Ik ga beginnen van sprinter -> IC -> HSL.
De plaatjes bij de trein, kun je terugvinden in de NS reisplanner.
Sprinter
SGMm:
Geen Stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.
SLT:
Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.
DDAR/DDM:
Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.
FLIRT (NS en R-NET):
In zowel de 1e klas als 2e klasse stopcontacten aanwezig. Voor locatie zie onder topic.
Intercity:
ICMm:
In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.
DDZ:
In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.
VIRM:
De VIRM is een beetje een aparte trein, omdat daar verschillende modellen van rondrijden en ze momenteel gereviseerd worden.
Dit is de VIRMm. Herkenbaar aan de blauwe baan onderlangs. Deze trein heeft in de 1e klasse altijd stopcontacten, in de 2e niet.
Dit is de VIRM met 4 rijtuigen. Deze heeft afhankelijk van het interieur stopcontacten. Als de 1e klas rode stoelen heeft, bevinden zich daar stopcontacten. Zijn dat geen rode stoelen, dan zijn er op deze trein geen stopcontacten aanwezig. Zie onderaan topic voor verduidelijking.
Dit is de VIRM met 6 rijtuigen. Hier zitten in zowel de 1e als 2e klasse geen stopcontacten.
HSL-trein en/of internationaal
ICD/IC Eindhoven/IC Brussel (Traxx + ICR rijtuigen):
In de 1e klasse zijn stopcontacten aanwezig, in de 2e klasse niet.
Thalys:
In zowel standaard als premium zijn stopcontacten aanwezig.
ICE:
In 1e en 2e klasse zijn stopcontacten aanwezig.
IC Berlijn:
In zowel de 1e als 2e klasse stopcontacten aanwezig.
De plaatjes voor de treinen komen van Arthur's treinenpagina. http://www.arthurstreinenpagina.nl
FLIRT:
Tussen de stoelen.
ICMm / HSL ICD/ICR:
Het is vrij lastig een goede foto te vinden; het stopcontact zit boven het hoofd, zie de gele cirkel.
DDZ/VIRMm:
Tussen/onder de 1e klas stoelen.
VIRM:
Zoals hierboven beschreven, als het een VIRM met 4 rijtuigen is met rode stoelen, zit het stopcontact tussen de stoelen.
Hahaha duidelijk, nee ik ben ook juist blij er nog “gewoon” eentje met lightning te hebben, anders wordt het weer een voorraad nieuwe kopen :)
Jup, bekend probleem, en het zit hem inderdaad in de (relatief) hoge fluctuaties in de stroomvoorziening. Een andere oplader en/of kabel kan nog wel eens soelaas bieden. Persoonlijk heb ik het opgevangen door altijd m’n powerbank tussen contactdoos en telefoon te gebruiken.
Overigens niet alleen met telefoons een bekend probleem, maar van een van m’n laptops (Thinkpad T560) ging bijvoorbeeld het trackpad ook alle kanten op kort na inpluggen. Viel niet meer met de muis te werken dan.
*kijkt boos naar iPhone 8
1 klas: Aanwezig bij zitplaats
2 klas: Aanwezig bij zitplaats (onder/tussen stoelen, 1 stopcontact per 2 zitplaatsen).
Franse of Deense stekkers zijn toch leukere gezichtjes dan “onze” Schuko. Word er in Belgie altijd erg gelukkig van, letterlijk
Een iPhone 8 met USB-C? Ik heb hem nog gewoon met lightning-connector. Heb ooit de HEMA leeggekocht, die hebben lange snoertjes daarvoor
Voor elk probleem is een oplossing natuurlijk, maar ik kan me de klacht wel begrijpen, helemaal voor een incidentele reiziger. Vind de plaatsing van de contactdozen sowieso erg lastig, stekker eruit halen doet me erg zeer in m’n sleutelbeen (waar ik altijd erg last van heb).
Zelf kan ik dan overigens meteen een hele lading langere kabels bestellen, ik heb overal adapters slingeren en ben ze altijd kwijt
Je hebt ook een behoorlijk lange kabel nodig. Het is gewoon geen handige plek en dat hadden de ontwerpers rond 2003 ook kunnen weten.
Je kunt ook stellen dat de kabels te kort zijn. Voor een laptop voldoet het prima, voor een telefoonoplader heb je een lang snoer nodig maar daar kun je toch rekening mee houden.
Valt tegen, de lader van m’n Thinkpad heeft ook maar een kort snoer voor het 220-gedeelte. De adapter hangt dan ongeveer thv de hoofdsteun aan het snoer te bengelen.
Mocht ik terug gaan reizen met de trein moet ik echt eens een langer snoer kopen.
Oohh niet zo moeilijk. Deurtje uit, rechts afslaan, boven de stoelen kijken waar een gat zit in het bagagerek, et voilà! Stopcontacten! Voor de 'sier' hangen er ook van die mooie stickertjes die dat precies aangeven.
Maar goed, waarom er bij het design gekozen is om geen stopcontacten in een 6-zits coupé van een ICM-III te installeren maar wel in die van een ICM-IV blijft mij een raadsel.
Misschien kan Thom die wel gebruiken voor zijn tosti apparaat
ICMm, 4-delige stellen, tussen de stoelen in de coupes voor zes personen.
Niet altijd dus? https://twitter.com/MitchellVoeten/status/1270082709784756226
Op het plaatje op twitter staat een 3 delig stel :)
Ja die bedoel ik! Zegt genoeg over mijn kennis over Apple-producten denk ik.
Kijk gerust eens bij de Action, die hebben vast wel iets voor € 1,49 of iets meer voor de langere versie. Voor data-overdracht moet je er geen van 3 meter kopen, maar laden zou gewoon moeten gaan met een geschikte Apple adapter.
Dat van de stroom in een DDZ heb ik eerder gelezen, is geen zuivere sinus dus zitten HF ‘harmonischen’ in, die blijkbaar dwars door een ladertje heen gaan. Maar goed, als de powerbank het slikt ook prima.
Maar goed, waarom er bij het design gekozen is om geen stopcontacten in een 6-zits coupé van een ICM-III te installeren maar wel in die van een ICM-IV blijft mij een raadsel.
Omdat deze stellen vanaf november 2006 opgeknapt werden, en enkele jaren daarvoor het interieur en de techniek al vast lag. Toen gingen de 'koelkast'-telefoons lang mee, en konden laptops in de gezamelijke coupé worden opgeladen.
Een paar jaar later, toen het interieur van de 4 delige serie werd vastgesteld, bleek blijkbaar dat de behoefte aan stopcontacten steeds groter werd.
Tussentijdse inbouw in de drietjes is ook niet eenvoudig. De gehele laagspannings-systemen moet worden vernieuwd.
Dat de stopcontacten in het bagagerek zitten heeft helaas als nadeel dat haakse stekkers er niet in passen, maar dat kon niemand voorzien bij het ontwerp van het interieur in 2004.
Namens de vraagsteller.. Dank (en een goede foto erbij!)
Gevonden. Thanks!
Ja, maar om het nog even wat lastiger te maken: de komende jaren komen er ook nog VIRMm van een ander type bij die stopcontacten in zowel de 1e als de 2e klas hebben. Als het goed is krijgen die wel een ander interieur waardoor het op zijn minst nog voor een leek mogelijk wordt om deze treinen te herkennen.
Dus in de VIRM-4 en de VIRMm heb je in de eerste klas wel de beschikking tot een stopcontact?
Voor het probleem van
Jup, vooral die 6-persoons coupes waar hierboven over gesproken werd leken vaak ontdaan van stickertjes.
Oh nee, mijn boosheid gaat meer over die idiote dongle en USB-C ding oplader kopje. Ik heb 100 oude mini/micro-USB kabeltjes liggen als reserve, maar geen USB-C. Nu is het portje toch kapot dus ben ik maar overgestapt op zo'n draadloze lader en een bluetooth-koptelefoon.
I stand corrected, doorgegeven aan de ‘tweep’ die nu in de gewone 1e klas zit, met het stopcontact in het bagagerek
ICMm, 4-delige stellen, tussen de stoelen in de coupes voor zes personen.
Niet altijd dus? https://twitter.com/MitchellVoeten/status/1270082709784756226
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.