Stopcontacten in de trein

  • 24 June 2018
  • 65 reacties
  • 114319 Bekeken


Toon eerste bericht

65 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Hallo LisaReist!

Ik heb het oorspronkelijke overzicht van @Slidestops, inclusief plaatjes, gekopieerd en voor je geüpdatet:
 

Sprinter

SLT:

Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.


FLIRT (NS en R-NET):

6736ca8b-a9d6-4e38-82a9-e01fcc1d83dd.png

5c850ee3-075d-4a2d-9942-96fd65b972ad.pngIn zowel de 1e klas als 2e klasse stopcontacten aanwezig.


SNG:

In zowel de 1e klas als 2e klasse stopcontacten aanwezig.

 

Intercity:

ICM:

In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet.

DDZ:

314d1ee1-93cc-4697-8a07-ef0472a62d8f.pngIn de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet.


VIRM:
Afhankelijk van de versie (herkenbaar aan kleurstelling) stopcontacten aanwezig.

Dit is de VIRMm1. Herkenbaar aan de blauwe baan onderlangs. Deze trein heeft in de 1e klasse altijd stopcontacten, in de 2e niet:

05fdb9c6-8a0b-4a75-80cd-42104569dcf9.png

 

Dit is de VIRMm2/3. Herkenbaar aan de nieuwe Flow kleurstelling. Deze trein heeft in de eerste klasse altijd stopcontacten, in de 2e klasse zijn usb-poorten aanwezig:

 

Dit is de VIRM in oude kleurstelling met 4 rijtuigen. Deze trein heeft in de 1e klasse altijd stopcontacten, in de 2e niet:

9d7edcab-eabe-471e-a0fb-025cf28a3856.png


Dit is de VIRM in oude kleurstelling met 6 rijtuigen. Hier zitten in zowel de 1e als 2e klasse geen stopcontacten:

8e63a657-89e0-44b0-a14b-d5d15a798965.png

 

ICNG:
Vooruitlopend op de komende nieuwe intercity:

In zowel de 1e als 2e klasse stopcontacten.

 

HSL-trein en/of internationaal
ICD/IC Eindhoven/IC Brussel (Traxx + ICR rijtuigen):

95a73bd0-84d4-41c0-8c6d-620ae557876f.pngIn de 1e klasse zijn stopcontacten aanwezig, in de 2e klasse niet.

Thalys:

5be746ef-55ac-409e-99c7-bc6c44847128.png

In zowel standaard als premium zijn stopcontacten aanwezig.

ICE:

8d3feccd-1a68-489d-948e-6aa26174a0c7.png

In 1e en 2e klasse zijn stopcontacten aanwezig.

IC Berlijn:

74ffe51a-5abd-460d-8109-8d07b8a5452c.png

In zowel de 1e als 2e klasse stopcontacten aanwezig.

 

De plaatjes voor de treinen komen van Arthur's treinenpagina. http://www.arthurstreinenpagina.nl.

 

Heeft de ICMm alleen in de 4-delige stellen stopcontacten in de coupés? Heb namelijk nooit een stopcontact kunnen vinden in een coupé.
Badge +3

Gelijk een lesje vaktermen erbij gekregen. :rofl:

Ik kwam trouwens bedrogen uit toen ik gebruik wilde maken van de laders in de tweede klas. Ik had gewoon de standaard lader van mijn telefoon mee. De kabel daarvan heeft aan beide kanten USB-C. Voortaan ook een ander kabeltje meenemen dus :sweat_smile:.

Oei, da’s wel erg modern. Mijn telefoon (krap 2 jaar oud) heeft ook USB-C maar het kabeltje (voor in de lader of laptop of powerbank, of de auto/bus/trein) is gelukig gewoon USB-A (5 Watt universeel, de bijbehorende lader kan natuurlijk meer leveren via USB-PD)

Zo’n kabeltje bij de Action voor nog geen 2 euro trouwens (of anders zoiets als dit). Verwacht geen snelladen (is maar 1A of 2,1A die contacten in de trein) en als je telefoon een Apple is werkt laden via USB misschien helemaal niet!

Dan gewoon je lader mee en in de 230V, maar dat zit dan alleen weer in de 1e klas toch?

Reputatie 7
Badge +1

In mijn geval een Galaxy S20, met snellader. Maar ik heb thuis nog wel de wereld aan USB-A naar USB-C kabeltjes liggen (vraag me niet waar ze allemaal vandaan komen). Volgens mij wordt dat bij veel telefoons nog steeds gewoon meegeleverd trouwens. Om het nog ingewikkelder te maken, Apple levert bij haar nieuwste telefoons een USB-C naar Lightning kabel.

Voor zover ik weet hebben alleen SNG en FLIRT in zowel eerste en tweede klasse een 230V aansluiting. Dus dan is het gewoon een kwestie van een extra kabeltje meenemen. En het geluk hebben dat er een VIRMm2/3 rijdt aangezien oudere treinen überhaupt geen aansluiting in de tweede klas hebben.

Badge +3

Aan de spanning of fluctuaties zal het niet snel liggen want een fatsoenlijke oplader slikt alles tussen 80-250V AC (wisselstroom)

Het zal wel komen omdat de stopcontacten geen zuivere sinus leveren maar iets dat vervormd is of ongewenste pieken, impulsen of harmonischen (hogere frequenties) bevat. Hetzelfde kan ook thuis gebeuren met bijv. goedkope dimmers die nogal storen.

Gebruik je wel een originele Apple oplader en kabel?

Badge +3

Namens de vraagsteller.. Dank (en een goede foto erbij!)

Gevonden. Thanks! 👌

 

Reputatie 7
Badge

 

Maar goed, waarom er bij het design gekozen is om geen stopcontacten in een 6-zits coupé van een ICM-III te installeren maar wel in die van een ICM-IV blijft mij een raadsel.

Omdat deze stellen vanaf november 2006 opgeknapt werden, en enkele jaren daarvoor het interieur en de techniek al vast lag. Toen gingen de 'koelkast'-telefoons lang mee, en konden laptops in de gezamelijke coupé worden opgeladen. 

Een paar jaar later, toen het interieur van de 4 delige serie werd vastgesteld, bleek blijkbaar dat de behoefte aan stopcontacten steeds groter werd. 

Tussentijdse inbouw in de drietjes is ook niet eenvoudig. De gehele laagspannings-systemen moet worden vernieuwd.

Dat de stopcontacten in het bagagerek zitten heeft helaas als nadeel dat haakse stekkers er niet in passen, maar dat kon niemand voorzien bij het ontwerp van het interieur in 2004.

 

Oh nee ik ben vreselijk blij dat de laptops die ik gebruik allemaal dezelfde aansluiting hebben. Dus daar koop ik een voorraad van en laat ik slingeren. Mevrouw Henk kan daar zo fijn over mopperen als ik weer nieuwe bestel 😂

Kijkt ‘ie ook boos terug naar je ? Ben wel benieuwd wat daar precies het probleem mee is dat, heb er zelf ook eentje, maar eigenlijk nooit problemen. Of bedoel je ook daar de lengte van het standaard snoer?

 

Overigens, over iPhones gesproken, in de DDZ’jes ben ik wel benieuwd wat er anders aan de netspanning in de trein is. Digitizer van m’n telefoon doet vaak erg raar en registreert invoer van de vinger totaal verkeerd wanneer hij in de trein aan de spanning hangt. Powerbank er tussen lost het probleem op. Heb in het verleden ook een laptop gehad waarbij het trackpad vergelijkbare problemen ging vertonen als ik hem in de trein aan de lader hing. Leek specifiek bij DDZ erg sterk aanwezig te zijn.

Oh nee, mijn boosheid gaat meer over die idiote dongle en USB-C ding oplader kopje. Ik heb 100 oude mini/micro-USB kabeltjes liggen als reserve, maar geen USB-C. Nu is het portje toch kapot dus ben ik maar overgestapt op zo'n draadloze lader en een bluetooth-koptelefoon.

Ja die bedoel ik! :sweat_smile: Zegt genoeg over mijn kennis over Apple-producten denk ik.

Badge +3

Kijk gerust eens bij de Action, die hebben vast wel iets voor € 1,49 of iets meer voor de langere versie. Voor data moet je er geen van 3 meter kopen, maar laden zou gewoon moeten gaan met een geschikte Apple adapter.

Dat van de stroom in een DDZ heb ik eerder gelezen, is geen zuivere sinus dus zitten HF ‘harmonischen’ in, die blijkbaar dwars door een ladertje heen gaan. Maar goed, als de powerbank het slikt ook prima.

Reputatie 7
Badge +3

Voor het probleem van @Sascha NS zijn heel handige kabels met verloopstukjes te koop. Ik heb er eentje met USB-A aan de ene kant en micro-USB aan de andere kant. Er zitten opzetstukjes bij voor Lighting en USB-C.

 

Natuurlijk kun je het omdraaien. Maar het beste bewijs dat dit een ontwerpfout is natuurlijk dat dit slechte idee later nooit meer is gebruikt.


Kwestie van voortschrijdend inzicht, maar dat is iets wat je overal ziet gebeuren dus niets vreemds.

 

Badge +3

ICMm, 4-delige stellen, tussen de stoelen in de coupes voor zes personen.

Niet altijd dus? https://twitter.com/MitchellVoeten/status/1270082709784756226

Reputatie 7
Badge

Trouwens, ik merk wel vaak (tot 3 maanden geleden dan, tot ik de trein uit ging) dat veel eersteklas-coupe’s de icoon en nummerstickers missen. Misschien leuk voor een nieuw topic als ik in mijn archief nog een foto vindt. ;-)

Reputatie 7
Badge

Jup, vooral die 6-persoons coupes waar hierboven over gesproken werd leken vaak ontdaan van stickertjes.

Ik hoor nog steeds verhalen erover. Ik maak wel een nieuwe topic aan. 🙂

Reputatie 1

Omdat er wat vaker vragen zijn over stopcontacten in de trein; hier een overicht topic.
Ik ga

Waar zitten de stopcontacten uitgebreid:

FLIRT:

25f73679-b707-4ae0-9c1c-dc7108b2759a.jpg

Tussen de stoelen.

ICMm / HSL ICD/ICR: Helaas niet in de stilte coupe’s…. waar je zou moeten kunnen WERKEN!!!!

57bab7f0-abfd-465e-8de3-2e33728ab0a6.jpg


Het is vrij lastig een goede foto te vinden; het stopcontact zit boven het hoofd, zie de gele cirkel.

DDZ/VIRMm:

29323286-bd5e-490d-83b4-ce23e3d71490.jpg


Tussen/onder de 1e klas stoelen.

VIRM:

0fafc295-329f-4f4a-a541-2e8a0c35e361.jpg


Zoals hierboven beschreven, als het een VIRM met 4 rijtuigen is met rode stoelen, zit het stopcontact tussen de stoelen.

 

beginnen van sprinter -> IC -> HSL.
De plaatjes bij de trein, kun je terugvinden in de NS reisplanner.

Sprinter
SGMm:

bb61982a-21e1-4273-a4e8-6868d6c99095.png


Geen Stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

SLT:

64c9b9e9-f40c-4b84-8937-46f2fa3e7f29.png


Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

DDAR/DDM:

4ebc5bb7-abcb-4c16-b5d4-c922aac42cfb.png


Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

FLIRT (NS en R-NET):

6736ca8b-a9d6-4e38-82a9-e01fcc1d83dd.png

 

5c850ee3-075d-4a2d-9942-96fd65b972ad.png


In zowel de 1e klas als 2e klasse stopcontacten aanwezig. Voor locatie zie onder topic.


Intercity:
ICMm:

 

2a718814-9528-4445-990c-fba4b5112abe.png


In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.

DDZ:

314d1ee1-93cc-4697-8a07-ef0472a62d8f.png


In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.

VIRM:
De VIRM is een beetje een aparte trein, omdat daar verschillende modellen van rondrijden en ze momenteel gereviseerd worden.

05fdb9c6-8a0b-4a75-80cd-42104569dcf9.png


Dit is de VIRMm. Herkenbaar aan de blauwe baan onderlangs. Deze trein heeft in de 1e klasse altijd stopcontacten, in de 2e niet.

9d7edcab-eabe-471e-a0fb-025cf28a3856.png


Dit is de VIRM met 4 rijtuigen. Deze heeft afhankelijk van het interieur stopcontacten. Als de 1e klas rode stoelen heeft, bevinden zich daar stopcontacten. Zijn dat geen rode stoelen, dan zijn er op deze trein geen stopcontacten aanwezig. Zie onderaan topic voor verduidelijking.

Dit is de VIRM met 6 rijtuigen. Hier zitten in zowel de 1e als 2e klasse geen stopcontacten.

8e63a657-89e0-44b0-a14b-d5d15a798965.png

 

 


HSL-trein en/of internationaal

ICD/IC Eindhoven/IC Brussel (Traxx + ICR rijtuigen):

 

 

95a73bd0-84d4-41c0-8c6d-620ae557876f.png


In de 1e klasse zijn stopcontacten aanwezig, in de 2e klasse niet.

Thalys:

5be746ef-55ac-409e-99c7-bc6c44847128.png


In zowel standaard als premium zijn stopcontacten aanwezig.

ICE:

8d3feccd-1a68-489d-948e-6aa26174a0c7.png


In 1e en 2e klasse zijn stopcontacten aanwezig.

IC Berlijn:

74ffe51a-5abd-460d-8109-8d07b8a5452c.png


In zowel de 1e als 2e klasse stopcontacten aanwezig.




De plaatjes voor de treinen komen van Arthur's treinenpagina. http://www.arthurstreinenpagina.nl

Omdat er wat vaker vragen zijn over stopcontacten in de trein; hier een overicht topic.
Ik ga beginnen van sprinter -> IC -> HSL.
De plaatjes bij de trein, kun je terugvinden in de NS reisplanner.

Sprinter
SGMm:

bb61982a-21e1-4273-a4e8-6868d6c99095.png


Geen Stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

SLT:

64c9b9e9-f40c-4b84-8937-46f2fa3e7f29.png


Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

DDAR/DDM:

4ebc5bb7-abcb-4c16-b5d4-c922aac42cfb.png


Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

FLIRT (NS en R-NET):

6736ca8b-a9d6-4e38-82a9-e01fcc1d83dd.png

 

5c850ee3-075d-4a2d-9942-96fd65b972ad.png


In zowel de 1e klas als 2e klasse stopcontacten aanwezig. Voor locatie zie onder topic.


Intercity:
ICMm:

 

2a718814-9528-4445-990c-fba4b5112abe.png


In de 1e sklasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.

DDZ:

314d1ee1-93cc-4697-8a07-ef0472a62d8f.png


In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.

VIRM:
De VIRM is een beetje een aparte trein, omdat daar verschillende modellen van rondrijden en ze momenteel gereviseerd worden.

05fdb9c6-8a0b-4a75-80cd-42104569dcf9.png


Dit is de VIRMm. Herkenbaar aan de blauwe baan onderlangs. Deze trein heeft in de 1e klasse altijd stopcontacten, in de 2e niet.

9d7edcab-eabe-471e-a0fb-025cf28a3856.png


Dit is de VIRM met 4 rijtuigen. Deze heeft afhankelijk van het interieur stopcontacten. Als de 1e klas rode stoelen heeft, bevinden zich daar stopcontacten. Zijn dat geen rode stoelen, dan zijn er op deze trein geen stopcontacten aanwezig. Zie onderaan topic voor verduidelijking.

Dit is de VIRM met 6 rijtuigen. Hier zitten in zowel de 1e als 2e klasse geen stopcontacten.

8e63a657-89e0-44b0-a14b-d5d15a798965.png

 

 


HSL-trein en/of internationaal

ICD/IC Eindhoven/IC Brussel (Traxx + ICR rijtuigen):

 

 

95a73bd0-84d4-41c0-8c6d-620ae557876f.png


In de 1e klasse zijn stopcontacten aanwezig, in de 2e klasse niet.

Thalys:

5be746ef-55ac-409e-99c7-bc6c44847128.png


In zowel standaard als premium zijn stopcontacten aanwezig.

ICE:

8d3feccd-1a68-489d-948e-6aa26174a0c7.png


In 1e en 2e klasse zijn stopcontacten aanwezig.

IC Berlijn:

74ffe51a-5abd-460d-8109-8d07b8a5452c.png


In zowel de 1e als 2e klasse stopcontacten aanwezig.




De plaatjes voor de treinen komen van Arthur's treinenpagina. http://www.arthurstreinenpagina.nl

 

Reputatie 7
Badge +3

Zijn dit misschien de stopcontacten voor de stofzuigers van het schoonmaakpersoneel?

Dat zijn stopcontacten voor de schoonmakers inderdaad, en het is absoluut niet aan te raden om die te gebruiken: op dat stopcontact zit geen filter/afvlakking, waardoor er behoorlijke fluctuaties in de spanning kunnen optreden die mogelijk buiten de specificaties van de apparatuur vallen, waardoor deze beschadigd kan raken.

Ik kan hier best van genieten. Naast het antwoord ook nog 's een lach op mijn gezicht. :’)

Is hier ook een actueel (2021/2022) overzicht van? 

ICMm, 4-delige stellen, tussen de stoelen in de coupes voor zes personen.

Ik heb nu twee keer 1e klas gereisd.

Van de stroom onder of boven de zitplaats raakt m’n iPad en iPhone van slag. Gebruik tijdens opladen lukt niet. Het touchscreen is dan van slag. Zodra ik het stekkertje uit m’n iPad of iPhone haal is het over en kan ik het apparaat weer gebruiken.

Hoe komt dat?

Benieuwd naar eenzelfde ervaringen en de reden van die storingen.

@Node Ik heb hier ook last van gehad en bij mij heeft het gebruik van een andere kabel geholpen. Ik weet niet waarom de kabel bij sommige stopcontacten in de trein wel goed werkte en bij sommigen niet. Sinds ik een andere kabel gebruik (met wel dezelfde adapter) heb ik er geen last meer van.

Het probleem had ik alleen in de trein. Misschien dat de kabel niet goed samenging met de lage spanning bij bepaalde stopcontacten in de trein?

Reageer