Service in de trein (1e klasse)



Toon eerste bericht

119 reacties

Reputatie 7
Badge


Wil ik je best vertellen.

Het retourtje Helmond-Kaldenkirchen kostte 35 euro (= een reis van 35 minuten).

Het retourtje Kaldenkirchen-Nordstemmen (is een reis van 5 uur) kostte 100 euro.

Alles 1e klasse.

Dus verhoudingsgewijs was het Duitse traject stukken goedkoper dan de prijs voor het kleine stukje Nederland.

Maar wel 100 keer meer service.


35 euro betalen voor maar een half uurtje reizen, en dat vind jij goedkoop? 100 euro reizen voor 5 uur, is dat goedkoop?

Ik vind het maar duur hoor.
De vergelijking met Duitsland vind ik volledig mank gaan eerlijk gezegd. Ten eerste heeft het Nederlandse spoorwegnet meer weg van een metrosysteem dan van een spoorwegnet. en zoals boven al is gezegd is het prijsverschil daar ook wel van een andere orde. Bovendien is er op de Duitse spoorwegen ook genoeg aan te merken. Op veel trajecten een zeer beperkte frequentie en een onhandig systeem met regio en ferhn verkeer waardoor je op veel trajecten zeer beperkt bent met de keuze van trein. Dan heb ik toch liever een metro achtig systeem zoals bij ons het geval is.

met mijn weekend vrij abonnement overgestapt naar de eerste klas zodat ik in de trein mijn laptop mee kan nemen en onderweg naar iets leuks werkzaamheden kan doen die ik anders thuis moet doen zonder dat er constant iemand naast mij zit die kan meekijken en omdat er in veel intercity's een stopcontact aanwezig is.

De eerste klas had wat mij betreft in al het materieel net zo moeten zijn als in de ICM met enkele ouderwetse coupeetjes en overal stopcontacten. Ik vind de eerste klas in de VIRM helaas ook niet wat het zijn moet.


Zelfs het kleine plaatsje waar mijn vrienden wonen (12.000 inwoners) biedt elk half uur een directe verbinding met 3 grote steden... Dus hoezo beperkte keuze en lage frequentie?

Elk half uur naar Hannover, elk half uur naar Hildesheim, elk half uur met Hameln...
De vergelijking met Duitsland vind ik volledig mank gaan eerlijk gezegd. Ten eerste heeft het Nederlandse spoorwegnet meer weg van een metrosysteem dan van een spoorwegnet. en zoals boven al is gezegd is het prijsverschil daar ook wel van een andere orde. Bovendien is er op de Duitse spoorwegen ook genoeg aan te merken. Op veel trajecten een zeer beperkte frequentie en een onhandig systeem met regio en ferhn verkeer waardoor je op veel trajecten zeer beperkt bent met de keuze van trein. Dan heb ik toch liever een metro achtig systeem zoals bij ons het geval is.

met mijn weekend vrij abonnement overgestapt naar de eerste klas zodat ik in de trein mijn laptop mee kan nemen en onderweg naar iets leuks werkzaamheden kan doen die ik anders thuis moet doen zonder dat er constant iemand naast mij zit die kan meekijken en omdat er in veel intercity's een stopcontact aanwezig is.

De eerste klas had wat mij betreft in al het materieel net zo moeten zijn als in de ICM met enkele ouderwetse coupeetjes en overal stopcontacten. Ik vind de eerste klas in de VIRM helaas ook niet wat het zijn moet.
Afgelopen week meegemaakt in de Duitse IC (dus gewone intercity, geen hogesnelheidstrein ICE)... 1e klasse. Een oudere dame komt met een klein koffertje de coupé in. De steward ziet dat ze moeite heeft met de bagage. "Kann ich helfen? Nein, setzen Sie sich, ich kümmere mich um Ihr Gepäck"... Trein zet zich in beweging, steward komt langs. Op elke plaats ligt een menukaart. "Wünschen Sie was vom Bordrestaurant"?... Je geeft de bestelling op, binnen 10 minuten staat het op het tafeltje voor je, koffie in porseleinen kop, broodje op porseleinen bordje. De verschillende soorten bier worden in de passende glazen voor die biersoort geserveerd. Ruime lederen zetels, met een kraakhelder verstelbaar hoofdkussentje. Keuze uit verschillende actuele kranten en tijdschriften, vers van de pers, gratis verstrekt.

En vele passagiers reden ook slechts 1 of anderhalf uur mee, dus echt niet dat die uren en uren in de trein zaten. Maar ze kregen wél de service waar ze extra voor betaalden.

Vertel die prijs eens dan. Hoeveel koste die reis van jou?


Wil ik je best vertellen.

Het retourtje Helmond-Kaldenkirchen kostte 35 euro (= een reis van 35 minuten).

Het retourtje Kaldenkirchen-Nordstemmen (is een reis van 5 uur) kostte 100 euro.

Alles 1e klasse.

Dus verhoudingsgewijs was het Duitse traject stukken goedkoper dan de prijs voor het kleine stukje Nederland.

Maar wel 100 keer meer service.
Reputatie 7
Badge
Moeten mensen in de eerste klasse ook nog werken ? :D

Tuurlijk niet. die zitten gewoon lekker op een zachte stoel en doen verder helemaal niks. ja beetje uit het raam kijken of zo.
Moeten mensen in de eerste klasse ook nog werken ? 😃
Reputatie 7
Badge
In je eentje als conducteur helpen bij6 bakken virm waarin op 3 verschillende plaatsen boven en onder 1e klas zit. Dan duurt het even voor we in Schiphol weg zijn. Dit is niet realiseerbaar.
Nee oke, maar ik bedoel meer dat als je een conducteur de deuren laat sluiten bij een stuk waar veel eerste klasse coupés zitten dat deze dan, als de trein is vertrokken, direct hier de reizigers uit de eerste klasse kan helpen. Maar dit is waarschijnlijk niet uitvoerbaar of het voegt niks toe besef ik me nu.


De reizigers kunnen elkaar toch ook gewoon helpen en weet ik veel wat? koffers enzo?

Je haalt een conducteur alleen maar wat zijn/haar werk af, juist door hem dit soort onbenullige klusjes te laten doen.
In je eentje als conducteur helpen bij6 bakken virm waarin op 3 verschillende plaatsen boven en onder 1e klas zit. Dan duurt het even voor we in Schiphol weg zijn. Dit is niet realiseerbaar.
Nee oke, maar ik bedoel meer dat als je een conducteur de deuren laat sluiten bij een stuk waar veel eerste klasse coupés zitten dat deze dan, als de trein is vertrokken, direct hier de reizigers uit de eerste klasse kan helpen. Maar dit is waarschijnlijk niet uitvoerbaar of het voegt niks toe besef ik me nu.
Reputatie 7
Badge
Ik denk dat er best wat dingetjes verbeterd kunnen worden in de eerste klas, maar het is overduidelijk dat het niveau in Duitsland absoluut niet haalbaar is. Het voordeel van eerste klas is dat je altijd een rustige, lekker zittende plaats hebt, en dit natuurlijk ook niet altijd.
Wat misschien een verbetering is in de 1e klas is als er rail catering is, hier korting op is. Hierdoor kan je op een manier toch eten geserveerd krijgen in de trein en wordt de prijs van eerste klasse het waard.
Ik ben ook voor meer bagage ruimte in de trein, bij de IC Den Haag - Eindhoven hebben ze dit geweldig gedaan. In de nieuwe virm treinen doet de ns dit ook goed, hopelijk zetten jullie dit door. Is het dan misschien een optie om bij IC treinen de conducteurs bij de eerste klas te laten staan zodat ze direct kunnen helpen met bagage? Zeker bij Schiphol zou dit erg handig zijn.


De passagiers kunnen elkaar toch ook gewoon helpen met bagage?
Reputatie 7
Badge
Afgelopen week meegemaakt in de Duitse IC (dus gewone intercity, geen hogesnelheidstrein ICE)... 1e klasse. Een oudere dame komt met een klein koffertje de coupé in. De steward ziet dat ze moeite heeft met de bagage. "Kann ich helfen? Nein, setzen Sie sich, ich kümmere mich um Ihr Gepäck"... Trein zet zich in beweging, steward komt langs. Op elke plaats ligt een menukaart. "Wünschen Sie was vom Bordrestaurant"?... Je geeft de bestelling op, binnen 10 minuten staat het op het tafeltje voor je, koffie in porseleinen kop, broodje op porseleinen bordje. De verschillende soorten bier worden in de passende glazen voor die biersoort geserveerd. Ruime lederen zetels, met een kraakhelder verstelbaar hoofdkussentje. Keuze uit verschillende actuele kranten en tijdschriften, vers van de pers, gratis verstrekt.

En vele passagiers reden ook slechts 1 of anderhalf uur mee, dus echt niet dat die uren en uren in de trein zaten. Maar ze kregen wél de service waar ze extra voor betaalden.

Vertel die prijs eens dan. Hoeveel koste die reis van jou?
Reputatie 7
Badge
Naar verhouding voor wat je extra krijgt is de 1e klas in Nederland ook hartstikke duur. Zeker op rustige uren is het verschil te verwaarlozen. Ik vind het het flinke prijsverschil niet waard.
Dan reis je toch gewoon lekker 2e klas. Niemand dwingt jou om 1e klas te zitten hoor.
In je eentje als conducteur helpen bij6 bakken virm waarin op 3 verschillende plaatsen boven en onder 1e klas zit. Dan duurt het even voor we in Schiphol weg zijn. Dit is niet realiseerbaar.

Misschien klonen:? Technisch is er heden ten dage veel mogelijk. 🙂
Ik denk dat er best wat dingetjes verbeterd kunnen worden in de eerste klas, maar het is overduidelijk dat het niveau in Duitsland absoluut niet haalbaar is. Het voordeel van eerste klas is dat je altijd een rustige, lekker zittende plaats hebt, en dit natuurlijk ook niet altijd.
Wat misschien een verbetering is in de 1e klas is als er rail catering is, hier korting op is. Hierdoor kan je op een manier toch eten geserveerd krijgen in de trein en wordt de prijs van eerste klasse het waard.
Ik ben ook voor meer bagage ruimte in de trein, bij de IC Den Haag - Eindhoven hebben ze dit geweldig gedaan. In de nieuwe virm treinen doet de ns dit ook goed, hopelijk zetten jullie dit door. Is het dan misschien een optie om bij IC treinen de conducteurs bij de eerste klas te laten staan zodat ze direct kunnen helpen met bagage? Zeker bij Schiphol zou dit erg handig zijn.


Misschien kunnen eerste klas reizigers bij de deur van de tweede klas staan om te helpen met de bagage om daarna rustig plaats te nemen in de eerste klas. Zeker bij Schiphol zou dit erg handig zijn....
In je eentje als conducteur helpen bij6 bakken virm waarin op 3 verschillende plaatsen boven en onder 1e klas zit. Dan duurt het even voor we in Schiphol weg zijn. Dit is niet realiseerbaar.
Ik denk dat er best wat dingetjes verbeterd kunnen worden in de eerste klas, maar het is overduidelijk dat het niveau in Duitsland absoluut niet haalbaar is. Het voordeel van eerste klas is dat je altijd een rustige, lekker zittende plaats hebt, en dit natuurlijk ook niet altijd.
Wat misschien een verbetering is in de 1e klas is als er rail catering is, hier korting op is. Hierdoor kan je op een manier toch eten geserveerd krijgen in de trein en wordt de prijs van eerste klasse het waard.
Ik ben ook voor meer bagage ruimte in de trein, bij de IC Den Haag - Eindhoven hebben ze dit geweldig gedaan. In de nieuwe virm treinen doet de ns dit ook goed, hopelijk zetten jullie dit door. Is het dan misschien een optie om bij IC treinen de conducteurs bij de eerste klas te laten staan zodat ze direct kunnen helpen met bagage? Zeker bij Schiphol zou dit erg handig zijn.
Afgelopen week meegemaakt in de Duitse IC (dus gewone intercity, geen hogesnelheidstrein ICE)... 1e klasse. Een oudere dame komt met een klein koffertje de coupé in. De steward ziet dat ze moeite heeft met de bagage. "Kann ich helfen? Nein, setzen Sie sich, ich kümmere mich um Ihr Gepäck"... Trein zet zich in beweging, steward komt langs. Op elke plaats ligt een menukaart. "Wünschen Sie was vom Bordrestaurant"?... Je geeft de bestelling op, binnen 10 minuten staat het op het tafeltje voor je, koffie in porseleinen kop, broodje op porseleinen bordje. De verschillende soorten bier worden in de passende glazen voor die biersoort geserveerd. Ruime lederen zetels, met een kraakhelder verstelbaar hoofdkussentje. Keuze uit verschillende actuele kranten en tijdschriften, vers van de pers, gratis verstrekt.

En vele passagiers reden ook slechts 1 of anderhalf uur mee, dus echt niet dat die uren en uren in de trein zaten. Maar ze kregen wél de service waar ze extra voor betaalden.
Ik ook niet maar sommige mensen zijn bereid veel extra te betalen voor een grotere kans opeen zitplaats.
Reputatie 7
Naar verhouding voor wat je extra krijgt is de 1e klas in Nederland ook hartstikke duur. Zeker op rustige uren is het verschil te verwaarlozen. Ik vind het het flinke prijsverschil niet waard.
Reputatie 7
Badge
Jij je zin:

Neemt natuurlijk niet weg, dat de eerste klas in Nederland weinig meer biedt dan stoelen die zacht zitten (zonder die stoelen de hemel in te prijzen) maar desondanks alleen nog gevuld kunnen worden door met gratis upgradekaartjes te strooien.


Maar ik prijs niks de hemel in hoor.

Het enige wat ik nu nog wil zeggen is dat die Duitse treinen gewoon hartstikke duur zijn! En voor zo´n dure prijs is het vrij normaal dat je daar wat extra´s voor krijgt.

Als ik van Eindhoven naar Amsterdam reis, zit ik toch best even in de trein, dus als er in de eerste klasse een steward zou zijn die me een kopje koffie op mijn plaats serveert, er zetels zouden zijn die gerieflijk en niet afgeleefd zijn en er vriendelijk geassisteerd zou worden bij het wegzetten van de grotere bagage, en een vers krantje gratis zou worden aangeboden, zou dat ook heel vriendelijk zijn...

En wat denkt U dat al dat extra personeel gaat kosten? U heeft waarschijnlijk de tijd nog meegemaakt dat personeel nog een habbekrats kostte maar die tijd ligt inmiddels ver achter ons. In Duitsland ligt het nog iets anders omdat daar de lonen van laag personeel een stuk lager zijn dan in het zwaar genivelleerde Nederland waardoor ook de horeca daar bijv. veel goedkoper is.

Dat neemt niet weg dat ik wel met U eens bent dat NS van het eerste klas product momenteel een rommeltje maakt. Er is geen visie.
Reputatie 7
Jij je zin:

Neemt natuurlijk niet weg, dat de eerste klas in Nederland weinig meer biedt dan stoelen die zacht zitten (zonder die stoelen de hemel in te prijzen) maar desondanks alleen nog gevuld kunnen worden door met gratis upgradekaartjes te strooien.
Reputatie 7
Badge


Neemt natuurlijk niet weg, dat de eerste klas in Nederland weinig meer biedt en alleen nog gevuld kunnen worden door met gratis upgradekaartjes te strooien.


Die stoelen zitten anders wel lekker zacht hoor.
Reputatie 7


Het laatste korte stukje van mijn reis in Duitsland legde ik af in wat men in Nederland een Sprinter zou noemen... de Metronom van Hannover naar Nordstemmen.

Volwaardige eersteklasse-afdeling. Riante fauteuils, met fris gewassen hoofdkussentjes. Voldoende ruimte om bagage kwijt te kunnen, enz. En ja, die reis duurde "slechts" 20 minuten... Maar je krijgt wel waar je voor betaald hebt.


maar dat kost je dan wel 3 keer zoveel als bij NS. Zet dat er dan ook gewoon eerlijk bij Pejeka, in plaats van de je alleen maar die duitse treinen de hemel in prijst.


Neemt natuurlijk niet weg, dat de eerste klas in Nederland weinig meer biedt en alleen nog gevuld kunnen worden door met gratis upgradekaartjes te strooien.
Reputatie 7
Badge


Het laatste korte stukje van mijn reis in Duitsland legde ik af in wat men in Nederland een Sprinter zou noemen... de Metronom van Hannover naar Nordstemmen.

Volwaardige eersteklasse-afdeling. Riante fauteuils, met fris gewassen hoofdkussentjes. Voldoende ruimte om bagage kwijt te kunnen, enz. En ja, die reis duurde "slechts" 20 minuten... Maar je krijgt wel waar je voor betaald hebt.


maar dat kost je dan wel 3 keer zoveel als bij NS. Zet dat er dan ook gewoon eerlijk bij Pejeka, in plaats van dat je alleen maar die duitse treinen de hemel in prijst.
Hoe dan ook, de 1e klas stelt in Nederlandse intercity's niet veel voor. Gratis upgradekaartjes van 2 naar 1 in het weekend waardoor het vol zit (op zich natuurlijk een leuk gebaar, maar het effect dat 1e klas beoogt te hebben gaat verloren), een 1e klas die bij overvolle treinen regelmatig gewoon door iedereen gebruikt wordt - ook al is niet omgeroepen dat het mag. In de spits mag je soms 1e klas staan met je duurbetaalde 1e klas-abonnement of kaartje (voorbeeld de IC-Direct Rotterdam - Amsterdam - reserveren kan niet, geen behoefte aan in Nederland wordt gezegd). Je betaalt eigenlijk alleen extra voor méér kans op rustiger reizen, maar dat is geen garantie. Bijna niemand plaatst er vragen bij, want ach, je reist toch altijd alleen maar een kort stukje en dan moet je niet zo zeuren, lijkt de algemene opvatting....

De 1e klasse in Nederland begint een aanfluiting te worden. Afgeragde vale bekleding op de stoelen, geen bagageruimte, in de sprinters al helemaal geen fatsoenlijk extra comfort meer, maar je mag/moet er wel fors extra voor betalen. Geen enkele extra service of comfort, nou, dan kunnen ze hier echt nog een puntje zuigen aan de Duitse intercity's. En je zal me heus niet horen zeuren over een plaatselijk boemeltje, maar in de Nederlandse intercity's zouden ze dat serviceniveau echt wel eens wat beter mogen doen. Zelfs in de Duitse gewone intercity (dus niet ICE), is er in de 1e klasse gewoon een treinsteward die je indien nodig helpt met je bagage, die je een drankje of hapje op je plaats serveert, die je een gratis tijdschrift of krant komt aanbieden, enz. Zo kan het ook.

Reageer