Veiligheid in de trein

  • 11 June 2023
  • 53 reacties
  • 1572 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Vandaag zat ik in treinstel 4250

Helaas weer veel mensen in de eerste klas, die daar zeker niet allemaal het juiste ticket voor hadden. 

Laatste deel van de reis was omroep absoluut niet te verstaan. 

Toen ik tussen Schiphol en Leiden naar de wc liep, kwam ik langs eerste klas stilte coupe, zo'n hokje. Daarin 1 jongeman, onderuit gezakt en voeten, zonder schoenen, op de stoel tegenover hem. Toen ik daar wat van zei, kreeg ik als reactie: ze zijn schoon hoor.

Verder richting Wc. 

Een opgevouwen Vouwfiets los in het gangpad

Een dikke koffer in het gangpad. Waar je bijna niet langs kon

Een grote fiets die in volle lengte overdwars tegen de schuifdeuren stond tussen 2 rijtuigen. Blokkeerde de boel volledig. 

In geval van calamiteiten kan dat grote problemen geven 

Geen conducteurs door de trein gezien vanaf Zwolle. 

In Leiden om 15.42 de conducteur gezocht en gevonden. Deze onveilige situaties met hem gedeeld. 

Zijn reactie was ronduit bedroevend. Ach Meneertje mensen willen allemaal hun spullen bij zich houden hé. En hij liep weg. 

Ik dacht dat toezien op veiligheid ook bij de taken hoorde, toch? 

 

 


53 reacties

Reputatie 7

Ik heb een nogal fors uitgevallen koffer en die zet ik altijd in het gangpad als ik op vakantie ga. Ik wil de koffer in de gaten houden (ook al omdat er vaak omgeroepen wordt: let op uw bagage, er kunnendieven en zakkenrollers actief zijn op deze trein - treinen van/naar Schiphol en ook in de intercity Brussel).  De koffer past niet in de rekken (zijn te smal/te laag/te klein). Ook tussen de stoelen past het niet. Nog nooit heeft er iemand iets van gezegd; mensen lopen er langs (dat kan gewoon) en wanneer het duidelijk lastig gaat worden (slecht ter been zijnde mensen en dergelijke) til ik de koffer natuurlijk even weg. Nu was ik vorige week in Engeland en zette deze koffer ook in het gangpad. De conducteur kwam later langs en wees me erop de koffer weg te zetten in de ruimte bij de deuren. Hij kon er wel langs, maar het mocht gewoon niet. De doorgang moet vanwege veiligheid altijd geheel vrij zijn van bagage en andere voorwerpen. De koffer paste ook hier niet in de rekken boven de stoelen; hij zei dat ik dan maar bij de deur moest staan met de koffer (er zijn geen klapstoelen daar), als ik persé de koffer in het oog wilde houden. "These are the rules!” Gelukkig moest ik er na korte tijd al uit.

 

Koffers en grote tassen; veel treinen zijn er niet goed op berekend. Vorige zomer op heb ik mijn koffer (op de grond) moeten zitten, met veel anderen: overvolle trein naar Duitsland. Alle doorgang werd daar geblokkeerd; desondanks reed de trein wel en werd er niks over omgeroepen.

Conflict als gevolg van slecht ingerichte treinstellen. Niet meningsverschil over etiquette of iets dergelijks. 

Gewoon een keuze die gemaakt is door de NS om meer stoelen in de trein te hebben en daar moet je als reiziger dan mee omgaan en je aan aanpassen, niet meer en niet minder. Het was ook zonde geweest als er veel ruimte voor bagage was geweest wat dan maar beperkt gebruikt werd en mensen moesten staan omdat daar stoelen zijn weggelaten.

Ik heb geen probleem met de gemaakte keuze, ik pas me wel aan aan de situatie, that's life.

Badge +3

Tja, op https://hettreinenhoekje.nl/materieeltypes/VIRMm is de catering-liftschacht (in ieder geval beneden) omgebouwd tot bagagerek, maar daar werd (om begrijpelijke redenen, bagage wil je immers dichtbij je houden!) blijkbaar erg weinig gebruik van gemaakt.

De keuze om zoiets achterwege te laten bij de latere moderniseringen (en/of in de ICNG helemaal niet in te bouwen) is dus ook begrijpelijk.

Reputatie 7
Badge +3

 

Reputatie 7
Badge +3

Tja, dat vind ik dus niet direct heel onveilig. Als het verder rustig is in de trein lijkt het me niet zo'n groot probleem.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, dat vind ik dus niet direct heel onveilig. Als het verder rustig is in de trein lijkt het me niet zo'n groot probleem.

Klopt niet echt onveilig. Vouwfiets, die zitplaatsen blokkeert en stukje van deur van (schakel)kast? ging er meer om dat er gewoon geen controle was in de 1,5 uur dat ik in die trein zat. En dat er niemand bij was.

Reputatie 3

De doorgang is in deze foto nog steeds vrij.....dit is verre van de problematische bezetting die vaak voorkomt/voorkwam op warme zomerdagen in het zuiden en bij de kust. Dan lag het balkon vol met bijna opeengestapelde fietsen en baggage.

Reputatie 6

Als ik naar oude foto's kijk van treinen en stations dan zie ik flinke hoeveelheden bagage. Niet alleen koffers, iets kleiner dan je nu vaak ziet maar zeker groter dan “handbagage” maar ook, op trajecten waar veel militairen gebruik van maakten, plunjezakken. Dat paste bijna allemaal in de bagagerekken boven de stoelen. Nee, geen stoelen maar banken die ook nog stukken lekkerder zaten dan die harde zitmeubelen van nu. Als de reiziger het accepteert komen de 3de klasse lattenbankjes misschien weer terug. 
Wat ik me afvraag: “Waarom zijn de vloeren in de trein tegenwoordig een soort berglandschap en niet gewoon bijna helemaal vlak zoals vroeger?”.

 

Reputatie 3

Een normale trein ontwerpen is te duur en te moeilijk gemaakt door allerlei regelgeving ^^ wen er maar aan, het is de nieuwe norm in Europa. 


Wat ik me afvraag: “Waarom zijn de vloeren in de trein tegenwoordig een soort berglandschap en niet gewoon bijna helemaal vlak zoals vroeger?”.

 

Ik neem aan dat je bedoeld dat het zeil op de vloeren uitlubbert? Slechte kwaliteit zou ik dan aanvoeren.

En als je bedoeld dat er veel opstapjes zijn, meestal komt dat door de wielstellen, apparatuur zit bij de nieuwere treinen bovenop dus dat is het niet.

Reputatie 7
Badge +1

En als je bedoeld dat er veel opstapjes zijn, meestal komt dat door de wielstellen, apparatuur zit bij de nieuwere treinen bovenop dus dat is het niet.

@Philned Feitelijk waren de oudere treinen één grote opstap, omdat ze niet verlaagd waren. Nu zijn treinen waar mogelijk wel verlaagd en dus rolstoeltoegankelijk.

Vind ik overigens niet perse een verslechtering, want het stapt ook voor mensen die goed ter been zijn een stuk prettiger in. In de trein heb je alle tijd en ruimte om het (veel minder hoge) opstapje op te gaan.

Reputatie 3

Toch een rommelige boel die nieuwe trein met op- en afstapjes binnenin....het is prettig dat iedereen in- of uit kan stappen zonder hoogteverschil maar het lijdt zeker tot onhandige situaties. Bijvoorbeeld de bagagerekken die steeds van hoogte verschillen in de IC's nieuwe generatie, of de ongemakkelijk hoge zitjes boven de wielen in de SLT's. Het lijkt alsof er weinig aan te doen is, dat deze treinen zo ingedeeld worden. Eigenlijk zou een treinstel aan beide einden een lage instap moeten hebben, met een vlakke hogere vloer overal tussenin. NS is hier wel mee bezig, waarvoor hulde.

Reputatie 3

Dat zou toch net iets makkelijker zijn voor de 98% van de reizigers in een trein die mobiel zijn en redelijk kunnen lopen. Met een vlakke vloer is de doorstroom tussen rijtuigen beter. Met een lage toegankelijke instap is de doorstroom door de buitendeuren beter.....daarom stoptreinen zo efficiënt mogelijk inrichten en intercity's zo comfortabel mogelijk met hogere zit en meer beenruimte.

Bijna elke keer als ik in de avond of nacht een trein neem is het weer raak. Afgelopen vrijdag op zaterdag nacht zat ik in een overvolle trein naar Roosendaal. Na schiphol hoorde ik een coupé verderop geschreeuw en al vechtend kwam een verwarde man door de menigte heen gebeukt onze coupé binnen. Na een achtervolging door het treinpersoneel liet meneer een pistool vallen waarop we uit de coupé werden gestuurd. In het volgende tussenstuk, einde van de trein, kwam ik deze man tegen. Hij sprak me aan en dacht dat ik ook NS personeel was. Hij nam genoegen met mijn antwoord en probeerde uit de trein te komen, wat niet lukte, omdat de deuren dicht bleven. Ik wist dat meneer weer terug zou komen naar de vorige coupé waar het wapen lag. Ik informeerde de conductrice en benadrukte dat ze hem niet bij het wapen mocht laten komen. Op dat moment kwam de man binnen lopen. Gelukkig stond de politie voor deze deur en was de man zo verward dat hij hierdoor werd afgeleid en kort daarop werd gearresteerd. 

 

Mijn complimenten voor het personeel die dit in goede banen heeft af weten te handelen. De man had niet door dat hij zijn wapen kwijt was, bovendien kon hij het wapen niet zien, omdat de conductrice dit van zijn gezichtsveld afdekte en tenslotte was de man gefocust op de deur, omdat hij alleen maar naar buiten wilde. Deze situatie had daarom heel anders kunnen aflopen; als hij aggressiever was, zich in de hoek gedrukt voelde, of simpelweg naar het wapen greep in plaats van naar de politie keek... 

Dit weerspiegelt een verziekte maatschappij met een vergrote ongelijkheid, meer armoede en afname in psychologische opvang en behandeling. Straffen of corrigeren van zulke figuren is al helemaal geen optie, omdat opsluiten in 2018 250E per dag kostte (het voorkomt niets, het geneest niets, het kost alleen maar meer geld). Vooral het tijdstip 2300-0200 blijkt problematisch te zijn, omdat de treinen dan zo vol zijn dat mensen zich in de tussenstukken niet kunnen vasthouden. Het is niet alleen aggressie en overlast, de vorige keer op dit tijdstip was er een man met parkinson zijn hoofd tegen de deur aan het rammen. Hij leek verward en wilde naar zijn thuisland terugvliegen. Als een goed burger van de participatie maatschappij heb ik hem uiteraard verteld wanneer we bij schiphol waren.

Daarom zullen situaties als deze vaker voorkomen en dat kun je niet voorkomen. Kijk maar, vanochtend is een medewerker van de appie waar ik vaak kom, neergestoken. Deze situatie had ook zo kunnen aflopen. Om zo'n situatie te voorkomen is meer reiziger capaciteit gewenst. Om de situatie niet uit de hand te laten lopen denk je aan camera's, bodycams en de deuren open laten. Iets wat ik niet heb gezien in deze situatie en als gevolg is er vrij lang geen zicht geweest op deze verdachte. 

Kijk maar, vanochtend is een medewerker van de appie waar ik vaak kom, neergestoken. Deze situatie had ook zo kunnen aflopen. Om zo'n situatie te voorkomen is meer reiziger capaciteit gewenst. 

Wat de laatste zin met het eerste stuk te maken geeft snap ik niet. Was er bij de appie te weinig ruimte of zo?

Als je dit soort incidenten wil voorkomen kun je beter eens wat minder alcohol en drugs verkopen.

Reputatie 7
Badge +3

@Boerenjongenovervolle treinen op vrijdagavond tussen 23.00 en 2.00 uur zijn staptreinen. Die zitten vol uitgaanspubliek en dat publiek kan drukker en agressiever door drugs, pillen, alcohol zijn. Toegangscontrole zou een optie kunnen zijn.

Reputatie 3

Toegangscontrole gebeurt al regelmatig. Waar het mis gaat is dat het personeel tijdens de rit zelf nergens te zien is. Dan gaat het mis.

@Boerenjongen  hoe maak jij de combinatie tussen langere treinen en dat iemand dan geen wapen bij zich zou hebben. Het bij je hebben van een wapen staat geheel los van de lengte en drukte in een trein.

Dat er steeds meer mensen een wapen bij zich hebben dat is een zorgelijke ontwikkeling in de maatschappij en daar moet de overheid meer op handhaven, dat is geen taak van de NS.

Ben het zeker met je eens @Tamzin & @MoDe dat alcohol en drugs hier een grote rol in spelen. Ik zie net als @EUReiziger controles, maar dat gebeurt dan bij de nachttrein op drukke stations. Als er iets in de trein is @EUReiziger bel of app de ns. In dit geval waren ze er in een minuut. 

Naar mijn mening is drugs en alcohol een symptoom, maar niet de oorzaak. Verban het en mensen gaan stelen, oplichten of in mensen handelen. Mensen die psychische hulp nodig hebben krijgen het niet. Niet iedereen krijgt dezelfde kansen mee vanuit huis. Sommigen leren niet eens hoe ze moeten koken, maar wel hoe ze kinderen moeten krijgen. Naar mijn mening ligt het aan de kennis, normen en waarden die je erft (en oh wee als je daar wat over zegt). Ik ben dan ook niet verbaasd dat mensen gefrustreerd raken. Dat veroorzaakt onwenselijk gedrag zoals criminaliteit, frustratie (zinloos geweld en drugsgebruik) en psychologische problemen. Ik benoem de appie, daar werd vanochtend een medewerker om 0700 neergestoken, om deze trend in onwenselijk gedrag te bevestigen. Deze dingen zijn er en zullen nu eenmaal vaker voorkomen.

 

@Jeroen in drukke treinen is de kans op opstootjes en escalatie groter. Dit is omdat mensen niet kunnen zitten, mensen staan in elkaars persoonlijke ruimte en zijn eerder geneigd om tegen elkaar aan te botsen.

@Jeroen in drukke treinen is de kans op opstootjes en escalatie groter. Dit is omdat mensen niet kunnen zitten, mensen staan in elkaars persoonlijke ruimte en zijn eerder geneigd om tegen elkaar aan te botsen.

Daar verschillen we van mening over, in dit geval had de man als de trein heel vol was niet door de trein heen kunnen lopen. En wat jij schrijft heeft vooral te maken met hoe mensen t.o.v. elkaar staan, een maatschappelijk probleem als mensen zo zouden reageren zoals jij aangeeft.

Het zou wat worden bij al die concerten/festivals die gegeven worden, daar staan mensen nog dichter op elkaar dan op jouw foto van de trein. Misschien ben je de ruimte gewend omdat je niet in de randstad woont maar drukte hoort er nu eenmaal bij in sommige delen van het land.

Reputatie 7

Alle immer verergerende problematiek van de laatste jaren lijkt me vooral een gevolg van gemaakte politieke keuzes. Een steeds meer egoïstischere en kapitalistische instelling van veel mensen die keer op keer op partijen zoals de VVD blijven stemmen. Een partij die letterlijk op elke vorm van zorg bezuinigd. Er zijn te weinig plekken en personeel om alle mensen met problemen te helpen. De VVD ziet liever dat buren en familieleden van mensen met problemen alles oplossen, bij voorkeur tegen 0% loon en geen verdere vormen van hulp. En gezien we ook met steeds meer mensen zijn (zou het niet eens een keer tijd worden voor grootschalige geboortebeperking?) nemen de problemen dus exponentieel toe. Heb je een probleem? Succes met de wachtlijst de komende 8 jaar voordat je aan de beurt bent om hulp te krijgen. Dat is, als je verzekeraar Überhaupt nog iets van die hulp dekt natuurlijk.

Ik snap je post niet helemaal, West. Zullen we on-topic blijven en politieke voorkeur achterwege laten als het geen betrekking heeft met NS?

Reputatie 7

Gaat het hier niet over maatschappelijke problemen dan, waaronder steeds vaker onveilige situaties in de trein ? 😏

Onveilige situaties in de trein of op het station hebben niks met zorg, egoïstischere en kapitalistische instelling, problemen oplossen met buren en familie zonder vergoeding, grootschalige geboortebeperking of een wachtlijst van 8 jaar te maken. Daarvoor dien je echt op een ander platform plaats te nemen.

Reageer