Vraag: Wie heeft in de zomer prioriteit op de fietsplekken?

  • 13 July 2023
  • 33 reacties
  • 1109 Bekeken

Reputatie 6

De zomer is weer aangebroken en dat betekent dat de fietsen de gehele dag meemogen in de treinen van NS. Op meerdere socials zie ik nu klachten voorbij komen over fietsen die plekken in nemen van reizigers in de spits. Ik heb daarom een vraag:

 

Je reist in de spits met een trein en de trein is erg druk. Je loopt door de trein opzoek naar een zitplaats, maar vind die niet. Vervolgens zie je een stuk of 6 fietsen staan verdeeld over de trein, die zitplaatsen innemen. Op al deze plaatsen heeft NS stickers met voorrang voor fietsen. Wie heeft wat jou betreft meer recht op de plaats? De reiziger met een fiets EN een fietskaartje, of de reiziger zonder fietskaartje? En ik ben dan ook vooral benieuwd naar de beredenatie waarom.

 

(Het is geen peiling voor een wijziging of iets dergelijks. Ik ben vooral nieuwsgierig hoe onze reizigers hierover denken)

 

 


33 reacties

Reputatie 5

Als het een halletje betreft dat speciaal voor fietsvervoer is bedoeld, hebben fietsen (vouwfietsen uitgezonderd) daar natuurlijk voorrang op eventuele reizigers die daar op de klapstoeltjes willen zitten. Echter het gebeurt ook vaak dat mensen in het halletje (willen) zitten terwijl er in de coupés nog genoeg plaatsen vrij zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga uit van wat @Loes  (en @Slidestops al eerder hebben aangegeven. Een fiets heeft voorrang op de fietsplek op de uren dat deze meemag en daar moeten andere reizigers helaas voor opstaan

 

Badge +3

Tja Sander, je zegt het zelf al eigenlijk. Op plaatsen waar fietsen mogen staan zijn die ‘welkom’ en hebben mensen die daar graag willen zitten pech. Reizigers denken er verdeeld over:

Ik vond het voor mezelf niet zo erg (is ook geen klacht), vond het eerder sneu voor het wat oudere stel wat op Schiphol was ingestapt en allang blij waren met een zitplek in ‘t halletje.

De een wil (liefst gedurende het hele jaar) onvoorwaardelijk een fiets mee kunnen nemen, want Nederland fietsland! En de ander vindt fietsen maar een ‘sta in de weg’, met name in de spits.

Reizigers met 3 koffers natuurlijk ook “rot op met die fietsen, mijn koffers moeten mee naar Schiphol en ik wil ernaast kunnen zitten op zo’n klapstoeltje”.

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij betreft heeft de fiets voorrang. De beredenatie? De betekenis van het woord ‘voorrang’ of ‘prioriteit' 🙂

Maar als de geschetste situatie vaak voorkomt, moet je je als NS wel gaan afvragen of je fietsen in de zomer nog wel wil toestaan in de spits.

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij betreft heeft de fiets voorrang. De beredenatie? De betekenis van het woord ‘voorrang’ of ‘prioriteit' 🙂

Inderdaad, anders kun je het beter “als er toevallig niet niemand zit mag je fiets hierstaan plek” noemen. 😁

Er zijn al zo weinig plekken voor fietsen, als je dan ook niet meer een fiets mee kan nemen op de priority plek wordt nog moeilijker om fietsen mee te nemen. De 3 reizigers die dan helaas niet kunnen zitten kunnen vast wel met een beetje inschikken elders in de trein staan. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij betreft heeft de fiets voorrang. De beredenatie? De betekenis van het woord ‘voorrang’ of ‘prioriteit' 🙂

Inderdaad, anders kun je het beter “als er toevallig niet niemand zit mag je fiets hierstaan plek” noemen. 😁

Er zijn al zo weinig plekken voor fietsen, als je dan ook niet meer een fiets mee kan nemen op de priority plek wordt nog moeilijker om fietsen mee te nemen. De 3 reizigers die dan helaas niet kunnen zitten kunnen vast wel met een beetje inschikken elders in de trein staan. 

 

Dan moeten die reizigers wel willen opstaan. Jaren geleden met fiets midden in gangpad van sprinter moeten staan, omdat de reizigers die op de klapstoeltjes bij de fietspriority plaatsen niet wilden opstaan, terwijl er plaats genoeg was in de trein. Ik had zelfs met fiets uit de trein gezet kunnen worden, omdat mijn fiets niet op een fietsplek stond.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is aan een conducteur of een fiets in een volle trein mee kan. Als de trein zo vol is dat er mensen moeten staan, lijkt mij dat een reden om fietsen te weigeren.

Badge +3

Het is aan een conducteur of een fiets in een volle trein mee kan. Als de trein zo vol is dat er mensen moeten staan, lijkt mij dat een reden om fietsen te weigeren.

Nee, andersom dus. Die mensen dienen gewoon op te staan en plaats te maken voor je fiets, als die plek herkenbaar is als ‘🚲priority’. Anders krijg je de situatie zoals je voorgaande reactie (jij wordt mogelijk de trein uit gezet omdat je fiets niet op de juiste plek staat).

Reputatie 7

Bij een "priority"sticker of anderszins speciaal ingerichte plek voor de fiets, heeft deze het eerste recht vind ik. Dat is dan de regel en daarom hangt er dan ook een sticker. 

Ik dacht trouwens ook dat je een vervoerbewijs hebt en daarmee recht op vervoer, niet automatisch een zitplaats. Hoewel veel mensen dat wel schijnen te denken.

 

Badge +3

Ik dacht trouwens ook dat je een vervoerbewijs hebt en daarmee recht op vervoer, niet automatisch een zitplaats. Hoewel veel mensen dat wel schijnen te denken.

Dat is wel een goede… een Dagkaart Fiets betekent niet dat je fiets mee mag (als alle fietsplekken in de trein al bezet zijn, probeer dan de volgende trein maar!).

Maar ja, wat doet/denkt men? Als ik moet staan (geen zitplaats maar ik mag toch mee) dan de fiets of koffers ook natuurlijk.. Intercity/sprinter:

Joehoe.. en wij willen ook nog mee! Helaas, op sommige momenten de volgende pas over een uur… Jammer joh 😥

@Sander-VH het dilemma is duidelijk, en in de IC en sprinter foto’s zitplaatsen genoeg, dus opstaan voor iemand met een fiets (voor zover die past en mag) geen probleem, toch?

Reputatie 7
Badge +3

Het is aan een conducteur of een fiets in een volle trein mee kan. Als de trein zo vol is dat er mensen moeten staan, lijkt mij dat een reden om fietsen te weigeren.

Nee, andersom dus. Die mensen dienen gewoon op te staan en plaats te maken voor je fiets, als die plek herkenbaar is als ‘🚲priority’. Anders krijg je de situatie zoals je voorgaande reactie (jij wordt mogelijk de trein uit gezet omdat je fiets niet op de juiste plek staat).

In mijn geval was er meer dan genoeg plaats en als ze echt op een klapstoeltje wilde zitten ipv gewone stoel.dan hadden ze een paar stoeltjes kunnen opschuiven of aan de overkant gaan zitten. Daar was ook een fietsplaats en zaten ook mensen die niet wilden wijken.

Maar als er mensen moeten staan omdat alle zitplaatsen bezet zijn, dan moet je je afvragen of je iemand met een fiets moet gaan toelaten die langs de staande mensen moet manoeuvreren.

Badge +3

Maar als er mensen moeten staan omdat alle zitplaatsen bezet zijn, dan moet je je afvragen of je iemand met een fiets moet gaan toelaten die langs de staande mensen moet manoeuvreren.

Ik heb het een keer meegemaakt (zelf geen fiets bij me) van Eindhoven naar Helmond Brandevoort (een sprinter dus), en dat was vlak na de spits op een willekeurige vrijdagavond, dus geen vakantieperiode of zo.

De vorige twee treinen naar Helmond/Deurne waren uitgevallen, dus propvol met reizigers + bagage + fietsen.

De HC probeerde het allemaal in goede banen te leiden en riep om “reizigers zonder bagage of fiets, loop door naar het uiteinde van de trein (flirt), maak ruimte voor mensen met bagage of fiets”, en “voor mensen met een fiets die verder dan de Helmondse stations mee moeten, overweeg een volgende trein te nemen want we mogen op deze manier wel rijden maar zodra ik het onveilig vind gaan we dat niet doen en is iedereen de klos!”.

Er besloten wat mensen met fiets om toch maar op de volgende IC te wachten… die stond al klaar om binnen te rijden, dus geen extra vertraging eigenlijk.

De sfeer in de sprinter was ‘lijdzaam’… oke, ik sta tussen kinderwagens en fietsen maar kom er wel uit… met dank aan de info van de HC eigenlijk (die niemand gezien heeft maar ze stond toevallig naast me tijdens die dringende/dwingende handmatige omroep)…

“Eens kijken of dit werkt, en anders eindigt het hier”… 😅

Reputatie 6

Ik dacht trouwens ook dat je een vervoerbewijs hebt en daarmee recht op vervoer, niet automatisch een zitplaats. Hoewel veel mensen dat wel schijnen te denken.

Dat is wel een goede… een Dagkaart Fiets betekent niet dat je fiets mee mag (als alle fietsplekken in de trein al bezet zijn, probeer dan de volgende trein maar!).

Maar ja, wat doet/denkt men? Als ik moet staan (geen zitplaats maar ik mag toch mee) dan de fiets of koffers ook natuurlijk.. Intercity/sprinter:

Joehoe.. en wij willen ook nog mee! Helaas, op sommige momenten de volgende pas over een uur… Jammer joh 😥

@Sander-VH het dilemma is duidelijk, en in de IC en sprinter foto’s zitplaatsen genoeg, dus opstaan voor iemand met een fiets (voor zover die past en mag) geen probleem, toch?

Ik zou een trein echt niet zomaar meenemen met zoveel fietsen. Dat is echt niet goed voor de veiligheid in geval van nood. Maar het is en blijft een discussiepunt.

 

Ik vind het best wel bijzonder eigenlijk (niet eens negatief) hoe verschillend mensen denken over deze kwestie. En dat is precies waarom ik het opgooi. In de trein hebben we als HC regelmatig te maken met dit soort situaties en dan zijn wij er om afwegingen te maken. Maar welke afweging goed is, is dus voor iedereen verschillend. Op Twitter vinden bijvoorbeeld veel mensen dat een persoon zonder fiets prioriteit zou moeten hebben in de spits. Het verschilt dus echt per persoon. 

Reputatie 3

De zomer is weer aangebroken en dat betekent dat de fietsen de gehele dag meemogen in de treinen van NS. Op meerdere socials zie ik nu klachten voorbij komen over fietsen die plekken in nemen van reizigers in de spits. Ik heb daarom een vraag:

 

Je reist in de spits met een trein en de trein is erg druk. Je loopt door de trein opzoek naar een zitplaats, maar vind die niet. Vervolgens zie je een stuk of 6 fietsen staan verdeeld over de trein, die zitplaatsen innemen. Op al deze plaatsen heeft NS stickers met voorrang voor fietsen. Wie heeft wat jou betreft meer recht op de plaats? De reiziger met een fiets EN een fietskaartje, of de reiziger zonder fietskaartje? En ik ben dan ook vooral benieuwd naar de beredenatie waarom.

 

(Het is geen peiling voor een wijziging of iets dergelijks. Ik ben vooral nieuwsgierig hoe onze reizigers hierover denken)

 

 

is dat niet dezelfde vraag als “wie heeft er recht op de rolstoelplek” ? De reiziger met koffers op weg naar Schiphol, of de reiziger bij het volgende station met de rolstoel instapt ? Moet de 1e haar koffers verzetten ( en desnoods uit de trein stappen en wachten op de volgende ) ? Of moet de 2e maar een trein later nemen ?

Reputatie 6

De zomer is weer aangebroken en dat betekent dat de fietsen de gehele dag meemogen in de treinen van NS. Op meerdere socials zie ik nu klachten voorbij komen over fietsen die plekken in nemen van reizigers in de spits. Ik heb daarom een vraag:

 

Je reist in de spits met een trein en de trein is erg druk. Je loopt door de trein opzoek naar een zitplaats, maar vind die niet. Vervolgens zie je een stuk of 6 fietsen staan verdeeld over de trein, die zitplaatsen innemen. Op al deze plaatsen heeft NS stickers met voorrang voor fietsen. Wie heeft wat jou betreft meer recht op de plaats? De reiziger met een fiets EN een fietskaartje, of de reiziger zonder fietskaartje? En ik ben dan ook vooral benieuwd naar de beredenatie waarom.

 

(Het is geen peiling voor een wijziging of iets dergelijks. Ik ben vooral nieuwsgierig hoe onze reizigers hierover denken)

 

 

is dat niet dezelfde vraag als “wie heeft er recht op de rolstoelplek” ? De reiziger met koffers op weg naar Schiphol, of de reiziger bij het volgende station met de rolstoel instapt ? Moet de 1e haar koffers verzetten ( en desnoods uit de trein stappen en wachten op de volgende ) ? Of moet de 2e maar een trein later nemen ?

Vind ik persoonlijk niet. Want reizigers met een rolstoel kiezen er niet voor om met een rolstoel te reizen, mensen met een fiets wel. Vind ik nogal een verschil, maar dat mag je natuurlijk oneens zijn

aangezien mijn vorige bericht blijkbaar niet beschaafd was volgens een moderator waar ik het niet mee eens ben, dan maar onderstaande reactie waar ik toch naar mijn mening niets in mis zeg.

ik vind het erg vreemd dat een hc van de ns zo'n vraag hier stelt op een reizigersforum aangezien het gewoon een regel is die de ns heeft ingevoerd waarbij de fiets voorrang heeft en dat heeft de reiziger dan maar te accepteren.

het is nu net alsof de maatregel aan de kaak wordt gesteld en het lijkt mij dat de ns daar niet op zit te wachten.  als de ns wil weten hoe reizigers daar over denken dan heeft het zijn reizigerspanel om die vraag te beantwoorden.

wat is de toegevoegde waarde hiervan dan voor dit forum?

Badge +3

aangezien mijn vorige bericht blijkbaar niet beschaafd was volgens een moderator waar ik het niet mee eens ben, dan maar onderstaande reactie waar ik toch naar mijn mening niets in mis zeg.

ik vind het erg vreemd dat een hc van de ns zo'n vraag hier stelt op een reizigersforum aangezien het gewoon een regel is die de ns heeft ingevoerd waarbij de fiets voorrang heeft en dat heeft de reiziger dan maar te accepteren.

Ja, dit is een reizigerscommunity met de nodige input/output van NS personeel, en dat wordt (openbaar) nogal breed gewaardeerd.

Je ‘zegt niets mis’ (voel je vooral niet aangesproken dus!) Maar wie kent dat hele Reizigerspanel en wat gebeurt daar?

als de ns wil weten hoe reizigers daar over denken dan heeft het zijn reizigerspanel om die vraag te beantwoorden.

Ik in ieder geval niet…. stuur maar een uitnodiging!

Of ik daar een vraag kan beantwooden… Denk het niet, want ben geen NS dus doe maar hier! 

@Equinox Super klote van de bok dat je berichten gemodereerd worden, maar dat is na 22.00 niet gedaan door een moderator (en ook niet door mij gerapporteerd of zo).

Badge +3

Maar wie kent dat hele Reizigerspanel en wat gebeurt daar?

www.nspanel.nl

Reputatie 7
Badge +3

@Equinox is het nog steeds aan de conducteur of een fiets mee mag.

@Robert B   weet dat jij het niet was, was een overijverige moderator die blijkbaar kritisch is op wat ik schrijf, krijg het gevoel dat je hier niet kritisch mag zijn als het de ns (moderator) niet uitkomt.

 

@MoDe  dat is zo maar dat was de vraag niet waar het hier om gaat, er wordt door een hc een vraag gesteeld waar zijn werkgever het antwoord al op gegeven heeft door het laten plakken van de stickers en daar zal ook hij zich gewoon bij neer moeten leggen.

dit voelt een beetje als dat hij het er niet mee eens is en via deze weg medestanders zoekt en daar zei ik wat over omdat het erg raar overkomt op mij. je werkgever stelt deze regel en waarom ga je dan op een reizigersforum de vraag stellen wat reiziger er van vinden?

hij kan dan beter beginnen met klachten die hiet veelvuldig voorbij komen zoals zwart rijden in de 1e klas en de vieze treinen, inmiddels zijn er steeds meer treinen waar je aan de vuiligheid vast kleeft als je er doorheen loopt en het plakken komt zeker niet door overtollig gebruik van schoonmaakmiddel maar juist door gebrek aan het gebruik van schoonmaakmiddel.

Badge +3

@Robert B   weet dat jij het niet was, was een overijverige moderator die blijkbaar kritisch is op wat ik schrijf, krijg het gevoel dat je hier niet kritisch mag zijn als het de ns (moderator) niet uitkomt.

Berichten worden wel vaker automatisch gefilterd op basis van de inhoud, dus zoals ik al zei voel je niet aangespoken als dat gebeurt.

Zodra een moderator ingrijpt zou je een privébericht moeten krijgen met uitleg. Dat is mij al vaker overkomen, want ik vind het leuk om de mazen in ‘het systeem’ te vinden.

Dat blijft dan meestal bij een waarschuwing dat ‘aansporen tot zwartrijden’ niet mag.

Maar ja, dat doe ik helemaal niet want als (en zolang) het systeem zo werkt… doe er gerust je voordeel mee! En nee “Robert, je hebt gelijk maar liever niet verder vertellen” telt niet 😂

Voor de fun: https://www.youtube.com/watch?v=Khq00hpH5q8 en https://www.youtube.com/shorts/wCYHiZsoiIc en een ‘gouwe ouwe’ van Brenno de Winter (en Victor Broers) https://www.youtube.com/watch?v=7gExvHkjm9o (nerd alert).

20 minuten bonus video over wat er allemaal kan maar niet mag: https://www.youtube.com/watch?v=TQ7C0lo_MRw (op 5:20 in de video)

Reputatie 7
Badge +3

‘De conducteur bepaalt of er plek is’ staat in de uitgebreide voorwaarden. Dat kun je ook zien dat als de trein zo vol is dat er mensen staan, maar er op de fietsplek geen fiets staat en daar mensen zitten/staan hij/zij kan besluiten geen fietsen toe te laten.

En wat doe je als conducteur als er 1 plek is en er staat iemand waarvoor de fiets een hulpmiddel is en een recreatiefietser?

Reputatie 6

 

ik vind het erg vreemd dat een hc van de ns zo'n vraag hier stelt op een reizigersforum aangezien het gewoon een regel is die de ns heeft ingevoerd waarbij de fiets voorrang heeft en dat heeft de reiziger dan maar te accepteren.

het is nu net alsof de maatregel aan de kaak wordt gesteld en het lijkt mij dat de ns daar niet op zit te wachten.  als de ns wil weten hoe reizigers daar over denken dan heeft het zijn reizigerspanel om die vraag te beantwoorden.

wat is de toegevoegde waarde hiervan dan voor dit forum?

Hoi! Aangezien dit feedback op mij is zal ik hier even inhoudelijk op in gaan. Ik stel deze vraag als open blik omdat ik benieuwd ben naar wat mensen zouden beslissen als ze in onze positie staan. Er zijn namelijk regels en die kunnen 2 kanten op werken. Namelijk 1: fiets heeft altijd voorrang en 2: we mogen iemand weigeren met fiets als het druk is. 

 

Ik heb in mijn bericht onderin ook heel nadrukkelijk aangegeven dat er geen wijzigingen of iets dergelijks gaan plaatsvinden. Ik ben vooral benieuwd naar hoe anderen denken om daar van te leren. Het is een vraag die vanuit mij persoonlijk komt en niet vanuit het bedrijf. Daarom kan zoiets ook niet via het NSPanel,om ook maar gelijk even te reageren daarop. 

 

Als Hoofdconducteur bij NS staan wij regelmatig voor keuzes die we moeten maken als deze. Keuzes die van beide kanten goed zijn, maar ook slecht. Dat zijn niet altijd de makkelijkste keuzes. Door de situatie te schetsen en een open oordeel te laten geven door iedereen die dat wil, krijg ik inzicht hoe deze groep specifiek denkt. Veel van de mensen die hier op de community zitten zijn onze frequente reizigers. Die denken soms na over dingen waar ik als conducteur niet altijd gelijk op kom (ook door de nog niet al te lange ervaring bij NS). Het geeft mij dus inzicht en ik leer daar ook van. Want voor mij staat een reiziger nog altijd op 1,2 en 3. Ik kan het niet altijd goed doen, maar door dit soort dingen bespreekbaar te maken zijn beide kanten van een "dilemma" wel uit te lichten. 

 

Mocht je het toch echt niet vinden kunnen dat ik zoiets ter sprake breng, geen probleem. Onze klantenservice neemt klachten daarover graag in behandeling. Dan zie ik die vanzelf verschijnen. 

Reputatie 6

@Robert B   weet dat jij het niet was, was een overijverige moderator die blijkbaar kritisch is op wat ik schrijf, krijg het gevoel dat je hier niet kritisch mag zijn als het de ns (moderator) niet uitkomt.

 

@MoDe  dat is zo maar dat was de vraag niet waar het hier om gaat, er wordt door een hc een vraag gesteeld waar zijn werkgever het antwoord al op gegeven heeft door het laten plakken van de stickers en daar zal ook hij zich gewoon bij neer moeten leggen.

dit voelt een beetje als dat hij het er niet mee eens is en via deze weg medestanders zoekt en daar zei ik wat over omdat het erg raar overkomt op mij. je werkgever stelt deze regel en waarom ga je dan op een reizigersforum de vraag stellen wat reiziger er van vinden?

hij kan dan beter beginnen met klachten die hiet veelvuldig voorbij komen zoals zwart rijden in de 1e klas en de vieze treinen, inmiddels zijn er steeds meer treinen waar je aan de vuiligheid vast kleeft als je er doorheen loopt en het plakken komt zeker niet door overtollig gebruik van schoonmaakmiddel maar juist door gebrek aan het gebruik van schoonmaakmiddel.

En om deze ook maar even mee te nemen: ik zoek absoluut geen medestanders voor mijn eigen standpunt. Want wat ik ook beslis, mijn oordeel is leidend op de trein. En wat betreft het zwart rijden in de eerste klas: die signalen ken ik en probeer ik ook zeker wat aan te doen, door extra controles uit te voeren in de eerste klas en ook een zero tolerance beleid te voeren. Schoonmaken van een trein ga ik zelf niet over. Maar als ik door een trein loop en constateer dat het niet is zoals onze reizigers dat zouden moeten verwachten, dan bel ik dat altijd direct door in de hoop op (spoed) reiniging.

 

Maar zoals al gezegd: ben je niet mee eens? Prima, dien een klacht in bij onze klantenservice. Dan zie ik die vanzelf verschijnen.

Voor mij is het in principe: voldoende plaats in de trein, de fiets heeft voorrang op de aangegeven plaatsen tot het maximum zoals aangegeven.

(Te) drukke trein? Liever 3 personen meer meenemen dan 1 fiets. Fiets moet hier voorrang verlenen.

Reageer