beantwoord

slechte materieel inzet leiden-utrecht

  • 10 January 2022
  • 30 reacties
  • 804 Bekeken

Er rijden inmiddels al een jaar sprinters als intercity tussen leiden en Utrecht. Het begon eerst met SNG. Dat was een behoorlijke achteruitgang. Later werd dat SLT nog eens een flinke degradatie. Inmiddels is duidelijk dat Ns de SLT permanent als intercity laat rijden. Ik persoonlijk vind dat echt belachelijk. Er zijn veel discussies geweest of het traject wel een intercity dienst waard is. De Ns noemt het wel een intercity dienst. Bij een intercity dienst mag je een betere dienstverlening verwachten dan de meest eenvoudige trein van de Ns. Zo is er echt te weinig beenruimte en soms geen eens een toilet! Ik snap deze keuze niet. Ik snap dat er door de slechte ondergrond lichte treinen moeten rijden. Maar de SNG is ook een lichtere trein en mag dus ook over het traject rijden. De SNG heeft voorzieningen zoals WiFi stopcontacten en beenruimte die je bij een intercity dienst mag verwachten. De SLT is een prima sprinter voor sprinter diensten. Maar voor de intercity diensten mag je gewoon meer verwachten. Is het niet een optie om de SLT op een SNG traject te laten rijden zodat de SNG als intercity kan rijden tussen leiden en Utrecht. Het is een grote wens van veel reizigers en dan hebben we toch nog een mooie compensatie.

icon

Beste antwoord door Jeroen 10 January 2022, 15:22

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 1

je kan ook de flirt omruilen en dan de slt op bijv wijchen zutphen of tilburg weert en dergelijke inzetten. dan heb je iets comfortabeler materieel met wifi op deze intercity

Reputatie 7
Badge

je kan ook de flirt omruilen en dan de slt op bijv wijchen zutphen of tilburg weert en dergelijke inzetten. dan heb je iets comfortabeler materieel met wifi op deze intercity

Gaat m niet worden. Er zijn maar een  beperkt aantal machinisten opgeleid voor Flirt en die zitten grotendeels onder de rivieren.

je kan ook de flirt omruilen en dan de slt op bijv wijchen zutphen of tilburg weert en dergelijke inzetten. dan heb je iets comfortabeler materieel met wifi op deze intercity

Het probleem is dat met name SLT6 buiten de Randstad nauwelijks ergens efficiënt is in te zetten omdat het voor buiten de spits veel te grote eenheden zijn. 

je kan ook de flirt omruilen en dan de slt op bijv wijchen zutphen of tilburg weert en dergelijke inzetten. dan heb je iets comfortabeler materieel met wifi op deze intercity

Gaat m niet worden. Er zijn maar een  beperkt aantal machinisten opgeleid voor Flirt en die zitten grotendeels onder de rivieren.

Goedenavond,

Bovendien heeft de NS-Flirt apart onderhoud nodig ten opzichte van het andere materieel, wat alleen op een paar plaatsen in het zuiden kan. Daarom zul je deze minder boven de rivieren zien, op enkele uitzonderingen af en toe na.

Reputatie 7
Badge

je kan ook de flirt omruilen en dan de slt op bijv wijchen zutphen of tilburg weert en dergelijke inzetten. dan heb je iets comfortabeler materieel met wifi op deze intercity

En ook dan krijg je dat mensen gaan klagen omdat de nieuwere sprinters toch wel erg harde stoelen hebben, te weinig beenruimte of weet ik veel wat allemaal. Comfort is en blijft een kwestie van persoonlijke smaak.

Voor wifi is het logistiek gezien eenvoudiger om SNG in te zetten, maar NS is geen internetcafé en een treinserie gaan uitwisselen omdat een aantal reizigers wifi willen gaat (terecht) niet gebeuren. En zeker niet als daar ook de hele logistieke planning van het materieel voor overhoop gehaald moet worden.

Reageer