Service in de trein (1e klasse)


  • Anonymous
  • 0 reacties
Afgelopen week bij vrienden in Duitsland op bezoek geweest, per trein. Reis 1e klasse. Op de heenweg een IC, op de terugweg een ICE. In beide gevallen: Riante leren zetels, met fris gewassen verstelbaar brandschoon hoofdkussentje, zodra we zaten, kwam er een treinsteward langs om ons te vragen of we wat wilden eten of drinken, werd op de plaats geserveerd in échte glazen en porseleinen koppen, vervolgens werd ons gevraagd welke krant we er eventueel bij wilden hebben (keuze uit 4 actuele kranten), allemaal service... Onze bagage werd netjes voor ons weggezet in een speciaal bagagegedeelte aan het begin van de coupé...

Wat een armoe dan hier in Nederland. Verschoten bekleding, eten en drinken, ho maar, gratis kranten, ho maar, je bagage kwijt kunnen, vergeet het maar, laat staan dat er een steward aanwezig is die je daarbij assisteert... Maar wel 40% meer betalen dan 2e klasse...

En het grappige is ook nog, dat je verhoudingsgewijs in Duitsland minder betaalt dan in Nederland... Met de Duitse spaarprijzen (die voor iedereen beschikbaar zijn) betaalden we voor het Duitse traject (reisduur 5 uur enkele reis) 100 euro per persoon voor een retour, en voor de 30 minuten Nederlands traject 35 euro per persoon...

119 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het is gemiddeld in Nederland 70 procent meer dan in de tweede klasse, geen 40 procent. Ik wijs u er overigens op dat de standaardprijzen in de ICE er ook niet om liegen. Een vergelijking met de Sparpreis in Duitsland en de normale prijs in Nederland is ook niet eerlijk. U zou dan de Sparpreis met actiekaartjes in Nederland moeten vergelijken.

Met de Bahncard heeft u trouwens nog korting op de Sparpreis ook, zij het maximaal een kwart.

Ik deel wel uw opvatting over de eerste klas in de ICE. Dan steekt de eerste klas in een blauw-wit sprintertje toch wat af. Sterker nog, er is alleen een kleurverschil. Je zit dus feitelijk rotter omdat je meer betaalt 😉
Trajecten zijn veel langer. In Nederland is hier absoluut geen markt voor. De ritten zijn te kort, mensen stappen continu over.
Reputatie 6
Badge
Wat een waanzin verhaal dit. Als je zo graag een krantje, broodje of drinken op plaats geserveerd wilt, kun je toch een vriend meenemen en om de beurt doen alsof je uit een keuken iets te eten en drinken haalt? Maakt het niet minder luxe, wel stukken goedkoper 😃
Reputatie 7
Badge

Ik wil eigenlijk niet reageren maar het is absoluut een feit dat Duitsers (in hun eigen land) inderdaad een stuk beschaafder zijn dan de gemiddelde Nederlander, met name als het om gedrag in het verkeer/vervoer gaat, of qua service.


Zo is het maar net. Natuurlijk kent Nederland ook beschaafde mensen (zoals ik), maar uiteraard lopen er in ons prachtige land helaas ook kuddes boeren rond die jammer genoeg nog steeds niet hebben geleerd om op fatsoenlijke schoenen te lopen in plaats van op klompen.

Ik vind dat soms wel jammer....... zucht. 😞
Het zou leuk zijn als je bijvoorbeeld standaard korting zou krijgen op de railcatering. Het is niet veel, maar in ieder geval al iets (om niet gelijk met standaard catering en dergelijke te gaan gooien - daar zijn de meeste treinen niet geschikt voor)
nl.m.wikipedia.org/wiki/Studentenreisproduct

"De OV-studentenkaart is ingevoerd in 1991 ..."

"Per 1 september 2000 ging de kaart onder de prestatiebeurs vallen. Voor studenten die voor 1 september 1999 aan hun studie waren begonnen, bleef de kaart een gift, ongeacht of de studenten hun studie wel of niet afmaakten en of ze dat binnen een bepaalde tijd deden. Voor de nieuwe generatie studenten gold dat de kaart pas werd omgezet in een gift als de student binnen 10 jaar een diploma haalde. Zo niet, dan moest alles worden terugbetaald."
Reputatie 2
Ik wil wel even aanhaken op deze discussie. Ik reis meestal 2e klas, maar bijvoorbeeld lange afstanden met bagage koop ik nog wel eens een overgang of actiekaart 1e klas. Grootste probleem vind ik nog steeds dat er niet standaard stopcontacten inzitten, dat had inmiddels wel gerealiseerd mogen zijn ook een extra service als een bagagerek. Dat extra personeel niet realiseerbaar is begrijp ik, maar het zou al een toegevoegde waarde hebben als je weet dat je altijd je laptop kan gebruiken en bijvoorbeeld extra bagageruimte of een grote tafel in 1e klas zou voor mij zeker een reden zijn om vaker 1e klas te reizen!
Ik wil wel even aanhaken op deze discussie. Ik reis meestal 2e klas, maar bijvoorbeeld lange afstanden met bagage koop ik nog wel eens een overgang of actiekaart 1e klas. Grootste probleem vind ik nog steeds dat er niet standaard stopcontacten inzitten, dat had inmiddels wel gerealiseerd mogen zijn ook een extra service als een bagagerek. Dat extra personeel niet realiseerbaar is begrijp ik, maar het zou al een toegevoegde waarde hebben als je weet dat je altijd je laptop kan gebruiken en bijvoorbeeld extra bagageruimte of een grote tafel in 1e klas zou voor mij zeker een reden zijn om vaker 1e klas te reizen!

Ik geloof dat de VIRM van de IC's de laatste is zonder stopcontact. De VIRM 4e generatie en VIRMm hebben deze wel. Alle VIRM treinen worden gemoderniseerd nu (VIRMm) dus het komt eraan.

Verder ontbreken ze nog in een aantal sprinters inderdaad (SGM/SLT).
Reputatie 7
Badge
Lekker boeien dat er in sommige treinen geen stopcontact zitten. Dan wacht je maar lekker tot je thuis bent en daar kan je je smartphone dan opladen? En anders neem je maar een powerbank mee in de trein.
Reputatie 2
Ja die virm rijd helaas net op te veel trajecten zodat het snel zonde van je geld is, althans tot de ombouw..

@trein-ns
1. als je niet 1e klas reist laat deze discussie aan je voorbij gaan!

2. Mag het wat beleefder?

3. Ik heb het over een laptop. En voor je het zegt ja ik heb wel een batterij maar die red het niet met mijn gebruik en de afstanden die ik reis...
Ze verwachten de laatste VIRMm in 2020 op te leveren. Dus nog eventjes geduld voor daar ook alles in zit.
Reputatie 7
Badge

@trein-ns
1. als je niet 1e klas reist laat deze discussie aan je voorbij gaan!

2. Mag het wat beleefder?

3. Ik heb het over een laptop. En voor je het zegt ja ik heb wel een batterij maar die red het niet met mijn gebruik en de afstanden die ik reis...


Mijn oprechte excuses meneer, :S het was niet mijn bedoeling om onbeleefd te zijn.

Maar ik vind toch echt dat het geen ramp zou moeten zijn als er (af en toe) geen stopcontacten aanwezig zijn in de trein.

Tot zover mijn opbouwende kritiek.
Ook weer leuk. Sprinter 17:00 vanuit Schiphol richting Den Haag. Ik reis met een upgrade in de eerste klas. Er zijn nog wat zitplaatsen vrij in de tweede klasse, maar de conducteur staat aardig en populair te doen bij de ingang van de voorste eerste klas en zegt tegen instappende mensen dat deze eerste klas plaatsen speciaal voor hen gereserveerd zijn. Inmiddels zit het hier ook lekker vol, terwijl de tweede klas niet helemaal vol zit. Reis ik hiervoor met een upgrade ter compensatie van drukte in eerdere treinen in de eerste klas, terwijl ik nu ook - onnodig - drukte heb? Dit is geen service voor eersteklasreizigers.
Dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling, Treinspotter123.

Bedoel je dat de conducteur reizigers met een 2e klas vervoerbewijs 1e heeft laten zitten? Mocht je zeker weten dat deze reizigers inderdaad geen 1e klas vervoerbewijs hadden, dan kan ik hier een melding van maken als je wilt.
Het geeft mij een beetje een dubbel gevoel. Ja, ik weet zeker dat deze reizigers geen eerste klas vervoerbewijs hadden. Deze mensen wilden eerst gaan staan in de tweede klas maar mochten van de hc in de eerste klas gaan zitten. Aan de ene kant vind ik het goed dat er zoveel mogelijk mensen een zitplaats wordt aangeboden, zeker omdat de voorgaande intercity die velen hadden willen nemen - onder wie ik zelf - een dikke twintig minuten vertraging had. De reizigers waren erg dankbaar richting de hc dat ze in de eerste klas plaats mochten nemen. Maar aan de andere kant is het niet fair richting eerste klas reizigers.

Laat de melding maar zitten. Er waren naast mij slechts twee andere eerste klas reizigers in het voorste compartiment. De conducteur was wel een gastheer die weer een handjevol reizigers blij wist te maken ondanks hun vertraging. Ik blijf dit soort situaties lastig vinden.
Ik snap je dubbele gevoel hierbij Treinspotter123. De melding ga ik laten voor wat het is.
Er zijn nog wat zitplaatsen vrij in de tweede klasse, maar de conducteur staat aardig en populair te doen bij de ingang van de voorste eerste klas en zegt tegen instappende mensen dat deze eerste klas plaatsen speciaal voor hen gereserveerd zijn. Inmiddels zit het hier ook lekker vol, terwijl de tweede klas niet helemaal vol zit.
Weinig professioneel, maar ik heb sowieso het gevoel dat veel treinpersoneel zelf ook niet meer in het eerste klas product gelooft. De eerste klas lijkt steeds meer alleen nog maar te bestaan in de hoofden van de managers in de toren van de hoofdkwartier in Utrecht.
Trajecten zijn veel langer. In Nederland is hier absoluut geen markt voor. De ritten zijn te kort, mensen stappen continu over.

Als ik van Eindhoven naar Amsterdam reis, zit ik toch best even in de trein, dus als er in de eerste klasse een steward zou zijn die me een kopje koffie op mijn plaats serveert, er zetels zouden zijn die gerieflijk en niet afgeleefd zijn en er vriendelijk geassisteerd zou worden bij het wegzetten van de grotere bagage, en een vers krantje gratis zou worden aangeboden, zou dat ook heel vriendelijk zijn... En genoeg mensen in Duitsland die ook slechts anderhalf tot twee uur in die IC(E) doorbrengen en hé, die krijgen die service ook gewoon voor hun 1e klasse kaartje...
Reputatie 7
Dat er geen markt voor zou zijn in Nederland, ligt denk ik niet zozeer aan de lengte van het traject. Heb een tijdje terug in Zwitserland gereisd met de trein van Genève via Bern naar Zürich, weliswaar niet 1e klasse (veel te duur), maar wel een prachtige brandschone binnenlandse trein die 1x per uur rijdt op dit traject, voorzien van restaurantrijtuig, een barretje, een speciale 1e klasse voor zakenreizigers (zat redelijk vol), een gewone "1e klasse" (ook best behoorlijk bezet), een rijtuig met speelplek/speelgoed/boekjes voor kinderen, een speciale wagon in principe bestemd voor gezinnen, een deel voor fietsen (met reservatie), reserveren was mogelijk voor een zitplaats, maar niet verplicht. Heel compleet allemaal, overal aan gedacht. Het traject is 2 uur en 40 minuten lang. Van Rotterdam naar Groningen duurt net zo lang. Ik vond het mooi om te zien allemaal en dacht gelijk aan het verschil in beleving met Nederlandse IC-treinen, die eigenlijk puur en alleen gaan om het "kale" vervoer. Nu is reizen in Zwitserland natuurlijk flink prijzig (zelfs met Halbtax), maar toch, om het verschil maar even aan te geven in mogelijkheden en beleving en wat mensen daar dan toch voor over hebben.
Reputatie 7
Badge +3
De extra service in de 1e klas is al eens geprobeerd in Nederland. Het grote probleem is dat er in Nederland relatief korte trajecten per trein worden afgelegd. De treinen rijden weliswaar langere trajecten, maar hoeveel zakenlieden reizen per trein van bijvoorbeeld Amsterdam naar Maastricht of van Rotterdam naar Groningen?

Dat neemt niet weg dat de 1e klasreizigers in Nederland wel erg weinig extra's krijgen voor hun geld.
Reputatie 7
Badge
Afgelopen week bij vrienden in Duitsland op bezoek geweest, per trein. Reis 1e klasse. Op de heenweg een IC, op de terugweg een ICE. In beide gevallen: Riante leren zetels, met fris gewassen verstelbaar brandschoon hoofdkussentje, zodra we zaten, kwam er een treinsteward langs om ons te vragen of we wat wilden eten of drinken, werd op de plaats geserveerd in échte glazen en porseleinen koppen, vervolgens werd ons gevraagd welke krant we er eventueel bij wilden hebben (keuze uit 4 actuele kranten), allemaal service... Onze bagage werd netjes voor ons weggezet in een speciaal bagagegedeelte aan het begin van de coupé...

Wat een armoe dan hier in Nederland. Verschoten bekleding, eten en drinken, ho maar, gratis kranten, ho maar, je bagage kwijt kunnen, vergeet het maar, laat staan dat er een steward aanwezig is die je daarbij assisteert... Maar wel 40% meer betalen dan 2e klasse...

En het grappige is ook nog, dat je verhoudingsgewijs in Duitsland minder betaalt dan in Nederland... Met de Duitse spaarprijzen (die voor iedereen beschikbaar zijn) betaalden we voor het Duitse traject (reisduur 5 uur enkele reis) 100 euro per persoon voor een retour, en voor de 30 minuten Nederlands traject 35 euro per persoon...


Dit vind ik echt een hele slechte vergelijking. ICE is gemaakt voor verre reizen van van 5 tot 7 uur ofzo. NS is gemaakt voor reizen niet langer dan 2 uur (meestal korter). Bovendien stappen mensen continu over op een andere trein.
Reputatie 7
Badge


Als ik van Eindhoven naar Amsterdam reis, zit ik toch best even in de trein, dus als er in de eerste klasse een steward zou zijn die me een kopje koffie op mijn plaats serveert, er zetels zouden zijn die gerieflijk en niet afgeleefd zijn en er vriendelijk geassisteerd zou worden bij het wegzetten van de grotere bagage, en een vers krantje gratis zou worden aangeboden, zou dat ook heel vriendelijk zijn... En genoeg mensen in Duitsland die ook slechts anderhalf tot twee uur in die IC(E) doorbrengen en hé, die krijgen die service ook gewoon voor hun 1e klasse kaartje...


Maar die mensen moeten wel fors meer betalen om 1e klas in de ICE te zitten. NS is dan wel een stuk goedkoper. En als je graag koffie wil en een vers krantje dan kan je dat ook net zo goed van thuis meenemen. En trouwens, Ik zie hier in treinen ook vaak gewoon kranten liggen hoor.
Reputatie 7
Dit vind ik echt een hele slechte vergelijking. ICE is gemaakt voor verre reizen van van 5 tot 7 uur ofzo. NS is gemaakt voor reizen niet langer dan 2 uur (meestal korter). Bovendien stappen mensen continu over op een andere trein.

NS "gemaakt" voor reizen niet langer dan 2 uur? Hoe kom je daar nu weer bij?

Alkmaar - Maastricht is dik 3 uur, Den Haag - Enschede bijna 2 1/2 uur en Rotterdam - Groningen bijna 2 3/4 uur.
Reputatie 7
Badge


NS "gemaakt" voor reizen niet langer dan 2 uur? Hoe kom je daar nu weer bij?

Alkmaar - Maastricht is dik 3 uur, Den Haag - Enschede bijna 2 1/2 uur en Rotterdam - Groningen bijna 2 3/4 uur.


Ja maar hoe vaak maak je nou zulke verre reizen met NS. Bijna nooit toch? En als je een reis van 3 uur met NS vergelijkt met die van een ICE dan is die van de ICE veel duurder. Het is net zoiets als een koe vergelijken met een wandelende tak, niet te vergelijken dus.
Reputatie 7
Ik deel wel uw opvatting over de eerste klas in de ICE. Dan steekt de eerste klas in een blauw-wit sprintertje toch wat af. Sterker nog, er is alleen een kleurverschil. Je zit dus feitelijk rotter omdat je meer betaalt ;-)

In de sprinter bieden de rode bankjes (die voor eerste klas moeten doorgaan), inderdaad geen enkel verschil in comfort met de blauwe tweedeklasbankjes. Is de tijd niet daar om de nauwelijks gebruikte eerste klas in sprinters af te schaffen?

Om de vergelijking met Duitsland nog eens te maken: de meeste sprintertrajecten in Nederland zijn te vergelijken met de Duitse S-Bahn. Daar wordt voor stads-, voorstads- en forenzenvervoer een eerste klas overbodig gevonden.

Reageer