verhoging om spitsdrukte terug te dringen

  • 25 September 2023
  • 30 reacties
  • 787 Bekeken


Toon eerste bericht

30 reacties

Badge +3

Afgezien van de matrieelinzet heeft men het nu al over de heffing maximaliseren en/of te compenseren voor bepaalde beroepsgroepen (zorg/onderwijspersoneel?), of zelfs inkomensafhankelijk te maken (Wajong of handicap, dan hoef je die niet te betalen hoor!) 😥

Dood paard, gewoon toeslag/heffing voor iedereen of voor niemand (voorkeur voor dat laatste natuurlijk). En compenseren via de Belastingdienst of zo zit al helemaal niemand op te wachten.

Trajectabonnement (met sowieso al vrij reizen in de spits)? Dat natuurlijk 50 euro per maand duurder (20 × € 2,50) ongeacht traject.

Want pakweg 20 ritten per maand in de spits is wel gemiddeld toch? Of meer zelfs, want anders had je natuurlijk geen Traject Vrij. Of een toeslag laden op het perron (of verrekenen via je factuur…) Zie jij het voor je?

Maar wacht eens even, met welke (altijd drukke?) spitstrein ga ik waarheen? En waar is mijn zitplaats dan na betalen van die heffing/toeslag?

Geloof er nu al helemaal niets meer van, dit plan heeft 0 winnaars.

Reputatie 7
Badge +3

 

Reputatie 7

Gelukkig is de spitstoeslag afgeschoten en moet NS iets anders gaan bedenken. Laten ze eens gaan kijken in andere Europese landen hoe ze daar omgaan met spitsdrukte en steek daar iets van op.

Als ik het goed heb, kent alleen Nederland ochtend- en avondspits, wat op zich al uniek is dus. Vanuit andere landen ken ik alleen de ochtendspits. 

Reputatie 7
Badge +1

NS heeft ook in Engeland natuurlijk een tijdje gereden en ik denk dat ze daar dit lumineuze idee van hebben afgekeken.

Reputatie 7

Lekker ingewikkeld allemaal. Terwijl dagelijks ov in principe het toch moet hebben van zo groot mogelijke voorspelbaarheid en eenvoud. Niet van het uitpluizen van tarieven, regels, voorwaarden en uitzonderingen.

In de loop der tijd al veel mensen gesproken die juist om dit soort "complexiteit" hardnekkig vasthouden aan hun eigen autootje en nooit met ov gaan.

Reageer