Ik ga beginnen van sprinter -> IC -> HSL.
De plaatjes bij de trein, kun je terugvinden in de NS reisplanner.
Sprinter
SGMm:
Geen Stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.
SLT:
Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.
DDAR/DDM:
Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.
FLIRT (NS en R-NET):
In zowel de 1e klas als 2e klasse stopcontacten aanwezig. Voor locatie zie onder topic.
Intercity:
ICMm:
In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.
DDZ:
In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.
VIRM:
De VIRM is een beetje een aparte trein, omdat daar verschillende modellen van rondrijden en ze momenteel gereviseerd worden.
Dit is de VIRMm. Herkenbaar aan de blauwe baan onderlangs. Deze trein heeft in de 1e klasse altijd stopcontacten, in de 2e niet.
Dit is de VIRM met 4 rijtuigen. Deze heeft afhankelijk van het interieur stopcontacten. Als de 1e klas rode stoelen heeft, bevinden zich daar stopcontacten. Zijn dat geen rode stoelen, dan zijn er op deze trein geen stopcontacten aanwezig. Zie onderaan topic voor verduidelijking.
Dit is de VIRM met 6 rijtuigen. Hier zitten in zowel de 1e als 2e klasse geen stopcontacten.
HSL-trein en/of internationaal
ICD/IC Eindhoven/IC Brussel (Traxx + ICR rijtuigen):
In de 1e klasse zijn stopcontacten aanwezig, in de 2e klasse niet.
Thalys:
In zowel standaard als premium zijn stopcontacten aanwezig.
ICE:
In 1e en 2e klasse zijn stopcontacten aanwezig.
IC Berlijn:
In zowel de 1e als 2e klasse stopcontacten aanwezig.
De plaatjes voor de treinen komen van Arthur's treinenpagina. http://www.arthurstreinenpagina.nl
Natuurlijk kun je het omdraaien. Maar het beste bewijs dat dit een ontwerpfout is natuurlijk dat dit slechte idee later nooit meer is gebruikt.
Je hebt ook een behoorlijk lange kabel nodig. Het is gewoon geen handige plek en dat hadden de ontwerpers rond 2003 ook kunnen weten.
Je kunt ook stellen dat de kabels te kort zijn. Voor een laptop voldoet het prima, voor een telefoonoplader heb je een lang snoer nodig maar daar kun je toch rekening mee houden.
Je hebt ook een behoorlijk lange kabel nodig. Het is gewoon geen handige plek en dat hadden de ontwerpers rond 2003 ook kunnen weten.
Dat de stopcontacten in het bagagerek zitten heeft helaas als nadeel dat haakse stekkers er niet in passen, maar dat kon niemand voorzien bij het ontwerp van het interieur in 2004.
Als ik die laatste foto bekijk lijkt het alsof dat probleem opgelost is, want ik zie een metalen aardstripje aan de onderkant? Enige probleem lijkt me dan een telefoon opladertje waarbij de USB aansluiting aan de zijkant zit?
Dat laatste ben ik niet met je eens. De ICE 3M kwam eerder dan de gereviseerde ICM’s op het spoor en de Duitse ontwerpers hadden toen al bedacht dat stopcontacten het beste tussen de stoelen kunnen zitten. Het plaatsen van stopcontacten onder het bagagerek heb ik altijd een ontwerpfout gevonden. Het is wel een goedkope oplossing omdat daar al bekabeling loopt.
Helaas is goedkoop vaak duurkoop bij treinen die na een revisie vaak nog 15 tot 20 jaar meegaan. Reizigers zitten daardoor tot in lengte van jaren opgescheept met ontwerpfouten.
Maar goed, waarom er bij het design gekozen is om geen stopcontacten in een 6-zits coupé van een ICM-III te installeren maar wel in die van een ICM-IV blijft mij een raadsel.
Omdat deze stellen vanaf november 2006 opgeknapt werden, en enkele jaren daarvoor het interieur en de techniek al vast lag. Toen gingen de 'koelkast'-telefoons lang mee, en konden laptops in de gezamelijke coupé worden opgeladen.
Een paar jaar later, toen het interieur van de 4 delige serie werd vastgesteld, bleek blijkbaar dat de behoefte aan stopcontacten steeds groter werd.
Tussentijdse inbouw in de drietjes is ook niet eenvoudig. De gehele laagspannings-systemen moet worden vernieuwd.
Dat de stopcontacten in het bagagerek zitten heeft helaas als nadeel dat haakse stekkers er niet in passen, maar dat kon niemand voorzien bij het ontwerp van het interieur in 2004.
Namens de vraagsteller.. Dank (en een goede foto erbij!)
Gevonden. Thanks!
Oohh niet zo moeilijk. Deurtje uit, rechts afslaan, boven de stoelen kijken waar een gat zit in het bagagerek, et voilà! Stopcontacten! Voor de 'sier' hangen er ook van die mooie stickertjes die dat precies aangeven.
Maar goed, waarom er bij het design gekozen is om geen stopcontacten in een 6-zits coupé van een ICM-III te installeren maar wel in die van een ICM-IV blijft mij een raadsel.
Oh jee, weer iemand in een 3-delige ICMm die ze zocht, maar even naar hier verwezen.
@NS_online Ik moet nog twee uur reizen, en heb nog 1%. Waar in de eerste klas van treinstel 4084 vind ik die beloofde stopcontacten?
Jup, vooral die 6-persoons coupes waar hierboven over gesproken werd leken vaak ontdaan van stickertjes.
Ik hoor nog steeds verhalen erover. Ik maak wel een nieuwe topic aan.
Jup, vooral die 6-persoons coupes waar hierboven over gesproken werd leken vaak ontdaan van stickertjes.
Trouwens, ik merk wel vaak (tot 3 maanden geleden dan, tot ik de trein uit ging) dat veel eersteklas-coupe’s de icoon en nummerstickers missen. Misschien leuk voor een nieuw topic als ik in mijn archief nog een foto vindt. ;-)
I stand corrected, doorgegeven aan de ‘tweep’ die nu in de gewone 1e klas zit, met het stopcontact in het bagagerek
ICMm, 4-delige stellen, tussen de stoelen in de coupes voor zes personen.
Niet altijd dus? https://twitter.com/MitchellVoeten/status/1270082709784756226
ICMm, 4-delige stellen, tussen de stoelen in de coupes voor zes personen.
Niet altijd dus? https://twitter.com/MitchellVoeten/status/1270082709784756226
Op het plaatje op twitter staat een 3 delig stel :)
ICMm, 4-delige stellen, tussen de stoelen in de coupes voor zes personen.
Niet altijd dus? https://twitter.com/MitchellVoeten/status/1270082709784756226
Klopt, maar 2005 is al even geleden. ICR moet nog 5 jaar mee en ICM zelfs langer, dus als er iets aan te doen is, graag.
Een ombouw van een stopcontact hoog in een bagagerek naar een gangbare locatie (bijvoorbeeld tussen de stoelen) is niet iets wat eventjes gedaan wordt. Zulke dingen gebeuren uitsluitend bij een modernisering, en dat zit er gezien de leeftijd van de ICM er niet meer in.
Een voordeel: In de vierdelige ICM (treinstelstelnummer 42xx) vind je de makkelijke stopcontacten nog wel tussen de stoelen in de losse coupétjes.
Overigens is ICM best wel oud. De oudste ICM (4011) komt uit 1983 en is al 37 jaar oud. De eerste stellen van de eerste generatie ICM’s (4011-4050) zal vermoedelijk al over een 4 á 5 jaar uit dienst gaan.
Klopt, maar 2005 is al even geleden. ICR moet nog 5 jaar mee en ICM zelfs langer, dus als er iets aan te doen is, graag.
Wie wist in 2005 dat telefoons anno 2020 niet meer weg te denken zijn uit het leven, en dat ze ook vaak stroom nodig hebben? Vroeger deed je gewoon een halve week tot een week op een batterij, en was de laptop het enigste mobiele apparaat met met een stekker.
Zelfs tablets bestonden ten tijde van de modernisering van de ICM nog niet eens.
Mijn laptop heeft wel eens moeite met de stopcontacten in DDZ. Met de muis gaat het prima, maar zonder is het hele apparaat zo goed als onbruikbaar. Het lijkt er ook op dat iedere paar minuten de stroomvoorziening eruit klapt, en dan pas een paar minuten later weer inschakelt.
En in ICM en ICR is laden ook nog wel een dingetje….als je al een stoel hebt binnen bereik van een stopcontact, dan moet je ook nog eens een kabel hebben die lang genoeg is, waarvan de stekker in het holletje van het stopcontact past. Zo moet ik mijn telefoon dus aan de kabel ondersteboven laten bungelen, of via de laptop opladen wat ruim 3 keer zo langzaam gaat. En ik zet mezelf regelmatig voor schut door achterstevoren op de stoel te staan met een stekker die alsmaar niet het stopcontact wil, omdat NS ooit dus het geniale idee heeft gehad om die op de minst praktische plek denkbaar in te bouwen.
Jup, bekend probleem, en het zit hem inderdaad in de (relatief) hoge fluctuaties in de stroomvoorziening. Een andere oplader en/of kabel kan nog wel eens soelaas bieden. Persoonlijk heb ik het opgevangen door altijd m’n powerbank tussen contactdoos en telefoon te gebruiken.
Overigens niet alleen met telefoons een bekend probleem, maar van een van m’n laptops (Thinkpad T560) ging bijvoorbeeld het trackpad ook alle kanten op kort na inpluggen. Viel niet meer met de muis te werken dan.
Aan de spanning of fluctuaties zal het niet snel liggen want een fatsoenlijke oplader slikt alles tussen 80-250V AC (wisselstroom)
Het zal wel komen omdat de stopcontacten geen zuivere sinus leveren maar iets dat vervormd is of ongewenste pieken, impulsen of harmonischen (hogere frequenties) bevat. Hetzelfde kan ook thuis gebeuren met bijv. goedkope dimmers die nogal storen.
Gebruik je wel een originele Apple oplader en kabel?
Het probleem had ik alleen in de trein. Misschien dat de kabel niet goed samenging met de lage spanning bij bepaalde stopcontacten in de trein?
Ik heb nu twee keer 1e klas gereisd.
Van de stroom onder of boven de zitplaats raakt m’n iPad en iPhone van slag. Gebruik tijdens opladen lukt niet. Het touchscreen is dan van slag. Zodra ik het stekkertje uit m’n iPad of iPhone haal is het over en kan ik het apparaat weer gebruiken.
Hoe komt dat?
Benieuwd naar eenzelfde ervaringen en de reden van die storingen.
Ik kan hier best van genieten. Naast het antwoord ook nog 's een lach op mijn gezicht. :’)
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.