reizen met andere ov boete | NS Community
beantwoord

reizen met andere ov boete



Toon eerste bericht

139 reacties

Goed dat de wet het heeft afgedekt, ik zal het doorgeven aan de geschillencommissie dat ze voortaan beter het wetboek moeten lezen.

De geschillencommissie heeft meer verstand dan ons van de wet, die zullen heus niet zomaar een uitspraak doen.

Ik heb geen juridisch argument gehoord van de NS ook trouwens. Dat de kaart persoonsgebonden is, is discutabel, omdat het geen ID middel is en de kaart alleen persoonsgebonden is als er een kortingssproduct of abonnement op staat.

Wat is het probleem als iemand anders voor iemand de rit betaalt ? NS lijdt geen schade
Reputatie 7
Badge +4
Als je argumenten hebt die mijn verhaal ontkrachten, hoor ik ze graag. De persoon aanvallen in plaats van de argumenten is altijd zwak.
Reputatie 3
De OV chipkaart is net zoals een bankpas; als ik die aan mijn partner of wie dan ook meegeef om geld op te nemen is dat mijn verantwoordelijkheid. Zou van de zotte zijn wanneer de bank in dat soort gevallen een boete oplegt en de pas vernietigd.
Als je argumenten hebt die mijn verhaal ontkrachten, hoor ik ze graag. De persoon aanvallen in plaats van de argumenten is altijd zwak.

Ik val je niet aan, jij valt ons aan door te zeggen dat we maar wat roepen en stoere praat hebben.

Maar je hebt dus geen argumenten verder dan wat geroep dat NS het allemaal heeft dichtgetimmerd....

Als je het geen discussie waard vindt, kunnen wij weer verder.
TS kan dit natuurlijk laten toetsen. Moet je wel zin in hebben.
En de anonieme ov kaart mag men wat mij betreft multi-user kaart noemen. ;)

Stuk realistischer dan de huidige benaming.
Ja eigenlijk zou Rover dat moeten doen.

Ik kan best begrijpen dat vervoerders het niet willen (en het is ook niet nodig) maar er zijn ook mensen die oprecht een vergissing maken en met de OV Chipkaart van de partner gaan reizen, waarbij ze misschien ooit een persoonlijke OV Chipkaart gratis hebben gekregen met een abonnement dat er nu niet meer opstaat.

Het is juridisch de vraag denk ik of de persoonlijke OV chipkaart persoonlijk blijft als er geen persoonsgebonden product op staat.

En dat zou best getoetst mogen worden, eerder heeft de geschillencommissie iemand gelijk gegeven.
En de anonieme ov kaart mag men wat mij betreft multi-user kaart noemen. ;)

Stuk realistischer dan de huidige benaming.


gewoon een OV Chipkaart, in andere landen kan het ook, waarom hier niet. Abonnementen kunnen daar ook op een "anonieme" kaart.
Realtische inschatting is dat ts dit niet gaat uitzoeken.
Als een twee rechtspersonen een geschil aan een geschillencommissie voorleggen kan dat alleen als ze beiden van re voren verklaren dat ze de uitspraak van die commissie zullen volgen. De uitspraak geldt dan ook voor deze rechtspersonen. De uitspraak is niet bindend voor anderen. Het is geen uitspraak van een rechter, dan heeft een uitspraak rechtskracht. Arriva heeft er wellicht geen rekening mee gehouden dat een geschillencommissie ooit een dergelijke uitspraak zou doen. Het was imho een ook volstrekt belachelijke en ondoordachte uitspraak NS heeft met deze uitspraak niets te maken en hoeft zich er al helemaal niet aan te houden. De wetgeving dekt dat ook volledig. Dat is elementair Nederlands recht. Ts is dan uiteraard ook volledig kansloos. Het getuigt van weinig inzicht in de wetgeving als je niet weet wat rechtskracht behelst. De leden van de geschillencommissie die deze uitspraak hebben gedaan, tja.

Het is niet goed als mensen die geen enkel benul hebben hier maar wat roepen en niet verder komen dan wat wensdenken in stoer klinkende taal. NS is volledig gedekt als het gaat om het reizen met de persoonlijke chipkaart van een ander. Het dient ook geen enkel redelijk doel. Er zijn al anonieme chipkaarten. Hoe dan ook, het is tegen de wetgeving en dat is maar goed ook. De conducteurs hebben wel wat beter te doen dan hierover met mensen die fout zitten en stoer doen te gaan bakkeleien. Het is namelijk geen discussie want die gaat ergens over.


Heb je nou echt zo veel woorden nodig om niks te zeggen?

Waar het om gaat is dit: welk redelijk doel dient het om een vervoerskaart waaraan geen abonnement of ander kortingsproduct is gekoppeld, te personificeren? Immers, waar het om gaat is dat de reiziger de ritprijs naar behoren betaalt, en of hij dat nu doet door gebruik van de kaart van zijn partner, zijn moeder of een vrijgevige tante, dient niet uit te maken. Dus zodra er netjes is betaald, heeft NS geen zaak. Net zo goed als dat NS tot voor kort mij geen boete kon opleggen omdat het tientje waarmee ik mijn treinreis betaalde, uit de zak van mijn moeder, oom, tante, oma of partner kwam.

Zo simpel is het.
Misschien even terug naar de basis. Kan een conducteur überhaupt zien of er met een abonnement gereisd wordt? Zo nee, dan is het gezien de huidige techniek terecht dat er een boete staat op het reizen met andermans kaart. Zo ja, dan zou je inderdaad verwachten dat de kaart zonder abonnement door iedereen gebruikt zou mogen worden.

De foto is natuurlijk wel verwarrend. Je zou reizigers zonder abonnement eigenlijk de keuze moeten geven:
1. OV-chipkaart met foto. Anderen mogen er niet mee reizen maar je kunt er later evt. een abonnement op zetten.
2. OV-chipkaart zonder foto. Hier mag iedereen mee reizen maar er kan geen abonnement op.

Optie 2. heeft een nadeel bij diefstal, want niet te controleren. Maar dat risico neemt de reiziger bewust.
Misschien even terug naar de basis. Kan een conducteur überhaupt zien of er met een abonnement gereisd wordt? Zo nee, dan is het gezien de huidige techniek terecht dat er een boete staat op het reizen met andermans kaart. Zo ja, dan zou je inderdaad verwachten dat de kaart zonder abonnement door iedereen gebruikt zou mogen worden.

De foto is natuurlijk wel verwarrend. Je zou reizigers zonder abonnement eigenlijk de keuze moeten geven:
1. OV-chipkaart met foto. Anderen mogen er niet mee reizen maar je kunt er later evt. een abonnement op zetten.
2. OV-chipkaart zonder foto. Hier mag iedereen mee reizen maar er kan geen abonnement op.

Optie 2. heeft een nadeel bij diefstal, want niet te controleren. Maar dat risico neemt de reiziger bewust.


Dat risico nemen mensen ook bij bankpasjes of creditcards. Immers, daar staat ook geen foto op. Dus als die gestolen worden, of je verliest ze, kan je dat melden aan de bank en dan worden ze geblokkeerd. Op dezelfde manier zou je het verlies van een OV-kaart kunnen melden. Aan de andere kant, als ik vroeger mijn zo goed als nieuwe strippenkaart (van toen 20 gulden, zo'n hele grote), verloor, dan baalde ik weliswaar als een stekker, maar dan was het jammer de bammer.

Maar ik vind dus dat mensen inderdaad gewoon zelf de keuze moeten hebben en dat je niet wordt verplicht je kaart te laten koppelen aan je identiteit, laat staan dat dan ook nog ergens in een databank wordt bijgehouden welke reisbewegingen jij maakt. Dat zijn privé-gegevens die niemand iets aangaan, en al helemaal niet de vervoerder die me slechts van A naar B vervoert.
De tegenstanders zullen zeggen dat je die keuze hebt (met een anonieme kaart) maar die keuze heb je dus niet als je een abonnement er op wil zetten en/of als je boven de 65 bent en met leeftijdskorting wil reizen.

En ja je kan kiezen dat niet te doen maar dat is geen keuzevrijheid.

Gewoon 1 kaart waar ook abonnementen en kortingen op kunnen worden gezet, die wel gekoppeld zijn aan ID controle bv.
De tegenstanders zullen zeggen dat je die keuze hebt (met een anonieme kaart) maar die keuze heb je dus niet als je een abonnement er op wil zetten en/of als je boven de 65 bent en met leeftijdskorting wil reizen.

En ja je kan kiezen dat niet te doen maar dat is geen keuzevrijheid.

Gewoon 1 kaart waar ook abonnementen en kortingen op kunnen worden gezet, die wel gekoppeld zijn aan ID controle bv.


Ik vind ID-controle uitsluitend toegestaan bij afname van een kortingsproduct, of een abonnement, want dan is het redelijk dat de conducteur ook kan zien of jij inderdaad degene bent die dat product heeft afgenomen.

Als het gaat om mensen die het volle pond voor de treinreis betalen, dient de ID-koppeling geen enkel doel.

Reageer