boete. Umag alleen op uw eigen persoonlijkecipkaart reizen. Elders op het forum heeft Sivan van Ns de juridische onderbouwing gegeven
Reizen op andermans OV-kaart is verboden (net als reizen op andermans paspoort) en geldt inderdaad als fraude. Niet vreemd dat je dus een boete hebt gekregen en dat de kaart in beslag is genomen. Die kaart wordt overigens na inbeslagname automatisch vernietigd.

Met je vriend hoef je verder ook geen medelijden te hebben, hij wist immers ook dat het niet toegestaan is zijn kaart aan iemand anders uit te lenen.

De geschillencommissie waar je aan refereert is alleen maar een adviescommissie voor individuele gevallen. Sowieso heeft hun oordeel geen juridische rechtsgeldigheid.
Reputatie 7
Hallo Liesvdz en welkom op het NS Serviceforum.

Zoals Thom aangeeft, is het niet toegestaan om te reizen met de persoonlijke OV-chipkaart van iemand anders. Het artikel wat je aanhaalt, geeft inderdaad verwarrende informatie. Er staat echter wel degelijk vermeld dat in de voorwaarden waar jouw vriend en jij ook akkoord mee zijn gegaan bij het bestellen van een persoonlijke OV-chipkaart, opgenomen is dat de OV-chipkaart alleen door de desbetreffende persoon gebruikt mag worden. Het artikel praat over coulance, die voor elke werknemer anders ligt. Voor zover ik weet, zijn conducteurs hier heel streng in, aangezien er teveel misbruik van kan worden gemaakt om hier een halfzacht beleid op los te laten.

Je geeft aan dat je een boete hebt gekregen, dat is natuurlijk vervelend alhoewel deze terecht is. Wat ik je aanraad om te doen is om contact op te nemen met onze klantenservice zodra je de acceptgiro van de boete binnen hebt gekregen. Hier zal worden gekeken naar de complete boete en wordt er een afweging gemaakt of jij voor coulance in aanmerking komt. Dit zou in een positieve uitkomst betekenen dat de 50 euro van jouw boete wordt kwijtgescholden, mits het jouw eerste keer coulance zal zijn. Je kunt ons op verschillende manieren bereiken, ik raad je aan om hier even naar te kijken.
U vriend is met bovenstaande voorwaarden akkoord gegaan
In het midden latend of dit nu mag is niet, het is natuurlijk niet zo dat je bij het (impliciet) akkoord gaan met de voorwaarde al je rechten weg doet. Voorwaarden die onredelijk bezwarend zijn kunnen, ook nadat je akkoord gegaan bent, alsnog nietig verklaart worden. Het kan echter wel een lang juridisch gedoe worden, wat veel mensen er niet voor over zullen hebben. Maar het is niet zo dat 'het stond in de kleine lettertjes' betekent dat je machteloos staat.
Vast een héél domme vraag, maar wel eentje die al langer door mijn hoofd spookt en die nu, in dit topic, misschien beantwoord kan worden. Namelijk de volgende vraag:

Waaróm is die OV-kaart zo persoonlijk? Waarom kan ik niet gewoon op de kaart van mijn partner reizen? Ik snap gewoon niet wat er zo hoogst-persoonlijk-persoonsgebonden moet zijn aan gewoon het gebruiken van een treinkaartje/buskaartje. Met de strippenkaart kon toch ook gewoon het hele gezin op dezelfde kaart reizen? Dus waarom is die OV-kaart in de markt gezet als hoogst-persoonlijk reisdocument en niet gewoon als algemeen pasje dat door iedereen kan worden gebruikt die even een buskaart nodig heeft?
Reputatie 7
Badge

In het midden latend of dit nu mag is niet, het is natuurlijk niet zo dat je bij het (impliciet) akkoord gaan met de voorwaarde al je rechten weg doet. Voorwaarden die onredelijk bezwarend zijn kunnen, ook nadat je akkoord gegaan bent, alsnog nietig verklaart worden. Het kan echter wel een lang juridisch gedoe worden, wat veel mensen er niet voor over zullen hebben. Maar het is niet zo dat 'het stond in de kleine lettertjes' betekent dat je machteloos staat.


Dus wat je eigenlijk wil zeggen is?
Reputatie 7
Waaróm is die OV-kaart zo persoonlijk? Waarom kan ik niet gewoon op de kaart van mijn partner reizen?

In ruil voor persoonlijke gegevens, een vaste klantrelatie krijg je voordelen en mogelijkheden tot reizen met abonnementen en kortingen. De oude Voordeelurenkaart had ook een foto. Een persoonlijke chipkaart koppelt jouw identiteit aan de (mogelijke) kortingen en abonnementen die op de kaart staan. Dan kan je ook nog automatisch opladen gebruiken. Hier ligt de weg open naar misbruik als de kaart uitgeleend, verloren of gestolen wordt. Dat geldt voor zoveel pasjes en abonnementen bij tal van organisaties en bedrijven. Bovendien wil NS natuurlijk vaste klanten, niet 1 vaste klant die zijn kaart met kortingsabonnement met de halve straat deelt of zo 😉
Wil je je kaart uitlenen, dan zal het toch een anonieme chipkaart moeten zijn en de reis altijd tegen vol tarief.

Ik vond een strippenkaart die je met een paar mensen kan gebruiken in veel gevallen ook handiger (en goedkoper) dan dat iedereen in de bus apart zijn eigen chipkaart moet hebben met daarop dan weer een minimumsaldo. Maar dit is een logisch gevolg van keuzes die bij implementatie van de chipkaart zijn gemaakt. De chipkaart is niet in alle situaties een verbetering. Nu kan je soms nog losse groeps- of gezinskaartjes kopen. Afhankelijk van vervoerder, dag en periode van het jaar.[/quote]
Dan wil ik de vraag van Pejaka iets specifieker maken. Waarom is die OV-kaart zo persoonlijk als er gewoon tegen vol tarief mee wordt gereisd? Ik maak uit het verhaal van de topic-starter op dat dat het geval was (immers: "hij heeft hier geen abonnement op staan").
Ik zie zware beschuldigingen van (identiteits)fraude langskomen, maar zie dat eerlijk gezegd niet zo. Of pleeg ik ook fraude als ik betaal uit de portemonnee van mijn vrouw waar ook allerlei persoonlijke passen in zitten?
Reputatie 7
Badge +3
Je hebt de keuze tussen een persoonlijke OV en een anonieme OV. De persoonlijke is persoonsgebonden, ook al staan daar geen abonnementen op. Topicstarter mocht dus niet reizen op de OV van haar vriend, ook al had ze er zelf geld opgezet en ingecheckt. Ze had dus ook een kaartje uit de automaat kunnen kopen. Dat kost een euro extra. Had ze zelf wel een abonnement op haar OV dan had ze zelfs nog iets van haar kaartje terug kunnen krijgen.
Dat je die keuze hebt, is mij bekend, maar is de vraag niet.
Wat is er zo persoonlijk aan die persoonlijke kaart dat je ook niet tegen vol tarief op de persoonlijke kaart van een ander mag reizen? Het argument dat je onterecht voordeel kunt krijgen, is dan niet van toepassing. Het diefstal-argument is ook onzin, want dat geldt voor een anonieme kaart net zo, ook die kan gestolen zijn.
Met de beste wil van de wereld kan ik niets verzinnen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat je die keuze hebt, is mij bekend, maar is de vraag niet.
Wat is er zo persoonlijk aan die persoonlijke kaart dat je ook niet tegen vol tarief op de persoonlijke kaart van een ander mag reizen? Het argument dat je onterecht voordeel kunt krijgen, is dan niet van toepassing. Het diefstal-argument is ook onzin, want dat geldt voor een anonieme kaart net zo, ook die kan gestolen zijn.
Met de beste wil van de wereld kan ik niets verzinnen.

Een persoonlijke OV kun je automatisch laten opwaarderen, dat kan bij een anonieme OV niet. Als je een anonieme kaart kwijt raakt, ben je ook het geld wat er op staat kwijt. Een persoonlijke kaart kun je als je hem kwijt bent laten blokkeren en het geld wat er op staat laten overschrijven op een nieuwe kaart. Daarnaast kun je op een anonieme kaart geen (korting)abonnementen en eventuele actiekaartjes zetten.
@hb-ngn
Ja, laten we vooral de diefstal van kaarten gaan faciliteren.
Dit zijn allemaal eigenschappen van een persoonlijke kaart.
Maar het geeft geen antwoord op de vraag waarom je niet op vol tarief op de persoonlijke kaart van iemand anders mag reizen.
@hb-ngn
Ja, laten we vooral de diefstal van kaarten gaan faciliteren.


Kun je ook uitleggen waar deze opmerking op slaat?
Als je met andermans kaart mag reizen wordt het heel lukratief die niet te lenen maar te stelen.
En wat is dan het verschil met de anonieme kaart?
Die is zelfs niet te blokkeren bij diefstal, de persoonlijke wel.
Afgelopen weekend kwam ik terug van vakantie en ging ik met de trein vanaf Schiphol naar huis. Nu kwam ik er bij het inchecken achter dat ik de OV van mijn vriend had meegenomen. Hij heeft hier geen abonnement op staan dus ik heb op zijn ov geld opgeladen en ingecheckt.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, waarom liesvdz
in het bezit is van iemand anders persoonlijke OV chipkaart?
@hb-ngn
Niets en dat is ook precies mijn probleem. Ik ben er niet van gediend dat NS toestaat dat er iemand anders op mijn persoonlijke kaart mag reizen. Anders had kocht ik wel een anonieme kaart.
Dat snap ik, maar daarmee faciliteer je nog niet de diefstal van persoonlijke kaarten als het wel mag.
Laten we een beetje normaal blijven reageren.
@hb-ngn
Je maakt diefstal erg lucratief. Ik denk dat NS een regen van rechtszaken tegemoet kan zien van gedupeerden die beweren dat ze nergens van wisten..

Wat bijv. als de vriend van liesvdz achteraf beweert dat hij niet wist dat zij zijn kaart had meegenomen en schadevergoeding eist? Dat is oncontroleerbaar en dat betekent dat NS kan betalen.

Ik snap niet wat er nou zo moeilijk is om je eens een keer aan de regels re houden.
Reputatie 7
Badge +4
De hele discussie rond deze kwestie is hier uitgebreid in een aantal topics gevoerd. De anonieme door iedereen te gebruiken strippenkaart is er nu in de vorm van de anonieme chipkaart.
Een persoonlijke chipkaart heeft als extra de mogelijkheid van abonnementen en kortingen en die zijn persoonsgebonden. Een persoonlijke chipkaart zonder die voordelen kun je beschouwen als een kaart waarbij je ook op saldo kunt reizen maar zonder de mogelijkheid ze door een ander te laten gebruiken. Iedereen ziet wat er gebeurt als een gezinslid korting heeft en dat die niet meer persoonlijk is. Er zijn nogal wat mensen die met een kaart van broer of zus proberen te reizen. Alle persoonlijke chipkaarten die niet van de reiziger zijn innemen wegens fraude is effectief. Een ander in de gelegenheid stellen te frauderen wordt feitelijk mild bestraft. Een eerste boete kwijtschelden wegens een echte vergissing bij het inchecken, is ok maar een algemeen beleid om dat te doen gaat wel wat ver. Er is hier nadrukkelijk fout gehandeld en of dat al dan niet de intentie was, is niet relevant. Veel mensen beweren datgene dat het meest voordelig is.
Je moet geen grensgebied gaan maken met de persoonlijke chipkaart, dat wordt een brok ellende.
Reputatie 7
Badge +4
Het kunnen reizen op de persoonlijke chipkaart dient geen redelijk doel en je zet de deur naar de mogelijkheden te frauderen wijd open. Dat is waarschijnlijk ook het motief want een zinnige onderbouwing is er niet.
Ik vind het inderdaad ook belachelijk dat je coulance krijgt als je bewust de regels aan je laars lapt. Daar is de coulanceregeling niet voor bedoeld
Reputatie 7
Badge +4
Edit op de persoonlijke chipkaart van een ander.

Voorzover dat niet duidelijk was, al kan ik me dat niet voorstellen.
Reputatie 1
Maar op welke grond zal, in Tamzins voorbeeld die vriend dan een schadevergoeding kunnen eisen?

Ik kan me best situaties voorstellen waarin je iemand op jouw persoonlijke kaart zou laten reizen.
Ik begrijp ook niet waaròm het niet mag; ja, natuurlijk zou de kaart gestolen kùnnen zijn, maar als je een kaartje cash betaalt zou dat geld natuurlijk ook gestolen kunnen zijn. Een persoonlijke chipkaart zonder abonnement is toch eigenlijk niets meer dan een soort tegoedbon?

De enige uitleg bestaat uit "omdat dat nu eenmaal de regels zijn", en ik vind dat niet erg sterk.

Reageer