Stopcontacten in de trein

  • 24 June 2018
  • 65 reacties
  • 114863 Bekeken

  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8985 reacties
Omdat er wat vaker vragen zijn over stopcontacten in de trein; hier een overicht topic.
Ik ga beginnen van sprinter -> IC -> HSL.
De plaatjes bij de trein, kun je terugvinden in de NS reisplanner.

Sprinter
SGMm:


Geen Stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

SLT:


Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

DDAR/DDM:


Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

FLIRT (NS en R-NET):



In zowel de 1e klas als 2e klasse stopcontacten aanwezig. Voor locatie zie onder topic.


Intercity:
ICMm:


In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.

DDZ:


In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.

VIRM:
De VIRM is een beetje een aparte trein, omdat daar verschillende modellen van rondrijden en ze momenteel gereviseerd worden.


Dit is de VIRMm. Herkenbaar aan de blauwe baan onderlangs. Deze trein heeft in de 1e klasse altijd stopcontacten, in de 2e niet.


Dit is de VIRM met 4 rijtuigen. Deze heeft afhankelijk van het interieur stopcontacten. Als de 1e klas rode stoelen heeft, bevinden zich daar stopcontacten. Zijn dat geen rode stoelen, dan zijn er op deze trein geen stopcontacten aanwezig. Zie onderaan topic voor verduidelijking.

Dit is de VIRM met 6 rijtuigen. Hier zitten in zowel de 1e als 2e klasse geen stopcontacten.




HSL-trein en/of internationaal

ICD/IC Eindhoven/IC Brussel (Traxx + ICR rijtuigen):


In de 1e klasse zijn stopcontacten aanwezig, in de 2e klasse niet.

Thalys:


In zowel standaard als premium zijn stopcontacten aanwezig.

ICE:


In 1e en 2e klasse zijn stopcontacten aanwezig.

IC Berlijn:


In zowel de 1e als 2e klasse stopcontacten aanwezig.




De plaatjes voor de treinen komen van Arthur's treinenpagina. http://www.arthurstreinenpagina.nl

65 reacties

Reputatie 1

Omdat er wat vaker vragen zijn over stopcontacten in de trein; hier een overicht topic.
Ik ga

Waar zitten de stopcontacten uitgebreid:

FLIRT:

25f73679-b707-4ae0-9c1c-dc7108b2759a.jpg

Tussen de stoelen.

ICMm / HSL ICD/ICR: Helaas niet in de stilte coupe’s…. waar je zou moeten kunnen WERKEN!!!!

57bab7f0-abfd-465e-8de3-2e33728ab0a6.jpg


Het is vrij lastig een goede foto te vinden; het stopcontact zit boven het hoofd, zie de gele cirkel.

DDZ/VIRMm:

29323286-bd5e-490d-83b4-ce23e3d71490.jpg


Tussen/onder de 1e klas stoelen.

VIRM:

0fafc295-329f-4f4a-a541-2e8a0c35e361.jpg


Zoals hierboven beschreven, als het een VIRM met 4 rijtuigen is met rode stoelen, zit het stopcontact tussen de stoelen.

 

beginnen van sprinter -> IC -> HSL.
De plaatjes bij de trein, kun je terugvinden in de NS reisplanner.

Sprinter
SGMm:

bb61982a-21e1-4273-a4e8-6868d6c99095.png


Geen Stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

SLT:

64c9b9e9-f40c-4b84-8937-46f2fa3e7f29.png


Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

DDAR/DDM:

4ebc5bb7-abcb-4c16-b5d4-c922aac42cfb.png


Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

FLIRT (NS en R-NET):

6736ca8b-a9d6-4e38-82a9-e01fcc1d83dd.png

 

5c850ee3-075d-4a2d-9942-96fd65b972ad.png


In zowel de 1e klas als 2e klasse stopcontacten aanwezig. Voor locatie zie onder topic.


Intercity:
ICMm:

 

2a718814-9528-4445-990c-fba4b5112abe.png


In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.

DDZ:

314d1ee1-93cc-4697-8a07-ef0472a62d8f.png


In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.

VIRM:
De VIRM is een beetje een aparte trein, omdat daar verschillende modellen van rondrijden en ze momenteel gereviseerd worden.

05fdb9c6-8a0b-4a75-80cd-42104569dcf9.png


Dit is de VIRMm. Herkenbaar aan de blauwe baan onderlangs. Deze trein heeft in de 1e klasse altijd stopcontacten, in de 2e niet.

9d7edcab-eabe-471e-a0fb-025cf28a3856.png


Dit is de VIRM met 4 rijtuigen. Deze heeft afhankelijk van het interieur stopcontacten. Als de 1e klas rode stoelen heeft, bevinden zich daar stopcontacten. Zijn dat geen rode stoelen, dan zijn er op deze trein geen stopcontacten aanwezig. Zie onderaan topic voor verduidelijking.

Dit is de VIRM met 6 rijtuigen. Hier zitten in zowel de 1e als 2e klasse geen stopcontacten.

8e63a657-89e0-44b0-a14b-d5d15a798965.png

 

 


HSL-trein en/of internationaal

ICD/IC Eindhoven/IC Brussel (Traxx + ICR rijtuigen):

 

 

95a73bd0-84d4-41c0-8c6d-620ae557876f.png


In de 1e klasse zijn stopcontacten aanwezig, in de 2e klasse niet.

Thalys:

5be746ef-55ac-409e-99c7-bc6c44847128.png


In zowel standaard als premium zijn stopcontacten aanwezig.

ICE:

8d3feccd-1a68-489d-948e-6aa26174a0c7.png


In 1e en 2e klasse zijn stopcontacten aanwezig.

IC Berlijn:

74ffe51a-5abd-460d-8109-8d07b8a5452c.png


In zowel de 1e als 2e klasse stopcontacten aanwezig.




De plaatjes voor de treinen komen van Arthur's treinenpagina. http://www.arthurstreinenpagina.nl

Omdat er wat vaker vragen zijn over stopcontacten in de trein; hier een overicht topic.
Ik ga beginnen van sprinter -> IC -> HSL.
De plaatjes bij de trein, kun je terugvinden in de NS reisplanner.

Sprinter
SGMm:

bb61982a-21e1-4273-a4e8-6868d6c99095.png


Geen Stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

SLT:

64c9b9e9-f40c-4b84-8937-46f2fa3e7f29.png


Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

DDAR/DDM:

4ebc5bb7-abcb-4c16-b5d4-c922aac42cfb.png


Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

FLIRT (NS en R-NET):

6736ca8b-a9d6-4e38-82a9-e01fcc1d83dd.png

 

5c850ee3-075d-4a2d-9942-96fd65b972ad.png


In zowel de 1e klas als 2e klasse stopcontacten aanwezig. Voor locatie zie onder topic.


Intercity:
ICMm:

 

2a718814-9528-4445-990c-fba4b5112abe.png


In de 1e sklasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.

DDZ:

314d1ee1-93cc-4697-8a07-ef0472a62d8f.png


In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.

VIRM:
De VIRM is een beetje een aparte trein, omdat daar verschillende modellen van rondrijden en ze momenteel gereviseerd worden.

05fdb9c6-8a0b-4a75-80cd-42104569dcf9.png


Dit is de VIRMm. Herkenbaar aan de blauwe baan onderlangs. Deze trein heeft in de 1e klasse altijd stopcontacten, in de 2e niet.

9d7edcab-eabe-471e-a0fb-025cf28a3856.png


Dit is de VIRM met 4 rijtuigen. Deze heeft afhankelijk van het interieur stopcontacten. Als de 1e klas rode stoelen heeft, bevinden zich daar stopcontacten. Zijn dat geen rode stoelen, dan zijn er op deze trein geen stopcontacten aanwezig. Zie onderaan topic voor verduidelijking.

Dit is de VIRM met 6 rijtuigen. Hier zitten in zowel de 1e als 2e klasse geen stopcontacten.

8e63a657-89e0-44b0-a14b-d5d15a798965.png

 

 


HSL-trein en/of internationaal

ICD/IC Eindhoven/IC Brussel (Traxx + ICR rijtuigen):

 

 

95a73bd0-84d4-41c0-8c6d-620ae557876f.png


In de 1e klasse zijn stopcontacten aanwezig, in de 2e klasse niet.

Thalys:

5be746ef-55ac-409e-99c7-bc6c44847128.png


In zowel standaard als premium zijn stopcontacten aanwezig.

ICE:

8d3feccd-1a68-489d-948e-6aa26174a0c7.png


In 1e en 2e klasse zijn stopcontacten aanwezig.

IC Berlijn:

74ffe51a-5abd-460d-8109-8d07b8a5452c.png


In zowel de 1e als 2e klasse stopcontacten aanwezig.




De plaatjes voor de treinen komen van Arthur's treinenpagina. http://www.arthurstreinenpagina.nl

 

Reputatie 7
Badge +1

Hallo LisaReist!

Ik heb het oorspronkelijke overzicht van @Slidestops, inclusief plaatjes, gekopieerd en voor je geüpdatet:
 

Sprinter

SLT:

Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.


FLIRT (NS en R-NET):

6736ca8b-a9d6-4e38-82a9-e01fcc1d83dd.png

5c850ee3-075d-4a2d-9942-96fd65b972ad.pngIn zowel de 1e klas als 2e klasse stopcontacten aanwezig.


SNG:

In zowel de 1e klas als 2e klasse stopcontacten aanwezig.

 

Intercity:

ICM:

In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet.

DDZ:

314d1ee1-93cc-4697-8a07-ef0472a62d8f.pngIn de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet.


VIRM:
Afhankelijk van de versie (herkenbaar aan kleurstelling) stopcontacten aanwezig.

Dit is de VIRMm1. Herkenbaar aan de blauwe baan onderlangs. Deze trein heeft in de 1e klasse altijd stopcontacten, in de 2e niet:

05fdb9c6-8a0b-4a75-80cd-42104569dcf9.png

 

Dit is de VIRMm2/3. Herkenbaar aan de nieuwe Flow kleurstelling. Deze trein heeft in de eerste klasse altijd stopcontacten, in de 2e klasse zijn usb-poorten aanwezig:

 

Dit is de VIRM in oude kleurstelling met 4 rijtuigen. Deze trein heeft in de 1e klasse altijd stopcontacten, in de 2e niet:

9d7edcab-eabe-471e-a0fb-025cf28a3856.png


Dit is de VIRM in oude kleurstelling met 6 rijtuigen. Hier zitten in zowel de 1e als 2e klasse geen stopcontacten:

8e63a657-89e0-44b0-a14b-d5d15a798965.png

 

ICNG:
Vooruitlopend op de komende nieuwe intercity:

In zowel de 1e als 2e klasse stopcontacten.

 

HSL-trein en/of internationaal
ICD/IC Eindhoven/IC Brussel (Traxx + ICR rijtuigen):

95a73bd0-84d4-41c0-8c6d-620ae557876f.pngIn de 1e klasse zijn stopcontacten aanwezig, in de 2e klasse niet.

Thalys:

5be746ef-55ac-409e-99c7-bc6c44847128.png

In zowel standaard als premium zijn stopcontacten aanwezig.

ICE:

8d3feccd-1a68-489d-948e-6aa26174a0c7.png

In 1e en 2e klasse zijn stopcontacten aanwezig.

IC Berlijn:

74ffe51a-5abd-460d-8109-8d07b8a5452c.png

In zowel de 1e als 2e klasse stopcontacten aanwezig.

 

De plaatjes voor de treinen komen van Arthur's treinenpagina. http://www.arthurstreinenpagina.nl.

 

Is hier ook een actueel (2021/2022) overzicht van? 

Reputatie 7
Badge +1

In mijn geval een Galaxy S20, met snellader. Maar ik heb thuis nog wel de wereld aan USB-A naar USB-C kabeltjes liggen (vraag me niet waar ze allemaal vandaan komen). Volgens mij wordt dat bij veel telefoons nog steeds gewoon meegeleverd trouwens. Om het nog ingewikkelder te maken, Apple levert bij haar nieuwste telefoons een USB-C naar Lightning kabel.

Voor zover ik weet hebben alleen SNG en FLIRT in zowel eerste en tweede klasse een 230V aansluiting. Dus dan is het gewoon een kwestie van een extra kabeltje meenemen. En het geluk hebben dat er een VIRMm2/3 rijdt aangezien oudere treinen überhaupt geen aansluiting in de tweede klas hebben.

Badge +3

Gelijk een lesje vaktermen erbij gekregen. :rofl:

Ik kwam trouwens bedrogen uit toen ik gebruik wilde maken van de laders in de tweede klas. Ik had gewoon de standaard lader van mijn telefoon mee. De kabel daarvan heeft aan beide kanten USB-C. Voortaan ook een ander kabeltje meenemen dus :sweat_smile:.

Oei, da’s wel erg modern. Mijn telefoon (krap 2 jaar oud) heeft ook USB-C maar het kabeltje (voor in de lader of laptop of powerbank, of de auto/bus/trein) is gelukig gewoon USB-A (5 Watt universeel, de bijbehorende lader kan natuurlijk meer leveren via USB-PD)

Zo’n kabeltje bij de Action voor nog geen 2 euro trouwens (of anders zoiets als dit). Verwacht geen snelladen (is maar 1A of 2,1A die contacten in de trein) en als je telefoon een Apple is werkt laden via USB misschien helemaal niet!

Dan gewoon je lader mee en in de 230V, maar dat zit dan alleen weer in de 1e klas toch?

Reputatie 7
Badge +1

Gelijk een lesje vaktermen erbij gekregen. :rofl:

Ik kwam trouwens bedrogen uit toen ik gebruik wilde maken van de laders in de tweede klas. Ik had gewoon de standaard lader van mijn telefoon mee. De kabel daarvan heeft aan beide kanten USB-C. Voortaan ook een ander kabeltje meenemen dus :sweat_smile:.

 

Badge +3

Via Twitter:

Hey @NS_online Ik zat donderdag in een intercity waar ik mijn telefoon kon opladen in de tweede klas. Ik heb meer van dat nodig

WCD (wandcontactdoos/stopcontact), USB… En nu nog draadloos (je telefoon op een laadtafel kunnen leggen)...:rofl:

Franse of Deense stekkers zijn toch leukere gezichtjes dan “onze” Schuko. Word er in Belgie altijd erg gelukkig van, letterlijk :joy:

Badge +3

En alvast voor de ICNG (het lijkt wel een smiley):

Screenshot uit https://www.youtube.com/watch?v=NbaaNEn43K4

 

Natuurlijk kun je het omdraaien. Maar het beste bewijs dat dit een ontwerpfout is natuurlijk dat dit slechte idee later nooit meer is gebruikt.


Kwestie van voortschrijdend inzicht, maar dat is iets wat je overal ziet gebeuren dus niets vreemds.

 

Reputatie 7
Badge +3

Voor het probleem van @Sascha NS zijn heel handige kabels met verloopstukjes te koop. Ik heb er eentje met USB-A aan de ene kant en micro-USB aan de andere kant. Er zitten opzetstukjes bij voor Lighting en USB-C.

 

Badge +3

Oh, en deze maar dat was niet de schuld van @Thom natuurlijk https://community.ns.nl/in-de-trein-11/hoeveel-ampere-trekt-de-stroomaansluiting-in-de-eerste-klas-49133?postid=411254#post411254

Badge +3

Laders voor Apple hebben ze bij de Action ook wel, maar die zijn dan meestal maar 1A i.p.v. 2,1A of 2,3A en daar kan je een iPhone wel op draaien maar gaat hij niet laden of zo?

Badge +3

Kijk gerust eens bij de Action, die hebben vast wel iets voor € 1,49 of iets meer voor de langere versie. Voor data moet je er geen van 3 meter kopen, maar laden zou gewoon moeten gaan met een geschikte Apple adapter.

Dat van de stroom in een DDZ heb ik eerder gelezen, is geen zuivere sinus dus zitten HF ‘harmonischen’ in, die blijkbaar dwars door een ladertje heen gaan. Maar goed, als de powerbank het slikt ook prima.

Hahaha duidelijk, nee ik ben ook juist blij er nog “gewoon” eentje met lightning te hebben, anders wordt het weer een voorraad nieuwe kopen :)

Ja die bedoel ik! :sweat_smile: Zegt genoeg over mijn kennis over Apple-producten denk ik.

Een iPhone 8 met USB-C? Ik heb hem nog gewoon met lightning-connector. Heb ooit de HEMA leeggekocht, die hebben lange snoertjes daarvoor :joy:

Oh nee, mijn boosheid gaat meer over die idiote dongle en USB-C ding oplader kopje. Ik heb 100 oude mini/micro-USB kabeltjes liggen als reserve, maar geen USB-C. Nu is het portje toch kapot dus ben ik maar overgestapt op zo'n draadloze lader en een bluetooth-koptelefoon.

Kijkt ‘ie ook boos terug naar je ? Ben wel benieuwd wat daar precies het probleem mee is dat, heb er zelf ook eentje, maar eigenlijk nooit problemen. Of bedoel je ook daar de lengte van het standaard snoer?

 

Overigens, over iPhones gesproken, in de DDZ’jes ben ik wel benieuwd wat er anders aan de netspanning in de trein is. Digitizer van m’n telefoon doet vaak erg raar en registreert invoer van de vinger totaal verkeerd wanneer hij in de trein aan de spanning hangt. Powerbank er tussen lost het probleem op. Heb in het verleden ook een laptop gehad waarbij het trackpad vergelijkbare problemen ging vertonen als ik hem in de trein aan de lader hing. Leek specifiek bij DDZ erg sterk aanwezig te zijn.

*kijkt boos naar iPhone 8

Oh nee ik ben vreselijk blij dat de laptops die ik gebruik allemaal dezelfde aansluiting hebben. Dus daar koop ik een voorraad van en laat ik slingeren. Mevrouw Henk kan daar zo fijn over mopperen als ik weer nieuwe bestel 😂

Badge +3

Bekend, hier ook een krat vol netsnoeren en adapters. Meestal doe ik er wel een stickertje op waar ze bij horen (of hoorden, oude tv kastjes en modems en zo).

Je zult zien/weten dat je (kort) nadat je ze weggooid hebt er ineens eentje nodig hebt, of iemand anders die er precies zo eentje zoekt.

Maar goed, dan is het richting Ali Express of DX.com :laughing:

Voor elk probleem is een oplossing natuurlijk, maar ik kan me de klacht wel begrijpen, helemaal voor een incidentele reiziger. Vind de plaatsing van de contactdozen sowieso erg lastig, stekker eruit halen doet me erg zeer in m’n sleutelbeen (waar ik altijd erg last van heb). 
 

Zelf kan ik dan overigens meteen een hele lading langere kabels bestellen, ik heb overal adapters slingeren en ben ze altijd kwijt 😂😂

Badge +3

Voor een telefoon koop je voor een paar euro een micro-USB of USB-C of Apple kabeltje van bijv. 1,80m bij de Action.

Kan je de netkabel uit je laptop adapter halen, dan is een standaard Euro/Schuko snoer van een paar meter ook prima natuurlijk, maar dat zei je dus al :sweat_smile:

Je hebt ook een behoorlijk lange kabel nodig. Het is gewoon geen handige plek en dat hadden de ontwerpers rond 2003 ook kunnen weten.


Je kunt ook stellen dat de kabels te kort zijn.  Voor een laptop voldoet het prima, voor een telefoonoplader heb je een lang snoer nodig maar daar kun je toch rekening mee houden.

 

Valt tegen, de lader van m’n Thinkpad heeft ook maar een kort snoer voor het 220-gedeelte. De adapter hangt dan ongeveer thv de hoofdsteun aan het snoer te bengelen. 
 

Mocht ik terug gaan reizen met de trein moet ik echt eens een langer snoer kopen. 

Reageer