beantwoord

Smerige trein



Toon eerste bericht

37 reacties

 

 

 

Ik lees dat de NS ondanks alles in 2022 toch een winst van 586 miljoen euro heeft kunnen boeken. Best aardig.  

NS heeft vorig jaar een kleine 900 miljoen aan coronasteun uitbetaald gekregen voor de jaren 2020/2021. Omdat dat geld pas in het boekjaar 2022 is uitbetaald is NS verplicht dat geld in 2022 als inkomsten op de jaarrekening te zetten. 

Reputatie 1

Kan inderdaad, maar iedereen weet dat dit toch niet gaat gebeuren vanwege de hogere kosten voor het gebruik van dat deel van het spoor.

Doorbereken van de kosten van de hsl hangt toch niet helemaal af van de hoogte van een extra toeslag. Verlaag het tijdelijk totdat alles weer spic en span is en je verhoogt de tevredenheid van je klanten. Is ook wat waard, lijkt mij. 

Wat nu natuurlijk niet echt helpt is dat NS er met oude vieze en lawaaierige treinen rijdt. Zeker vergeleken met veel andere treinen zien de treinen er behoorlijk verouderd uit. 

Ergens wel begrijpelijk, want er is niets anders en miljoenen investeren in een vloot die er toch snel uit gaat is zonde.

Maar de treinen worden (mits alles nu verder goed gaat) over niet al te lange tijd vervangen door mooie nieuwe treinen.

Ha JurgenH, kijk dat is positief nieuws! Dat ziet er goed uit: schoon, groen, toegankelijk. Top. En als de NS dan in de tussentijd iets meer gaat sturen op extra schoonmakers - zie mijn tip hierover - en de toeslag tijdelijk verlaagd, dan ga ik alleen maar lovende topics starten😻

Reputatie 1

 

 

 

Ik lees dat de NS ondanks alles in 2022 toch een winst van 586 miljoen euro heeft kunnen boeken. Best aardig.  

NS heeft vorig jaar een kleine 900 miljoen aan coronasteun uitbetaald gekregen voor de jaren 2020/2021. Omdat dat geld pas in het boekjaar 2022 is uitbetaald is NS verplicht dat geld in 2022 als inkomsten op de jaarrekening te zetten. 

Laten we erop vertrouwen dat Wouter Koolmees hier goed mee aan de slag gaat.  

Kan inderdaad, maar iedereen weet dat dit toch niet gaat gebeuren vanwege de hogere kosten voor het gebruik van dat deel van het spoor.

Doorbereken van de kosten van de hsl hangt toch niet helemaal af van de hoogte van een extra toeslag. Verlaag het tijdelijk totdat alles weer spic en span is en je verhoogt de tevredenheid van je klanten. Is ook wat waard, lijkt mij. 

De gebruiker van de HSL betaald gewoon die toeslag die er is voor het duurdere tarief welke de NS weer aan Prorail moet betalen voor het gebruik van de HSL.  Dat is wel zo eerlijk, wil je die toeslag niet betalen dan kun je ook via de oude lijn reizen naar Rotterdam en verder zonder toeslag maar ben je langer onderweg.

En wat betreft de vieze treinen, de buitenzijde kan niet gereinigd worden door de lage temperaturen in Nederland momenteel. Het is hier al zo vaak benoemd maar de wasstraten van de treinen staan in de openlucht en bij temperaturen rondom het vriespunt gaan deze buiten gebruik en wordt het water afgevoerd ter voorkoming van schade door bevriezing.  Als het straks weer warmer weer wordt dan worden de treinen weer gewassen, een inhaalslag is dan alleen wat lastiger omdat er nog steeds een tekort is aan machinisten dus het duurt straks wat langer voordat alles weer gewassen is.

En inwendig worden de treinen vervuild door de gebruikers en schoonmakers hebben maar beperkte tijd om treinen te reinigen, dat gaat maar om een paar uurtjes in de nacht omdat veel treinen maar heel beperkt op de opstelterreinen staan waar de schoonmaak gedaan wordt.  Sommige treinen staan daar maar een paar uurtjes per nacht. Als reizigers er niet zo'n puinhoop van zouden maken dan zijn de treinen uiteindelijk weer veel schoner, je kunt je tijd immers maar 1 keer ergens voor gebruiken.

Reputatie 7
Badge +1

Nederland valt hierin jammer genoeg op. Nergens zijn de treinen zo vuil als hier, of het nu aan de gebruikers ligt of verouderde wasstraten of personeelstekort of een combinatie hiervan. Het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, Zwitserland of Duitsland: overal personeelstekorten en stakingen maar de treinen zijn veel schoner. In het VK ligt er vaak zelfs vloerbedekking in de intercity's, eveneens netjes en schoon. Zo veel verschil in West- Europa.

 

Ik vind de reactie vanuit NS ook wel tenenkrommend. Dat van die verouderde wasstraten is ook echt niet iets van het laatste jaar. Ontbreekt gewoon op meerdere vlakken aan een visie.

Reputatie 7
Badge

Het is toch algemeen bekend dat NS flink bezuinigt heeft op schoonmaken.

In het VK ligt er vaak zelfs vloerbedekking in de intercity's, eveneens netjes en schoon. 

Ho ho, dat is vloeken in de kerk. Je hoort in Nederland altijd te zeggen dat het treinverkeer in het VK veel slechter is dan in Nederland omdat het is aanbesteed.

Het is toch algemeen bekend dat NS flink bezuinigt heeft op schoonmaken.

Je kunt het geld maar een keer uitgeven. Met een te dure CAO blijft er nu eenmaal weinig geld over voor andere zaken zoals schoonmaken.

Reputatie 7
Badge +1

In het VK ligt er vaak zelfs vloerbedekking in de intercity's, eveneens netjes en schoon. 

Ho ho, dat is vloeken in de kerk. Je hoort in Nederland altijd te zeggen dat het treinverkeer in het VK veel slechter is dan in Nederland omdat het is aanbesteed.

Abellio (NS) is sinds kort vertrokken uit het VK, dat zal de reden wel zijn 😜. Maar zonder gekheid: Dat het treinverkeer er slechter presteert wil nog niet zeggen dat de schoonmaak er niet beter kan zijn natuurlijk. Al heb ik heb zelf geen ervaring met het treinverkeer daar. Wel met Duitse treinen en op de gigantische vertragingen en soms stokoude treinen na zijn ze over het algemeen wel netjes. Maar ook daar reis ik niet dagelijks met de trein.

In het VK ligt er vaak zelfs vloerbedekking in de intercity's, eveneens netjes en schoon. 

Ho ho, dat is vloeken in de kerk. Je hoort in Nederland altijd te zeggen dat het treinverkeer in het VK veel slechter is dan in Nederland omdat het is aanbesteed.

Wel met Duitse treinen en op de gigantische vertragingen en soms stokoude treinen na zijn ze over het algemeen wel netjes. 

De gemiddelde leeftijd van de Duitse treinen is juist vrij laag. Alleen in het ICE/IC vervoer tref je nog veel ouder materieel aan (met name ICE1, ICE2), in het regionale vervoer slechts zelden (incidenteel nog wat BR628 en wat oudere dubbeldekkers zonder airco).

Goedemorgen KatrienVermeulen. Als je een reis had gepland met de IC Direct en door uitval of vertragingen meer dan 15 minuten vertraging oploopt, dan kun je de IC Direct toeslag gecompenseerd krijgen als onderdeel van onze Geld Terug bij Vertraging regeling. Dat geldt ook als een IC Direct trein uitvalt en je de reguliere route neemt als alternatief, met meer dan 15 minuten vertraging t.o.v. de oorspronkelijk geplande reis mét de IC Direct als gevolg. Zoals MoDe al aangaf betaal je extra voor de snellere verbinding, als die niet sneller is door uitval dan is het logisch dat je de toeslag ook terug kunt krijgen.

Wat betreft de schoonmaak, dat is uiteraard zeer vervelend om te lezen. Er zijn ook daarbij momenteel problemen met personeelstekorten, maar dit wordt uiteindelijk deels ook veroorzaakt door hoe reizigers zelf hun trein achterlaten. Schoonmaak helpt, maar het wordt daarvoor eerst vies gemaakt.

Je kunt een vieze trein in ieder geval altijd doorgeven zodat wij een extra schoonmaak kunnen aanvragen als dat nodig is. Het werkt het beste en snelste om ons daarvoor een Tweet te sturen, aangezien we zo'n melding op de Community lang niet altijd snel kunnen oppakken.

Badge +3

Hoi Stijn NS, bedankt voor de compensatie tip. En het rapporteren van een vieze trein zou ook gewoon op Mastodon moeten kunnen   

NS en Mastodon? Vergeet het.

Reageer