Waarom controles vervoersbewijzen door de spoorwegpolitie


Steeds vaker worden controles van vervoersbewijzen uitgevoerd door de spoorwegpolitie. Dus mannen in knalgele pakken met wapens, handboeien etc. Meestal lijkt er niks aan de hand te zijn in de trein, geen lastige reizigers ofzo, het is op tijdstippen dat er doorgaans niks gebeurt, dus niet 's nachts of in het weekend, maar op tijden dat mensen naar hun werk reizen, en er is meestal gewoon een conducteur aan boord, die nl. de stations door de intercom omroept. Het is als gewone reiziger nogal intimiderend om zo naar je vervoersbewijs te worden gevraagd en het schept een soort crisissfeer. Aan ze vragen waarom de conducteur de vervoersbewijzen niet controleert, waarbij je netjes aangeeft dat je het op deze manier niet zo prettig vindt helpt niet veel want je krijgt nauwelijks meer dan een nietszeggend antwoord, als je al een antwoord krijgt. Vandaar dat ik het maar eens hier vraag. Het lijkt mij dat de NS terughoudens zou moeten zijn met deze manier van vervoersbewijzen controleren...

166 reacties

Dit is geen spoorwegpolitie, die bestaat al jaren niet meer.
Deze mobiele controleploegen zijn NS Veiligheid en Service-teams.
Naast service verlenen aan de reizigers en op ad-hoc basis de kaartjes van de reizigers controleren, hebben zij taken als het ondersteunen conducteurs bij bijvoorbeeld agressie, of als een trein gestrand is en geëvacueerd moet worden, komen zij ter plaatse om bij de evacuatie te helpen.
Voor een greep uit hun werkzaamheden is het wellicht leuk om eens te kijken op hun speciale Facebookpagina: https://www.facebook.com/nsvens/
Meestal lijkt er niks aan de hand te zijn in de trein
Je kunt het ook omdraaien. Omdat de controleploegen er zijn, is er niks aan de hand. Misschien is het zo dat ze tijd over hebben en om zich nuttig te maken, vervoersbewijzen gaan controleren. Het zal ongetwijfeld het werk van de conducteurs verlichten en de stiptheid van de treinen verhogen.
Voor de volledigheid: ik woon in een kleine, rustige stad in het midden/oosten van het land. De treinen zijn daar zelden mudvol, en de mensen zijn een stuk kalmer dan in het westen. Dit soort controles vinden bijv. plaats op forenzen die 's ochtends rustig hun krantje zitten te lezen. Op de lijnen waarop ik reis was er voorafgaand aan de introductie van deze manier van controleren nooit iets aan de hand dat invoering ervan billijkt.
Nodeloos spierballenvertoon van beveiligers her en der helpt helemaal nergens tegen, integendeel, dat creeert alleen maar een sfeer van gespannenheid, want blijkbaar is dat vertoon ergens voor nodig, denken mensen dan al gauw. En als ze vervolgens denken 'maar gelukkig is het wel fijn dat ik goed beschermd word' is dat, alles bij elkaar genomen, dus helemaal niet positief!

ALS het ergens voor nodig is vind ik bewapende beveiligers en controleurs prima, maar als het nergens voor nodig is, en zogenaamd 'preventief' wordt gedaan, is het overal rondlopen van dat soort mensen zeer, zeer schadelijk voor het algemene klimaat van de publieke ruimte.

Ik heb ondertussen uit het bovenstaande geleerd dat het hier het team 'Service en Veiligheid' van de NS betreft. Een normaal antwoord geven op een normale vraag ('waarom controleert u ipv. de conducteur, is er iets aan de hand ?') , wat ik nog niet echt heb ervaren, vind ik overigens wel zo ongeveer de eerste indicatie van echte serviceverlening.

Maar goed. De NS lijkt geen sjoege te geven hier. Dat is jammer, want een simpel antwoord van hen zou (het helaas voor internetforums ongeveer standaard)gekrakeel waarschijnlijk overbodig hebben gemaakt.
, ik praat het niet goed, maar ook negatief/ semi agressief gedrag van de ns kan geweld uitlokken, en we leven niet in een politiestaan.

Nou overdrijf je volgens mij wel een beetje. Ik heb al veel controleploegen gezien en altijd waren ze van onberispelijk gedrag. Zeker niet negatief of semi-agressief. Deze mensen lokken juist geen geweld uit, net als conducteurs. Het aanpakken van zwartrijders en ander schorem heeft niks met uitlokken te maken.
Ik heb toevallig laatst wat cijfers gezien, over het aantal agressiemeldingen, overtredingen, maar ook het cijfer voor gastvrijheid en sociale veiligheid. Die ligt op stations met standaard V&S sinds de introductie veel positiever.

Prima dat iedereen hier zijn mening heeft of deelt, maar gelukkig denken er veel meer mensen anders over.
Reputatie 6
Badge
Mijn vervoersbewijs krijgen ze niet eens als ze me niet netjes groeten. Als ze boos lijken, maak ik ze nóg bozer door simpelweg te vragen ''is er iets? Of vind je het uitzicht zo mooi?''. Geen politie-man kan daar tegen op 🆒
Reputatie 4
Badge
Ik neem aan dat die teams er voor zijn om tussen twee stations de hele trein uit te kammen zodat zwartrijders niet simpelweg weglopen van de conducteur die het, zeker in de spits, niet voor elkaar krijgt om een hele trein te controleren voor de volgende stop/ontsnappingsmogelijkheid.
Reputatie 3
Mijn vervoersbewijs krijgen ze niet eens als ze me niet netjes groeten. Als ze boos lijken, maak ik ze nóg bozer door simpelweg te vragen ''is er iets? Of vind je het uitzicht zo mooi?''. Geen politie-man kan daar tegen op 🆒

Dit soort reacties kennen we nu wel. Als je niet zinnigers hebt bij te dragen dan op deze manier je aversie tegen gezagsdragers te ventileren, reageer dan niet. Deze mensen doen gewoon hun werk. Ze zitten volgens mij niet te wachten op reizigers die 'lollig' proberen te doen met als enige doel ze 'nog bozer' te maken.
Reputatie 6
Badge
Floris, jouw zuurpruim reacties kennen we nou ook wel. Ik geef mijn mening over hoe ik handel in dit geval. Dat jij je erop verheugt om je kaartje aan meneer de conducteur te laten zien, betekent niet dat ik ook sta te popelen dit te doen. Ik mag zelf weten hoe moeilijk ik het de mensen maak. Aan de andere kant kunnen zij het mij weer heel moeilijk maken als ik niet wil meewerken.

Het zijn mensen als jij die ervoor zorgen dat we MBO2'ers krijgen die zich hoog voelen omdat ze gezag mogen uitoefenen.

Bovendien zegt het genoeg dat je na 1 week niet reageren direct ingaat op een naar jouw mening nutteloze reactie. Nu jij weer.
Er wordt extra controle ingezet oa op basis van de meldingen van de HC's. Veel HC knippen mee, althans ik altijd en deze teams noemen wij het flexteam. Die gaan ook op onbemenste stations polshoogte nemen en onderweg helpen ze ons met de controle. Het beleid is niet veranderd.
Dat is hetzelfde als zeggen dat je je privacy moet opgeven, omdat je toch niets te verbergen heb.

Onzinnig argument en erg naief.
Reputatie 6
Badge
Volledig eens net van Gelder. Wat een onnozele stelling, Satneef.
Reputatie 4
Wat is het verschil dan met de RET? De echt harde aanpak hebben ze in Frankrijk maar of je dat moet willen in Nederland is de vraag

Ik lees hier echt een aantal reacties die mij de wenkbrauwen doen fronzen. Ik ken de NS niet anders als een bedrijf dat de 9+ ervaring voorop zet. Het is een enorm bedrijf waar zoals bij elk bedrijf fouten gemaakt worden, en ja er lopen ook mensen rond die misschien wat afgestompt geraakt zijn. Desondanks heb ik nog nooit een negatieve ervaring gehad. Dat u hier een conducteur afrekent op zijn kennis van art 70 tm 73 en zijn beschermpakket beschouw ik eveneens als zeer frapant. Het is nou eenmaal de beste man zijn werk. Afsluitend zou ik u allen eens adviseren neutraal naar de BOAs van de NS te kijken, in plaats van door uw naar mijn mening bevooroodeelde brilletjes.


En nee, ik ben niet blij dat ze daar rondlopen, want ik heb geen enkele illusie dat ze onze veiligheid vergroten.


Maar dat doen ze dus wel. Het is niet voor niks dat ze er rondlopen. Tegenwoordig zijn er zo veel vandalen om en rond het station te vinden, om nog maar niet te spreken van in de trein. Ik ben zelf pas gelden nog lastig gevallen door een halve zool.

De BOA´s lopen daar niet niks voor niks hoor.


Kortom
Mijn interpretatie is: dit soort mensen zijn duur en worden alleen ingezet als het blijkbaar nodig is. Aangezien ik niet het vertrouwen heb dat zij mij kunnen beschermen als er echt iets gebeurt, wat ik bij de politie in Nederland overigens nog wel heb, is het zaak dat ik zo snel mogelijk hier weg kom. In een trein is dat wat lastig, maar echt prettig zit ik dan meestal niet meer.
Dus ja, bij mij verhoogt het juist het gevoel van ONveiligheid.
@Trein-NS,
Er is een verschil tussen een NS/OV boa en een politieagent.


Joh. BOA, Spoorwegpolitie, tis allemaal hetzelfde.


Even voor de duidelijkheid Trein-NS. Graag inhoudelijk reageren. Je hebt nogal de neiging om zomaar wat te plaatsen, zonder je er maar ook een beetje in te verdiepen. Met je aantal reacties voeg je weinig toe.
En laat dat 'brave' maar achterwegen.
Reputatie 6
Met echte agenten heb ik geen probleem. Door hun bevoegdheden hoeven ze vaak niet op hun strepen te staan. De gemiddelde BOA zou het liefst die zelfde bevoegdheden willen hebben, omdat ze die nu eenmaal niet hebben gedragen ze zich "een beetje" aggressiever en gaan eerder op hun strepen staan. Er zijn er maar weinig die de houding hebben "ik kan hier een bon voor schrijven maar ik moet het niet.
Het is niet voor niets dat V&S er is, dit is de NS zowel wettelijk verplicht als dat het naar mij mening noodzakelijk is. Daarnaast moet ik zeggen dat V&S qua taken en bevoegdheden niet veel onderdoet voor de politie, enkel het complete gebrek aan geweldsmiddelen (dat de directie van de NS ze moedwillig onthoud) maakt het verschil. Ik zou zelfs durven zeggen dat V&S momenteel met de mogelijkheid om stations en reisverboden uit te kunnen schrijven bij VEELVULDIG overtreden art 70 (voorbeeld) een groter verschil kan maken in het vergroten van de sociale veiligheid dan de politie dat kan. U allen als reiziger die enkel van A naar B hoeft te reizen op een zo prettig mogelijke manier zouden juist deze mensen op prijs moeten stellen. Als u zich druk maakt om wet en regelgeving opgenomen in de WP2000 die letterlijk gaan over de orde rust veiligheid en de goede bedrijfsgang zou zich misschien eens af moeten vragen of het probleem niet juist bij u ligt?
Een BOA heeft in principe in zijn domein evenveel bevoegdheden als een agent.

Verder vind dat ik een vergelijking van niets. Je geeft eerder al aan het ov te vermijden. Je kunt zien dat je hier totaal geen ervaring mee hebt en op basis van vooroordelen aan het zwetsen bent.
Het is niet voor niets dat V&S er is, dit is de NS zowel wettelijk verplicht als dat het naar mij mening noodzakelijk is. Daarnaast moet ik zeggen dat V&S qua taken en bevoegdheden niet veel onderdoet voor de politie, enkel het complete gebrek aan geweldsmiddelen (dat de directie van de NS ze moedwillig onthoud) maakt het verschil. Ik zou zelfs durven zeggen dat V&S momenteel met de mogelijkheid om stations en reisverboden uit te kunnen schrijven bij VEELVULDIG overtreden art 70 (voorbeeld) een groter verschil kan maken in het vergroten van de sociale veiligheid dan de politie dat kan. U allen als reiziger die enkel van A naar B hoeft te reizen op een zo prettig mogelijke manier zouden juist deze mensen op prijs moeten stellen. Als u zich druk maakt om wet en regelgeving opgenomen in de WP2000 die letterlijk gaan over de orde rust veiligheid en de goede bedrijfsgang zou zich misschien eens af moeten vragen of het probleem niet juist bij u ligt?

Kunt u dit toelichten?

En voor de duidelijkheid...... ik ben heel benieuwd.
Met echte agenten heb ik geen probleem. Door hun bevoegdheden hoeven ze vaak niet op hun strepen te staan. De gemiddelde BOA zou het liefst die zelfde bevoegdheden willen hebben, omdat ze die nu eenmaal niet hebben gedragen ze zich "een beetje" aggressiever en gaan eerder op hun strepen staan. Er zijn er maar weinig die de houding hebben "ik kan hier een bon voor schrijven maar ik moet het niet.

Graag cijfers en onderbouwing 😠
@nooduitgang ik haal een punten aan, wat wilt u specifiek dat ik toelicht?
"Ik zou zelfs durven zeggen dat V&S momenteel met de mogelijkheid om stations en reisverboden uit te kunnen schrijven bij VEELVULDIG overtreden art 70 (voorbeeld) een groter verschil kan maken in het vergroten van de sociale veiligheid dan de politie dat kan."

Om mee te beginnen.
En dat agenten dit niet mogen is mij bekend.

Reageer