Ik ga beginnen van sprinter -> IC -> HSL.
De plaatjes bij de trein, kun je terugvinden in de NS reisplanner.
Sprinter
SGMm:
Geen Stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.
SLT:
Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.
DDAR/DDM:
Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.
FLIRT (NS en R-NET):
In zowel de 1e klas als 2e klasse stopcontacten aanwezig. Voor locatie zie onder topic.
Intercity:
ICMm:
In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.
DDZ:
In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.
VIRM:
De VIRM is een beetje een aparte trein, omdat daar verschillende modellen van rondrijden en ze momenteel gereviseerd worden.
Dit is de VIRMm. Herkenbaar aan de blauwe baan onderlangs. Deze trein heeft in de 1e klasse altijd stopcontacten, in de 2e niet.
Dit is de VIRM met 4 rijtuigen. Deze heeft afhankelijk van het interieur stopcontacten. Als de 1e klas rode stoelen heeft, bevinden zich daar stopcontacten. Zijn dat geen rode stoelen, dan zijn er op deze trein geen stopcontacten aanwezig. Zie onderaan topic voor verduidelijking.
Dit is de VIRM met 6 rijtuigen. Hier zitten in zowel de 1e als 2e klasse geen stopcontacten.
HSL-trein en/of internationaal
ICD/IC Eindhoven/IC Brussel (Traxx + ICR rijtuigen):
In de 1e klasse zijn stopcontacten aanwezig, in de 2e klasse niet.
Thalys:
In zowel standaard als premium zijn stopcontacten aanwezig.
ICE:
In 1e en 2e klasse zijn stopcontacten aanwezig.
IC Berlijn:
In zowel de 1e als 2e klasse stopcontacten aanwezig.
De plaatjes voor de treinen komen van Arthur's treinenpagina. http://www.arthurstreinenpagina.nl
Hahaha duidelijk, nee ik ben ook juist blij er nog “gewoon” eentje met lightning te hebben, anders wordt het weer een voorraad nieuwe kopen :)
Kijk gerust eens bij de Action, die hebben vast wel iets voor € 1,49 of iets meer voor de langere versie. Voor data-overdracht moet je er geen van 3 meter kopen, maar laden zou gewoon moeten gaan met een geschikte Apple adapter.
Dat van de stroom in een DDZ heb ik eerder gelezen, is geen zuivere sinus dus zitten HF ‘harmonischen’ in, die blijkbaar dwars door een ladertje heen gaan. Maar goed, als de powerbank het slikt ook prima.
Laders voor Apple hebben ze bij de Action ook wel, maar die zijn dan meestal maar 1A i.p.v. 2,1A of 2,3A en daar kan je een iPhone wel op draaien maar gaat hij niet laden of zo?
Oh, en deze maar dat was niet de schuld van
Voor het probleem van
Natuurlijk kun je het omdraaien. Maar het beste bewijs dat dit een ontwerpfout is natuurlijk dat dit slechte idee later nooit meer is gebruikt.
Kwestie van voortschrijdend inzicht, maar dat is iets wat je overal ziet gebeuren dus niets vreemds.
En alvast voor de ICNG (het lijkt wel een smiley):
Franse of Deense stekkers zijn toch leukere gezichtjes dan “onze” Schuko. Word er in Belgie altijd erg gelukkig van, letterlijk
Via Twitter:
Hey @NS_online Ik zat donderdag in een intercity waar ik mijn telefoon kon opladen in de tweede klas. Ik heb meer van dat nodig
WCD (wandcontactdoos/stopcontact), USB… En nu nog draadloos (je telefoon op een laadtafel kunnen leggen)...
Gelijk een lesje vaktermen erbij gekregen.
Ik kwam trouwens bedrogen uit toen ik gebruik wilde maken van de laders in de tweede klas. Ik had gewoon de standaard lader van mijn telefoon mee. De kabel daarvan heeft aan beide kanten USB-C. Voortaan ook een ander kabeltje meenemen dus .
Gelijk een lesje vaktermen erbij gekregen.
Ik kwam trouwens bedrogen uit toen ik gebruik wilde maken van de laders in de tweede klas. Ik had gewoon de standaard lader van mijn telefoon mee. De kabel daarvan heeft aan beide kanten USB-C. Voortaan ook een ander kabeltje meenemen dus .
Oei, da’s wel erg modern. Mijn telefoon (krap 2 jaar oud) heeft ook USB-C maar het kabeltje (voor in de lader of laptop of powerbank, of de auto/bus/trein) is gelukig gewoon USB-A (5 Watt universeel, de bijbehorende lader kan natuurlijk meer leveren via USB-PD)
Zo’n kabeltje bij de Action voor nog geen 2 euro trouwens (of anders zoiets als dit). Verwacht geen snelladen (is maar 1A of 2,1A die contacten in de trein) en als je telefoon een Apple is werkt laden via USB misschien helemaal niet!
Dan gewoon je lader mee en in de 230V, maar dat zit dan alleen weer in de 1e klas toch?
In mijn geval een Galaxy S20, met snellader. Maar ik heb thuis nog wel de wereld aan USB-A naar USB-C kabeltjes liggen (vraag me niet waar ze allemaal vandaan komen). Volgens mij wordt dat bij veel telefoons nog steeds gewoon meegeleverd trouwens. Om het nog ingewikkelder te maken, Apple levert bij haar nieuwste telefoons een USB-C naar Lightning kabel.
Voor zover ik weet hebben alleen SNG en FLIRT in zowel eerste en tweede klasse een 230V aansluiting. Dus dan is het gewoon een kwestie van een extra kabeltje meenemen. En het geluk hebben dat er een VIRMm2/3 rijdt aangezien oudere treinen überhaupt geen aansluiting in de tweede klas hebben.
Is hier ook een actueel (2021/2022) overzicht van?
Hallo LisaReist!
Ik heb het oorspronkelijke overzicht van
Sprinter
SLT:
Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.
FLIRT (NS en R-NET):
In zowel de 1e klas als 2e klasse stopcontacten aanwezig.
SNG:
In zowel de 1e klas als 2e klasse stopcontacten aanwezig.
Intercity:
ICM:
In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet.
DDZ:
In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet.
VIRM:
Afhankelijk van de versie (herkenbaar aan kleurstelling) stopcontacten aanwezig.
Dit is de VIRMm1. Herkenbaar aan de blauwe baan onderlangs. Deze trein heeft in de 1e klasse altijd stopcontacten, in de 2e niet:
Dit is de VIRMm2/3. Herkenbaar aan de nieuwe Flow kleurstelling. Deze trein heeft in de eerste klasse altijd stopcontacten, in de 2e klasse zijn usb-poorten aanwezig:
Dit is de VIRM in oude kleurstelling met 4 rijtuigen. Deze trein heeft in de 1e klasse altijd stopcontacten, in de 2e niet:
Dit is de VIRM in oude kleurstelling met 6 rijtuigen. Hier zitten in zowel de 1e als 2e klasse geen stopcontacten:
ICNG:
Vooruitlopend op de komende nieuwe intercity:
In zowel de 1e als 2e klasse stopcontacten.
HSL-trein en/of internationaal
ICD/IC Eindhoven/IC Brussel (Traxx + ICR rijtuigen):
In de 1e klasse zijn stopcontacten aanwezig, in de 2e klasse niet.
Thalys:
In zowel standaard als premium zijn stopcontacten aanwezig.
ICE:
In 1e en 2e klasse zijn stopcontacten aanwezig.
IC Berlijn:
In zowel de 1e als 2e klasse stopcontacten aanwezig.
De plaatjes voor de treinen komen van Arthur's treinenpagina. http://www.arthurstreinenpagina.nl.
Omdat er wat vaker vragen zijn over stopcontacten in de trein; hier een overicht topic.
Ik ga
Waar zitten de stopcontacten uitgebreid:
FLIRT:
Tussen de stoelen.
ICMm / HSL ICD/ICR: Helaas niet in de stilte coupe’s…. waar je zou moeten kunnen WERKEN!!!!
Het is vrij lastig een goede foto te vinden; het stopcontact zit boven het hoofd, zie de gele cirkel.
DDZ/VIRMm:
Tussen/onder de 1e klas stoelen.
VIRM:
Zoals hierboven beschreven, als het een VIRM met 4 rijtuigen is met rode stoelen, zit het stopcontact tussen de stoelen.
beginnen van sprinter -> IC -> HSL.
De plaatjes bij de trein, kun je terugvinden in de NS reisplanner.
Sprinter
SGMm:
Geen Stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.
SLT:
Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.
DDAR/DDM:
Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.
FLIRT (NS en R-NET):
In zowel de 1e klas als 2e klasse stopcontacten aanwezig. Voor locatie zie onder topic.
Intercity:
ICMm:
In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.
DDZ:
In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.
VIRM:
De VIRM is een beetje een aparte trein, omdat daar verschillende modellen van rondrijden en ze momenteel gereviseerd worden.
Dit is de VIRMm. Herkenbaar aan de blauwe baan onderlangs. Deze trein heeft in de 1e klasse altijd stopcontacten, in de 2e niet.
Dit is de VIRM met 4 rijtuigen. Deze heeft afhankelijk van het interieur stopcontacten. Als de 1e klas rode stoelen heeft, bevinden zich daar stopcontacten. Zijn dat geen rode stoelen, dan zijn er op deze trein geen stopcontacten aanwezig. Zie onderaan topic voor verduidelijking.
Dit is de VIRM met 6 rijtuigen. Hier zitten in zowel de 1e als 2e klasse geen stopcontacten.
HSL-trein en/of internationaal
ICD/IC Eindhoven/IC Brussel (Traxx + ICR rijtuigen):
In de 1e klasse zijn stopcontacten aanwezig, in de 2e klasse niet.
Thalys:
In zowel standaard als premium zijn stopcontacten aanwezig.
ICE:
In 1e en 2e klasse zijn stopcontacten aanwezig.
IC Berlijn:
In zowel de 1e als 2e klasse stopcontacten aanwezig.
De plaatjes voor de treinen komen van Arthur's treinenpagina. http://www.arthurstreinenpagina.nl
Omdat er wat vaker vragen zijn over stopcontacten in de trein; hier een overicht topic.
Ik ga beginnen van sprinter -> IC -> HSL.
De plaatjes bij de trein, kun je terugvinden in de NS reisplanner.
Sprinter
SGMm:
Geen Stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.
SLT:
Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.
DDAR/DDM:
Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.
FLIRT (NS en R-NET):
In zowel de 1e klas als 2e klasse stopcontacten aanwezig. Voor locatie zie onder topic.
Intercity:
ICMm:
In de 1e sklasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.
DDZ:
In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.
VIRM:
De VIRM is een beetje een aparte trein, omdat daar verschillende modellen van rondrijden en ze momenteel gereviseerd worden.
Dit is de VIRMm. Herkenbaar aan de blauwe baan onderlangs. Deze trein heeft in de 1e klasse altijd stopcontacten, in de 2e niet.
Dit is de VIRM met 4 rijtuigen. Deze heeft afhankelijk van het interieur stopcontacten. Als de 1e klas rode stoelen heeft, bevinden zich daar stopcontacten. Zijn dat geen rode stoelen, dan zijn er op deze trein geen stopcontacten aanwezig. Zie onderaan topic voor verduidelijking.
Dit is de VIRM met 6 rijtuigen. Hier zitten in zowel de 1e als 2e klasse geen stopcontacten.
HSL-trein en/of internationaal
ICD/IC Eindhoven/IC Brussel (Traxx + ICR rijtuigen):
In de 1e klasse zijn stopcontacten aanwezig, in de 2e klasse niet.
Thalys:
In zowel standaard als premium zijn stopcontacten aanwezig.
ICE:
In 1e en 2e klasse zijn stopcontacten aanwezig.
IC Berlijn:
In zowel de 1e als 2e klasse stopcontacten aanwezig.
De plaatjes voor de treinen komen van Arthur's treinenpagina. http://www.arthurstreinenpagina.nl
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.