Stopcontacten in de trein | NS Community

Stopcontacten in de trein

  • 24 June 2018
  • 65 reacties
  • 113324 Bekeken


Toon eerste bericht

65 reacties

Mijn laptop heeft wel eens moeite met de stopcontacten in DDZ. Met de muis gaat het prima, maar zonder is het hele apparaat zo goed als onbruikbaar. Het lijkt er ook op dat iedere paar minuten de stroomvoorziening eruit klapt, en dan pas een paar minuten later weer inschakelt. 

En in ICM en ICR is laden ook nog wel een dingetje….als je al een stoel hebt binnen bereik van een stopcontact, dan moet je ook nog eens een kabel hebben die lang genoeg is, waarvan de stekker in het holletje van het stopcontact past. Zo moet ik mijn telefoon dus aan de kabel ondersteboven laten bungelen, of via de laptop opladen wat ruim 3 keer zo langzaam gaat. En ik zet mezelf regelmatig voor schut door achterstevoren op de stoel te staan met een stekker die alsmaar niet het stopcontact wil, omdat NS ooit dus het geniale idee heeft gehad om die op de minst praktische plek denkbaar in te bouwen.

Reputatie 7
Badge

Wie wist in 2005 dat telefoons anno 2020 niet meer weg te denken zijn uit het leven, en dat ze ook vaak stroom nodig hebben? Vroeger deed je gewoon een halve week tot een week op een batterij, en was de laptop het enigste mobiele apparaat met met een stekker.

Zelfs tablets bestonden ten tijde van de modernisering van de ICM nog niet eens.

 

Klopt, maar 2005 is al even geleden. ICR moet nog 5 jaar mee en ICM zelfs langer, dus als er iets aan te doen is, graag.

Reputatie 7
Badge

Klopt, maar 2005 is al even geleden. ICR moet nog 5 jaar mee en ICM zelfs langer, dus als er iets aan te doen is, graag.

Een ombouw van een stopcontact hoog in een bagagerek naar een gangbare locatie (bijvoorbeeld tussen de stoelen) is niet iets wat eventjes gedaan wordt. Zulke dingen gebeuren uitsluitend bij een modernisering, en dat zit er gezien de leeftijd van de ICM er niet meer in.

Een voordeel: In de vierdelige ICM (treinstelstelnummer 42xx) vind je de makkelijke stopcontacten nog wel tussen de stoelen in de losse coupétjes.

Overigens is ICM best wel oud. De oudste ICM (4011) komt uit 1983 en is al 37 jaar oud. De eerste stellen van de eerste generatie ICM’s (4011-4050) zal vermoedelijk al over een 4 á 5 jaar uit dienst gaan.

Badge +3

Oh jee, weer iemand in een 3-delige ICMm die ze zocht, maar even naar hier verwezen.

@NS_online Ik moet nog twee uur reizen, en heb nog 1%. Waar in de eerste klas van treinstel 4084 vind ik die beloofde stopcontacten?

 

Badge +3

En alvast voor de ICNG (het lijkt wel een smiley):

Screenshot uit https://www.youtube.com/watch?v=NbaaNEn43K4

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat laatste ben ik niet met je eens. De ICE 3M kwam eerder dan de gereviseerde ICM’s op het spoor en de Duitse ontwerpers hadden toen al bedacht dat stopcontacten het beste tussen de stoelen kunnen zitten. Het plaatsen van stopcontacten onder het bagagerek heb ik altijd een ontwerpfout gevonden. Het is wel een goedkope oplossing omdat daar al bekabeling loopt.

Helaas is goedkoop vaak duurkoop bij treinen die na een revisie vaak nog 15 tot 20 jaar meegaan. Reizigers zitten daardoor tot in lengte van jaren opgescheept met ontwerpfouten.

Badge +3

Dat de stopcontacten in het bagagerek zitten heeft helaas als nadeel dat haakse stekkers er niet in passen, maar dat kon niemand voorzien bij het ontwerp van het interieur in 2004.

Als ik die laatste foto bekijk lijkt het alsof dat probleem opgelost is, want ik zie een metalen aardstripje aan de onderkant? Enige probleem lijkt me dan een telefoon opladertje waarbij de USB aansluiting aan de zijkant zit?

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt ook een behoorlijk lange kabel nodig. Het is gewoon geen handige plek en dat hadden de ontwerpers rond 2003 ook kunnen weten.

Je hebt ook een behoorlijk lange kabel nodig. Het is gewoon geen handige plek en dat hadden de ontwerpers rond 2003 ook kunnen weten.


Je kunt ook stellen dat de kabels te kort zijn.  Voor een laptop voldoet het prima, voor een telefoonoplader heb je een lang snoer nodig maar daar kun je toch rekening mee houden.

 

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk kun je het omdraaien. Maar het beste bewijs dat dit een ontwerpfout is natuurlijk dat dit slechte idee later nooit meer is gebruikt.

Badge +3

Voor een telefoon koop je voor een paar euro een micro-USB of USB-C of Apple kabeltje van bijv. 1,80m bij de Action.

Kan je de netkabel uit je laptop adapter halen, dan is een standaard Euro/Schuko snoer van een paar meter ook prima natuurlijk, maar dat zei je dus al :sweat_smile:

Badge +3

Bekend, hier ook een krat vol netsnoeren en adapters. Meestal doe ik er wel een stickertje op waar ze bij horen (of hoorden, oude tv kastjes en modems en zo).

Je zult zien/weten dat je (kort) nadat je ze weggooid hebt er ineens eentje nodig hebt, of iemand anders die er precies zo eentje zoekt.

Maar goed, dan is het richting Ali Express of DX.com :laughing:

Badge +3

Laders voor Apple hebben ze bij de Action ook wel, maar die zijn dan meestal maar 1A i.p.v. 2,1A of 2,3A en daar kan je een iPhone wel op draaien maar gaat hij niet laden of zo?

Badge +3

Oh, en deze maar dat was niet de schuld van @Thom natuurlijk https://community.ns.nl/in-de-trein-11/hoeveel-ampere-trekt-de-stroomaansluiting-in-de-eerste-klas-49133?postid=411254#post411254

Reageer