Verhogen maximale snelheid in Noorden, Oosten en Zuiden des lands

  • 30 April 2015
  • 91 reacties
  • 6298 Bekeken

Enige jaren terug is er een onderzoek gedaan naar het verhogen van de maximale snelheid op baanvak Utrecht - Amsterdam. Daaruit bleek dat het verhogen van de maximale snelheid niet zou kunnen in verband met de grondsoort in combinatie met verzwaarde trillingen etc. etc.

In andere delen van NL is de grond harder, waardoor een dergelijke belemmering minder snel aan de orde is, daarbij zijn er langere trajecten, waardoor nog meer tijdswinst te boeken is. Denk daarbij aan Zwolle - Groningen of Amersfoort - Deventer etc.

Wordt er regelmatig overwogen om de maximale snelheden op dergelijke trajecten te verhogen? In Duitsland rijden de treinen op dezelfde grondsoorten 160 - 200 km/h op gemoderniseerde trajecten.
Het zal het achterland dichter betrekken bij de randstad en de trein weer wat tijdswinst geven. De meeste treinen kunnen inmiddels al 160 km/h zo weet ik.

91 reacties

En de overheid gaat over aanleg van nieuwe tram - en spoorinfrastructuur. Maar hopelijk zal vandaag op Prinsjesdag nieuws zijn over investeringen in spoorinfrastructuur.
Volgens de uitgelekte gegevens gaat het extra geld weer naar de bekende politieke hobby's zorg, onderwijs, wonen, etc maar niet naar infrastructuur.

Extra geld zal er hooguit komen via het op te richten infrastructuurfonds. De adder onder het gras is dat dat een leenfonds is en dat dat geld uiteindelijk door de gebruikers via een hogere infraheffing moet worden terugbetaald om de lening weer af te lossen. Anders gezegd, de treinkaartjes zullen dan duurder worden.
Reputatie 5
En weer zitten we op de discussie waar wel 160 gereden moet worden of wellicht 200. Nogmaals, volgens mij is het net zo belangrijk om te kijken waar men van 130 naar 140 kan verbeteren. Een reactie van Jeroen hierop was:


Op het traject Utrecht - Eindhoven WIL je niet eens 140 km/uur rijden op dit moment omdat er problemen zijn met de spoorligging op dat traject en dit op dit moment niet stabiel is, Dat is ook de reden dat er al enige tijd een TSB (lagere snelheid) is op een deel van dit traject.Ik begrijp natuurlijk ook wel dat de kwestie ingewikkelder ligt dan puur het gaspedaal verder indrukken. Maar dat is precies mijn punt. Als nu 140 een probleem is op die stukken, waarom gaan we het dan hebben over 160 en 200 km/hr trajecten? Dan hebben we het maar over een paar trajecten die dat aankunnen. Wil je die stukjes in de toekomst naar 160 of 200 km/hr verhogen, maar slechts 130 km/hr rijden van Amsterdam naar Hengelo? Of van Den Haag naar Utrecht? Of Utrecht - Maastricht (grotendeels)? Ik zou zeggen, pak juist die 'langzame' stukken spoor en omgeving aan, zodat die stukken straks ook voorbereid zijn op ERTMS...
Je trein gaat zo snel als je langzaamste stuk (bij wijze van spreken). Als daar een probleem ligt, dan wordt het een steeds groter struikelblok als je dat zo laat liggen. Uiteindelijk is dat veel belangrijker dan snel de populaire topsnelheid van 160 of 200 km/hr bereiken op het Nederlandse spoor, wat je vervolgens op een handvol stukjes werkelijk rijdt...

Waar een wil is een weg. NS, ProRail en zelfs de ( noordelijke) provincies hebben uitgesproken voor snelheidsverhoging. Alleen de overheid wil daar voorlopig (nog) niet in mee. Aanleg Zuiderzeelijn en HSL Oost geschrapt. Staatssecretaris wil aarzelend een discussie over Lelylijn. Bedrijfsleven wil Noord - Zuid metrolijn doortrekken naar Schiphol.

En de overheid gaat over aanleg van nieuwe tram - en spoorinfrastructuur. Maar hopelijk zal vandaag op Prinsjesdag nieuws zijn over investeringen in spoorinfrastructuur. Ze moeten toch het stikstofgehalte terugbrengen van de rechter?

Of wachten ze tot de Hyperloop in gebruik gaat?😉
En weer zitten we op de discussie waar wel 160 gereden moet worden of wellicht 200. Nogmaals, volgens mij is het net zo belangrijk om te kijken waar men van 130 naar 140 kan verbeteren. Een reactie van Jeroen hierop was:

Op het traject Utrecht - Eindhoven WIL je niet eens 140 km/uur rijden op dit moment omdat er problemen zijn met de spoorligging op dat traject en dit op dit moment niet stabiel is, Dat is ook de reden dat er al enige tijd een TSB (lagere snelheid) is op een deel van dit traject.

Ik begrijp natuurlijk ook wel dat de kwestie ingewikkelder ligt dan puur het gaspedaal verder indrukken. Maar dat is precies mijn punt. Als nu 140 een probleem is op die stukken, waarom gaan we het dan hebben over 160 en 200 km/hr trajecten? Dan hebben we het maar over een paar trajecten die dat aankunnen. Wil je die stukjes in de toekomst naar 160 of 200 km/hr verhogen, maar slechts 130 km/hr rijden van Amsterdam naar Hengelo? Of van Den Haag naar Utrecht? Of Utrecht - Maastricht (grotendeels)? Ik zou zeggen, pak juist die 'langzame' stukken spoor en omgeving aan, zodat die stukken straks ook voorbereid zijn op ERTMS...
Je trein gaat zo snel als je langzaamste stuk (bij wijze van spreken). Als daar een probleem ligt, dan wordt het een steeds groter struikelblok als je dat zo laat liggen. Uiteindelijk is dat veel belangrijker dan snel de populaire topsnelheid van 160 of 200 km/hr bereiken op het Nederlandse spoor, wat je vervolgens op een handvol stukjes werkelijk rijdt...
Wellicht wordt het hiermee weer mogelijk overal de beoogde snelheid te rijden? Tussen Breda en Tilburg hoort er gewoon 140 gereden te worden. Tussen Schiphol en Rotterdam hoort er minstens 200 gereden te worden. De omwonenden kunnen verhuizen, het spoor niet.
Tilburg-Breda is sowieso maar 130 kmh als ik het goed heb.
Naar mijn weten, maar de informatie hierover is vrij onduidelijk, kunnen de locs uit de serie 28 van de NMBS gewoon 160 rijden omdat deze locs zijn uitgerust met ATBM/ATBL. Dit zou ook gelden voor de Thalys en ICE, die daarmee op de Oude Lijn en naar Utrecht 160 zouden kunnen rijden. Alleen zou het systeem dan wel in iedere van die treintypen een afwijkende werking hebben, en kan het best zijn dat er nog andere voorwaarden aan verbonden zitten.

Als die snelheidsbeperking klopt, overigens, zal dat iets nieuws moeten zijn. Ik ben daar niet bekend mee, de laatste keer dat ik er op lette ging het nog op vol tempo. Waarom dat zou veranderen weet ik niet.
Reputatie 7
Badge
Vier per dag in beide richtingen, meen ik, plus iedere Beneluxtrein die met een TRAXX werd gereden. Een verschrikkelijk luidruchtig fenomeen. Had ik daar bezwaar tegen gehad, dan waren we verhuisd.
Overigens is het geluid van de doorkomende Beneluxtreinen ook in 2019 nog regelmatig te horen, en vaker dan niet ook vanuit het centrum een kilometer van het spoor vandaan.


Een Traxx kan nooit met 160 km/h door Leiden gereden hebben @MJL .
Verder is heel station Leiden (dacht ik) 80 km/h tegenwoordig.
Het lijkt me sterk dat dat op dat stuk spoor haalbaar is. Maar na Boxtel moet het zeker mogelijk zijn, daar is het spoor al langer (deels) geschikt voor 160 km/u.
Reputatie 5
Wellicht wordt het hiermee weer mogelijk overal de beoogde snelheid te rijden? Tussen Breda en Tilburg hoort er gewoon 140 gereden te worden. Tussen Schiphol en Rotterdam hoort er minstens 200 gereden te worden. De omwonenden kunnen verhuizen, het spoor niet.
Ja. En met behulp van ETCS kan er zelfs met 160 km p/u gereden worden. Weet alleen niet of het spoortraject geschikt is voor 160 km p/u qua bogen, ondergrond, ruimte tussen het spoor

Hier in Leiden hebben ze jarenlang 50-60 meter van mij vandaan met 160 km/u gereden. Nooit last van gehad.Die paar Thalys treinen per dag, @MJL welke toen via Leiden reden ?

Vier per dag in beide richtingen, meen ik, plus iedere Beneluxtrein die met een TRAXX werd gereden. Een verschrikkelijk luidruchtig fenomeen. Had ik daar bezwaar tegen gehad, dan waren we verhuisd.

Overigens is het geluid van de doorkomende Beneluxtreinen ook in 2019 nog regelmatig te horen, en vaker dan niet ook vanuit het centrum een kilometer van het spoor vandaan.
Reputatie 5
Aslast van Traxx is 21 ton. En dan ook nog in sandwich. Met daartussen de rijtuigen uit een tijd dat de geluidseisen minder hoog was.

Aslast van ICNG wordt 17 ton. Minder assen. Net als SNG, SLT en Flirt. ICNG zal aan de modernste geluidseisen moeten voldoen. Goed nieuws voor de inwoners van de gemeente Lansingerland (Bleiswijk, Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs)

Dit heb ik uit de programma De Monitor:

https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen/actiegroep-oisterwijk-trilt-als-er-een-intercity-voorbij-komt-staat-de-kast-te-schudden
Wellicht wordt het hiermee weer mogelijk overal de beoogde snelheid te rijden? Tussen Breda en Tilburg hoort er gewoon 140 gereden te worden. Tussen Schiphol en Rotterdam hoort er minstens 200 gereden te worden. De omwonenden kunnen verhuizen, het spoor niet.
Reputatie 7
Badge
Hier in Leiden hebben ze jarenlang 50-60 meter van mij vandaan met 160 km/u gereden. Nooit last van gehad.

Die paar Thalys treinen per dag, @MJL welke toen via Leiden reden ?
Leuk he, en "gewoon" met ATB !
Reputatie 5
Aslast van Traxx is 21 ton. En dan ook nog in sandwich. Met daartussen de rijtuigen uit een tijd dat de geluidseisen minder hoog was.

Aslast van ICNG wordt 17 ton. Minder assen. Net als SNG, SLT en Flirt. ICNG zal aan de modernste geluidseisen moeten voldoen. Goed nieuws voor de inwoners van de gemeente Lansingerland (Bleiswijk, Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs)
Ja, ik meen dat dat aan de hoge aslast van de TRAXX ligt. Over pakweg 3 jaar rijdt ICNG er; dan kan het best zijn dat de problemen meteen over zijn. Gewoon weer 130 á 140 gaan rijden daar dus, dat die mensen er zelf voor hebben gekozen om daar te gaan wonen mag echt geen maatschappelijk probleem worden.

Hier in Leiden hebben ze jarenlang 50-60 meter van mij vandaan met 160 km/u gereden. Nooit last van gehad. Natuurlijk hoor je het, met de ramen open is het zelfs lawaaierig, maar als je er voor kiest daar te gaan wonen, stem je er automatisch mee in.
In Gilze Rijen horen en voelen ze de Traxx+ ICR. Maar er zijn geen klachten over de Flirt Sprinter.
Er zijn ook veel klachten over dubbeldekkers, vooral VIRM en in mindere mate DDZ.

Rijen is overigens maar één van de plaatsen in de regio met klachten. Ook in Dorst, Oisterwijk, Vught, Eindhoven (Tongelre) en Helmond zijn er veel klagers.
Reputatie 5
En dan wordt wonen naast het spoor goedkoper, waardoor het toch weer aantrekkelijker wordt. Als het echt een heel groot probleem is zet je je gewoon een geluidswand neer.

De reguliere treinen in Japan rijden overigens grotendeels 130, aangezien er daar op smalspoor wordt gereden wat minder geschikt is voor snelheden daarboven. 100 á 110 klopt niet; dat geldt echt alleen voor stoptreinen in dichtbevolkte gebieden.

Dan nog is het appels met peren vergelijken want het Japanse spoorwegnetwerk lijkt totaal niet op het Nederlandse. In de basis al, omdat de Shinkansen daar de rol van intercitytrein deels vervult. Het Nederlandse equivalent zou een HSL-Noord, HSL-Oost en HSL-Zuid zijn, maar zover is het hier niet gekomen. Wij lopen wat dat betreft zeker een aantal decennia achter op onze buurlanden.

De nieuwste NS treinen zijn wel stiller dan de oudste treinen. Helaas is het spoor in Nederland ook op veel plekken naast bewoonde kernen. Dus die nieuwe stillere treinen compenseren natuurlijk niet het wonen naast het spoor.

In Gilze Rijen horen en voelen ze de Traxx+ ICR. Maar er zijn geen klachten over de Flirt Sprinter.
En dan wordt wonen naast het spoor goedkoper, waardoor het toch weer aantrekkelijker wordt. Als het echt een heel groot probleem is zet je je gewoon een geluidswand neer.

De reguliere treinen in Japan rijden overigens grotendeels 130, aangezien er daar op smalspoor wordt gereden wat minder geschikt is voor snelheden daarboven. 100 á 110 klopt niet; dat geldt echt alleen voor stoptreinen in dichtbevolkte gebieden.

Dan nog is het appels met peren vergelijken want het Japanse spoorwegnetwerk lijkt totaal niet op het Nederlandse. In de basis al, omdat de Shinkansen daar de rol van intercitytrein deels vervult. Het Nederlandse equivalent zou een HSL-Noord, HSL-Oost en HSL-Zuid zijn, maar zover is het hier niet gekomen. Wij lopen wat dat betreft zeker een aantal decennia achter op onze buurlanden.
Daarom zullen plannen voor snelheidsverhoging overal in Nederland als een rode lap op een stier gaan werken, hetzelfde verzet als met Schiphol dreigt.

Ook in Duitsland is er steeds meer verzet tegen harder rijdende treinen in de bebouwde kom van dorpen en steden.

Overigens rijden in Japan behalve op de Shinkansen de treinen nergens harder dan 100-110 kmh en trekken toch veel reizigers.
Reputatie 5
In Midden-Brabant komt er juist een proef om treinen langzamer te laten rijden in verband met de geluids-en trillingsoverlast. Dus die hogere snelheden zie ik nog niet komen, ik zie eerder druk op de poltiek komen om snelheden links en rechts te verlagen.
Dat is op de Brabantroute i.v.m. de omgeleide goederentreinen van/naar Venlo. Dit i.v.m. werkzaamheden tussen Emmerich - Oberhausen. Het was gepland dat in 2023 beëindigd zouden zijn. Helaas loopt het tot minstens 2026.

In een programma was te zien dat sommige inwoners in Gilze Rijen last hadden van de trillingen. Sommige huizen hadden scheurtjes vanwege de goederentreinen. En de zware Intercity Den Haag - Eindhoven bestaande uit 2 Traxx aan beide uiteinden met daartussen 9 ICR draag daar bij.
In Midden-Brabant komt er juist een proef om treinen langzamer te laten rijden in verband met de geluids-en trillingsoverlast. Dus die hogere snelheden zie ik nog niet komen, ik zie eerder druk op de poltiek komen om snelheden links en rechts te verlagen.
Reputatie 5
Met 160 km/uur door de Drontermeertunnel met het huidige materieel, veel reizigers vinden 140 km/uur al niet prettig voor de oren. Daarnaast is het grootste deel van het huidige materieel op dit moment niet geschikt voor 160 km/uur.
Met een omgeleide Berlijn was 140 km p/u in Drontermeertunnel geen probleem. Maar zoals je al aangeeft is de huidige NS materieel daar niet geschikt voor. Lijk me dat de ICNG daar geschikt moet voor zijn. ProRail moet eens aanpassingen aan de Drontermeertunnel maken zodat de treinreizigers geen last hebben van druk op de oren. Want zover ik weet is de Drontermeertunnel is de enigste spoortunnel waar je die druk op de oren hebben.
Reputatie 5

160 km/uur op de Hanzelijn???, daar rijden alle treinen nog steeds maximaal 140 km/uur.Klopt, omdat er nog geen gebruik wordt gemaakt van ERTMS. Daarnaast is het huidige materieel op die lijn ook maar deels geschikt voor 160 km/u. Aan de lijn zelf ligt het zeker niet.

De verwachting is dat ETCS tussen 2025 - 2027 in gebruik gaat. De Hanzelijn zal als proeftraject gebruikt worden om ETCS level 2 te testen. Volgens mij heeft Hanzelijn niet de modernste versie van ETCS nl. ETCS level 2 3.0. Moeten ze die ETCS dan ook gaan upgraden op de Hanzelijn?
Reputatie 7
Badge
Aan de lijn zelf ligt het zeker niet.

Zoals de Hanzelijn er nu bij ligt, net als vele andere lijnen, is 140 km/h nu al het maximale haalbare.
Op onze drassige ondergrond zal eerst op een heel andere manier spoor gelegd moeten worden. Kijk alleen al eens naar die dunne spaghetti welke hier rails heet.
Zoals @Jeroen al aangeeft is ook de Drontermeertunnel een probleem, deze is alleen snel te berijden met luchtdicht materieel, deze is immers veel te smal voor de ontstane luchtdruk.
Badge
Met 160 km/uur door de Drontermeertunnel met het huidige materieel, veel reizigers vinden 140 km/uur al niet prettig voor de oren. Daarnaast is het grootste deel van het huidige materieel op dit moment niet geschikt voor 160 km/uur.
160 km/uur op de Hanzelijn???, daar rijden alle treinen nog steeds maximaal 140 km/uur.

Klopt, omdat er nog geen gebruik wordt gemaakt van ERTMS. Daarnaast is het huidige materieel op die lijn ook maar deels geschikt voor 160 km/u. Aan de lijn zelf ligt het zeker niet.

Reageer