Vraag: Wie heeft in de zomer prioriteit op de fietsplekken?

  • 13 July 2023
  • 33 reacties
  • 1131 Bekeken

Reputatie 6

De zomer is weer aangebroken en dat betekent dat de fietsen de gehele dag meemogen in de treinen van NS. Op meerdere socials zie ik nu klachten voorbij komen over fietsen die plekken in nemen van reizigers in de spits. Ik heb daarom een vraag:

 

Je reist in de spits met een trein en de trein is erg druk. Je loopt door de trein opzoek naar een zitplaats, maar vind die niet. Vervolgens zie je een stuk of 6 fietsen staan verdeeld over de trein, die zitplaatsen innemen. Op al deze plaatsen heeft NS stickers met voorrang voor fietsen. Wie heeft wat jou betreft meer recht op de plaats? De reiziger met een fiets EN een fietskaartje, of de reiziger zonder fietskaartje? En ik ben dan ook vooral benieuwd naar de beredenatie waarom.

 

(Het is geen peiling voor een wijziging of iets dergelijks. Ik ben vooral nieuwsgierig hoe onze reizigers hierover denken)

 

 


33 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij betreft heeft de fiets voorrang. De beredenatie? De betekenis van het woord ‘voorrang’ of ‘prioriteit' 🙂

Maar als de geschetste situatie vaak voorkomt, moet je je als NS wel gaan afvragen of je fietsen in de zomer nog wel wil toestaan in de spits.

Reputatie 6

 

ik vind het erg vreemd dat een hc van de ns zo'n vraag hier stelt op een reizigersforum aangezien het gewoon een regel is die de ns heeft ingevoerd waarbij de fiets voorrang heeft en dat heeft de reiziger dan maar te accepteren.

het is nu net alsof de maatregel aan de kaak wordt gesteld en het lijkt mij dat de ns daar niet op zit te wachten.  als de ns wil weten hoe reizigers daar over denken dan heeft het zijn reizigerspanel om die vraag te beantwoorden.

wat is de toegevoegde waarde hiervan dan voor dit forum?

Hoi! Aangezien dit feedback op mij is zal ik hier even inhoudelijk op in gaan. Ik stel deze vraag als open blik omdat ik benieuwd ben naar wat mensen zouden beslissen als ze in onze positie staan. Er zijn namelijk regels en die kunnen 2 kanten op werken. Namelijk 1: fiets heeft altijd voorrang en 2: we mogen iemand weigeren met fiets als het druk is. 

 

Ik heb in mijn bericht onderin ook heel nadrukkelijk aangegeven dat er geen wijzigingen of iets dergelijks gaan plaatsvinden. Ik ben vooral benieuwd naar hoe anderen denken om daar van te leren. Het is een vraag die vanuit mij persoonlijk komt en niet vanuit het bedrijf. Daarom kan zoiets ook niet via het NSPanel,om ook maar gelijk even te reageren daarop. 

 

Als Hoofdconducteur bij NS staan wij regelmatig voor keuzes die we moeten maken als deze. Keuzes die van beide kanten goed zijn, maar ook slecht. Dat zijn niet altijd de makkelijkste keuzes. Door de situatie te schetsen en een open oordeel te laten geven door iedereen die dat wil, krijg ik inzicht hoe deze groep specifiek denkt. Veel van de mensen die hier op de community zitten zijn onze frequente reizigers. Die denken soms na over dingen waar ik als conducteur niet altijd gelijk op kom (ook door de nog niet al te lange ervaring bij NS). Het geeft mij dus inzicht en ik leer daar ook van. Want voor mij staat een reiziger nog altijd op 1,2 en 3. Ik kan het niet altijd goed doen, maar door dit soort dingen bespreekbaar te maken zijn beide kanten van een "dilemma" wel uit te lichten. 

 

Mocht je het toch echt niet vinden kunnen dat ik zoiets ter sprake breng, geen probleem. Onze klantenservice neemt klachten daarover graag in behandeling. Dan zie ik die vanzelf verschijnen. 

Voor mij is het in principe: voldoende plaats in de trein, de fiets heeft voorrang op de aangegeven plaatsen tot het maximum zoals aangegeven.

(Te) drukke trein? Liever 3 personen meer meenemen dan 1 fiets. Fiets moet hier voorrang verlenen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga uit van wat @Loes  (en @Slidestops al eerder hebben aangegeven. Een fiets heeft voorrang op de fietsplek op de uren dat deze meemag en daar moeten andere reizigers helaas voor opstaan

 

Badge +3

Tja Sander, je zegt het zelf al eigenlijk. Op plaatsen waar fietsen mogen staan zijn die ‘welkom’ en hebben mensen die daar graag willen zitten pech. Reizigers denken er verdeeld over:

Ik vond het voor mezelf niet zo erg (is ook geen klacht), vond het eerder sneu voor het wat oudere stel wat op Schiphol was ingestapt en allang blij waren met een zitplek in ‘t halletje.

De een wil (liefst gedurende het hele jaar) onvoorwaardelijk een fiets mee kunnen nemen, want Nederland fietsland! En de ander vindt fietsen maar een ‘sta in de weg’, met name in de spits.

Reizigers met 3 koffers natuurlijk ook “rot op met die fietsen, mijn koffers moeten mee naar Schiphol en ik wil ernaast kunnen zitten op zo’n klapstoeltje”.

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij betreft heeft de fiets voorrang. De beredenatie? De betekenis van het woord ‘voorrang’ of ‘prioriteit' 🙂

Inderdaad, anders kun je het beter “als er toevallig niet niemand zit mag je fiets hierstaan plek” noemen. 😁

Er zijn al zo weinig plekken voor fietsen, als je dan ook niet meer een fiets mee kan nemen op de priority plek wordt nog moeilijker om fietsen mee te nemen. De 3 reizigers die dan helaas niet kunnen zitten kunnen vast wel met een beetje inschikken elders in de trein staan. 

 

Badge +3

Het is aan een conducteur of een fiets in een volle trein mee kan. Als de trein zo vol is dat er mensen moeten staan, lijkt mij dat een reden om fietsen te weigeren.

Nee, andersom dus. Die mensen dienen gewoon op te staan en plaats te maken voor je fiets, als die plek herkenbaar is als ‘🚲priority’. Anders krijg je de situatie zoals je voorgaande reactie (jij wordt mogelijk de trein uit gezet omdat je fiets niet op de juiste plek staat).

Reputatie 5

Als het een halletje betreft dat speciaal voor fietsvervoer is bedoeld, hebben fietsen (vouwfietsen uitgezonderd) daar natuurlijk voorrang op eventuele reizigers die daar op de klapstoeltjes willen zitten. Echter het gebeurt ook vaak dat mensen in het halletje (willen) zitten terwijl er in de coupés nog genoeg plaatsen vrij zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij betreft heeft de fiets voorrang. De beredenatie? De betekenis van het woord ‘voorrang’ of ‘prioriteit' 🙂

Inderdaad, anders kun je het beter “als er toevallig niet niemand zit mag je fiets hierstaan plek” noemen. 😁

Er zijn al zo weinig plekken voor fietsen, als je dan ook niet meer een fiets mee kan nemen op de priority plek wordt nog moeilijker om fietsen mee te nemen. De 3 reizigers die dan helaas niet kunnen zitten kunnen vast wel met een beetje inschikken elders in de trein staan. 

 

Dan moeten die reizigers wel willen opstaan. Jaren geleden met fiets midden in gangpad van sprinter moeten staan, omdat de reizigers die op de klapstoeltjes bij de fietspriority plaatsen niet wilden opstaan, terwijl er plaats genoeg was in de trein. Ik had zelfs met fiets uit de trein gezet kunnen worden, omdat mijn fiets niet op een fietsplek stond.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is aan een conducteur of een fiets in een volle trein mee kan. Als de trein zo vol is dat er mensen moeten staan, lijkt mij dat een reden om fietsen te weigeren.

Reputatie 7

Bij een "priority"sticker of anderszins speciaal ingerichte plek voor de fiets, heeft deze het eerste recht vind ik. Dat is dan de regel en daarom hangt er dan ook een sticker. 

Ik dacht trouwens ook dat je een vervoerbewijs hebt en daarmee recht op vervoer, niet automatisch een zitplaats. Hoewel veel mensen dat wel schijnen te denken.

 

Badge +3

Ik dacht trouwens ook dat je een vervoerbewijs hebt en daarmee recht op vervoer, niet automatisch een zitplaats. Hoewel veel mensen dat wel schijnen te denken.

Dat is wel een goede… een Dagkaart Fiets betekent niet dat je fiets mee mag (als alle fietsplekken in de trein al bezet zijn, probeer dan de volgende trein maar!).

Maar ja, wat doet/denkt men? Als ik moet staan (geen zitplaats maar ik mag toch mee) dan de fiets of koffers ook natuurlijk.. Intercity/sprinter:

Joehoe.. en wij willen ook nog mee! Helaas, op sommige momenten de volgende pas over een uur… Jammer joh 😥

@Sander-VH het dilemma is duidelijk, en in de IC en sprinter foto’s zitplaatsen genoeg, dus opstaan voor iemand met een fiets (voor zover die past en mag) geen probleem, toch?

Reputatie 7
Badge +3

Het is aan een conducteur of een fiets in een volle trein mee kan. Als de trein zo vol is dat er mensen moeten staan, lijkt mij dat een reden om fietsen te weigeren.

Nee, andersom dus. Die mensen dienen gewoon op te staan en plaats te maken voor je fiets, als die plek herkenbaar is als ‘🚲priority’. Anders krijg je de situatie zoals je voorgaande reactie (jij wordt mogelijk de trein uit gezet omdat je fiets niet op de juiste plek staat).

In mijn geval was er meer dan genoeg plaats en als ze echt op een klapstoeltje wilde zitten ipv gewone stoel.dan hadden ze een paar stoeltjes kunnen opschuiven of aan de overkant gaan zitten. Daar was ook een fietsplaats en zaten ook mensen die niet wilden wijken.

Maar als er mensen moeten staan omdat alle zitplaatsen bezet zijn, dan moet je je afvragen of je iemand met een fiets moet gaan toelaten die langs de staande mensen moet manoeuvreren.

Reputatie 6

Ik dacht trouwens ook dat je een vervoerbewijs hebt en daarmee recht op vervoer, niet automatisch een zitplaats. Hoewel veel mensen dat wel schijnen te denken.

Dat is wel een goede… een Dagkaart Fiets betekent niet dat je fiets mee mag (als alle fietsplekken in de trein al bezet zijn, probeer dan de volgende trein maar!).

Maar ja, wat doet/denkt men? Als ik moet staan (geen zitplaats maar ik mag toch mee) dan de fiets of koffers ook natuurlijk.. Intercity/sprinter:

Joehoe.. en wij willen ook nog mee! Helaas, op sommige momenten de volgende pas over een uur… Jammer joh 😥

@Sander-VH het dilemma is duidelijk, en in de IC en sprinter foto’s zitplaatsen genoeg, dus opstaan voor iemand met een fiets (voor zover die past en mag) geen probleem, toch?

Ik zou een trein echt niet zomaar meenemen met zoveel fietsen. Dat is echt niet goed voor de veiligheid in geval van nood. Maar het is en blijft een discussiepunt.

 

Ik vind het best wel bijzonder eigenlijk (niet eens negatief) hoe verschillend mensen denken over deze kwestie. En dat is precies waarom ik het opgooi. In de trein hebben we als HC regelmatig te maken met dit soort situaties en dan zijn wij er om afwegingen te maken. Maar welke afweging goed is, is dus voor iedereen verschillend. Op Twitter vinden bijvoorbeeld veel mensen dat een persoon zonder fiets prioriteit zou moeten hebben in de spits. Het verschilt dus echt per persoon. 

Reputatie 6

De zomer is weer aangebroken en dat betekent dat de fietsen de gehele dag meemogen in de treinen van NS. Op meerdere socials zie ik nu klachten voorbij komen over fietsen die plekken in nemen van reizigers in de spits. Ik heb daarom een vraag:

 

Je reist in de spits met een trein en de trein is erg druk. Je loopt door de trein opzoek naar een zitplaats, maar vind die niet. Vervolgens zie je een stuk of 6 fietsen staan verdeeld over de trein, die zitplaatsen innemen. Op al deze plaatsen heeft NS stickers met voorrang voor fietsen. Wie heeft wat jou betreft meer recht op de plaats? De reiziger met een fiets EN een fietskaartje, of de reiziger zonder fietskaartje? En ik ben dan ook vooral benieuwd naar de beredenatie waarom.

 

(Het is geen peiling voor een wijziging of iets dergelijks. Ik ben vooral nieuwsgierig hoe onze reizigers hierover denken)

 

 

is dat niet dezelfde vraag als “wie heeft er recht op de rolstoelplek” ? De reiziger met koffers op weg naar Schiphol, of de reiziger bij het volgende station met de rolstoel instapt ? Moet de 1e haar koffers verzetten ( en desnoods uit de trein stappen en wachten op de volgende ) ? Of moet de 2e maar een trein later nemen ?

Vind ik persoonlijk niet. Want reizigers met een rolstoel kiezen er niet voor om met een rolstoel te reizen, mensen met een fiets wel. Vind ik nogal een verschil, maar dat mag je natuurlijk oneens zijn

aangezien mijn vorige bericht blijkbaar niet beschaafd was volgens een moderator waar ik het niet mee eens ben, dan maar onderstaande reactie waar ik toch naar mijn mening niets in mis zeg.

ik vind het erg vreemd dat een hc van de ns zo'n vraag hier stelt op een reizigersforum aangezien het gewoon een regel is die de ns heeft ingevoerd waarbij de fiets voorrang heeft en dat heeft de reiziger dan maar te accepteren.

het is nu net alsof de maatregel aan de kaak wordt gesteld en het lijkt mij dat de ns daar niet op zit te wachten.  als de ns wil weten hoe reizigers daar over denken dan heeft het zijn reizigerspanel om die vraag te beantwoorden.

wat is de toegevoegde waarde hiervan dan voor dit forum?

@Robert B   weet dat jij het niet was, was een overijverige moderator die blijkbaar kritisch is op wat ik schrijf, krijg het gevoel dat je hier niet kritisch mag zijn als het de ns (moderator) niet uitkomt.

 

@MoDe  dat is zo maar dat was de vraag niet waar het hier om gaat, er wordt door een hc een vraag gesteeld waar zijn werkgever het antwoord al op gegeven heeft door het laten plakken van de stickers en daar zal ook hij zich gewoon bij neer moeten leggen.

dit voelt een beetje als dat hij het er niet mee eens is en via deze weg medestanders zoekt en daar zei ik wat over omdat het erg raar overkomt op mij. je werkgever stelt deze regel en waarom ga je dan op een reizigersforum de vraag stellen wat reiziger er van vinden?

hij kan dan beter beginnen met klachten die hiet veelvuldig voorbij komen zoals zwart rijden in de 1e klas en de vieze treinen, inmiddels zijn er steeds meer treinen waar je aan de vuiligheid vast kleeft als je er doorheen loopt en het plakken komt zeker niet door overtollig gebruik van schoonmaakmiddel maar juist door gebrek aan het gebruik van schoonmaakmiddel.

Reputatie 6

@Robert B   weet dat jij het niet was, was een overijverige moderator die blijkbaar kritisch is op wat ik schrijf, krijg het gevoel dat je hier niet kritisch mag zijn als het de ns (moderator) niet uitkomt.

 

@MoDe  dat is zo maar dat was de vraag niet waar het hier om gaat, er wordt door een hc een vraag gesteeld waar zijn werkgever het antwoord al op gegeven heeft door het laten plakken van de stickers en daar zal ook hij zich gewoon bij neer moeten leggen.

dit voelt een beetje als dat hij het er niet mee eens is en via deze weg medestanders zoekt en daar zei ik wat over omdat het erg raar overkomt op mij. je werkgever stelt deze regel en waarom ga je dan op een reizigersforum de vraag stellen wat reiziger er van vinden?

hij kan dan beter beginnen met klachten die hiet veelvuldig voorbij komen zoals zwart rijden in de 1e klas en de vieze treinen, inmiddels zijn er steeds meer treinen waar je aan de vuiligheid vast kleeft als je er doorheen loopt en het plakken komt zeker niet door overtollig gebruik van schoonmaakmiddel maar juist door gebrek aan het gebruik van schoonmaakmiddel.

En om deze ook maar even mee te nemen: ik zoek absoluut geen medestanders voor mijn eigen standpunt. Want wat ik ook beslis, mijn oordeel is leidend op de trein. En wat betreft het zwart rijden in de eerste klas: die signalen ken ik en probeer ik ook zeker wat aan te doen, door extra controles uit te voeren in de eerste klas en ook een zero tolerance beleid te voeren. Schoonmaken van een trein ga ik zelf niet over. Maar als ik door een trein loop en constateer dat het niet is zoals onze reizigers dat zouden moeten verwachten, dan bel ik dat altijd direct door in de hoop op (spoed) reiniging.

 

Maar zoals al gezegd: ben je niet mee eens? Prima, dien een klacht in bij onze klantenservice. Dan zie ik die vanzelf verschijnen.

tja, dan is er gekozen voor een priority plek voor fietsen en als het dan druk is dan beslist het personeel anders.

het personeel maakt dan dus eigen regels en dat wordt nog goed gevonden ook door het management?

wat een anarchie dan binnen de ns.

en ja, als het mij overkomt dan kun je de klacht 100% zeker tegemoet zien.

Reputatie 6

tja, dan is er gekozen voor een priority plek voor fietsen en als het dan druk is dan beslist het personeel anders.

het personeel maakt dan dus eigen regels en dat wordt nog goed gevonden ook door het management?

wat een anarchie dan binnen de ns.

en ja, als het mij overkomt dan kun je de klacht 100% zeker tegemoet zien.

Nee wij maken geen andere regels, absoluut niet. Ik volg de regels die we hebben. 

Het probleem is alleen dat de regels die wij hebben tegenstrijdig zijn. Want de regel is: op prioriteitsplek van de fiets mag een fiets mee binnen de geldige tijden. Maar de andere regel is: De hoofdconducteur is verantwoordelijk voor de veiligheid en beslist of het mag. Wij mogen de keuze maken om de fiets te weigeren als het bijvoorbeeld te druk is. Leuk is dat zeker niet en dat doe ik ook liever niet.

Omdat het dus tegenstrijdig is en het een dilemma voor ons geeft of kan geven, leg ik de vraag open. Iedereen heeft een andere blik op een situatie en ik probeer zoveel mogelijk opvattingen te krijgen om daarmee zelf een keuze te maken op het moment dat het nodig acht. 

Ik kan je wel vertellen dat als je een trein moet evacueren het ontzettend irritant is als er fietsen zijn die niet op de plek staan waar ze horen. Daar heb ik helaas ervaring mee en het blokkeert het evacueren van een trein enorm. 

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is alleen dat de regels die wij hebben tegenstrijdig zijn. Want de regel is: op prioriteitsplek van de fiets mag een fiets mee binnen de geldige tijden. Maar de andere regel is: De hoofdconducteur is verantwoordelijk voor de veiligheid en beslist of het mag. Wij mogen de keuze maken om de fiets te weigeren als het bijvoorbeeld te druk is. Leuk is dat zeker niet en dat doe ik ook liever niet.

Dat laatste, als HC beslissen dat een fiets niet meemag, zou ik echt zien als uiterste maatregels wannneer een trein zo vol is dat de veiligheid in het geding komt. Maar dan lukt het denk ik ook niet eens meer om met een fiets de trein in te komen en de fietsplek te bereiken. Dan zal het misschien ook al zo zijn dat ook reizigers zonder fiets niet of slechts met moeite de trein in kunnen. Dan ben je denk ik ook al voorbij het stadium van omroepen dat iedereen zo ver mogelijk moet doorlopen in de gangpaden zodat er nog reizigers bij kunnen. Je zou dan ook nog kunnen besluiten om de eerste klas vrij te geven of misschien de reizigers die op de klapstoeltjes van de fietsplek zit een 1e klas upgrade te geven (hebben HC's die nog?). Als het dan nog zo druk is en het er naar uitziet dat er reizigers zou moeten achterblijven op het perron, dan vind ik het niet meer dan logisch dat fietsen dan niet mee mogen. Maar niet fietsen weigeren omdat de trein zo vol is dat er geen zitplaatsen meer zijn en nog genoeg plek om te staan. Er is een verschil tussen vol en echt veel te vol. Als je nog door de trein kan lopen om een zitplaats te zoeken is de trein niet té vol. 

 

Ik kan je wel vertellen dat als je een trein moet evacueren het ontzettend irritant is als er fietsen zijn die niet op de plek staan waar ze horen. Daar heb ik helaas ervaring mee en het blokkeert het evacueren van een trein enorm. 

Op een andere plek dan de aangewezen fietsplek mogen fietsen nooit staan, dat heeft dus niets met dit te maken. Het gaat om de fiets priority plekken. 

Reputatie 7
Badge +3

Als fietsen staan op een plek waar ze niet horen, dan is de dienstdoende conducteur niet allert genoeg geweest.

Helaas is dat wat ik als reiziger zonder fiets regelmatig tegenkom.

tja, dan is er gekozen voor een priority plek voor fietsen en als het dan druk is dan beslist het personeel anders.

het personeel maakt dan dus eigen regels en dat wordt nog goed gevonden ook door het management?

wat een anarchie dan binnen de ns.

en ja, als het mij overkomt dan kun je de klacht 100% zeker tegemoet zien.

Nee wij maken geen andere regels, absoluut niet. Ik volg de regels die we hebben. 

Het probleem is alleen dat de regels die wij hebben tegenstrijdig zijn. Want de regel is: op prioriteitsplek van de fiets mag een fiets mee binnen de geldige tijden. Maar de andere regel is: De hoofdconducteur is verantwoordelijk voor de veiligheid en beslist of het mag. Wij mogen de keuze maken om de fiets te weigeren als het bijvoorbeeld te druk is. Leuk is dat zeker niet en dat doe ik ook liever niet.

Omdat het dus tegenstrijdig is en het een dilemma voor ons geeft of kan geven, leg ik de vraag open. Iedereen heeft een andere blik op een situatie en ik probeer zoveel mogelijk opvattingen te krijgen om daarmee zelf een keuze te maken op het moment dat het nodig acht. 

Ik kan je wel vertellen dat als je een trein moet evacueren het ontzettend irritant is als er fietsen zijn die niet op de plek staan waar ze horen. Daar heb ik helaas ervaring mee en het blokkeert het evacueren van een trein enorm. 

sorry maar fietsen die op die priority plekken staan kunnen de veiligheid niet belemmeren, die plekken zijn er voor aangewezen en dus veilig bevonden om fietsen neer te zetten.  kom dan niet hier aan dat jij het mogelijk niet veilig vindt tenzij er veel meer staan waardoor een doorgang wordt geblokkeerd.

Reputatie 7
Badge +3

@Equinox

Als fietsen al staan op een priority plek zal dat weinig problemen opleveren. Het gaat om fietsen die nog de trein in moeten. Als het halletje al vol staat met mensen lijkt het mij niet veilig om daar nog met een fiets tussen door te lopen.

Reputatie 6

tja, dan is er gekozen voor een priority plek voor fietsen en als het dan druk is dan beslist het personeel anders.

het personeel maakt dan dus eigen regels en dat wordt nog goed gevonden ook door het management?

wat een anarchie dan binnen de ns.

en ja, als het mij overkomt dan kun je de klacht 100% zeker tegemoet zien.

Nee wij maken geen andere regels, absoluut niet. Ik volg de regels die we hebben. 

Het probleem is alleen dat de regels die wij hebben tegenstrijdig zijn. Want de regel is: op prioriteitsplek van de fiets mag een fiets mee binnen de geldige tijden. Maar de andere regel is: De hoofdconducteur is verantwoordelijk voor de veiligheid en beslist of het mag. Wij mogen de keuze maken om de fiets te weigeren als het bijvoorbeeld te druk is. Leuk is dat zeker niet en dat doe ik ook liever niet.

Omdat het dus tegenstrijdig is en het een dilemma voor ons geeft of kan geven, leg ik de vraag open. Iedereen heeft een andere blik op een situatie en ik probeer zoveel mogelijk opvattingen te krijgen om daarmee zelf een keuze te maken op het moment dat het nodig acht. 

Ik kan je wel vertellen dat als je een trein moet evacueren het ontzettend irritant is als er fietsen zijn die niet op de plek staan waar ze horen. Daar heb ik helaas ervaring mee en het blokkeert het evacueren van een trein enorm. 

sorry maar fietsen die op die priority plekken staan kunnen de veiligheid niet belemmeren, die plekken zijn er voor aangewezen en dus veilig bevonden om fietsen neer te zetten.  kom dan niet hier aan dat jij het mogelijk niet veilig vindt tenzij er veel meer staan waardoor een doorgang wordt geblokkeerd.

Ik doelde erop dat mensen dan hun fietsen ergens anders neerzetten omdat de fietsplekken vol zijn. Fietsplekken zelf zijn het probleem niet, gedrag van reizigers vaak wel.

Reageer