Stopcontacten in de trein
Ik ga beginnen van sprinter -> IC -> HSL.
De plaatjes bij de trein, kun je terugvinden in de NS reisplanner.
Sprinter
SGMm:
Geen Stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.
SLT:
Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.
DDAR/DDM:
Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.
FLIRT (NS en R-NET):
In zowel de 1e klas als 2e klasse stopcontacten aanwezig. Voor locatie zie onder topic.
Intercity:
ICMm:
In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.
DDZ:
In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.
VIRM:
De VIRM is een beetje een aparte trein, omdat daar verschillende modellen van rondrijden en ze momenteel gereviseerd worden.
Dit is de VIRMm. Herkenbaar aan de blauwe baan onderlangs. Deze trein heeft in de 1e klasse altijd stopcontacten, in de 2e niet.
Dit is de VIRM met 4 rijtuigen. Deze heeft afhankelijk van het interieur stopcontacten. Als de 1e klas rode stoelen heeft, bevinden zich daar stopcontacten. Zijn dat geen rode stoelen, dan zijn er op deze trein geen stopcontacten aanwezig. Zie onderaan topic voor verduidelijking.
Dit is de VIRM met 6 rijtuigen. Hier zitten in zowel de 1e als 2e klasse geen stopcontacten.
HSL-trein en/of internationaal
ICD/IC Eindhoven/IC Brussel (Traxx + ICR rijtuigen):
In de 1e klasse zijn stopcontacten aanwezig, in de 2e klasse niet.
Thalys:
In zowel standaard als premium zijn stopcontacten aanwezig.
ICE:
In 1e en 2e klasse zijn stopcontacten aanwezig.
IC Berlijn:
In zowel de 1e als 2e klasse stopcontacten aanwezig.
De plaatjes voor de treinen komen van Arthur's treinenpagina. http://www.arthurstreinenpagina.nl
Hmm.. weer een topic vernaggeld Robert!
Maar goed het was alweer oud, dus nieuw lezen ingeblazen door anderen.
Misschien kan Thom die wel gebruiken voor zijn tosti apparaat
Dat zijn stopcontacten voor de schoonmakers inderdaad, en het is absoluut niet aan te raden om die te gebruiken: op dat stopcontact zit geen filter/afvlakking, waardoor er behoorlijke fluctuaties in de spanning kunnen optreden die mogelijk buiten de specificaties van de apparatuur vallen, waardoor deze beschadigd kan raken.
Hoe zit het eigenlijk met de stopcontacten die op de achterwand achter de stoel van de VIRM (ongeacht welke serie) op de bovenste verdieping zitten, zowel eerste als tweede klas? Deze zitten achter een klepje waar een sleutel voor nodig is, maar zeker de helft van de tijd is het klepje gewoon open. Zijn deze ook gewoon bruikbaar, of loop ik dan kans mijn apparaat op te blazen of iets dergelijks? En als deze niet voor gebruik van reizigers is: waar worden deze dan wel doorgaans voor gebruikt?
Ja, maar om het nog even wat lastiger te maken: de komende jaren komen er ook nog VIRMm van een ander type bij die stopcontacten in zowel de 1e als de 2e klas hebben. Als het goed is krijgen die wel een ander interieur waardoor het op zijn minst nog voor een leek mogelijk wordt om deze treinen te herkennen.
Dus in de VIRM-4 en de VIRMm heb je in de eerste klas wel de beschikking tot een stopcontact?
1 klas: Aanwezig bij zitplaats
2 klas: Aanwezig bij zitplaats (onder/tussen stoelen, 1 stopcontact per 2 zitplaatsen).
FLIRT:
Tussen de stoelen.
ICMm / HSL ICD/ICR:
Het is vrij lastig een goede foto te vinden; het stopcontact zit boven het hoofd, zie de gele cirkel.
DDZ/VIRMm:
Tussen/onder de 1e klas stoelen.
VIRM:
Zoals hierboven beschreven, als het een VIRM met 4 rijtuigen is met rode stoelen, zit het stopcontact tussen de stoelen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.