Stopcontacten in de trein | NS Community

Stopcontacten in de trein

  • 24 June 2018
  • 65 reacties
  • 113353 Bekeken

  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8985 reacties
Omdat er wat vaker vragen zijn over stopcontacten in de trein; hier een overicht topic.
Ik ga beginnen van sprinter -> IC -> HSL.
De plaatjes bij de trein, kun je terugvinden in de NS reisplanner.

Sprinter
SGMm:


Geen Stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

SLT:


Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

DDAR/DDM:


Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

FLIRT (NS en R-NET):



In zowel de 1e klas als 2e klasse stopcontacten aanwezig. Voor locatie zie onder topic.


Intercity:
ICMm:


In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.

DDZ:


In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.

VIRM:
De VIRM is een beetje een aparte trein, omdat daar verschillende modellen van rondrijden en ze momenteel gereviseerd worden.


Dit is de VIRMm. Herkenbaar aan de blauwe baan onderlangs. Deze trein heeft in de 1e klasse altijd stopcontacten, in de 2e niet.


Dit is de VIRM met 4 rijtuigen. Deze heeft afhankelijk van het interieur stopcontacten. Als de 1e klas rode stoelen heeft, bevinden zich daar stopcontacten. Zijn dat geen rode stoelen, dan zijn er op deze trein geen stopcontacten aanwezig. Zie onderaan topic voor verduidelijking.

Dit is de VIRM met 6 rijtuigen. Hier zitten in zowel de 1e als 2e klasse geen stopcontacten.




HSL-trein en/of internationaal

ICD/IC Eindhoven/IC Brussel (Traxx + ICR rijtuigen):


In de 1e klasse zijn stopcontacten aanwezig, in de 2e klasse niet.

Thalys:


In zowel standaard als premium zijn stopcontacten aanwezig.

ICE:


In 1e en 2e klasse zijn stopcontacten aanwezig.

IC Berlijn:


In zowel de 1e als 2e klasse stopcontacten aanwezig.




De plaatjes voor de treinen komen van Arthur's treinenpagina. http://www.arthurstreinenpagina.nl

65 reacties

Waar zitten de stopcontacten uitgebreid:

FLIRT:

Tussen de stoelen.

ICMm / HSL ICD/ICR:


Het is vrij lastig een goede foto te vinden; het stopcontact zit boven het hoofd, zie de gele cirkel.

DDZ/VIRMm:


Tussen/onder de 1e klas stoelen.

VIRM:


Zoals hierboven beschreven, als het een VIRM met 4 rijtuigen is met rode stoelen, zit het stopcontact tussen de stoelen.
DB -rijtuigen in IC-Berlijn:

1 klas: Aanwezig bij zitplaats
2 klas: Aanwezig bij zitplaats (onder/tussen stoelen, 1 stopcontact per 2 zitplaatsen).
@klant-peter ik heb hem nog even bij het overzichtje gezet. Bedankt voor de aanvulling 🙂
Inmiddels rijden er ook een paar gemoderniseerde 6-delige VIRM rond, dus die hebben uiteraard ook stopcontacten 🙂
Mooi overzicht Slidestops, bedankt!
ICMm, 4-delige stellen, tussen de stoelen in de coupes voor zes personen.
Heeft de ICMm alleen in de 4-delige stellen stopcontacten in de coupés? Heb namelijk nooit een stopcontact kunnen vinden in een coupé.

Dus in de VIRM-4 en de VIRMm heb je in de eerste klas wel de beschikking tot een stopcontact?

Ja, maar om het nog even wat lastiger te maken: de komende jaren komen er ook nog VIRMm van een ander type bij die stopcontacten in zowel de 1e als de 2e klas hebben. Als het goed is krijgen die wel een ander interieur waardoor het op zijn minst nog voor een leek mogelijk wordt om deze treinen te herkennen.

Reputatie 3

Hoe zit het eigenlijk met de stopcontacten die op de achterwand achter de stoel van de VIRM (ongeacht welke serie) op de bovenste verdieping zitten, zowel eerste als tweede klas? Deze zitten achter een klepje waar een sleutel voor nodig is, maar zeker de helft van de tijd is het klepje gewoon open. Zijn deze ook gewoon bruikbaar, of loop ik dan kans mijn apparaat op te blazen of iets dergelijks? En als deze niet voor gebruik van reizigers is: waar worden deze dan wel doorgaans voor gebruikt?

Reputatie 7
Badge +3

Zijn dit misschien de stopcontacten voor de stofzuigers van het schoonmaakpersoneel?

Dat zijn stopcontacten voor de schoonmakers inderdaad, en het is absoluut niet aan te raden om die te gebruiken: op dat stopcontact zit geen filter/afvlakking, waardoor er behoorlijke fluctuaties in de spanning kunnen optreden die mogelijk buiten de specificaties van de apparatuur vallen, waardoor deze beschadigd kan raken.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien kan Thom die wel gebruiken voor zijn tosti apparaat :rofl:

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/hoeveel-ampere-trekt-de-stroomaansluiting-in-de-eerste-klas-49133#post329129

Badge +3

.

Badge +3

Hmm.. weer een topic vernaggeld Robert!

Maar goed het was alweer oud, dus nieuw lezen ingeblazen door anderen.

Ik kan hier best van genieten. Naast het antwoord ook nog 's een lach op mijn gezicht. :’)

Ik heb nu twee keer 1e klas gereisd.

Van de stroom onder of boven de zitplaats raakt m’n iPad en iPhone van slag. Gebruik tijdens opladen lukt niet. Het touchscreen is dan van slag. Zodra ik het stekkertje uit m’n iPad of iPhone haal is het over en kan ik het apparaat weer gebruiken.

Hoe komt dat?

Benieuwd naar eenzelfde ervaringen en de reden van die storingen.

@Node Ik heb hier ook last van gehad en bij mij heeft het gebruik van een andere kabel geholpen. Ik weet niet waarom de kabel bij sommige stopcontacten in de trein wel goed werkte en bij sommigen niet. Sinds ik een andere kabel gebruik (met wel dezelfde adapter) heb ik er geen last meer van.

Het probleem had ik alleen in de trein. Misschien dat de kabel niet goed samenging met de lage spanning bij bepaalde stopcontacten in de trein?

Badge +3

Aan de spanning of fluctuaties zal het niet snel liggen want een fatsoenlijke oplader slikt alles tussen 80-250V AC (wisselstroom)

Het zal wel komen omdat de stopcontacten geen zuivere sinus leveren maar iets dat vervormd is of ongewenste pieken, impulsen of harmonischen (hogere frequenties) bevat. Hetzelfde kan ook thuis gebeuren met bijv. goedkope dimmers die nogal storen.

Gebruik je wel een originele Apple oplader en kabel?

Jup, bekend probleem, en het zit hem inderdaad in de (relatief) hoge fluctuaties in de stroomvoorziening. Een andere oplader en/of kabel kan nog wel eens soelaas bieden. Persoonlijk heb ik het opgevangen door altijd m’n powerbank tussen contactdoos en telefoon te gebruiken.

 

Overigens niet alleen met telefoons een bekend probleem, maar van een van m’n laptops (Thinkpad T560) ging bijvoorbeeld het trackpad ook alle kanten op kort na inpluggen. Viel niet meer met de muis te werken dan.

Mijn laptop heeft wel eens moeite met de stopcontacten in DDZ. Met de muis gaat het prima, maar zonder is het hele apparaat zo goed als onbruikbaar. Het lijkt er ook op dat iedere paar minuten de stroomvoorziening eruit klapt, en dan pas een paar minuten later weer inschakelt. 

En in ICM en ICR is laden ook nog wel een dingetje….als je al een stoel hebt binnen bereik van een stopcontact, dan moet je ook nog eens een kabel hebben die lang genoeg is, waarvan de stekker in het holletje van het stopcontact past. Zo moet ik mijn telefoon dus aan de kabel ondersteboven laten bungelen, of via de laptop opladen wat ruim 3 keer zo langzaam gaat. En ik zet mezelf regelmatig voor schut door achterstevoren op de stoel te staan met een stekker die alsmaar niet het stopcontact wil, omdat NS ooit dus het geniale idee heeft gehad om die op de minst praktische plek denkbaar in te bouwen.

Reputatie 7
Badge

Wie wist in 2005 dat telefoons anno 2020 niet meer weg te denken zijn uit het leven, en dat ze ook vaak stroom nodig hebben? Vroeger deed je gewoon een halve week tot een week op een batterij, en was de laptop het enigste mobiele apparaat met met een stekker.

Zelfs tablets bestonden ten tijde van de modernisering van de ICM nog niet eens.

 

Klopt, maar 2005 is al even geleden. ICR moet nog 5 jaar mee en ICM zelfs langer, dus als er iets aan te doen is, graag.

Reputatie 7
Badge

Klopt, maar 2005 is al even geleden. ICR moet nog 5 jaar mee en ICM zelfs langer, dus als er iets aan te doen is, graag.

Een ombouw van een stopcontact hoog in een bagagerek naar een gangbare locatie (bijvoorbeeld tussen de stoelen) is niet iets wat eventjes gedaan wordt. Zulke dingen gebeuren uitsluitend bij een modernisering, en dat zit er gezien de leeftijd van de ICM er niet meer in.

Een voordeel: In de vierdelige ICM (treinstelstelnummer 42xx) vind je de makkelijke stopcontacten nog wel tussen de stoelen in de losse coupétjes.

Overigens is ICM best wel oud. De oudste ICM (4011) komt uit 1983 en is al 37 jaar oud. De eerste stellen van de eerste generatie ICM’s (4011-4050) zal vermoedelijk al over een 4 á 5 jaar uit dienst gaan.

Badge +3

ICMm, 4-delige stellen, tussen de stoelen in de coupes voor zes personen.

Niet altijd dus? https://twitter.com/MitchellVoeten/status/1270082709784756226

Reageer