Waarom controles vervoersbewijzen door de spoorwegpolitie | NS Community

Waarom controles vervoersbewijzen door de spoorwegpolitie


Steeds vaker worden controles van vervoersbewijzen uitgevoerd door de spoorwegpolitie. Dus mannen in knalgele pakken met wapens, handboeien etc. Meestal lijkt er niks aan de hand te zijn in de trein, geen lastige reizigers ofzo, het is op tijdstippen dat er doorgaans niks gebeurt, dus niet 's nachts of in het weekend, maar op tijden dat mensen naar hun werk reizen, en er is meestal gewoon een conducteur aan boord, die nl. de stations door de intercom omroept. Het is als gewone reiziger nogal intimiderend om zo naar je vervoersbewijs te worden gevraagd en het schept een soort crisissfeer. Aan ze vragen waarom de conducteur de vervoersbewijzen niet controleert, waarbij je netjes aangeeft dat je het op deze manier niet zo prettig vindt helpt niet veel want je krijgt nauwelijks meer dan een nietszeggend antwoord, als je al een antwoord krijgt. Vandaar dat ik het maar eens hier vraag. Het lijkt mij dat de NS terughoudens zou moeten zijn met deze manier van vervoersbewijzen controleren...

166 reacties

politie/ justitie/ boa's, 1 pot nat.

Ik ben het wel met je eens, dat mensen met autoriteit, ook een cursus sociaal omgaan met mensen mogen krijgen, echter, ook de politie kan hier veel in winnen, deze mensen gedragen zich niet sociaal.

Die uniformen met steekwerende festen, ja, ik vind het overkill, ook de houding van deze mensen is niet bepaald publieksvriendelijk.


Je onderschat de "pot nat". Deze mensen geven juist de cursus sociale vaardigheden! Je opmerking dat politiemensen zich niet sociaal gedragen zegt waarschijnlijk meer over jouw specifieke ervaringen dan over de werkelijkheid. Vergelijk de politie eens met het tuig waar het mee te maken krijgt.

Steekwerende vesten overkill? Ik dacht het niet. Eigenlijk is het schandalig dat het zover is gekomen. Ik ben overigens in de dik twintig jaar dat ik met de trein reis nog nooit onvriendelijke uniformen tegengekomen. Misschien komt het ook omdat ik altijd een geldig kaartje bij me heb en dat ook gewoon laat zien als het uniform erom vraagt.
Je zou de overheid zelf als 1 grote maffia kunnen omschrijven vanwege de vele overeenkomsten, maar dat gaat wel héél erg off-topic.

Ik vind de vergelijking ergens wel treffend ja, maar dat mogen we natuurlijk niet zeggen. Ik blijf er bij, zodra boa's en politie hun ego opzij kunnen zetten, en mensen normaal benaderen, hebben ze al veel respect gewonnen.
Reputatie 6
Badge
Niet om bijdehand te doen, maar heeft iemand anders hier ooit meegemaakt dat een uniform om een vervoerbewijs vroeg? Dat moet toch wel een zeldzame gebeurtenis zijn geweest 😛
Heb een keer VenS personeel aangesproken op het station op hun gedrag. Nou, ze gingen gelijk mee de trein in om mij direct met ze tweeën te controleren. Echt heel stoer van ze!
Reputatie 6
Er lopen ook af en toe heel fatsoenlijke uniformen van V&S rond. Niet om plaatsbewijzen te controleren maar om een rondje over het perron te doen om te zien of er dingen vuil of stuk zijn. En dat geven ze kennelijk ook door want meestal is he 1 of 2 dagen later weer in orde.
Niet om bijdehand te doen, maar heeft iemand anders hier ooit meegemaakt dat een uniform om een vervoerbewijs vroeg? Dat moet toch wel een zeldzame gebeurtenis zijn geweest :P
Vaak genoeg, begin januari bijv. nog tussen Zutphen en Dieren. En vorige week zag ik ze controleren in de trein van Den Bosch naar Tilburg.
Reputatie 6
Badge
Ik had het eigenlijk over letterlijk door een uniform gevraagd worden naar je vervoerbewijs. Dus niet door een persoon. Dat is wat anders he, Tamzin 😛
Controle van mijn id door een agent één keer meegemaakt toen ik een 'bedelaar' de trein uit hielp.
Reputatie 6
Badge +2
Niet om bijdehand te doen, maar heeft iemand anders hier ooit meegemaakt dat een uniform om een vervoerbewijs vroeg? Dat moet toch wel een zeldzame gebeurtenis zijn geweest :P
Dat is net zoiets als ''(..) komen bekende namen en opkomende talenten uit de scene langs om over hun ervaringen te vertellen'', dus in dit geval ''naam'' als je ''persoon'' bedoelt. bijdragevandennis
Niet om bijdehand te doen, maar heeft iemand anders hier ooit meegemaakt dat een uniform om een vervoerbewijs vroeg? Dat moet toch wel een zeldzame gebeurtenis zijn geweest :P
Dat is net zoiets als ''(..) komen bekende namen en opkomende talenten uit de scene langs om over hun ervaringen te vertellen'', dus ''naam'' als je ''persoon'' bedoelt.


sorry, deze begrijp ik niet, zou je hem wat meer uit kunnen typen?
Reputatie 2
..

sorry, deze begrijp ik niet, zou je hem wat meer uit kunnen typen?


Een uniform praat niet, de persoon die het draagt wel..
Wat stoere uniformen betreft, die zijn niet altijd zo effectief.
Daarom komen ze zo af en toe ook in burger (nog nooit meegemaakt).

http://nieuws.ns.nl/is-de-conducteur-zijn-uniform-vergeten/
Reputatie 7
Deels heeft NS zelf bijgedragen aan dit probleem door autoritairdere uniformen met oa onzinnige steekvesten aan te schaffen.
Nog even en je gaat beweren dat de criminaliteit in Nederland de schuld is van de politie omdat die een uniform draagt en daardoor criminelen uitdaagt.


Dat is er misschien wat over, maar er zijn wel her en der onderbouwde betogen gehouden over dat het Nederlandse politie-uniform ter plekke agressie uitlokt.
De zakvormige kleding, de fluorescente banden en het hele wapenarsenaal - vooral de knuppel - duidelijk zichtbaar rondom de kont gedragen draagt namelijk een duidelijke boodschap uit: "Zo, we gaan ff lekker burgers meppen !"

De Duitse politie-agenten zien er ook keurig en authoritair uit, maar ze zien er niet uit of ze net van de fitness zijn gekomen en nu even een paar tandjes eruit willen meppen.

Bepaalde landen kiezen er ook voor om duidelijk het onderscheid te maken. De normale Franse politiediensten hebben keurige uniformen die wél autoriteit uitstralen. De CRS ziet eruit als een agressieve knokploeg. Geen probleem: het is namelijk ook een agressieve knokploeg. Waar de CRS is, is trouble. Wegwezen dus.

Dus de mensen komen 's morgens om 8h op hun station aan en dan zien ze ineens een knokploeg in fluo met knuppel klaar staan. Ik kan mij best voorstellen, dat men dat niet leuk vindt.
Ik ben ook zeer verbaasd, dat de uniformen van V&S sprekend op die van de politie lijken. Blijkbaar mag dat tegenwoordig.
Deels heeft NS zelf bijgedragen aan dit probleem door autoritairdere uniformen met oa onzinnige steekvesten aan te schaffen.
Nog even en je gaat beweren dat de criminaliteit in Nederland de schuld is van de politie omdat die een uniform draagt en daardoor criminelen uitdaagt.


dat uniform probleem, helpt ze inderdaad niet mee, en inderdaad, een beetje vriendelijke uitstraling zou ook wonderen doen, of ze moeten het service stuk maar shgrappen, want dat punt zijn ze totaal voorbij gegaan met de uitstraling.

Dat is er misschien wat over, maar er zijn wel her en der onderbouwde betogen gehouden over dat het Nederlandse politie-uniform ter plekke agressie uitlokt.
De zakvormige kleding, de fluorescente banden en het hele wapenarsenaal - vooral de knuppel - duidelijk zichtbaar rondom de kont gedragen draagt namelijk een duidelijke boodschap uit: "Zo, we gaan ff lekker burgers meppen !"

De Duitse politie-agenten zien er ook keurig en authoritair uit, maar ze zien er niet uit of ze net van de fitness zijn gekomen en nu even een paar tandjes eruit willen meppen.

Bepaalde landen kiezen er ook voor om duidelijk het onderscheid te maken. De normale Franse politiediensten hebben keurige uniformen die wél autoriteit uitstralen. De CRS ziet eruit als een agressieve knokploeg. Geen probleem: het is namelijk ook een agressieve knokploeg. Waar de CRS is, is trouble. Wegwezen dus.

Dus de mensen komen 's morgens om 8h op hun station aan en dan zien ze ineens een knokploeg in fluo met knuppel klaar staan. Ik kan mij best voorstellen, dat men dat niet leuk vindt.
Ik ben ook zeer verbaasd, dat de uniformen van V&S sprekend op die van de politie lijken. Blijkbaar mag dat tegenwoordig.
Reputatie 6
Badge
Mag ik vragen wat het voor nut heeft om iemands reactie compleet te quoten zonder er wat bij toe te voegen?
Reputatie 6
Badge +2
Mag ik vragen wat het voor nut heeft om iemands reactie compleet te quoten zonder er wat bij toe te voegen?
Zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/voordelig-reizen-tussen-belgie-nederland-32553/index1.html#post208125, Objective101 maakt nu alweer die fout. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge


De Duitse politie-agenten zien er ook keurig en authoritair uit, maar ze zien er niet uit of ze net van de fitness zijn gekomen en nu even een paar tandjes eruit willen meppen.


Off-topic, maar goed: Vind nou niet bepaald, dat de Duitse politie er autoritair uitziet. Hun uniforms zijn vaak wat te groot en ze komen hierdoor op mij juist langzaam/slungelig over. Zo zie je maar weer: Voor iedereen heeft een uniform een andere uitwerking.

Zolang V&S hun knuppels niet onterecht gebruiken, staan ze mij er prima!
Gelukkig heeft VenS geen knuppels. Ze hebben alleen handboeien. Ms dat er ergens een proef loopt, maar algemeen hebben de VenS-ers geen wapens bij zich.
Mijn vervoersbewijs krijgen ze niet eens als ze me niet netjes groeten. Als ze boos lijken, maak ik ze nóg bozer door simpelweg te vragen ''is er iets? Of vind je het uitzicht zo mooi?''. Geen politie-man kan daar tegen op 🆒

Dit soort reacties kennen we nu wel. Als je niet zinnigers hebt bij te dragen dan op deze manier je aversie tegen gezagsdragers te ventileren, reageer dan niet. Deze mensen doen gewoon hun werk. Ze zitten volgens mij niet te wachten op reizigers die 'lollig' proberen te doen met als enige doel ze 'nog bozer' te maken.


Wat slaat u ontzettend de spijker op de kop!

@landrsthrn

V&S is niet wapendragend, handboeien zijn er toch echt enkel voor het transport en worden pas als het ECHT niet anders kan gebruikt.
Deze mensen zijn er ter ondersteuning van de conducteur, en kunnen dmv hun bevoegdheden net een paar stappen verder als hun collega HC.
Ik vraag me dan af als ik uw reacties zo lees waarom u ervoor kiest om zo te reageren op deze mensen die er toch echt enkel zijn voor uw en mijn veiligheid?
Reputatie 6
Ik voel me een stuk veiliger als er alleen gewone mensen te zien zijn, als ik groepjes uniformen zie zijn er voor mij 2 mogelijkheden 1. als ze rennen is er iets aan de hand. 2. als ze gewoon wat rondlopen is iedereen kennelijk een verdachte.
Iedereen is kennelijk een verdachte.
Waaruit moet dit dan blijken?
Reputatie 7
Badge
Ik voel me juist een stuk veiliger als er V&S aanwezig is.
Reputatie 6
Doordat ze aanwezig zijn. Dat je hier en daar in de openbare ruimte eens politie ziet is logisch, maar veredelde particuliere beveiligers met gedeeltelijke politie bevoegdheden daar heb ik een probleem mee.
Reputatie 7
Badge
Doordat ze aanwezig zijn. Dat je hier en daar in de openbare ruimte eens politie ziet is logisch, maar veredelde particuliere beveiligers met gedeeltelijke politie bevoegdheden daar heb ik een probleem mee.

En dat is omdat?
Het is een afspraak tussen de minister V&J en de NS in dit geval. BOA's zijn helaas noodzakelijk, omdat de spoorwegpolitie niet meer bestaat en de "normale" politie geen capaciteit heeft om het personeel van NS continu te ondersteunen.

Daarom mag de NS een vastgesteld aantal BOA's in dienst hebben, die op basis van WPV2000 enkele bevoegdheden hebben. V&S heeft nog iets meer bevoegdheden als de conducteur, een aantal geweldsbevoegheden. Het is niet zo dat dat "zomaar" gegeven wordt aan iedere persoon. Iedere BOA moet om de 5 jaar opnieuw examen doen (een agent niet) en raakt anders zijn bevoegdheid kwijt. Iedere geweldbevoegde BOA moet jaarlijks zijn geweldbevoegdheid op peil houden, door daar bijscholing en examen in te doen.

Verder lijkt het me, net zoals altijd, dat als je niet fout doet of overtreed, je nooit in aanraking komt met deze mensen (buiten reguliere controle). De BOA's zijn sowieso aan banden gelegd, alles wordt geregistreerd..

Reageer