verhoging om spitsdrukte terug te dringen

  • 25 September 2023
  • 30 reacties
  • 787 Bekeken


Toon eerste bericht

30 reacties

Reputatie 5

Ik vind het de laatste tijd buiten de spits (en in het weekend) eigenlijk ook vaak behoorlijk druk. Ik zou het reizen buiten de spits zeker niet goedkoper maken als je tegelijkertijd geen grotere reizigerscapaciteit kunt realiseren.

 

 

 

Korting is er nu ook al voor de gewone reiziger zonder abonnement, maar alleen nog op bepaalde trajecten (NS Voordeel). 

Dat is weer zo'n onzinnig ingewikkeld gedrocht. Gewoon lagere tarieven in de daluren en niet allemaal ingewikkelde regelingen in de hoop dat mensen er dan geen gebruik van maken.

Reputatie 7
Badge +3

Dat laatste lijkt er nu bij verzonnen want het eerdere voorstel van I&W/NS repte alleen maar over een verhoging in de spits maar er werd nergens gesproken over een verlaging in de daluren. Daarnaast leert de ervaring dat korting in de daluren er in de praktijk uitsluitend voor abonnementshouders is en niet voor de gewone reiziger.

Interview Koolmees in Volkskrant 1 juli:

Per saldo gaan we er geen geld aan verdienen, het wordt budgetneutraal. Wat we verdienen met de spitsheffing, leidt tot korting op andere trajecten. Op die manier wordt het in de spits rustiger en worden veel treinkaartjes goedkoper. Bovendien denk ik dat veel reizigers sinds corona de spits kunnen mijden. Dat merk ik zelf ook. Ik pak de trein buiten de spits. Ik kan prima tot half tien bellen of videovergaderen.’

Verder heeft hij wel lekker makkelijk praten. Ja, hij kan prima tot half 10 videovergaderen, dat kan niet iedereen. 

Korting is er nu ook al voor de gewone reiziger zonder abonnement, maar alleen nog op bepaalde trajecten (NS Voordeel). 

Beter maakt de NS t reizen buiten de spits goedkoper!

Dat is ook onderdeel van het plan, zo staat in dit artikel te lezen:

Met het opgehaalde geld worden de overige treinreizen goedkoper, belooft NS. ,,80 procent van alle ritten daalt in prijs”, licht NS-woordvoerder Geert Koolen nader toe. ,,De afname betreft gemiddeld 17 procent, hebben we becijferd.”

Dat laatste lijkt er nu bij verzonnen want het eerdere voorstel van I&W/NS repte alleen maar over een verhoging in de spits maar er werd nergens gesproken over een verlaging in de daluren. Daarnaast leert de ervaring dat korting in de daluren er in de praktijk uitsluitend voor abonnementshouders is en niet voor de gewone reiziger.

Badge +3

Beter maakt de NS t reizen buiten de spits goedkoper!

Dat is ook onderdeel van het plan, zo staat in dit artikel te lezen:

Met het opgehaalde geld worden de overige treinreizen goedkoper, belooft NS. ,,80 procent van alle ritten daalt in prijs”, licht NS-woordvoerder Geert Koolen nader toe. ,,De afname betreft gemiddeld 17 procent, hebben we becijferd.”

Reageer