Stopcontacten in de trein

  • 24 June 2018
  • 65 reacties
  • 119226 Bekeken

  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8987 reacties
Omdat er wat vaker vragen zijn over stopcontacten in de trein; hier een overicht topic.
Ik ga beginnen van sprinter -> IC -> HSL.
De plaatjes bij de trein, kun je terugvinden in de NS reisplanner.

Sprinter
SGMm:


Geen Stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

SLT:


Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

DDAR/DDM:


Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

FLIRT (NS en R-NET):



In zowel de 1e klas als 2e klasse stopcontacten aanwezig. Voor locatie zie onder topic.


Intercity:
ICMm:


In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.

DDZ:


In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.

VIRM:
De VIRM is een beetje een aparte trein, omdat daar verschillende modellen van rondrijden en ze momenteel gereviseerd worden.


Dit is de VIRMm. Herkenbaar aan de blauwe baan onderlangs. Deze trein heeft in de 1e klasse altijd stopcontacten, in de 2e niet.


Dit is de VIRM met 4 rijtuigen. Deze heeft afhankelijk van het interieur stopcontacten. Als de 1e klas rode stoelen heeft, bevinden zich daar stopcontacten. Zijn dat geen rode stoelen, dan zijn er op deze trein geen stopcontacten aanwezig. Zie onderaan topic voor verduidelijking.

Dit is de VIRM met 6 rijtuigen. Hier zitten in zowel de 1e als 2e klasse geen stopcontacten.




HSL-trein en/of internationaal

ICD/IC Eindhoven/IC Brussel (Traxx + ICR rijtuigen):


In de 1e klasse zijn stopcontacten aanwezig, in de 2e klasse niet.

Thalys:


In zowel standaard als premium zijn stopcontacten aanwezig.

ICE:


In 1e en 2e klasse zijn stopcontacten aanwezig.

IC Berlijn:


In zowel de 1e als 2e klasse stopcontacten aanwezig.




De plaatjes voor de treinen komen van Arthur's treinenpagina. http://www.arthurstreinenpagina.nl

65 reacties

Waar zitten de stopcontacten uitgebreid:

FLIRT:

Tussen de stoelen.

ICMm / HSL ICD/ICR:


Het is vrij lastig een goede foto te vinden; het stopcontact zit boven het hoofd, zie de gele cirkel.

DDZ/VIRMm:


Tussen/onder de 1e klas stoelen.

VIRM:


Zoals hierboven beschreven, als het een VIRM met 4 rijtuigen is met rode stoelen, zit het stopcontact tussen de stoelen.

Jup, bekend probleem, en het zit hem inderdaad in de (relatief) hoge fluctuaties in de stroomvoorziening. Een andere oplader en/of kabel kan nog wel eens soelaas bieden. Persoonlijk heb ik het opgevangen door altijd m’n powerbank tussen contactdoos en telefoon te gebruiken.

 

Overigens niet alleen met telefoons een bekend probleem, maar van een van m’n laptops (Thinkpad T560) ging bijvoorbeeld het trackpad ook alle kanten op kort na inpluggen. Viel niet meer met de muis te werken dan.

Hahaha duidelijk, nee ik ben ook juist blij er nog “gewoon” eentje met lightning te hebben, anders wordt het weer een voorraad nieuwe kopen :)

*kijkt boos naar iPhone 8

Reputatie 7
Badge +3

Misschien kan Thom die wel gebruiken voor zijn tosti apparaat :rofl:

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/hoeveel-ampere-trekt-de-stroomaansluiting-in-de-eerste-klas-49133#post329129

DB -rijtuigen in IC-Berlijn:

1 klas: Aanwezig bij zitplaats
2 klas: Aanwezig bij zitplaats (onder/tussen stoelen, 1 stopcontact per 2 zitplaatsen).
Inmiddels rijden er ook een paar gemoderniseerde 6-delige VIRM rond, dus die hebben uiteraard ook stopcontacten 🙂
Reputatie 7
Badge +1

Oohh niet zo moeilijk. Deurtje uit, rechts afslaan, boven de stoelen kijken waar een gat zit in het bagagerek, et voilà! Stopcontacten! Voor de 'sier' hangen er ook van die mooie stickertjes die dat precies aangeven.

Maar goed, waarom er bij het design gekozen is om geen stopcontacten in een 6-zits coupé van een ICM-III te installeren maar wel in die van een ICM-IV blijft mij een raadsel.

Franse of Deense stekkers zijn toch leukere gezichtjes dan “onze” Schuko. Word er in Belgie altijd erg gelukkig van, letterlijk :joy:

Je hebt ook een behoorlijk lange kabel nodig. Het is gewoon geen handige plek en dat hadden de ontwerpers rond 2003 ook kunnen weten.


Je kunt ook stellen dat de kabels te kort zijn.  Voor een laptop voldoet het prima, voor een telefoonoplader heb je een lang snoer nodig maar daar kun je toch rekening mee houden.

 

Valt tegen, de lader van m’n Thinkpad heeft ook maar een kort snoer voor het 220-gedeelte. De adapter hangt dan ongeveer thv de hoofdsteun aan het snoer te bengelen. 
 

Mocht ik terug gaan reizen met de trein moet ik echt eens een langer snoer kopen. 

Voor elk probleem is een oplossing natuurlijk, maar ik kan me de klacht wel begrijpen, helemaal voor een incidentele reiziger. Vind de plaatsing van de contactdozen sowieso erg lastig, stekker eruit halen doet me erg zeer in m’n sleutelbeen (waar ik altijd erg last van heb). 
 

Zelf kan ik dan overigens meteen een hele lading langere kabels bestellen, ik heb overal adapters slingeren en ben ze altijd kwijt 😂😂

Een iPhone 8 met USB-C? Ik heb hem nog gewoon met lightning-connector. Heb ooit de HEMA leeggekocht, die hebben lange snoertjes daarvoor :joy:

ICMm, 4-delige stellen, tussen de stoelen in de coupes voor zes personen.

Niet altijd dus? https://twitter.com/MitchellVoeten/status/1270082709784756226

Op het plaatje op twitter staat een 3 delig stel :)

ICMm, 4-delige stellen, tussen de stoelen in de coupes voor zes personen.

Niet altijd dus? https://twitter.com/MitchellVoeten/status/1270082709784756226


@Robert B volgens mij heeft Henk_NL het over 4 delige ICMm, de 4068 is een 3 delige ICMm.

Badge +3

I stand corrected, doorgegeven aan de ‘tweep’ die nu in de gewone 1e klas zit, met het stopcontact in het bagagerek :sweat_smile:

Jup, vooral die 6-persoons coupes waar hierboven over gesproken werd leken vaak ontdaan van stickertjes.

Dus in de VIRM-4 en de VIRMm heb je in de eerste klas wel de beschikking tot een stopcontact?

Ja, maar om het nog even wat lastiger te maken: de komende jaren komen er ook nog VIRMm van een ander type bij die stopcontacten in zowel de 1e als de 2e klas hebben. Als het goed is krijgen die wel een ander interieur waardoor het op zijn minst nog voor een leek mogelijk wordt om deze treinen te herkennen.

Reputatie 3

Hoe zit het eigenlijk met de stopcontacten die op de achterwand achter de stoel van de VIRM (ongeacht welke serie) op de bovenste verdieping zitten, zowel eerste als tweede klas? Deze zitten achter een klepje waar een sleutel voor nodig is, maar zeker de helft van de tijd is het klepje gewoon open. Zijn deze ook gewoon bruikbaar, of loop ik dan kans mijn apparaat op te blazen of iets dergelijks? En als deze niet voor gebruik van reizigers is: waar worden deze dan wel doorgaans voor gebruikt?

Badge +3

.

Badge +3

Hmm.. weer een topic vernaggeld Robert!

Maar goed het was alweer oud, dus nieuw lezen ingeblazen door anderen.

Badge +3

Via Twitter:

Hey @NS_online Ik zat donderdag in een intercity waar ik mijn telefoon kon opladen in de tweede klas. Ik heb meer van dat nodig

WCD (wandcontactdoos/stopcontact), USB… En nu nog draadloos (je telefoon op een laadtafel kunnen leggen)...:rofl:

Reputatie 7
Badge +1

Gelijk een lesje vaktermen erbij gekregen. :rofl:

Ik kwam trouwens bedrogen uit toen ik gebruik wilde maken van de laders in de tweede klas. Ik had gewoon de standaard lader van mijn telefoon mee. De kabel daarvan heeft aan beide kanten USB-C. Voortaan ook een ander kabeltje meenemen dus :sweat_smile:.

 

@klant-peter ik heb hem nog even bij het overzichtje gezet. Bedankt voor de aanvulling 🙂
Mooi overzicht Slidestops, bedankt!

Reageer